Monen nykyihmisen köyhyyden syynä on impulssikontrollin puute, ei niinkään pienet tulot
Niitä pienituloisiakin on, sen tiedän. Mutta sitten on niitä, jotka hetken mielijohteesta ostavat sellaista, mitä ilmankin tulisivat toimeen.
Kommentit (104)
Jaa mutta monelta puuttuu se kellari ja pakastin kun asuntokin puuttuu että se sen selityksistä. Iltapäivälehtiä nyt ei kukaan normaali osta, sillä siellä ei ole muuta kuin keksittyjä juttuja otsikolla KOHU-uutinen kohu-uutinen KOHU-UUTINEN.
Uudet verhot piristävät jos on mihin ripustaa.
Uudet vaatteekin piristävät ja siten hoitavat mieltä.
Sitäpaitsi: jos ostaa ennen vaatteita tai muita virvokkeita kuin maksaa laskunsa, syy on lapsuuuden ajan VAILLEJÄÄMISESTÄ. Jota velotaan itsestä tietämättäkaukaisella ajatuksella...kaikki ovat velkaa mulle enkä minä kenellekään. Ja tähän taas on syyllinen yhteiskunta joka ei tue niitä kuka apua tarvitsee, sillä sossukin sanoi: ME KORJAAMME JÄLKIÄ eivätkä käytä ennalta-ehkäisevää tukea. KUN HALUAVAT KORJATA NÄYTTÄVÄSTI JÄLKIÄÄN.....Sossujen täytyy olla jotenkin heikkoitsetuntoisia, kun saavat voimansa köyhien kiusaamisesta eikä edes omalla kustannuksella. Joten sadistina olemisesta on ilmeisesti apua heidän pätemisen tarpeelleen?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2011 klo 23:40"]
Sitä ajattelee, että kun ne kaikki rahat menee kuitenkin johonkin, niin hemmottelenpa itseäni hieman ja ostan lehden tai suklaata tai vaatteen. Näin saa ainakin hetken pienen onnen.
Suklaatahan saa alle eurolla! Onpa ihan KAUHEAN HOLTITONTA!!!!
monelta taisi nyt viestin ydin mennä ohi. jos ostat joka päivä sen suklaan, se tekee sen 365€/v
jos ostat muutaman kerran, sillä ei kait ole merkitystä
moni ei tajua, miten paljon vuodessa näihin "se maksaa vaan euron" ostoksiin saa kertymään. Jos rahasta on oikeasti tiukkaa, kannattaa ynnätä näitä "mitättömiä" summia yhteen ja miettiä, onko se todella tarpeen
[quote author="Vierailija" time="16.12.2011 klo 23:40"]
Sitä ajattelee, että kun ne kaikki rahat menee kuitenkin johonkin, niin hemmottelenpa itseäni hieman ja ostan lehden tai suklaata tai vaatteen. Näin saa ainakin hetken pienen onnen.
Suklaatahan saa alle eurolla! Onpa ihan KAUHEAN HOLTITONTA!!!!
monelta taisi nyt viestin ydin mennä ohi. jos ostat joka päivä sen suklaan, se tekee sen 365€/v
jos ostat muutaman kerran, sillä ei kait ole merkitystä
moni ei tajua, miten paljon vuodessa näihin "se maksaa vaan euron" ostoksiin saa kertymään. Jos rahasta on oikeasti tiukkaa, kannattaa ynnätä näitä "mitättömiä" summia yhteen ja miettiä, onko se todella tarpeen
[quote author="Vierailija" time="16.12.2011 klo 20:38"]
Eihän verhot välttämättä maksa kovin paljon. Ja jos vanhat ovat vaikka kauhtuneet, niin onko kovin suuri synti ostaa uudet? Itse olen ostanut hyväkuntoisia verhoja kirpputorilta 3-4 eurolla. Ehkä joku paheksunut sitäkin, että köyhä kehtaa ostaa verhot...
Ja jos ostaa iltapäivälehden SILLOIN TÄLLÖIN, niin ei tuo nyt kovin impulsiiviselta tai kontrolloimattomalta kuulosta :D Jos tyyppi ostelisi lehtihyllystä useampia lehtiä ihan vaan huvikseen, niin se kuulostaisi ongelmalliselta.
En itse harrasta merkkivaatteita, mutta on niitä joskus kirpputorilla näkynyt vähän halvemmallakin. Tuskin kukaan tosi köyhä voi kaikkia vaatteitaan ostaa uutena ja merkkivaatteina.
Ja kyllä ainakin muistan omasta vauva-ajasta, että kantoreppu oli lähes yhtä tärkeä hankinta kuin vaunut. Sitä ei ehkä tajua sellainen, joka ei itse ole reppua kokeillut/tarvinnut, mutta kyllä siitä oli meille paljon hyötyä. Koliikkivauvaakin jaksaa paremmin kannella kantorepussa.
Myös moni "pikku"juttu voi ollakin tarpeellinen.
Outoa, että pidätte holtittomana kuluttamisena ihan normaaleja asioita! Ette ole varmaankaan koskaan tavanneet ihmistä, jonka kuluttaminen olisi täysin kontrolloimatonta. No, se yksi pikavipeillä timantteja osteleva kuulostaa sellaiselta - mutta eihän tuollainen kovin yleistä ole, vaan itse asiassa todella harvinaista.
[/quote]
Sulta meni pointti täysin ohi. Mutta se ei liene tällä palstalla ihme.
Mä olen ihan hyvätuloinen, ja silti mulla on aina tili tyhjänä. Johtuu juuri tuosta mitä ap kuvaili, mulla se on tietysti vain suuremmassa mittakaavassa. Ja mitään kulutusluottoja ei onneksi ole, kun tuloja kuitenkin ihan keskiverrosti.
Mutta nää tyypit, joita ap kuvaili, on just niitä, joilla ei ole ikinä yhtään rahaa säästössä, ja sitten itketään kun pesukone hajoaa, ja se on pakko ostaa osamaksulla. Ja kun sanoo, että olisit säästänyt etukäteen, niin raivostutaan, että se on ihan mahdotonta. Jos se olisi, niin silloin kai niihin osamaksuihinkaan ei olisi varaa?
Mä kyllä tiedostan ongelmani, ja ikävä kyllä mies ei ole yhtään sen parempi. Onneksi ei tässä ole mitään sen kummempaa hätääkään, mutta ymmärrän oikein hyvin ilmiön "kun raha ei pysy näpeissä", ihan sama onko sitä vähän vai paljon.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2011 klo 20:49"]
Lisäksi suunnittelutaidon puute.
Monilla on mm. kellari ja pakastin. Silti kellariin ei osteta perunoita ja juureksia silloin kun niiden hinta on halvin (vaan ne viruvat siellä tukkuliikkeiden ja tuottajien kellarivarastoissa keräämässä hintaa).
Sama pakastamisessa, syksyn marjat yms. olisivat ilmaista ravintoa. Mutta harva niitä enää kerää ja pakastaa tai hilloaa.
KENELLÄ on kellari? Niillä, jotka asuvat omakotitalossa. Ja ne, jotka asuvat omakotitalossa, ovat harvemmin oikeasti köyhiä. Köyhät ja pienituloiset, jotka asuvat vuokralla kerrostalossa, eivät todellakaan voi säilöä säkkikaupalla perunaa ja juureksia jonnekin huoneen nurkkaan tai parvekkeelle.
Toisaalta ne perunat ja juurekset ovat TODELLA HALPOJA ihan tuosta lähi-kaupasta pikkupussissa haettunakin. Meillä on joskus jäänyt joitain perunoita jääkaapin perälle, ja aika lyhyessä ajassa niihin on kasvanut ituja. Ja juuri eilenkö se oli, kun toisessa ketjussa joku kertoi itäneiden perunoiden olevan karsinogeenisia.
Ihan oikeasti: oletteko sitä mieltä, että perunoiden ja juureksien ostaminen kaupasta normaalihinnalla (perunat 0,43-0,55 cent / kilo) on jotain holtitonta tuhlaamista, impulssikontrollin puutetta ja huonoa suunnittelua?????? :D :D :D :D
Ja veikkaan, että aika moni niitä marjoja kerää ja pakastaakin - ainakin ne, jotka asuvat lähellä metsää ja tykkäävät marjastamisesta. Ei sitä kukaan niistä marjanpoimijoistakaan tekisi, jos se tuntuisi kovin vastenmieliseltä.
Ja esim. itse en muuten edes voisi hillota. En osaa, eikä ole tarvittavaa välineistöä. Tosin miksi hilloaisinkaan, kun emme hilloja käytä. Ja jos joskus käytämme, niin eipä se alle 2 euron hillopurkki kovin suuri investointi ole. Hilloon menee ehkä n. 5 eur /vuosi...
Ihan OT, kaikissa kerrostaloissa, joissa olen elämäni aikana asunut PK-seudulla, on ollut jokaiselle asukkaalle oma komero kylmäkellarissa. Just sellainen, missä voi säilyttää ne hillot ja potut.
Ja tuossapa tuo asenne taas tuli: marjastajat varmaan tykkää ihan hirveästi siitä marjastamisesta... no ei se mitään kivaa ole. Mutta jos muutaman tunnin työllä saa sen 10 litraa mustikoita, niin kyllähän se kannattaa. Paitsi jos on laiska ja haluaa vaan narista.
Joo. Suunnittelutaidon puutteenkin joku täällä mainitsi. Eilen oli helluntai ja kaupat kiinni. Oli niin kiva aurinkoinen päivä että päätettiin pyöräillä ABC:lle ostamaan paketillinen jäätelöä. Siellä oli kassajonot takaseinään asti, ja suurin osa oli nähtävästi tekemässä siellä viikoksi ruokaostoksia. Miten voi olla että kun kaupat oli viimeviikolla kuutena päivänä auki ja tänään taas normaalisti auki niin ne viikon ruokaostokset on tehtävä juuri sinä yhtenä ainoana päivänä kun kaupa on kiinni.
Impulsiivinen ostoshan tuo meidän jäätelöpakettikin oli, mutta arkipäivänä saa halvemmalla ruokaostokset tehtyä ja valikoimatkin marketeissa parempia. Ja jäätelöhän oli kassalle maksamaan päästessä jo sulanut noiden uusavuttomien takia.
En kyllä ostaisi kärryllistä ruokaa jostain huoltoasemakaupasta!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2011 klo 23:59"]
Moni mamma ostaa esim kotimyyntikutsuilta
kallista tavaraa, kenties sellaista mitä ei välttämättä edes tarvitse. Vain sen takia, että ei kehtaa olla ostamatta.
No tuo on turhake. Jos ei kerran oikeasti tarvitsisi.
Hiusten värjääminen on aikamoista turhaketta. Kun kerran alkaa värjätä hiuksia, saa jatkuvasti olla värjäämässä juurikasvua ja siihen sitä rahaa palaa.
Hiusten värjääminen ei ole turhake. Millä perusteella väität niin? Eikä siihen niin paljon pala rahaa. Väripurkki maksaa reilun kympin, eikä välttämättä tarvitse aina kovin tiuhaan värjätä.
Sipsit, karkit, limsat yms herkut ovat turhakkeita. Jos sellaisia ostellaan heräteostoksina, niistäkin voi vuoden mittaan kertyä iso summa.
Vai turhakkeita... niin, nehän eivät ole ravintoa sinänsä ja ihminen pysyisi hengissä ilmankin. Mutta ei kai kaikki nautinto elämässä ole turhaketta? Loppujen lopuksi nuo EIVÄT edes ole kovin kalliita.
Ja onko sitten samalla logiikalla myös kahvi, tee, hunaja, maustettu jugurtti, joulutortut, mehut, mausteet, fetajuusto, tms turhaketta? Mihin vedettäisiin raja, missä alkaa "turha herkuttelu"?
Etelänmatkalle tai Tallinnanristeilylle ei ole pakko päästä.
Onko mielestäsi elämässä turhaa kaikki, mikä ei ole absoluuttisen pakollista? Eikö mielestäsi elämässä saisi tehdä tai ostaa mitään muuta kuin ehdottoman pakollisia asioita? Mitä varten sinä oikein elät, kieltäymyksiäkö varten?
Ja Tallinnan risteily on huonoin mahdollinen esimerkki, koska niitähän saa joskus jopa kympillä! Ja sitä risteilyyn tuhlattua kymppiä voi vähän kompensoida ostamalla ruokakaupasta pari isoa ruokakassillista halvemmalla mitä saisi Suomesta.
Alkoholi ja tupakka ne vasta turhakkeita ovatkin.
Sama juttu kuin karkkien ja kahvin kanssa - entäs sitten?
Meikit ovat turhakkeita. Jos oikeasti on rahasta tiukkaa, meikit voi jättää ostamatta.
Eivät ole turhakkeita. Millä perusteella sanot niin? Ja meikitkään eivät ole järin kalliita, ottaen huomioon, että ne kestävät yleensä aika pitkään.
Kerropas minulle vielä, ovatko myös seuraavat asiat turhakkeita:
-teatterissa/elokuvissa käynti
-kahvin ja pullan ostaminen perhekahvilassa
-niin ja entäs se tee, kahvi, hunaja, yms
-matot
-pöytäliina
-joululahjat lapselle
-kukat
-lapsen harrastus
Ja kerro toki myös, mitkä kaikki asiat sitten eivät ole turhakkeita? Anna mä arvaan - nöyryys, vaatimattomuus, säästäväisyys, ahkeruus...
Turhake on asia, mitä ilman on oiken helppo elää hyvää elämää. Turhakkeita voi hommata vaikka kuinka paljon silloin, kun siihen on varaa.
Jos niitä ostelee silloin kun rahat on tiukilla, ja sitten itkee kun on niin köyhää, niin ihan voi vilkaista peiliin siinä itsekin.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2011 klo 13:03"]
Kun pistät jälkiruokakulhoon, mukiin tai käytettyyn viilipurkkiin maitoa ja teelusikallisen viiliä siemeneksi ja annat olla sen lämpimässä liinalla peitettynä puoli vuorokautta - vuorokauden ja sitten jääkaappiin, korvaat jogurtit ja viilit taatusti luonnonmukaisesti idätetyllä viilillä.
Ja hinnassa säästää kivasti, litra maitoa (josta tulee viisi viilipurkillista) kun maksaa 75 senttiä, mutta purkki viiliä 49 senttiä kaupassa.
EI VOI OLLA TOTTA. Ihan kiva resepti ja varmasti moni tykkää kokeilla, mutta oikeasti - luuleeko joku tosissaan, että tuollaisissa pikku pennosissa säästäminen ratkaisee jonkun taloudelliset ongelmat tai oikeasti tuo mitään merkittäviä säästöjä?
Moni ihminen tarvitsee satoja euroja lisää, ei mitään muutamaa kymmentä centtiä. Ihmetyttää nämä palstan säästövinkit, kuten juuri "idätä itse viilisi" ja "osta perunoita isossa säkissä". Ihan kuin perunat tai maitotuotteet veisivät ihmiset konkurssiin. Ei, kyllä ne on isommat ja kalliimmat menot, joiden vuoksi talous tekee tiukkaa.
Siis voihan noita viilejä huvikseen tehdä, jos haluaa, mutta turha kuvitella, että niistä mitään mittavia säästöjä kertyy.
Tästä just huomaa, miksi joillain on aina niin helvetin tiukkaa.
Ei se kysymys ole siitä, että siitä yksittäisestä viilistä säästää sen euron päivässä, kun tekee itse.
Kyse on just siitä, että jotkut hoitaa kaikki hommat noin: leikkaa itse perheen hiukset, ostaa ruokaa tukusta halvalla, käyttää kirpputoreja, kierrättää, marjastaa ja sienestää jne.
Ja toinen ostelee kalliita vaatteita, vaikka siihen ei olisi varaa, mutta kun kyllähän nyt lapsella täytyy olla kauden uusi kuosi ja mätsäävät asusteet, ja sitten ollaan ihmeissään.
Ei se ole mikään yksittäinen tekijä, jolla se säästö syntyy. Ne on ne pienet purot.
Mutta eihän sitä näe, jos ei halua nähdä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2011 klo 00:09"]
Vaikka vanhemmat opettikin nuukuutta ja ahkeruutta, niin nöyristelemään ne ei opettanut.
Emännän pitää olla ylpiä, miehen häjy. Ja talon komia (siihen tuli rakennusvaiheessa kyllä sitten laitettuakin vähän enemmän).ps. se kylmäkellari on yleensä erikseen, en siis tarkoittanut varastohäkkiä.
ehkä siellä Pohojanmaalla on nyt talollisilta unohtunut sellainen pieni fakta, että nykyisin kaupungeissa ei todellakaan ole kerrostaloissa mitään erillisiä kellaritiloja. Jos teillä jossain siellä lakeuksilla on vielä tällaisia taloja, niin se on tosi hyvä juttu. Itse en ole sellaisia missään nähnyt - kyllä ne yleensä on kaupungeista purettu tai muutettu muuhun tarkoitukseen. Katsos kun nykyihmiset eivät enää varastoi mitään perunasäkkejä, kun sitä perunaa saa melkein ilmaiseksi ihan siitä viereistä Alepastakin.
Normaalisti nykyisin kerrostaloissa on vain se varastohäkki - eikä aina sitäkään.
Höpö höpö.
Itse asuin aiemmin Myyrmäessä, ja meillä oli se kylmäkomero jokaiselle verkkokellarin lisäksi. Äitin asuu Karakalliossa, ja hänenkin talossaan on kylmäkomero ja verkkokellari erikseen.
Että älä sinä lässytä asioista mistä et selvästikään mitään tiedä.
Tismalleen näin. Vaikka tuloja ei ole, pitää kuitenkin kuluttaa samalla tavalla kuin "kaikki muut". Me olemme suht hyvätuloisia, vuositulot yht. n. 130 000 euroa, ja siltikään "ei ole varaa" kuluttaa samalla tavalla, kuin muutamalla tutulla. Toimiva kännykkä piti korvata uudella Lumialla, kun se oli niin nätin pinkki, ja kytkyllä piti saada tablettitietokone, kun kaverillakin on, kun se on niin ihana yms. Ja sit valitellaan, kun vuokra on maksettu ja ei ole rahaa ruokaan tai lasten vaatteisiin. Sit kun ehdotetaan säästämistä tavalla tai toisella, niin aina löytyy syy, miksi se ei onnistu. Sanomalehteä ei voi lopettaa, kun "ei aamusta tuu mitään ilman kahvia ja hesaria". Naistenlehtiä ei voi tauottaa kun "millä minä sit palkitsen itseni?". Leffa pitää vuokrata joka viikonloppu, kun se on perinne. Samalla tavalla on perinne tilata noutoruokaa leffan kanssa.
Ei se määrätön kitkuttaminen ole tavoittelemisen arvoista, mut kuitenkin järkevä kuluttaminen. Mä en vois elää tuollasita elämää.
Galluppi tiedätkö mitä tarkoittaa
P/E luku
P/S luku
ja P/B luku.
Nämä tiedot ovat paljon tärkeämpiä kuin joku muutaman euron viilipurkki tai jokin rättien osto kirpparilta. Ps jos selvität mitä nämä luvut tarkoittavat niin sen jälkeen ihan millä tahansa tuloilla voi päästä köyhyydestä pois.
Esimerkkejä?
tai iltapäivälehtiä silloin tällöin tai merkkivaatteita, vaikka halvemmat olisivat järkevämpi valinta
Siskoni on sössinyt raha-asiansa täysin - ja hän tosiaan on ostellut ihan mitä sattuu esimerkiksi pikavipeillä. Timanttisormuksia, toimistotyövaatteita liian pientä kokoa sitä varten, että joskus menee toimistoon työhön 20 kiloa laihtuneena jne.
Miehensä joutuu säätelemään jopa kännykkään saldorajan, kuten minä teen 7-vuotiaani kanssa, koska sisko ei osaa käyttää sitäkään ilman satojen eurojen laskuja. Tekstaili minullekin holtitta sata tekstaria päivässä.
mutta itse seurasin kun naapurin työtön+kotiäitipariskunta osti uuden rintarepun (n 100e) jne 'pikku'juttuja kasoittain.. toinen naapuri, joka kokoajan valittaa, että ei ole rahaa ja on tänä vuonna ostanut uuden sohvan 1400e, xboxin, uuden telkan 600e jne.. miksklhän ei ole rahaa???
meille taas sitten melkeen nauretaan kun pyöräilemme kaupungin rajalle, että säästämme seutulipun 100e/kk!, emme käy mäkkäreissä jne
Lisäksi suunnittelutaidon puute.
Monilla on mm. kellari ja pakastin. Silti kellariin ei osteta perunoita ja juureksia silloin kun niiden hinta on halvin (vaan ne viruvat siellä tukkuliikkeiden ja tuottajien kellarivarastoissa keräämässä hintaa).
Sama pakastamisessa, syksyn marjat yms. olisivat ilmaista ravintoa. Mutta harva niitä enää kerää ja pakastaa tai hilloaa.
Yksi esimerkki: Perheen isä toimitusjohtaja, äiti toimistotyöntekijä ja kolme lasta.
Perhe asuu älyttömän kalliissa ja suuressa vuokra-asunnossa Helsingin kalleimmalla alueella. He käyttävät paljon rahaa juhlimiseen, vaatteisiin, alkoholiin ja kalliisiin matkoihin. Kaiken täytyy olla jotenkin näyttävää ja kallista.
Erityisesti vaimo kuvittelee, että heillä on varaa elää kuin öljysheikit, vaikka todellisuus on jotain aivan muuta...
Eihän verhot välttämättä maksa kovin paljon. Ja jos vanhat ovat vaikka kauhtuneet, niin onko kovin suuri synti ostaa uudet? Itse olen ostanut hyväkuntoisia verhoja kirpputorilta 3-4 eurolla. Ehkä joku paheksunut sitäkin, että köyhä kehtaa ostaa verhot...
Ja jos ostaa iltapäivälehden SILLOIN TÄLLÖIN, niin ei tuo nyt kovin impulsiiviselta tai kontrolloimattomalta kuulosta :D Jos tyyppi ostelisi lehtihyllystä useampia lehtiä ihan vaan huvikseen, niin se kuulostaisi ongelmalliselta.
En itse harrasta merkkivaatteita, mutta on niitä joskus kirpputorilla näkynyt vähän halvemmallakin. Tuskin kukaan tosi köyhä voi kaikkia vaatteitaan ostaa uutena ja merkkivaatteina.
Ja kyllä ainakin muistan omasta vauva-ajasta, että kantoreppu oli lähes yhtä tärkeä hankinta kuin vaunut. Sitä ei ehkä tajua sellainen, joka ei itse ole reppua kokeillut/tarvinnut, mutta kyllä siitä oli meille paljon hyötyä. Koliikkivauvaakin jaksaa paremmin kannella kantorepussa.
Myös moni "pikku"juttu voi ollakin tarpeellinen.
Outoa, että pidätte holtittomana kuluttamisena ihan normaaleja asioita! Ette ole varmaankaan koskaan tavanneet ihmistä, jonka kuluttaminen olisi täysin kontrolloimatonta. No, se yksi pikavipeillä timantteja osteleva kuulostaa sellaiselta - mutta eihän tuollainen kovin yleistä ole, vaan itse asiassa todella harvinaista.
mikä ei ole välttämätöntä. Esimerkiksi monta biletoppia, kauniita astioita, useat kengät. Sitähän pärjäisi kolmella paidalla kun yksi olisi käytössä, yksi pyykkikorissa ja yksi odottamassa narulla kuivumista. Harvalla todellisuudessa on vain välttämättömin, koska nykyään elämä ei vain teollisessa maailmassa ole sellaista ja totta kai sitä jotenkin halutaan kuulua joukkoon ja olla niin kuin muutkin.
Sitten taas ruokapuoli, niin oikeasti kaikkien aterioiden valmistamalla alusta asti säästää hirmuisesti rahaa, mutta kuka ehtii tehdä sitä? Siis oikeasti useampilapsisessa perheessä, jossa molemman vanhemmat käyvät töissä? Kyllä meidän kaksilapsisessa perheessämme käytetään tiettyjä oikoteitä, siis esim pakastevihanneksia, puolivalmisteita jne ihan ajan säästämiseksi. Silloin tällöin syödään ulkona, koska se on mukavaa ja säästää ruoanlaiton ja tiskien laiton yms vaivan. Meidänkään tulomme eivät kuitenkaan päätä huimaa, joten kannattaisi säästää ja tehdä aina kaikki ruoat itse. Mutta kun aina ei vain jaksa.