Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monen nykyihmisen köyhyyden syynä on impulssikontrollin puute, ei niinkään pienet tulot

Vierailija
16.12.2011 |

Niitä pienituloisiakin on, sen tiedän. Mutta sitten on niitä, jotka hetken mielijohteesta ostavat sellaista, mitä ilmankin tulisivat toimeen.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä mäkkärillä ja itte ei raski. Mitä tuhlausta kun naapuri ostaa rintarepun. Kyllä siitäki pitää aloitus teherä aaveelle.

Jokainen ostaa sellaista, mitä ilmankin tulisi toimeen Ei ihminen oikeasti tarvitse televisiota, kuntosalikorttia, suklaapatukkaa.

Periaatteessa voisi syödä pelkkää perunaa, jauhelihaa ja leipää ja maitoa. Voisi kilvoitella vaatimattomuudessaan ja säästäväisyydessään ja tehdä siitä itselleen masokistisen nautinnon. Pois kaikki, mikä ei ole ehdottoman tarpeellinen hengissä säilymisen kannalta! Elämän ei tarvitse olla elämistä, vaan vain pelkkää "säilymistä". Ihan sama, nauttiiko elämästä, ihan sama nauttiiko mistään. Kunhan on ahkera, nöyrä, säästäväinen ja vaatimaton.

Vierailija
42/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te näitä juttuja luette. Nuohan on vaan selvästi esimerkkejä arkipäiväisistä asioista joissa viitseliäämpi voisi oikeasti säästääkin.

Nyt jos verrataan näihin jälleenrakennusajan pulan kokeneisiin ihmisiin, eli siis vähintäänkin yli kuusikymppisiin, niin aika helppo on sanoa moni meistä nuorista ja jopa meidän vanhemmista ei vaan osaa rakentaa elämäänsä ja juuri ruokakoria lähellekään yhtä säästeliäästi.

Minäkin heitän yhden esimerkin tähän, sellaisen jonka opin vanhemmiltani ja isovanhemmiltani.

Kun pistät jälkiruokakulhoon, mukiin tai käytettyyn viilipurkkiin maitoa ja teelusikallisen viiliä siemeneksi ja annat olla sen lämpimässä liinalla peitettynä puoli vuorokautta - vuorokauden ja sitten jääkaappiin, korvaat jogurtit ja viilit taatusti luonnonmukaisesti idätetyllä viilillä.

Ja hinnassa säästää kivasti, litra maitoa (josta tulee viisi viilipurkillista) kun maksaa 75 senttiä, mutta purkki viiliä 49 senttiä kaupassa.

Meillä ei kaupan jogurtteja ja viilejä tosiaan ostella, vaan syödään koko konkkaronkka itse tehtyä tavaraa.

Joku jos kiinnostuu, niin yksi ohje löytyy täältä. Suurin ero on siinä, että minä käytän siemenenä n. teelusikallista ja tuossa ohjeessa käytetään ruokalusikallinen viiliä.

Mutta huom. se itse tehty viilikin käy jatkeeksi, eli periaatteessa kaupasta ei kannata ensimmäisen satsin jälkeen enää ikinä ostaa viiliä, kun sitä omaa voi aina vaan kierrättää eteenpäin.

http://www.ruokamenot.fi/reseptit/opiskelijankeittio/342-itsetehty-viili

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ne turhakkeet on ?

kallista tavaraa, kenties sellaista mitä ei välttämättä edes tarvitse. Vain sen takia, että ei kehtaa olla ostamatta. Tuota samaa tavaraa saisi halpahalleista kymmenesosalla siitä hinnasta.

Hiusten värjääminen on aikamoista turhaketta. Kun kerran alkaa värjätä hiuksia, saa jatkuvasti olla värjäämässä juurikasvua ja siihen sitä rahaa palaa.

Sipsit, karkit, limsat yms herkut ovat turhakkeita. Jos sellaisia ostellaan heräteostoksina, niistäkin voi vuoden mittaan kertyä iso summa.

Etelänmatkalle tai Tallinnanristeilylle ei ole pakko päästä.

Alkoholi ja tupakka ne vasta turhakkeita ovatkin.

Meikit ovat turhakkeita. Jos oikeasti on rahasta tiukkaa, meikit voi jättää ostamatta.

Kanavapaketit ovat turhakkeita. Teeveestä tulee muutenkin niin paljon ohjelmia, että varmasti riittää jokaiselle katsottavaa. Ja jos ei riitä, niin voi hankkia ihan oikean elämän...

Tolla ajatusmallilla KAIKKI on turhakkeita! Eikö oikeasti elämästä saa nauttia? Minä ainakin ajattelen niin, että kun tänne maan päälle on kerran jouduttu, niin otetaan tästä nyt sitten kaikki ilo irti. Siihen kuuluu meikit, karkit, viinit ja iloinen seura. Sinulla on varmaan _todella_ tylsä elämä?

Vierailija
44/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille taas sitten melkeen nauretaan kun pyöräilemme kaupungin rajalle, että säästämme seutulipun 100e/kk!, emme käy mäkkäreissä jne

on pakko sanoa, että Mäkkärissä käyminenhän ei ole mitään kallista. Itse en koskaan käy, eettisistä/ideologisista syistä ja ei muutenkaan kiinnosta. Mutta jos vain rahaa ajattelee, niin on halvempaa ostaa joku euron hampurilainen ja siihen limu kuin kokata kunnon ateria. Tai jos ei halvempaa, niin ainakin saman hintaista! Kovin fiksua se Mäkkärissä käyminen ei tietenkään ole, mutta se onkin jo toinen keskustelu. ja aika harva siellä (kai?) käy kovin usein.

Mutta kyllä se rupee tilissä näkymään jos esim kerran viikossakin vie 5 henkisen perheen syömään niin tulee hintaa 5x7e =35e jolla kokkais perheelle jo aikamoisen gourmeen.

Vierailija
45/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ne turhakkeet on ?

kallista tavaraa, kenties sellaista mitä ei välttämättä edes tarvitse. Vain sen takia, että ei kehtaa olla ostamatta. Tuota samaa tavaraa saisi halpahalleista kymmenesosalla siitä hinnasta. Hiusten värjääminen on aikamoista turhaketta. Kun kerran alkaa värjätä hiuksia, saa jatkuvasti olla värjäämässä juurikasvua ja siihen sitä rahaa palaa. Sipsit, karkit, limsat yms herkut ovat turhakkeita. Jos sellaisia ostellaan heräteostoksina, niistäkin voi vuoden mittaan kertyä iso summa. Etelänmatkalle tai Tallinnanristeilylle ei ole pakko päästä. Alkoholi ja tupakka ne vasta turhakkeita ovatkin. Meikit ovat turhakkeita. Jos oikeasti on rahasta tiukkaa, meikit voi jättää ostamatta. Kanavapaketit ovat turhakkeita. Teeveestä tulee muutenkin niin paljon ohjelmia, että varmasti riittää jokaiselle katsottavaa. Ja jos ei riitä, niin voi hankkia ihan oikean elämän...

Tolla ajatusmallilla KAIKKI on turhakkeita! Eikö oikeasti elämästä saa nauttia? Minä ainakin ajattelen niin, että kun tänne maan päälle on kerran jouduttu, niin otetaan tästä nyt sitten kaikki ilo irti. Siihen kuuluu meikit, karkit, viinit ja iloinen seura. Sinulla on varmaan _todella_ tylsä elämä?

Niin kauan kun ei oleta että yhteiskunta tukien muodossa kustantaisi kaikenmaailman nautinnot. Mielestäni nautintojen eteen pitää itse tehdä työtä enemmän kuin täyttää tukihakemukset ja lojua himassa.

Vierailija
46/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KENELLÄ on kellari? Niillä, jotka asuvat omakotitalossa. Ja ne, jotka asuvat omakotitalossa, ovat harvemmin oikeasti köyhiä. Köyhät ja pienituloiset, jotka asuvat vuokralla kerrostalossa, eivät todellakaan voi säilöä säkkikaupalla perunaa ja juureksia jonnekin huoneen nurkkaan tai parvekkeelle.

Minä asun kerrostalossa. Meillä on kellarissa Kellari. Kylmää varastotilaa. Oma lukittava varastokoppi. Haiseekin ihan perunakellarilta, koska on nimenomaan sellainen. Tarpeeksi vanhassa talossa on.

Vierailija
47/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin käyttämään omia rahojani, kun valuutta vaihtui. En koskaan päättäväisesti opetellut ymmärtämään euron arvoa. Olen myös impulssiherkkä ja otan takaisin lapsuuden pihien vanhempien jättäämää traumaa. Ostan, koska voin, koska olen aikuinen ja saan päättää itse. Tämä on ristini. Olen huithapeli. En osaa säästää.

Vierailija
48/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harvoin käyn mäkkärillä tai muussa sellaisessa paikassa. Mutta ostan jonku euron juuston tms ja se on kyllä niin tämäkkä ruoka, että ei tarvi illalla syödä enää mitään.

meille taas sitten melkeen nauretaan kun pyöräilemme kaupungin rajalle, että säästämme seutulipun 100e/kk!, emme käy mäkkäreissä jne

on pakko sanoa, että Mäkkärissä käyminenhän ei ole mitään kallista. Itse en koskaan käy, eettisistä/ideologisista syistä ja ei muutenkaan kiinnosta. Mutta jos vain rahaa ajattelee, niin on halvempaa ostaa joku euron hampurilainen ja siihen limu kuin kokata kunnon ateria. Tai jos ei halvempaa, niin ainakin saman hintaista! Kovin fiksua se Mäkkärissä käyminen ei tietenkään ole, mutta se onkin jo toinen keskustelu. ja aika harva siellä (kai?) käy kovin usein.

harva kai euron juustosta saa vatsana täyteen? Yhdessä 'köyhässä' perheessä aikuiset syö aterian = 2 x = 12e, lapet happy mealin 2 x 3,50 =7e, yht 19e mikä on musta aika paljon, jos burgerilla piipahdetaan kerta viikkoon eli 4 x 19e=76e vähintään.

kun ei ole rahaa mihinkään. Ja minkäs minä sille voin, että syövät ateriat :) aika jännä, että sulle riittää puolikas lastenateriasta :D

Vierailija
49/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään kaikenlaista tarjontaa on monta kertaa enemmän ja mahdollisuudet impulssiostoksiin paljon suuremmat.

Vierailija
50/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri hänen kuvailemansa kaltainen.

Olen tälläkin hetkellä todellisuudessa ihan pa. Perintätoimiston laskuja on nippu, ja silti teimme juuri ulkomaanmatkan. Lapsille ostin impulssiostoksena viikko sitten kuusi talvihattua vaikka yhtään ei todellisuudessa olisi tarvinnut.

Jotenkin olen aina selvinnyt niin ettei luottotiedot ole mennyt.

Olen muuten ihan fiksu ihminen. Akateemisesti koulutettu ja hyvä duunipaikka (julkisella sektorilla, joten palkka on kuitenkin suht vaatimaton). Talousasioissa mulla on kuitenkin musta aukko.

Vierailija
51/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni aina kuvittelee, että "muilla" on, joten hänenkin pitää näyttää.

Kun hän järjestää pidot, kutsuttuja (ketä sattuu, siltä tuntuu) pitää olla kymmeniä, ruokaa 500:lle.

Kun hän pyörittää pikkuruista firmaa, hänen pitää viedä "alaisensa" = muutama osa-aikapuotipuksu Ruotsin risteilylle "henkilökuntajuhlissa".

Jne.

Jos hänellä olisi lapsia, hän ostaisi näille takuulla kuusi tarpeetonta lätsää.

Minun lapsilleni syytää kaikenlaista krääsää. Paras oli se, että osti 2-vuotiaalle jonkin 10-vuotiaan legopaketin, joka tietty varisi ympäriinsä ja suurin osa pikkiriikkisistä palasista hukkui saman tien. Siskon mielestä lelu olikin tarkoitettu vain ostonautinnoksi ja sen saattoi nyt heittää saman tien pois. Eli raahasi lapseni markettiin ostamaan kalliin lahjan (vääränlaisen) ja opetti jo lapsellekin, että ostamisesta kuuluu tulla sekunnin nautinto ja sen jälkeen tavara roskiin. SUUTTUI aivan sairaasti, kun sanoin, etten hyväksy, että lapsilleni oikein opetetaan tällaista. Siskoni mielestä MINÄ olen materialisti...

2

Vierailija
52/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropas minulle vielä, ovatko myös seuraavat asiat turhakkeita: -teatterissa/elokuvissa käynti -kahvin ja pullan ostaminen perhekahvilassa -niin ja entäs se tee, kahvi, hunaja, yms -matot -pöytäliina -joululahjat lapselle -kukat -lapsen harrastus Ja kerro toki myös, mitkä kaikki asiat sitten eivät ole turhakkeita? Anna mä arvaan - nöyryys, vaatimattomuus, säästäväisyys, ahkeruus...

Jos ei mene niin sitten eivät ole.

Turhaa on kaikki sellainen jota ilman voi elää ilman että kuolee, sairastuu tai joutuu hengenvaaraan jos ei niihin ole rahaa.

Vierailija
53/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylmäkellarikeskusteluun minäkin lisään, että äitini asuu kaupungissa kerrostalossa, jossa on kylmäkellari. Mutta ei varmaan ole kauan, koska aika harva sitä käyttää. Ja ottakaa huomioon, että lämpötilan sopivana pitämisestä maksavat talon asukkaat, ei se ilmaiseksi taivaan lahjana tipahda. Monesti joku salaattien pienviljely sun muu on harrastus, hyvä sellainen tosin, sillä eipä kai jotain salaatteja ja retiisejä talveksi säilötä. Ja silloin, kun niitä omalta pihalta saa, niitä saa edullisimmin kaupastakin.

Mutta noin yleensä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Harva kai erikseen suunnittelee ostavansa suklaata tai iltapäivälehden ja valtavasti niitä menee. Tosin itse myös suunnittelen ns. turhakkeiden ostoa (vaikka just esim. suklaata en oikeastaan ikinä osta), sillä nautin niistä enemmän silloin, kun en osta niitä äkillisestä mielijohteesta huonoa omaatuntoa potien. Oikeasti on surullista, jos ei ikinä voi mitenkään hemmotella itseään. Mutta rajansa kaikella.

Yksi hyvä keino on pitää kirjanpitoa ja säilyttää jotain ruokakaupan kuitteja vaikka kuukauden. Jos huomaa, että rahaa meni ruokaan vaikka satanen enemmän kuin yleensä, voi katsoa, mitä tuli ostettua. Ja jos on ollut säästäväinen kuukausi, voi kuiteista katsoa, mitä teki oikein :) Kun tietää kaiken, mitä on ostanut, ei voi huijata itseään ajattelemalla, että no joskus kävin kahvilla, jos käyntejä onkin kymmenen kuukaudessa.

Vanhemmilta ihmisiltä voi oppia hyviä säästövinkkejä, mutta itse olen huomannut, että vanhoissa ihmisissä on myös ihan holtittomia kuluttajia. Jos lapsena ei ollut varaa, ja nyt on, niin kyllä lapsenlapsille ostellaan mitä älyttömimpiä kertakäyttöisiä muovihärpäkkeitä sun muuta, kun vaan silmiin osui kaupassa. Ympäristöasioita ei siinä sukupolvessa yleensä ajatella.

Vierailija
54/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan valitakaan, että raha riittää vain karkkiin, vaan ei marjoihin. Toisaalta suklaalevyn saa alle eurolla. Ja suklaata ja marjoja ostetaan vähän eri tarkoitukseen. Ja marjoja saa vähän huonosti esim. talviaikaan (ne pakastemarjathan pitäisi ohjeen mukaan keittää, mikä on ihan eri asia). Ja kesällähän mansikoita ostetaan todella paljon, muita marjoja myös. Eli kyllähän niitäkin ostetaan!

----

Ei kai kukaan ajattele, että 4 euroa karkeista on mikään tarjous, varsinkaan hyvä sellainen?

Mielestäni tuo perunajuttu menee jo hiusten halkomiseksi :)

Itse asiassa vain (ulkomaisissa) pakastevadelmissa on kehoitus keittää ennen käyttöä. Esimerkiksi suomalaisia puolukoissa ei ole varoituksia. Tämä puolukkaesimerkki tuli nyt siitä, että itse ostin niitä juuri. Citymarketeissa aina ajoittain myydään kahta isoa karkkipussia neljällä eurolla ja voit kuvitella, että aika moni hyödyntää tuon "tarjouksen". Jonkun mielestä se on hyvä ostos.

Tämän keskustelun pointti oli käsittääkseni se, että ihmiset yrittävät elää korkemapaa elintaosa mitä heillä on varaa. Nautintoja saa ja pitää olla, mutta ne pitää suhteuttaa omiin tuloihin. Jos naapurilla on jotain sellaista mihin itsellään ei ole varaa, se pitää vain kestää. Niin vaikeaa kuin se suomalaiselle onkin ;)

Vierailija
55/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehillintä on tosiaan monilla kadoksissa ja ellei sitä opeteta lapsillekaan, tulossa on vielä huonommin elämänsä hallinnan osaavia ihmisiä. Siitä oli tutkimuskin, miten jo hyvin pienen lapsen itsehillintätaidot ennustivat hyvää/ haasteellista tulevaisuutta aikuisena.

Ehkä myös näitä itsehillinnältään vajaavaisia ihmisiä on ollut aina, mutta nykyään pikavipit ym helposti saatavat luotot aiheuttaavt sen, että nämä ihmiset pystyvät helposti sössimään asiansa ja pahasti. Ei tarvitse enää marssia pankkiin jonottamaan ja nostamaan rahaa, luottoa ei helposti saa jne. Ei siis ole niitä RAJOJA yhteiskunnan, pankkien ym suunnalta, vaan ne pitäisi pystyä laittamaan itse! Siksi olisi ensisijaisen tärkeää opettaa lapsille näitä taitoja - että jaksetaan odottaa, pystytään hillitsemään mielihaluja, osataan rauhoittua, harkita asioista ja ostoksia, sopeuttaa kulutuksensa tuloja vastaavalle tasolle, ehkä myös ajatella kulutuksensa vaikutuksia ympäristöön jne.

Vierailija
56/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään ihmisen, joka käyttää heti kaiken rahan mitä saa ostamalla vaatteita ja käymällä syömässä ulkona. Hän ei osaa ollenkaan suunnitella rahankäyttöään ja on jatkuvasti rahattomana sekä tuskailee tilannettaan. Tällä ihmisellä on muutenkin epärealistisia haavekuvia elämästä, vaikka on jo keski-ikäinen. On jotenkin impulsiivinen luonne, ei käytä järkeään.

Vierailija
57/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehillintä on tosiaan monilla kadoksissa ja ellei sitä opeteta lapsillekaan, tulossa on vielä huonommin elämänsä hallinnan osaavia ihmisiä. Siitä oli tutkimuskin, miten jo hyvin pienen lapsen itsehillintätaidot ennustivat hyvää/ haasteellista tulevaisuutta aikuisena.

Ehkä myös näitä itsehillinnältään vajaavaisia ihmisiä on ollut aina, mutta nykyään pikavipit ym helposti saatavat luotot aiheuttaavt sen, että nämä ihmiset pystyvät helposti sössimään asiansa ja pahasti. Ei tarvitse enää marssia pankkiin jonottamaan ja nostamaan rahaa, luottoa ei helposti saa jne. Ei siis ole niitä RAJOJA yhteiskunnan, pankkien ym suunnalta, vaan ne pitäisi pystyä laittamaan itse! Siksi olisi ensisijaisen tärkeää opettaa lapsille näitä taitoja - että jaksetaan odottaa, pystytään hillitsemään mielihaluja, osataan rauhoittua, harkita asioista ja ostoksia, sopeuttaa kulutuksensa tuloja vastaavalle tasolle, ehkä myös ajatella kulutuksensa vaikutuksia ympäristöön jne.

..piti sanomani siis, että verrattuna entiseen: "Ei tarvitse enää marssia pankkiin jonottamaan ja nostamaan rahaa, luottoa SAA helposti jne."

Lisäksi myös tuotteita ja muita houkutuksia on koko ajan enemmän ja enemmän esillä ja tarjolla joka paikassa. Vastuu on siis siirtynyt yksilölle enemmän itselleen ja kaikilla ei ole taitoja, kykyä tai haluja opetella kohtuullista kuluttamista ja talousasioiden hallintaa.

Vierailija
58/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään ihmisen, joka käyttää heti kaiken rahan mitä saa ostamalla vaatteita ja käymällä syömässä ulkona. Hän ei osaa ollenkaan suunnitella rahankäyttöään ja on jatkuvasti rahattomana sekä tuskailee tilannettaan. Tällä ihmisellä on muutenkin epärealistisia haavekuvia elämästä, vaikka on jo keski-ikäinen. On jotenkin impulsiivinen luonne, ei käytä järkeään.

Ihan kuin tuntisimme saman ihmisen! :D Opiskelut ja työt suuntautuvat luonnollisestikin alalle, jolla ei vain kerta kaikkiaan ole töitä. Tai jos on, siitä maksetaan hädin tuskin mitään, koska tulokkaita olisi niin paljon joka tapauksessa. Vaikka aina tuskailee toimeentuloaan, ei oikeasti tee järkeviä asioita sen eteen kuten esim. että hankkisi ammatin, jolla saisi töitä ja vielä sellaisia töitä, jolla saisi edes vähän yli minimipalkan. Niitä hienoja hörhöasioita kun voisi sitten harrastaa ja haaveilla vapaa-aikana. Ei tarvitsisi aina tuskailla ja stressata laskujen maksuja tai pieniäkin yllättäviä menoja. Mutta joku diagnoosi taisikin löytyä, joka liittyy impulsiivisuuteen ym.. Ja tosiaan kulutustottumukset on juuri tuota, että sitten kun vähän rahaa löytyy, se laitetaan heti menemään.

Vierailija
59/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienituloisia on oikeasti enemmistö tässä maassa. varsinkin yh:t. kaikki päätökset eduskunnalta on kyllä menneet isotuloisten suosisimiseen viimeisten 6 vuoden aikana

Vierailija
60/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun ei oleta että yhteiskunta tukien muodossa kustantaisi kaikenmaailman nautinnot. Mielestäni nautintojen eteen pitää itse tehdä työtä enemmän kuin täyttää tukihakemukset ja lojua himassa.

tarkoitat, että elämän pitäisi olla sellaista, että asutaan askeettisesti (ilman verhoja ja mattoja), syödään aamiaiseksi kaurapuuroa ja hanavettä, ruuaksi isosta säkistä perunaa ja jotain halpislihaa ehkä - ei koskaan mitään leivän päälle, ei salaatteja (kallista), ei mitään mikä maistuisi hyvältä, vaan AINOASTAAN niitä kaupan halvimpia tuotteita.

Eihän sellainen ole enää terveellistäkään.

Kosmetiikka- tai hygieniatuotteita ei käytetä. Jokaiseen lapsen toivomukseen ja pyyntöön vastataan "ei, se on turhuutta" tai "ei köyhällä ole oikeutta iloihin".

Just just.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme