Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monen nykyihmisen köyhyyden syynä on impulssikontrollin puute, ei niinkään pienet tulot

Vierailija
16.12.2011 |

Niitä pienituloisiakin on, sen tiedän. Mutta sitten on niitä, jotka hetken mielijohteesta ostavat sellaista, mitä ilmankin tulisivat toimeen.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pistät jälkiruokakulhoon, mukiin tai käytettyyn viilipurkkiin maitoa ja teelusikallisen viiliä siemeneksi ja annat olla sen lämpimässä liinalla peitettynä puoli vuorokautta - vuorokauden ja sitten jääkaappiin, korvaat jogurtit ja viilit taatusti luonnonmukaisesti idätetyllä viilillä.

Ja hinnassa säästää kivasti, litra maitoa (josta tulee viisi viilipurkillista) kun maksaa 75 senttiä, mutta purkki viiliä 49 senttiä kaupassa.

EI VOI OLLA TOTTA. Ihan kiva resepti ja varmasti moni tykkää kokeilla, mutta oikeasti - luuleeko joku tosissaan, että tuollaisissa pikku pennosissa säästäminen ratkaisee jonkun taloudelliset ongelmat tai oikeasti tuo mitään merkittäviä säästöjä?

Moni ihminen tarvitsee satoja euroja lisää, ei mitään muutamaa kymmentä centtiä. Ihmetyttää nämä palstan säästövinkit, kuten juuri "idätä itse viilisi" ja "osta perunoita isossa säkissä". Ihan kuin perunat tai maitotuotteet veisivät ihmiset konkurssiin. Ei, kyllä ne on isommat ja kalliimmat menot, joiden vuoksi talous tekee tiukkaa.

Siis voihan noita viilejä huvikseen tehdä, jos haluaa, mutta turha kuvitella, että niistä mitään mittavia säästöjä kertyy.

Vierailija
62/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pistät jälkiruokakulhoon, mukiin tai käytettyyn viilipurkkiin maitoa ja teelusikallisen viiliä siemeneksi ja annat olla sen lämpimässä liinalla peitettynä puoli vuorokautta - vuorokauden ja sitten jääkaappiin, korvaat jogurtit ja viilit taatusti luonnonmukaisesti idätetyllä viilillä.

Ja hinnassa säästää kivasti, litra maitoa (josta tulee viisi viilipurkillista) kun maksaa 75 senttiä, mutta purkki viiliä 49 senttiä kaupassa.

EI VOI OLLA TOTTA. Ihan kiva resepti ja varmasti moni tykkää kokeilla, mutta oikeasti - luuleeko joku tosissaan, että tuollaisissa pikku pennosissa säästäminen ratkaisee jonkun taloudelliset ongelmat tai oikeasti tuo mitään merkittäviä säästöjä?

Moni ihminen tarvitsee satoja euroja lisää, ei mitään muutamaa kymmentä centtiä. Ihmetyttää nämä palstan säästövinkit, kuten juuri "idätä itse viilisi" ja "osta perunoita isossa säkissä". Ihan kuin perunat tai maitotuotteet veisivät ihmiset konkurssiin. Ei, kyllä ne on isommat ja kalliimmat menot, joiden vuoksi talous tekee tiukkaa.

Siis voihan noita viilejä huvikseen tehdä, jos haluaa, mutta turha kuvitella, että niistä mitään mittavia säästöjä kertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
64/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on myös oikeasti pienituloisia, mutta suurimmalla osalla kyse on juurikin siitä, ettei tuloja ja menoja osata suhteuttaa. Kulutuskeskeinen yhteiskunta houkuttelee koko ajan ostamaan kaikkea uutta ja yleensä aika lailla tarpeetonta. Priorisoimalla useimmat pystyisivät ihan hyvin panostamaan johonkin itselle tärkeään asiaan, oli se sitten mäkissä syöminen tai vaatteiden ostelu, mutta siinä vaiheessa kun kuvittelee voivansa panostaa kaikkeen, on talouden hallinta hukassa.

Itse olen juuri tällainen tapaus. Syytän asiasta osittain huonoa itsehillintää ja osittain varakasta lapsuudenkotiani, koska lapsena ja nuorena sain aina kaiken haluamani. Nyt aikuisena on todella vaikea hahmottaa, mihin ne omat huomattavasti pienemmät tulot oikeasti riittävät. No, toivottavasti jonain päivänä opin...

Vierailija
65/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on myös oikeasti pienituloisia, mutta suurimmalla osalla kyse on juurikin siitä, ettei tuloja ja menoja osata suhteuttaa. Kulutuskeskeinen yhteiskunta houkuttelee koko ajan ostamaan kaikkea uutta ja yleensä aika lailla tarpeetonta.

On se toki niinkin. Mutta tuntuu ihan käsittämättömältä, että tässä ketjussa on otettu esimerkiksi perunat ja viili, ihan kuin ne olisivat jotain kulutushysteriaa.

Vierailija
66/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo viilinainen säästää vuodessa reilusti yli satasen, jos syö vaikka purkillisen verran päivässä. Sillä rahallahan ei tietysti voi mitään tehdä, heitetään uuniin vaan :D

Vierailija
67/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän Prismassa yksi purkki maksaa 29 centtiä. 49 centtiä yhdestä viilistä on kyllä kiskurihinta. Maitolitra taas on 88 centtiä, joten itse tekemällä säästäisin noin 11 centtiä per päivä. Hmm...

Vierailija
68/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on pakko laittaa 1-vuotias hoitoon, kun "ei ole varaa jäädä kotiin" ja sitten leveilee FB:ssa ja tavatessa uusilla iphoneillaan, McBook -koneillaan, 300 euron vaatteillaan tyyliin: "Hups, tarttu käteen kolmenhuntin saappaat, mut onhan nää ihanat ja plääpplääp. Samoin pukee tämän päiväkodissa nyt olevan ainokaisensa pelkkiin uusiin Ticketteihin, Cupcakeihin jne.

...saa mut aina ajattelemaan, että niillä ei ole kaikki asiat elämässä hyvin. Itsellänikin oli joskus ajanjakso, jolloin tuntui, että elämässä tapahtui pelkkiä kurjia asioita ja olin masentunut. Silloin tunsin saavani jonkilaista lohtua juuri shoppailusta ja uusista tavaroista. Kun keskittyi haalimaan tavaraa, ei tarvinnut ajatella, mikä elämässäni mättää.

Vierailija
69/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällä palstalla olevat ihmiset ovat köyhiä siksi, että he eivät osaa ajatella yhtä asiaa pidemmälle.

Tuon viilihomman osaltahan selvästi sanottiin että se on vain yksi esimerkki.

Jos oikein tarkemmin rupeaa miettimään, niin noita esimerkkejä ja niksejä löytyisi loputtomiin.

Kysymys on siitä, että moni ihminen ei vaan osaa olla säästäväinen eikä osaa elää pienellä.

Ja siitä että monessa perheessä täytyy olla kaksi autoa, vaikka pääasiassa toinen seisoisi pihassa.

Yle uutisoi aiheesta kesällä:

"Suomalaiset kävelevät tai pyöräilevät työmatkansa yhä harvemmin. Neljä viidestä työssäkävijästä käyttää jo kolmen kilometrin työmatkalla autoa tai linja-autoa.

Vielä 1980-luvulla naisista jopa 60 ja miehistä 40 prosenttia käveli tai polki töihin.."

Ja niin kuin joku täällä mainitsi, ulkomailla on reissattava, vaikka sinne mentäisiin täysin luottokortin varassa.

Itse asiassa mulla on tästä hyvä esimerkki, nimittäin naapurin kolmen lapsen yh joka on tässä muutaman kuukauden ollut lähes konkurssikypsä ja pelannut lähinnä erilaisten luottokorttien varassa voitti muutama viikko sitten työpaikkansa pikkujouluista risteilylahjakortin ja päätti saman tien lähteä päivä Tukholmasssa risteilylle lastensa kanssa kun "lapset ei ole pitkään aikaan päässeet mihinkään". Kun kysäisin häneltä että miten heillä on siihen varaa hän sanoi että ei olekaan, rahaa ei ole kuin satasen verran mutta ainahan sitä luottokorteilla pärjää. No bussit täältä 300 km:n päästä Helsinkiin, ruokailut, karkit, jätskit, ostoksilla käynnit tms., varmaan on mennyt (ainakin ostettujen vaatteiden ja hajuvesien määrästä päätellen) vähintään tonni tuohon reissuun.

Nyt saa sitten taas valittaa köyhyyttä pari kuukautta...

Tai ehkä hän sai sitten veronpalautuksia ja pystyi maksamaan luottonsa pois.

Joka tapauksessa hauskinta (tai surullisinta, riippuu miten suhtautuu) tässä on, että hän osti sen verran paljon tax freestä, että sai uuden risteilylahjakortin ja nyt suunnittelee uutta reissua tammi- tai helmikuulle. Kysyi minuakin mukaan, mutta itse koen sen lähinnä turhuutena joten sanoin ei.

Tuollaista minä kutsun katastrofitaloudenhoidoksi.

Vierailija
70/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismenot ovat suuret Suomessa. Mutta kyllä itsekin tunnen ihmisiä, jotka tuhlaavat holtittomasti eivätkä suunnittele talouttaan pidemmällä tähtäimellä. Järjetöntä ostaa esim. ylimääräisiä vaatteita, meikkejä, koruja tai teknisiä laitteita joita tarvitse. Itse pyrin pitämään ostamiset minimissä.

Vierailija
71/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te perunanhamstraajat! Kertokaa jo, mistä ostatte ne jättisäkkinne pottuja ja millä kuskaatte ne kotiin? Oletteko laskeneet säästöihin mukaan myös esim. bensakulut, yms?

Nimittäin jos teillä on käytössä auto, niin siihen voisin vaikka todeta, että säästän silti enemmän, kun minulla ei ole autoa ja käytän julkisia. On vaikea kuvitella raahaavani jossain paikallisbussissa ja ratikassa isoja perunasäkkejä, ja olisi ihan hullun hommaa lähteä kaukojunalla hakemaan niitä jostain maatilalta. Tulisi paljon, paljon kalliimmaksi kuin kävellä tuohon 200 metrin päässä olevaan kauppaan, jossa ne perunat ovat oikeasti jo normaalihinnalla todella halpoja.

Vierailija
72/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on siitä, että moni ihminen ei vaan osaa olla säästäväinen eikä osaa elää pienellä.

Ei, vaan aika moni nimenomaan elää pienellä Suurin meno on, kuten joku sanoikin, asuminen. Jossain viilissä 10 centin ja perunoissa toisen mokoman säästäminen ei oikeasti auta mitään. Pitäisi voida säästää muutama satanen kuukaudessa jostain kalliimmasta - mutta ainakin täällä Helsingissä vuokrat vaan ovat aika korkeat.

Ja siitä että monessa perheessä täytyy olla kaksi autoa, vaikka pääasiassa toinen seisoisi pihassa.

No aika monella ei ole yhtään autoa. Auto on tarpeellinen niille, jotka hakevat suuria säkkejä perunaa jostain kauempaa, mutta ne, jotka ostavat ruokansa lähikaupasta, eivät sitä autoa edes tarvitse. Kun puhutaan oikeasti köyhistä, tosi harvalla on yhtään autoa.

Yle uutisoi aiheesta kesällä:

"Suomalaiset kävelevät tai pyöräilevät työmatkansa yhä harvemmin. Neljä viidestä työssäkävijästä käyttää jo kolmen kilometrin työmatkalla autoa tai linja-autoa.

Vielä 1980-luvulla naisista jopa 60 ja miehistä 40 prosenttia käveli tai polki töihin.."

Niin, kyllähän 3 km menisi helposti pyörälläkin. Mutta jos ihmisellä on vaikka kuukausilippu, niin pyörämatkoista ei kyllä tule mitään säästöä. Toki pyöräily kohottaa kuntoa jne, joten siinä mielessä sitä kannattaisi suosia.

Ja toisaalta ymmärrän myös - bussimatka voi säästää aikaa aamulla, jolloin on itse väsynyt ja pitää ensin viedä vaikka lapsi hoitoon. Ja toisaalta pääsee nopeammin kotiin laittamaan ruokaa nälkäiselle lapselle.

Itse asiassa mulla on tästä hyvä esimerkki, nimittäin naapurin kolmen lapsen yh joka on tässä muutaman kuukauden ollut lähes konkurssikypsä ja pelannut lähinnä erilaisten luottokorttien varassa voitti muutama viikko sitten työpaikkansa pikkujouluista risteilylahjakortin ja päätti saman tien lähteä päivä Tukholmasssa risteilylle lastensa kanssa kun "lapset ei ole pitkään aikaan päässeet mihinkään". Kun kysäisin häneltä että miten heillä on siihen varaa hän sanoi että ei olekaan, rahaa ei ole kuin satasen verran mutta ainahan sitä luottokorteilla pärjää. No bussit täältä 300 km:n päästä Helsinkiin, ruokailut, karkit, jätskit, ostoksilla käynnit tms., varmaan on mennyt (ainakin ostettujen vaatteiden ja hajuvesien määrästä päätellen) vähintään tonni tuohon reissuun.

Nyt saa sitten taas valittaa köyhyyttä pari kuukautta...

Tai ehkä hän sai sitten veronpalautuksia ja pystyi maksamaan luottonsa pois.

Joka tapauksessa hauskinta (tai surullisinta, riippuu miten suhtautuu) tässä on, että hän osti sen verran paljon tax freestä, että sai uuden risteilylahjakortin ja nyt suunnittelee uutta reissua tammi- tai helmikuulle. Kysyi minuakin mukaan, mutta itse koen sen lähinnä turhuutena joten sanoin ei.

Tuollaista minä kutsun katastrofitaloudenhoidoksi.

No tuollainen lienee aika harvinaista. Yleensä ihmiset eivät kai lähde tuhlaamaan luotolla, rahattomana. Kyllä minäkin ilmaiselle risteilylle voisin mennä (siis jos olisi se päivä Tukholmassa, pelkästä laivamatkasta en saa paljonkaan irti), mutta kyllä minulle se satanen riittäisikin (tosin asun Helsingissä, eli lisäkuluja ei tule busseista). Eihän tuo esimerkkisi mitään fiksua toimintaa olekaan, mutta ei tuota voi yleistää läheskään kaikkiin pienituloisiin.

Kyllä minä silti ymmärrän, että kun on taloudellisesti tiukkaa, niin kaipaa jotain piristystä ja vaihtelua, ja esim. vaikka juuri risteilyn ajaksi vähän vapautusta rahahuolista. On todella kurjaa elää aina niille 10 kilon säkistä tulevilla perunoilla, kaurapuurolla, hanavedellä (kun kahvi ja mehukin on turhuutta), kaupan halvimmalla ruualla vailla mitään elämäniloja (koska kaikki ilot ja nautinnot ovat turhuutta).

Vierailija
73/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sumeaa logiikkaa, kuukausilipunhan voisi jättää kokonaan ostamatta jos siirtyy fillarointiin.

Ei ihme jos tuolla asenteella pysyy köyhänä.

->

"Mutta jos ihmisellä on vaikka kuukausilippu, niin pyörämatkoista ei kyllä tule mitään säästöä."

Vierailija
74/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu pyöräileekö ihan joka paikkaan. Mutta jos pitää vaikka viedä pari lasta naapurikaupunginosaan päiväkotiin ja hakea sieltä, tai on usein asiaa vähän kauemmas, voi olla, että niitä bussejakin tulee käytettyä.

Mutta toki, jos ei kuukausilipulle ole käyttöä, niin silloin siinä säästää täällä Helsingissä n. 40 eur. (En ole varma, mikä se hinta nykyisin on, mutta jotain alle 50 eur kuitenkin.)

Vierailija
75/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tavoin voi säästää SATASIA vuodessa!

Esim. meidän lähikaupassa viilipurkki 0,35€/kpl. Jos 5hlö:n perhe syö viilin per henkilö/päivä se maksaa:

0,35€ X 5 X 365 =638,75€/vuosi.

Maitopurkki maksaa 0,85€/l

0,85 X 365 = 310,25€/vuosi

638,75 - 310,25

= 325,50 euron säästö vuodessa!

Ja jos noita viilipurkki säästämisiä vastaavia säästöjä tekee muutaman, niin helposti saa tonnin enemmän rahaa käyttöön vuodessa.

Vierailija
76/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin johan taas kohta ihmetellään että miksi se Valio meni sulkemaan viilejä valmistavan tehtaansa ja 50 meijerityöläistä jäi työttömäksi.

Vierailija
77/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhe syö päivässä 2 kg perunoita niitä pitäisi laittaa sinne kellarikomeroon 750 kg että säästäisi 300 euroa vuodessa. Todella hyvä esimerkki.....

Vierailija
78/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että varsinkin jos on isompi perhe niin kaikki leipä kannattaa leipoa itse.

Esim 4-5 henkisessä perheessä säästö on myös satoja euroja vuodessa.

Kun kaupassa leipä maksaa 2-4 euroa, niin itsetehden sen kokonaiskustannus sisältäen raaka-aineet ja energia on suurin piirtein 20 senttiä.

Kaiken lisäksi itse tehty leipä on parempaa.

Vierailija
79/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ne turhakkeet on ?

kallista tavaraa, kenties sellaista mitä ei välttämättä edes tarvitse. Vain sen takia, että ei kehtaa olla ostamatta. Tuota samaa tavaraa saisi halpahalleista kymmenesosalla siitä hinnasta.

Hiusten värjääminen on aikamoista turhaketta. Kun kerran alkaa värjätä hiuksia, saa jatkuvasti olla värjäämässä juurikasvua ja siihen sitä rahaa palaa.

Sipsit, karkit, limsat yms herkut ovat turhakkeita. Jos sellaisia ostellaan heräteostoksina, niistäkin voi vuoden mittaan kertyä iso summa.

Etelänmatkalle tai Tallinnanristeilylle ei ole pakko päästä.

Alkoholi ja tupakka ne vasta turhakkeita ovatkin.

Meikit ovat turhakkeita. Jos oikeasti on rahasta tiukkaa, meikit voi jättää ostamatta.

Kanavapaketit ovat turhakkeita. Teeveestä tulee muutenkin niin paljon ohjelmia, että varmasti riittää jokaiselle katsottavaa. Ja jos ei riitä, niin voi hankkia ihan oikean elämän...

Hiusväritkin on aika ajoin tarjouksessa, varsinkin Tarjoustaloissa yms. ja hiuksia ei tarvitse värjätä joka kuukausi, vaan joka toinen riittää oikein hyvin.

Ei ihmisen nyt ihan möröltäkään tarvitse näyttää, varsinkin jos käy töissä/yrittää työllistyä. Kyllä naisella voi ja pitää olla meikkejä ja hiukset kunnossa.

Mutta meikkejähän ei tarvitse joka kuukausi todellakaan ostella, ja jos ei ole rahaa käydä kampaajalla, pitkistä hiuksista saa monenlaisia kampauksia helpommin kuin lyhyistä.

Vierailija
80/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri hänen kuvailemansa kaltainen.

Olen tälläkin hetkellä todellisuudessa ihan pa. Perintätoimiston laskuja on nippu, ja silti teimme juuri ulkomaanmatkan. Lapsille ostin impulssiostoksena viikko sitten kuusi talvihattua vaikka yhtään ei todellisuudessa olisi tarvinnut.

Jotenkin olen aina selvinnyt niin ettei luottotiedot ole mennyt.

Olen muuten ihan fiksu ihminen. Akateemisesti koulutettu ja hyvä duunipaikka (julkisella sektorilla, joten palkka on kuitenkin suht vaatimaton). Talousasioissa mulla on kuitenkin musta aukko.

Meillä vielä pitäisi olla rahaa, mutta silti ne rahat on aina loppu.

5-henkinen perhe, asumisen jälkeen jää kuussa käteen n. 3500e...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi