Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monen nykyihmisen köyhyyden syynä on impulssikontrollin puute, ei niinkään pienet tulot

Vierailija
16.12.2011 |

Niitä pienituloisiakin on, sen tiedän. Mutta sitten on niitä, jotka hetken mielijohteesta ostavat sellaista, mitä ilmankin tulisivat toimeen.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vanhemmat opettikin nuukuutta ja ahkeruutta, niin nöyristelemään ne ei opettanut.

Emännän pitää olla ylpiä, miehen häjy. Ja talon komia (siihen tuli rakennusvaiheessa kyllä sitten laitettuakin vähän enemmän).

ps. se kylmäkellari on yleensä erikseen, en siis tarkoittanut varastohäkkiä.

ehkä siellä Pohojanmaalla on nyt talollisilta unohtunut sellainen pieni fakta, että nykyisin kaupungeissa ei todellakaan ole kerrostaloissa mitään erillisiä kellaritiloja. Jos teillä jossain siellä lakeuksilla on vielä tällaisia taloja, niin se on tosi hyvä juttu. Itse en ole sellaisia missään nähnyt - kyllä ne yleensä on kaupungeista purettu tai muutettu muuhun tarkoitukseen. Katsos kun nykyihmiset eivät enää varastoi mitään perunasäkkejä, kun sitä perunaa saa melkein ilmaiseksi ihan siitä viereistä Alepastakin.

Normaalisti nykyisin kerrostaloissa on vain se varastohäkki - eikä aina sitäkään.

Vierailija
22/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 70-luvulla rakennetussa kerrotalossa on KYLMÄkellari, jossa voi säilyttää juureksia ja hilloja. Itsekään en siellä mitään säilytä, mutta siellä on ihanteellinen lämpötila esim. perunan säilytystä varten. Kylmäkellari ei ole sama kuin häkkikomero, jossa voi säilyttää pahvilaatikoita, suksi ynnä muuta lähes roskiskelpoista tavaraa, jota ehkä vielä joskus tarttee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahantuhlausmenoista on limsat ja kaupan mehut.

Syksyisin metät on täynnä marjoja. Omakotiasukkaalla voi hyvin olla useampia marjapuskia ja omenapuu tai pari.

Mehumaijalla keittelee erittäin pienellä vaivalla mehut koko talveksi. Ja kukkaro kiittää.

moni omakotiasukas varmaan keitteleekin niitä mehuja. Joskin ei siitä kyllä hirveästi rahallista säästöä kerry. Mutta kivahan niitä on juoda.

Nämä oman pihan marjapensaat on ihan turha ottaa puheeksi silloin, kun puhutaan siitä, etteivät rahat riitä. Katsos kun monella ei mitään omaa pihaa ole, saati tiloja säilyttää niitä koko vuoden mehuja.

Eivätkä ne metsät syksyisinkään ihan täynnä marjoja ole - jos olet siellä käynyt, niin tiedät varmasti, että sato vaihtelee vuosittain ja alueittain. Ja kyllähän niille kerääjiä on - aika moni siellä käy keräämässä.

Itse en käy, mutta saan yhdeltä sukulaiselta marjoja talveksi. En ole kyllä huomannut siinä minkäänlaista vaikutusta omaan taloudelliseen tilanteeseeni. Näillä palstoilla aina puhutaan marjastamisesta kuin kullanhuuhdonnasta, vaikka oikeasti se marjastus on vain harrastus ja kiva lisä, ei suinkaan mikään rahahuolet ratkaiseva patenttiratkaisu.

Vierailija
24/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai ei ole enää uusissa taloissa Meidän 70-luvulla rakennetussa kerrotalossa on KYLMÄkellari, jossa voi säilyttää juureksia ja hilloja. Itsekään en siellä mitään säilytä, mutta siellä on ihanteellinen lämpötila esim. perunan säilytystä varten. Kylmäkellari ei ole sama kuin häkkikomero, jossa voi säilyttää pahvilaatikoita, suksi ynnä muuta lähes roskiskelpoista tavaraa, jota ehkä vielä joskus tarttee.

en ole nähnyt tuollaista vielä yhdessäkään kerrostalossa yhdelläkään paikkakunnalla, jossa olen asunut. Nykyisin taloissa on pesutupa, sauna, kuivaushuone ja joskus joku kerhohuone. Plus tietysti se häkkivarasto.

Ei sellaisia kylmäkellareita rakenneta, koska ihmiset eivät kai enää käytä sellaisia. Asuin lapsuudessani omakotitalossa, eikä meillä tai kenelläkään naapurustossakaan (niillä, jotka tunsin) mitään kellareita ollut. Kyseessä oli 1980-luvulla rakennettu omakotitaloalue. En myöskään ole koskaan nähnyt kellaria missään rivitalossa.

Vierailija
25/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun halvimmatkin asuntomuodot ovat pääkaupunkiseudulla ja muissa suurimmissa kaupungeissa, missä nyt asuu valtaosa suomalaista, poskettoman kalliit, niin on ihan lillukanvarsipuhetta ehdotukset marjastuksesta ja mehuista! Kukaan ei ole sen vuoksi köyhä tai vaikeuksissa taloutensa kanssa, ettei käy marjassa!

Silti ihan arvokasta ravintoahan ja fyysistä hyvinvointia marjat ruokavaliossa tuottaa, mutta ne jotka asuvat pääkaupunkiseudulla tietävät, että täältä niitä marjoja ei tosiaan montaa litraa saaliiksi saa edes hyvinä vuosina.

Onneksi meillä marjastetaan ja mehustetaan ihan vaan harrastuksen vuoksi, sillä jos laskee bensakulut marjapaikoille, voin kertoa, ettei tässä pääse rikastumaan, hyvä kun pääsee omilleen.

Sen sijaan kasvipalsta ja ahkera työ sillä saattaa tuottaa säästöjä, mutta harvalla pienen lapsen äidillä tai isällä on aikaa viljelypalstan pitoon, ja onhan se tavattoman sitovaa, koska kesäkuumalla palstaa joutuu kastelemaan monta kertaa viikossa.

Vierailija
26/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turha kiistellä siitä mikä on turhaa ja mikä ei.

Jos rahat ei riitä etelän matkaan tai maksukanaviin, niin silloin niitä ei voi ostaa. Näin ainakin mulle on opetettu. Ei ne musta turhia ole välttämättä (maksukanavat kyllä itelle), mutta ei ne myöskään mitään välttämättömyyksiä ole.

Ja aloituksessa mainittiin, ettei puhuta siis köyhistä vaan normaalituloisista ihmisistä.

Vai oletteko sitä mieltä, että jos 4 henk. perheen tulot on vaikka 4000e netto kuussa ja eivät onnistu rahankäytössään niin, että pääsisivät kerran kesässä ulkomaille, niin sitten valtion esim. pitäisi heidät sinne maksaa? Tai että on ihan ok ottaa pikavippi sitä varten ja sitten itkeä korkeita korkoja?

Kyllä musta ihmisellä on pakko olla jotain vastuuta omasta rahnakäytöstään ja yksinkertaisesti kaikkea ei voi saada normaalituloilla!

Tästä oli mielestäni kyse eikä siitä onko se "turha" asia nyt sitten ne verhot vai se karkkipussi.

Mutta taisin unohtaa, että olemme AV:lla missä asiat on mustavalkosia ja näin abstraktiasia kuin menojen suhteuttaminen tuloihin on täysin käsittämätön ilman konkreettisia esimerkkejä vuosibudjeteista menoineen ja tuloineen..

Sori, provosoiduin.

Vierailija
27/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun halvimmatkin asuntomuodot ovat pääkaupunkiseudulla ja muissa suurimmissa kaupungeissa, missä nyt asuu valtaosa suomalaista, poskettoman kalliit, niin on ihan lillukanvarsipuhetta ehdotukset marjastuksesta ja mehuista! Kukaan ei ole sen vuoksi köyhä tai vaikeuksissa taloutensa kanssa, ettei käy marjassa!

Silti ihan arvokasta ravintoahan ja fyysistä hyvinvointia marjat ruokavaliossa tuottaa, mutta ne jotka asuvat pääkaupunkiseudulla tietävät, että täältä niitä marjoja ei tosiaan montaa litraa saaliiksi saa edes hyvinä vuosina.

Onneksi meillä marjastetaan ja mehustetaan ihan vaan harrastuksen vuoksi, sillä jos laskee bensakulut marjapaikoille, voin kertoa, ettei tässä pääse rikastumaan, hyvä kun pääsee omilleen.

Sen sijaan kasvipalsta ja ahkera työ sillä saattaa tuottaa säästöjä, mutta harvalla pienen lapsen äidillä tai isällä on aikaa viljelypalstan pitoon, ja onhan se tavattoman sitovaa, koska kesäkuumalla palstaa joutuu kastelemaan monta kertaa viikossa.

Vierailija
28/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

impulssikontrolli sentään. Antakaa nyt ihmisten olla, mikä "turhake" yhdelle, voi olla oikeasti tärkeä toiselle. jollekin turhake on uudet verhot, toiselle uusi polkupyörä, kolmannelle auto, neljännelle saunakalja. Mä tykkään käydä Mäkkärissä, eikä se ole musta turhake. Menen sinne kävellen/bussilla, koska auto on mun mielestä turhake. Myös liian tiukka "impulssikontrolli" tekee elämästä rankkaa, kun mistään ei voi nauttia nyt eikä heti, kun kaikessa pitää olla joku suuri 5-year plan. Onnea valitsemallanne ahdasmielisyyden tiellä. kiva kun tiedätte tällaisia hienoja sanoja, onko ap lukenut psykan appron ;)

Vierailija
29/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ostaa sellaista, mitä ilmankin tulisi toimeen Ei ihminen oikeasti tarvitse televisiota, kuntosalikorttia, suklaapatukkaa.

Periaatteessa voisi syödä pelkkää perunaa, jauhelihaa ja leipää ja maitoa. Voisi kilvoitella vaatimattomuudessaan ja säästäväisyydessään ja tehdä siitä itselleen masokistisen nautinnon. Pois kaikki, mikä ei ole ehdottoman tarpeellinen hengissä säilymisen kannalta! Elämän ei tarvitse olla elämistä, vaan vain pelkkää "säilymistä". Ihan sama, nauttiiko elämästä, ihan sama nauttiiko mistään. Kunhan on ahkera, nöyrä, säästäväinen ja vaatimaton.

En ole millään tavalla masokisti, mutta haluan elää rauhallista elämää ja keskittyä perheeseen, siihen että vietämme yltäkyllin aikaa yhdessä. Yhdessäolo kaveriperheiden kanssa on myös sellaista, mitä rahalla ei saa. Minun iloni löytyvät muualta kuin kalliista ostoksista. Kirjastosta voi lainata hyviä luontokirjoja ja tutustua lähiluontoon uusin silmin.

Vierailija
30/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi tuota sanaa käytetään nykyään aikalailla usein. Ei tarvitse olla mikään fakiiri huomatakseen sitä.

impulssikontrolli sentään. Antakaa nyt ihmisten olla, mikä "turhake" yhdelle, voi olla oikeasti tärkeä toiselle. jollekin turhake on uudet verhot, toiselle uusi polkupyörä, kolmannelle auto, neljännelle saunakalja. Mä tykkään käydä Mäkkärissä, eikä se ole musta turhake. Menen sinne kävellen/bussilla, koska auto on mun mielestä turhake. Myös liian tiukka "impulssikontrolli" tekee elämästä rankkaa, kun mistään ei voi nauttia nyt eikä heti, kun kaikessa pitää olla joku suuri 5-year plan. Onnea valitsemallanne ahdasmielisyyden tiellä. kiva kun tiedätte tällaisia hienoja sanoja, onko ap lukenut psykan appron ;)

Vierailija
31/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna ostaa, ei se sua haittaa!

poraavat mulle kun ei ole rahaa... Juuri viime tilistä yksi tyyppi osti minkkiturkin, mutta sitten ei olekaan varaa enää ostaa vessapaperia.

Vierailija
32/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole millään tavalla masokisti, mutta haluan elää rauhallista elämää ja keskittyä perheeseen, siihen että vietämme yltäkyllin aikaa yhdessä. Yhdessäolo kaveriperheiden kanssa on myös sellaista, mitä rahalla ei saa. Minun iloni löytyvät muualta kuin kalliista ostoksista. Kirjastosta voi lainata hyviä luontokirjoja ja tutustua lähiluontoon uusin silmin.

mitä "kalliita" ostoksia? Aiemmassa viestissäsi mainitsit kuntosalikortin ja suklaapatukan. Jälkimmäisen saa hintaan 0,30 cent. Satunnainen suklaapatukka piristykseksi ei millään lailla sulje pois läheisten kanssa vietettyä aikaa. Onko sitten turhuutta tarjota niille ystäville kahvia tai ostaa vaikka lapselle jouluahjoja? Ilmankin säilyisi hengissä.

Vierailija
33/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä "kalliita" ostoksia? Aiemmassa viestissäsi mainitsit kuntosalikortin ja suklaapatukan. Jälkimmäisen saa hintaan 0,30 cent. Satunnainen suklaapatukka piristykseksi ei millään lailla sulje pois läheisten kanssa vietettyä aikaa. Onko sitten turhuutta tarjota niille ystäville kahvia tai ostaa vaikka lapselle jouluahjoja? Ilmankin säilyisi hengissä.

minä en kirjoittanut kuntosalikorteista.

No, pointtini on se, että kannattaa kuluttaa järkevästi ja säästää myös pahan päivän varalle, Sen on fiksua. Ei kannata laittaa heti kaikkea haisemaan mitä tilille tulee ja velaksi ei kannata elää. Tai jokainen tekee niinkuin huvittaa, mutta tämä oli minun neuvoni. Jos joku haluaa ottaa siitä vaarin, niin ottakoon. Jos ei ota, niin ei sitten ota.

Vierailija
34/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu just tuommonen, ostellu kaikkee ihan joutavaa jolla en oo tehny yhtään mitään. Ja siis vaikka ei mikään hyvä palkka oo niin nyt kun oon alkanu miettiä sitä rahankäyttöä ku sain lapsen niin sitähän jää säästöönki ku vähä miettii ennenku ostaa =)( mä kyllä syytän tästä lapsuutta, oli niin köyhää ja ikinä ei saanu mitään, retusilla vaatteilla ja kengillä sai kulkee. Sit ku menin töihin nii oli nii kivaa ostella uutta tavaraa)

Vierailija
35/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älyvapaata vaahdota jostain perunoiden hamstraamisesta kellariin! Se, jolla sattuu olemaan maakellari, oma perunamaa ja liuta lapsia syömässä pottuja joka päivä, pitäköön perunansa ja nauttikoon niistä lähes ilmaisena ruokana. Suurimmalla osalla suomalaisista ei kuitenkaan ole mahdollisuutta eikä myöskään mitään järkeä säilyttää itse koko vuoden perunoitaan. Onneksi niitä saa edullisesti ja kätevästi kaupasta ympäri vuoden, sikäli kun niitä tulee syötyä (ei joka päivä).

Vähän enemmän suhteellisuudentajua voisi olla siinä, jos puhuttaisiin niistä ihmisistä, jotka ostavat perunansa pakasteina - ranskalaisia, kermaperunoita, maustettuja mitä lie. Se jo alkaakin vaikuttaa talouteen, kun kilohinta on varmaan kymmenkertainen tuoreisiin perunoihin verrattuna. Kermaperunoitakaan kun ei ole järin vaikeaa tehdä ihan itse...

Vierailija
36/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu just tuommonen, ostellu kaikkee ihan joutavaa jolla en oo tehny yhtään mitään. Ja siis vaikka ei mikään hyvä palkka oo niin nyt kun oon alkanu miettiä sitä rahankäyttöä ku sain lapsen niin sitähän jää säästöönki ku vähä miettii ennenku ostaa =)( mä kyllä syytän tästä lapsuutta, oli niin köyhää ja ikinä ei saanu mitään, retusilla vaatteilla ja kengillä sai kulkee. Sit ku menin töihin nii oli nii kivaa ostella uutta tavaraa)

Minusta oli hienoa sanoa, että olin OSTANUT jotain. Ei minunkaan lapsuudessa osteltu mitään ihmeellistä, ei edes kaikkea oikeasti tarvittavaa.

Hoitovapaalla oli pakko tarkastella omaa rahankäyttöä ja todeta lopulta, että menoja piti karsia. Samalla huomasin, että terveellistä ja hyvää ruokaa saa vähemmälläkin rahalla. Samalla jäi turhat kahvittelut pois. Ennemmin kutsuin kavereita kylään kahville ja uunituoreelle leipomuksille.

Ihmettelen valitusta, miten suklaata on vara ostaa muttei marjoja. Monella tuntuu olevan ongelmana se, että terveellinen ruoka ei saisi maksaa mitään. Limuista, karkeista yms roskaruuasta taas ollaan valmiita maksamaan. Neljä euroa kahdesta karkkipussista on hyvä tarjous, mutta neljä euroa puolen kilon puolukkapussista on ryöstöhinta?

Vierailija
37/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kilo ranskalaisia maksaa vähemmän kuin kilo "oikeita" perunoita ...

Mutta se johtuu siitä että useimmat perunapakasteet tehdään joko "jauhosta" tai muutoin perunoista joita ei saisi enää "tiskillä" myydyksi.

Toisaalta perunoiden hinta on kuitenkin todella alhainen, itselläni on kesämökki missä kasvatan perunaa (ynnä muita vihanneksia) ja laitan kellariin mutta nykyisellään alkaa olemaan jo halvempaa kävellä naapuriin supermarkettiin hakemaan ne perunat ja vihannekset kuin ajaa mökille talvisin hakemaan niitä "ilmaisia".

Ja mitä kellareihin tulee niin kaikissa 70-luvun neuvostokuutioissa (ts. kerrostalo missä on pommarissa ne kanahäkit) on myös varmasti joskus ollut kylmäkomeroita.

Itse asuin jonkun aikaa vanhassa (tiili)kerrostalossa missä noita kylmiöitä poistettiin käytöstä koska asukkaat eivät enää tarvinneet niitä (2/3 niistä suljettiin), mutta eipä taloa rakennettaessa 50-luvulla mitään pakastimia ollutkaan.

Vierailija
38/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen valitusta, miten suklaata on vara ostaa muttei marjoja.

Ei kai kukaan valitakaan, että raha riittää vain karkkiin, vaan ei marjoihin. Toisaalta suklaalevyn saa alle eurolla. Ja suklaata ja marjoja ostetaan vähän eri tarkoitukseen. Ja marjoja saa vähän huonosti esim. talviaikaan (ne pakastemarjathan pitäisi ohjeen mukaan keittää, mikä on ihan eri asia). Ja kesällähän mansikoita ostetaan todella paljon, muita marjoja myös. Eli kyllähän niitäkin ostetaan!

Monella tuntuu olevan ongelmana se, että terveellinen ruoka ei saisi maksaa mitään. Limuista, karkeista yms roskaruuasta taas ollaan valmiita maksamaan. Neljä euroa kahdesta karkkipussista on hyvä tarjous, mutta neljä euroa puolen kilon puolukkapussista on ryöstöhinta?

Ei kai kukaan ajattele, että 4 euroa karkeista on mikään tarjous, varsinkaan hyvä sellainen?

Vierailija
39/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä paitsi jos perunoiden ostaminen kaupasta on holtitonta kulutushysteriaa, niin mitä siinä yhtälössä olisi joku puolukkapussi?

Vierailija
40/104 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harvoin käyn mäkkärillä tai muussa sellaisessa paikassa. Mutta ostan jonku euron juuston tms ja se on kyllä niin tämäkkä ruoka, että ei tarvi illalla syödä enää mitään.

meille taas sitten melkeen nauretaan kun pyöräilemme kaupungin rajalle, että säästämme seutulipun 100e/kk!, emme käy mäkkäreissä jne

on pakko sanoa, että Mäkkärissä käyminenhän ei ole mitään kallista. Itse en koskaan käy, eettisistä/ideologisista syistä ja ei muutenkaan kiinnosta. Mutta jos vain rahaa ajattelee, niin on halvempaa ostaa joku euron hampurilainen ja siihen limu kuin kokata kunnon ateria. Tai jos ei halvempaa, niin ainakin saman hintaista! Kovin fiksua se Mäkkärissä käyminen ei tietenkään ole, mutta se onkin jo toinen keskustelu. ja aika harva siellä (kai?) käy kovin usein.

harva kai euron juustosta saa vatsana täyteen? Yhdessä 'köyhässä' perheessä aikuiset syö aterian = 2 x = 12e, lapet happy mealin 2 x 3,50 =7e, yht 19e mikä on musta aika paljon, jos burgerilla piipahdetaan kerta viikkoon eli 4 x 19e=76e vähintään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan