Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Emme KOSKAAN riitele/hermostu lasten nähden, 2 lasta ...

Vierailija
16.12.2011 |

Me miehen kanssa ollaan päätetty, että lasten nähden ja kuullen ei riidellä eikä hermostuta ollenkaan, vaan asiat setvitään kahden kesken poissa kotoa. Ei haluta yhtään negatiivista ilmapiiriä kotiin.

Noh, yksi ystäväni tätä kovasti arvosteli että lapsi ei opi kuulemma itse setvimään asioitaan jos ei saa mallia siihen.

Pidin pääni ja kappas: lehdessä oli juttu psykologi Sirpa Salon väitöskirjatutkimuksesta, jossa tutkittu yli 200 lasta ja niiden psyykkisiä oireita. Vanhempien perheväkivalta, mutta myös pelkkä RIITELY vaikutti lapsen käyttäytymiseen selvästi ja niillä oli siis enemmän käytös/tunne-elämän ongelmia.

"väitöskirjan selkeä viesti on, että vanhempien tulisi suojata lapsia riitelyltään. Perheissä, joissa vanhemmat olivat yhteisestä sopimuksesta päättäneet olla riitelemättä lasten kuullen, lapset eivät oireilleet"

"vanhemmat kysyvät, eikö ole normaalia riidellä lasten kuullen, ja pitäisikö lapset kasvattaa pumpulissa. riitelyn haitallinen vaikutus lapsen hyvinvoinnille tulee monelle vanhemmalle yllätyksenä, kertoo Sirpa Salo"..

Että näin! Kerrankin ollaan onnistuttu jossain vanhempina :)

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudessa vanhemmat ei myöskään riidelleet koskaan. Olihan se juu ihanaa huoletonta lapsuutta, mutta paluu maan pinalle aikuistuessa oli aika raju. Pienetkin vastoinkäymiset tuntuu edelleen kuoleman asioilta.

Vanhemmille en vieläkään pysty näyttämään tunteitani. (miten pystyisin, kun sitä ei koskaan kotona opetettu/sallittu) Parisuhteessani on ollut todella huonoja aikoja, mutta kulissit on pystyssä.

Meillä on kaksi lasta ja olen toiminut itse eritavalla. Meillä saa riidellä ja kiukutella ja halata ja huutaa. Ei lapset mene siitä rikki, näin uskon.

Vierailija
42/44 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä, ei riidellä lasten kuullen enkä myöskään huuda, koska se ei ole lasten syy jos olen kireä tai väsynyt. Nollatoleranssi on paras pitää. Se ei tarkota jämäkkyyden puutetta, ei vaan huudeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mikään aikuisen malli vaan raukkiksen tie. Kun joku ei miellytä, lähdetään vetämään. Aikuinenhan jäisi, ehkä kuohahtaisi, mutta näyttäisi, että kykenee selvittämään asian aikuisenlailla ja keskustelemaan (ehkä sen lyhyen tunnekuohun jälkeen) asiallisen rauhallisesti riidan aiheesta ja antaisi lapsille myös sovinnon mallin.

Ei tulis mielenkään lähteä muualle ja näyttää lapsille mallia ettei tarvi selvitellä. Kyllä ne tilanteet kavereiden kanssa lapsilla tapahtuu nopeasti ja selvittely on syytä hoitaa samantien eikä lähteä kotiin ja jättää kaveria yksinään. Pakeneminen ja väkivalta ovat riitatilanteen surkeimmat ratkaisut.

Pois lähteminen on usein se varsin toimiva vaihtoehto väkivallalle. Onneksi olkoon jos sinulla ei ole samoja tunne-elämän säätelyn ongelmia kuin minulla, mutta koeta ymmärtää että minunlaisiakin ihmisiä on.

Joudun menemään pois, jotta voisin hengähtää, rauhoittua ja säästää kotimme posliini- ja kukkaruukkuvarastoja. Kun olen rauhoittunut, sujuvat kiistojen selvityksetkin rauhallisemmin.

Vierailija
44/44 |
16.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti riitelyään. Minä en tarkoita riitelyllä edes huutamista vaan yleensäkin sellaista kiivasta keskustelua ja mahdollisesti tylyä puhetyyliä. Minusta se on ikävä malli lapselle ja monesti pelottavaa.

Meidän lapset saa kasvaa huolettomassa turvallisessa kodissa. Ei tarvitse koskaan tuntea pahaa mieltä siitä, että vanhemmat riitelee. Miten se voi olla kenestäkään huono asia?

Uskon että lapsetkin voi sitten omassa suhteessa toimia samoin: asiat selvitetään vain kahdestaan ja riitoja vältellään. lapsille annetaan lempeä parisuhdemalli.

Olen itse saman mallin saanut äidiltäni ja koin että lapsena oli hyvä olla kotona. Löysin myös miehen joka ajattelee samalla tavalla.