Miksi joku ei edes aio kokeilla nukuttaa vauvaa ulkona?
Siis esikoinen tulossa ja äiti kertoo, ettei varmaan aio edes kokeilla nukuttaa vauvaa ulkona, kun muidenkin (en tiedä keneen viittasi) nukkuvat ihan hyvin sisällä?
Hämmennyin niin etten osannut sanoa muuta kun, että ehkä kannattaa edes kokeilla, niin ainakin aivan varmasti lapsi saisi tarpeeksi raitista ilmaa joka päivä...
Onko tämä ainoastaan minun mielestä asia, jota kannattaa ehdottomasti ainakin yrittää? Jos siinä tulee ongelmia, niin siihen ei kuole, mutta miks ei edes yrittäisi?
Kommentit (48)
enkä oikein viitsi pistää ikkunan ulkopuolelle mihinkään säkkiin roikkumaan.
No, "vauvani" on jo 5 v, ja tulihan sitä ulkona nukuttamista kokeiltua esim. mökillä. Mutta kun oli päiväunilla herkkäuninen ja levoton, niin helpommin meni sisällä - sisällä heräili vähemmän ja nukkui pidempään.
Raitista ilmaa kyllä sai muutenkin, tykkäsin ulkoilla silloin kun vauva oli hereillä.
heitteillejättöä? Amerikassa tosta voi heilahtaa häkki.
heitteillejättöä? Amerikassa tosta voi heilahtaa häkki.
Tuo on totta. Sensijaan toistaiseksi sallittua ja ihan suotavaakin täällä suomessa.
Omat lapset nukuivat todella sikeät ja pitkät päiväunet kelillä kuin kelillä ulkona. Lastenvaunuissa oli mikrofoni, josta oli johto vedetty suoraan yhden ikivanhan kasettinauhurin äänipään tilalle. Siitä kuului vauvan hengitys ja tuhina niin ettei nukkumista tarvinnut miettiä ollenkaan. Tämä merkitsi vapaahetkeä äidille :). Sitten kun kitinä alkoi, niin se tuli niin kaamealla voimakkuudella, että vanhemmat huomasivat heti, vaikka olisivat nukkuneet.
Ei ulkona nukkuminen ole tärkeää missään muussa maassa kuin Suomessa. Meillä lapset ovat nukkuneet pitkät, hyvät päiväunet omissa sängyissään eikä äidin ole tarvinnut miettiä, onko vaunuihin kiipeämässä naapurin kissa tms.
etta asuinmaassamme lapsemme otettaisiin huostaan, jos laittaisimme heidat yksin ulos nukkumaan. Ja kolmen lapsen kokemuksella sanoisin etta ap:n tuntema aiti on ihan oikeassa, kylla lapset nukkuvat ihan hyvin sisalla, eika "raittiin ilman" saamiseen vaadita yksin ulkona nukkumista. Miksi pitaisi yrittaa, jos ei halua? Siksi koska se on Suomessa maan tapa?
Meidän lapsi ei nukkunut juuri ikinä pihalla paitsi lämpinä vuodenaikana ja kaksivuotisneuvolassa todettiin että poikkeuksellisen terve ollut, antibioottikuureja ja korvatulehduksiakin nolla. Itse en toki ole ikinä kehdannut tunnustaa että en ole nukutanut ulkona, mutta itsekseni mietin että olisko jotain tekemistä asian kanssa.
viedä pikkuinen ulos nukkumaan. eivät ainakaan unet häiriinny isompien mekkaloidessa. laadukkaat itkarit on ykkösasia!minusta lapsi on nukkunut paremmin ulkona herää virkeänä ja iloisempana kuin sisätiloista liekkö raitis ilma tekee sen. pääkaupunkiseudulla jo varmaan on sen verta saastetta ja muuta et ulkona nukkuminen ois vaan rasite vauvalle
Lasten nukuttaminen ulkona on laajemmin tapana vain Suomessa, kiitos Arvo Ylpön. Muutamissa muissa maissa siitä saisi heitteellejättösyytteen ja sitä pidetään suorastaan epäterveellisenä. Oma lapseni (nyt 6 v) nukkui aina sisällä, vaunulenkkejä lukuun ottamatta. Miään ongelmaa ei ole ollut. Korvatulehduksia nolla. Kaverin lapsi nukkui aina päikkärit ulkona ja kärsi jatkuvista infektioista ja korvatulehduksista. En väitä että näillä on yhteys, mutta mä en nää mitään syytä lapsen ulkona nukuttamiseen.
Minä kokeilin jossain vaiheessa ulkona nukuttamista. Välillä se onnistui ihan hyvin ja välillä en tullut kuin kiukkuiseksi yrittäessäni laittaa vauvaa nukkumaan, jotta pystyin tekemään jotain muut. Saattoi nukkua jopa tunnin tai kaksikin, jos oli hyvä tuuri, mutta yleensä ei.
Myöhemmin olen antanut nukkua sisällä, niin kuulen heti jos herää. Syynä se, että ihan alussa en kuullut vauvan itkua sisälle, vaikka luulin, että kyllä se kuuluu, kun jättää parvekkeen oven raolleen. Hälytintä en ole hankkinut vain tätä varten. Oli raukka itkenyt ehkä kauankin, kun oli ihan hädissään! Nyt ilmat ovat jo sen verran viileät, etten jaksa suostutella parvekepäikkäreille itse puolipukeissa, kun joskus siihen on mennyt lähemmäs tunti eikä ole suostunut. Joskus oli tosi tympeää mennä parvekkeelle siinä toivossa, että nukahtaa, jotta saisin hoitaa muita hommia, mutta jouduin tulemaan monta kertaa sisälle rauhoittelemaan vauvaa. Kerrostalon naapuritkin nauroivat pihalla sitä nukutustouhua, kun toinen huusi niin, että koko sisäpiha raikui!
Yleensä päivän ensimmäiset torkut ovat puolen päivän aikaan ja kestää korkeintaan 15 minuuttia eli ei maksa vaivaa, jos saatuani vauvan vihdoinkin sille 15 minuutin torkulle juoksen kiireesti hoitamaan päivän muita velvollisuuksia, jotka ehdin tehdä juuri ja juuri siinä ajassa. Aina en ehdi.
Ja tällä hetkellä 4 kk ikäinen vauvani noudattaa sellaista unirytmiä, että nukkuu yöaikaan noin klo 22(/23)-09(/10) lähes putkeen heräten ehkä kerran syömään. Joskus ei syö kertaakaan ennen aamua. Päiväsaikaan hän kukkuu enimmäkseen hereillä. Nukkuu noin kolmet lyhyet päikkärit, jotka pituudeltaan yleensä vain 10-30 minuuttia. Saattaa nukkua vaunuissa yli puoli tuntia, jos lähdetään ulos ostoksille, mutta se riippuu ihan siitä, onko hänellä "uniaika". Jaksaa valvoa päivällä ihan hyvin 2-4 tuntia ilman mitään torkkuja eli jos haluan laittaa nukkumaan, pitää edellisistä torkuista olla vähintään 2 tuntia aikaa...
Ainakaan minulla ei ole valittamista nykyisessä unisysteemissämme, kun saamme nukkua yöllä noinkin hyvin. Keikkukoon päivän enimmäkseen valveilla, jos haluaa. Ja olen tyytyväinen, että illalla yöunille nukahtaminen onnistuu yleensä melko vaivattomasti kunhan pidän huolen, että valvoo ennen yöunille menoa vähintään kolme tuntia.
lastaan vieressään perhepedissä tai kantoliinassa? Minulla tällainen ystävä, joka ei missään tapauksessa halunnut nukuttaa esikoisvauvaansa "kaukana" itsestään, niin että ei olisi huomannut, jos vauva lakkaisi hengittämästä. Hän ei käyttänyt lainkaan lastenvaunuja, ainoastaan kantoliinaa ja myöhemmin rattaita...
Itsellämme myös perhepeti edelleen käytössä, mutta olen antanut vauvan nukkua siinä alkuillasta viereen nukuttamisen jälkeen ilman minua. Päikkäreillä nukutaan useimmiten siinä molemmat. Ulkona lapseni nukkuu toisinaan, jos olen vaunujen kanssa liikenteessä, mutta mitenkään itsetarkoituksellisesti en ole ulkona nukuttanut. Parvekekin meillä olisi, mutta sitten pitäisi olla myös lintuverkko ja itkuhälytin.
Itse pidän siis ihanteellisimpana tilanteena sitä, että vauva nukkuuvanhemman läheisyydessä, mutten ole siinä aivan ehdoton. Muut tehköön niin kuin itsestä ja vauvastaan parhaalta tuntuu.
Jaa, minä ainakin olen ajatellut tuon asian niin, että usein nukutetaan ulkona siksi, että vauva ei sisällä niin hyvin nuku. Ei kai tutkimuksien mukaan siitä raittiista ilmasta (joka ei etenkään kaupungissa välttämättä niin raitista ole) juuri hyötyä vauvalle ole. Ennemmin vauvat nukkuvat ulkona hyvin paksujen vaatteiden ja hytkyttelyn takia.
Meillä esikoinen nukahti vain vaunuihin tai autoon ja niinpä työntelin joka ikinen päivä kaksi kertaa päivässä vaunuja pihalla, säässä kuin säässä. Olen vain tyytyväinen, kun tämä kakkonen nukkuu myös sisällä. Kakkonen nukkuu ulkona vain silloin kun ulkoilemme koko porukka muutenkin eli yleensä kerran päivässä, mutta täytyy myöntää, että esimerkiksi esikoisen harrastuspäivänä emme välttämättä ulkoile ollenkaan, tai jos esikoinen vaikka miehen kanssa lumitöissä ja minä ja vauva kotihommissa, ja silloin vauva nukkuu sisällä/autossa. Tärkeämpänä pidän esikoisen ulkoilua liikunnan takia.
En ukso että raitis ilma tekee terveemmäksi (ellei nyt jossain hometalossa asu tjsp.), osa tietysti voi nukkua paremmin mutta osa ei...
Meillä lapsi nukkui lähes aina päiväunet sisällä, ja on ollut oikein terve (0 korvatulehdusta, ekan elinvuoden aikana ei sairastanut kertaakaan ja sen jälkeen n. 2-3 päivää vuodessa) ja hyväuninen (pisin unijakso 2 viikon iässä 6 h).
se, missä joku vauvaansa nukuttaa ja missä ei, niin paljon että tekee jonkun avauksen aiheesta täällä.
Mulle on ihan se ja sama, missä kukin penskaansa nukuttaa, jos se nyt on muuten turvassa ja lämpösessä.
Ei vois vähempää kiinnostaa.
Lasten nukuttaminen ulkona on laajemmin tapana vain Suomessa, kiitos Arvo Ylpön.
"Raitis ilma" on juuri Arvi Ylpön aikojen perua - ajalta, jolloin asunnot olivat pieniä ja ahtaita, kenties uunin noen ja monen muun syyn takia tunkkaisia. Nyt useimmat asuvat väljästi ja sisäilma on hyvää.
Ulkoilu on kyllä lapselle hyväksi sitten, kun hän oppii liikkumaan, ei niinkään ilman kuin liikunnan (>motorisen kehityksen) kannalta.
en edes yrittänyt. En ymmärrä miksi olisi pitänyt yrittääkään??
Ap voisi kertoa miksi pitäisi yrittää? Miksi on ihmeellistä jos ei yritä?
ei nukuteta vauvoja ulkona, siis talvisaikaan varsinkaan. Kukaan ei ajattele, että se on erityisen tarpeellista. Suomessa on aika vähän asukkaita verrattuna muuhun maailmaan, joten tuskin pelkstään meidän systeemillä tulee terveitä kansalaisia ja muualla eletään ihan pellossa.
Eikös siitä ole jo tehty joku tutkimuskin, että ulkona nukuttamisesta ei ole osoitettu olevan terveydellistä hyötyä? Siis enää nykyaikana, Ylpön aikoihin oli ehkä toinen juttu.
Tästäkin huolimatta meillä on vauvat kuitenkin nukkuneet ulkona. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että nukkuvat siellä selkeästi paremmin ja pidempään. Jos näin ei olisi, varmasti olisivat nukkuneet sisällä. Samoin jos en asuisi Suomessa/Skandinaviassa, ei olisi pihaa tai parveketta jne.
Ap:n tapauksessa tuleva äitikin saattaa vielä muuttaa mieltään. Esim. jos käy kuten meillä, että huomaa vauvan nukkuvan sisällä max 20-30 minuuttia ja ulkona jopa 4 tuntia. Toisaalta jos sisällä nukkuminen heille sopii, miksi sitä pitäisi lähteä muuttamaan?
helpompi se on tonne sänkyyn laittaa. Nukkuu ulkona jos nukahtaa rattaisiin.
En mä silti ole ihan vartavasten lapsia mennyt nukuttelemaan ulos. Jos ovat nukahtaneet vaunulenkillä vaunuun, niin sitten olen ne pihalle jättänyt nukkumaan. Mutta äsken esim. laiton vauvan päikkäreille ja ihan tonne omaan sänkyynsä.
Meillä vauva nukkuu siellä ihan hyvin ja yötkin nukkuu hyvin, mitään ongelmaa ei nukkumisen kanssa ole. Joka muksun kanssa ollu sama juttu, ja niitä muksuja on kolme.