Mitä ajattelet 7v lapsesta joka harrastaa balettia,luistelua, teline- ja joukkuevoimistelua?
Kahdessa lajissa harjoitukset kaksi kertaa viikkossa ja kahdessa kerran viikossa.
Ja nauttii näistä harrastuksistaan kovasti. Harjoitukset jää harvoin väliin. Ei tuunu haittaavan koulua eikä kaverisuhteita. Kotona myös viettää aikaansa sisarusten ja vanhempien kanssa. On vaan jotenkin energinen ja eteenpäinpyrkivä lapsi.
Kommentit (46)
E-RIT-TÄIN hyvä pointti. Tuo on niin totta. Ja mihin unohtui vapaa leikki???
T. Ammattikasvattaja
Tuo "eteenpäinpyrkivä" lapsi pisti minunkin silmään. Mitä se tarkoittaa? Mikä se motivaatio ja tarve siellä taustalla tuossa on? Tykkääkö vain lajeista ja on innoissaan kun saa opetella uutta? Vai onko motivaatio harjoittelussa se kun oppii uuden jutun? Eli onko matka vai päämäärä tärkeämpi? Vertaako itseään muihin ja miten kokeeko olevansa taitava ja saa sitä kautta itseluottamusta?
Eli ainoa mikä mietityttää että miten lapsi suhtautuu harrastuksiin kun on eteenpäinpyrkivä, sekä osaavatko vanhemmat suhtautua ja tukea lasta oikein...
t: Kolmen harrastavan lapsen vanhempi, joka kyllä on miettinyt lastensa motivaatiota lajeihinsa ja käynyt paljon keskusteluja lasten kanssa kaikesta lajeihin liittyvästä ja yrittänyt tukea heidän ajatuksiaan mahdollisimman terveelle pohjalle. Samalla on pitänyt yrittää pitää jäitä omassa hatussaan ettei itse aseta lapsille tavoitteita harrastuksissa vaikka ihan huomaamattakin.
nehän täydentävät luistelua. Jos lapsesi on "eteenpäinpyrkivä" etenkin noissa mainitsemissasi (balettia lukuunottamatta) lajeissa pitäisi hänen jo olla "kilparyhmässä" ja silloin ei kaksi kertaa viikossa harjoittelu enää riitä. Kuulosta kamalalta, mutta näin se menee.
Itse kysyit. Nää on näitä muiden hoidettavaksi sysättyjä ettei tarvitse kotona kestää omaa lastaan.
Harjoitusmäärässä, mutta eri lajeja. Isänsä valmentaa toista jäälajia ja toisen harkoissa on aina paikalla, minäkin usein. Vain kaksi harrastusta (musiikki ja uinti) on sellaisia, johon vanhemmat ei voi jäädä seuraamaan.
Kuinka paljon itse vietät aikaa lastesi kanssa?
Ottaisin vielä jonkun muun, ihan erilaisen "palauttavaksi". Sen ei tietenkään tarvitse olla ohjattua.
viettää kotiaikaa lapsen kanssa. Ovat kasvattaneet lapsenkin samaan muottiin, eli lapsi ei opi ikinä rauhoittumaan ja kehittämään omaa luovuuttaan.
Mitäs se niinkö 7-vuotiaalla mahtaa sit tarkoittaa?
Kaikissa noissa lajeissa ihannoidaan erittäin hoikkaa olemusta. Kannattaa myös pitää huolta, että tytön nivelet pysyvät kunnossa.
Oma 7v harrastaa myös 5krt viikossa. Nämä lajit ovat sellaisia että aikaisin pitää aloittaa jos on innostusta kilpailuihinkin. Meillä lapsi ei ole ip-kerhossa, mites teillä? Olen vauvan kanssa kotona ensi vuoden loppuun. Mietin mitenhän ne lapset jaksavat jotka käyvät vielä ip-kerhossakin? Lapsi on ollut kuitenkin väsyneempi nyt koulupäivien jälkeen kuin eskarin jälkeen vaikka harkkamäärä/vko on pysynyt suunnilleen samana.
siihen kuuluu olennaisena osana balettiharjoitukset sekä teline- ja joukkoevoimistelu. Harkat 8 krt/vko.
Ei kiinnosta pätkääkään muiden treenaamiset tai treenaamattomuudet!
Oma 6 v lapseni harrastaa rytmistä voimistelua 4 krt viikko, yhteensä 7-9 tuntia + joskus kisat. Ihan hyvin tuntuu jaksavan ja pois sieltä ei saa (siis lapsi ei suostu lopettamaan/vähentämään (jos se olisi mahdollista)).
En myöskään kaipaa jeesustelua suuntaan tai toiseen muilta av-tyypeiltä. =)
naapurin tyttö, ainoa lapsi, kalliissa laatupäiväkodissa oli varhaislapsuutensa
ei muita lapsia arvostava. on vain minä minä ja minä. Valitettavan tyypillisiä piirteitä näille balleriinoille ja lajeihin joissa ulkonäkö merkitsee liikaa.....
eikä mulla ole koskaan ollut syömisongelmia. Tunnen myös paljon taitoluistelijoita, joilla on ehkä tervein tietämäni suhde ruokaan. Ei joku baletti tai luistelu ole mikään anoreksia-automaatti.
jotka ei viihdy lapsensa kanssa ja tuuppaavat tämän kaikkeen mahdolliseen, että olis mahdollisimman paljon poissa silmistä ja jaloista.
Lapsi pytyy tosi pitkälle miellyttämään vahempiaan ja näyttämään iloista naamaa saadakseen vanhempiensa hyväksynnän.
mietin millainen äiti tekee tällaisen aloituksen ja miksi. Millaista palautetta hän kaipaa? Ja miksi hän kaipaa sitä niin paljon?
Meillä lapset nyt 8, 10 ja 12 ja jokaisella yksi harrastus ja niissä treenit 3 krt vko ja sekin on välillä raskasta.
Kannattaa valita yksi laji ja paneutua siihen kunnolla.
Vahemmiten koulukin kärsii, jos monta lajia
Heillä oli miljoona harrastusta, joka päivä jotakin... nyt lähes kaikki heistä eri maajoukkueissa, muutama lopettanut urheilun. Itse asuin maaseudulla ilman harrastaen yksin kaikkea, ja olisinkin ollut hyvinkin lahjakas,mutta vanhemmat eivät viitsiniit eivät kiinnostuneet viemään minua mihinkään kauas, saatika kavereille ym.
Oma ainokaiseni harrastaa 3 rt/vk joukkuelajeja + yhdessä harrastamme noin pari kertaa viikossa jotakin urheilua ja kavereille vien/pyydän kyllään ainakin kerran viikossa. Lapsi 7v.
En ikinä haluaisi lapselleni yhtä tylsää lapsuutta kun itselläni oli, kammottava ajatuskin!!!