Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako 4v ADHD mellastaa muskarissa ihan miten vaan?

Vierailija
14.12.2011 |

Äiti oli mukana, mutta ei juuri kieltänyt lastansa tai yrittänyt saada istumaan paikoillaan. Pari kertaa sanoi että tule tänne istumaan.

Ymmärrän kyllä ADHD:n, mutta eikö heitä pitäisi edes yrittää rauhoittaa? Vai menisikö homma sitten ihan huutamiseksi? Kysyn ihan mielenkiinnosta kun ei muutoin lähipiirissä ole ADHD-tapauksia.

Sanottakoon nyt vielä, että minulla ei ole mitään sitä vastaan että tuo lapsi on muskarissa, ihmettelin vaan että eikö häntä olisi pitänyt yrittää houkutella tai jopa määrätä istumaan ja keskittymään edes hetkeksi? Koko 45min aikana lapsi ei istunut ja kuunnellut kertaakaan vaan pyöri pitkin lattioita ja kiipeili pöydillä ja haahuili pitkin salia.

Opettaja ei mahtanut tilanteelle mitään vaikka muutaman kerran sanoikin että nyt Maija istumaan.

Olisiko opettajan aiheellista selittää muille lapsille miksi Maija saa erityisvapauksia eikä hänen tarvitse istua ja keskittyä niinkuin muiden?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiköhän se suunvuoro löydy kaikille. Jatkuva ääneen huutelu ei tietenkään ole sopivaa, mutta siitähän ei ollut kyse, vaan "levottoman käytöksen" kanavoinnista sopivaan käytökseen ja hyödyllisiin asioihin. Ehkä se jatkuvasti huutelevakin pystyisi olemaan välillä hiljaa, jos ei tarvitsisi koko aikaa istua paikoillaan vaan pääsisi välillä liikkeelle.

Jos luokassa on 30 oppilasta ja yksi on ylitse muiden aina taululla ja vastailemassa, onko se sitten muiden kannalta oikein?

Olen itse opettaja ja adhd-oppilaani ovat juurikin tuollaisia, viittaavat usein tunneilla ja osallistuvat mielellään. Tulevat taululle tekemään tehtäviä, kun pitää päästä liikkeelle... Eikä se ole ollenkaan huono asia! Tärkeintähän on, että osaa nuo ominaisuudet kanavoida "sopivaan käytökseen", kuten juurikin tunneilla osallistumiseen eikä vain häiriköintiin.

Pojallani on adhd, jonka oireista jotkut opettajat ovat valittaneet niin paljon, että lääkitys piti tänä syksynä hankkia. Kun ei se pysy paikallaan eikä hiljaa eikä keskity vaan häiritsee kaikkia.

No lääkitys sitten saatiin ja nyt kasa muita opettajia valittaa, että se on liian hiljaa ja paikallaan ja keskittyy vain omaan työhönsä eikä ollenkaan enää tarjoa sitä pelikaveria tunneilla, joka vastaa keskustelunaloituksiin ja tarttuu asioihin ja jonka avulla tuntia voi viedä eteenpäin. OK, hän oli ollut näin keskusteleva käytännössä vain siksi, ettei pysty hiljaakaan olemaan, mutta toiset opettajat olivat osanneet tehdä siitä koko luokan kannalta hyödyllisen ominaisuuden. Toiset sitten vaativat sitä hiljaaolemista ensisijaisesti.

Vierailija
42/52 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset haluaa osallistua keskusteluun ja tehdä tunnilla töitä, ei ne siellä möllötä niinkuin sinun tunneilla. En voi sille mitään :)

varsin tyytyväinen kun siellä on edes yksi tai kaksi jonka pystyy innostamaan keskusteluun mukaan. SItä on joskus tosi kiitollinen siitä luokan adhd-tapauksesta, joka sanoo edes jotain sen ainaisen teinimöllötyksen sijaan. Varsinkin tietty vaikeissa aineissa, minä opetan fysiikkaa ja kemiaa. EHKä jossain kielissä, joissa on helppoja valmiita vastauksia on toisin.

SUlla ei taida itselläsi olla kovin selvää kuvaa koulumaailmasta?

Muutkin lapsen haluaa taululla ja vastata kysymyksiin... Jos luokassa on 30 oppilasta ja yksi on ylitse muiden aina taululla ja vastailemassa, onko se sitten muiden kannalta oikein?

Olen itse opettaja ja adhd-oppilaani ovat juurikin tuollaisia, viittaavat usein tunneilla ja osallistuvat mielellään. Tulevat taululle tekemään tehtäviä, kun pitää päästä liikkeelle... Eikä se ole ollenkaan huono asia! Tärkeintähän on, että osaa nuo ominaisuudet kanavoida "sopivaan käytökseen", kuten juurikin tunneilla osallistumiseen eikä vain häiriköintiin.

Pojallani on adhd, jonka oireista jotkut opettajat ovat valittaneet niin paljon, että lääkitys piti tänä syksynä hankkia. Kun ei se pysy paikallaan eikä hiljaa eikä keskity vaan häiritsee kaikkia.

No lääkitys sitten saatiin ja nyt kasa muita opettajia valittaa, että se on liian hiljaa ja paikallaan ja keskittyy vain omaan työhönsä eikä ollenkaan enää tarjoa sitä pelikaveria tunneilla, joka vastaa keskustelunaloituksiin ja tarttuu asioihin ja jonka avulla tuntia voi viedä eteenpäin. OK, hän oli ollut näin keskusteleva käytännössä vain siksi, ettei pysty hiljaakaan olemaan, mutta toiset opettajat olivat osanneet tehdä siitä koko luokan kannalta hyödyllisen ominaisuuden. Toiset sitten vaativat sitä hiljaaolemista ensisijaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan pitäisi vetää koko aiemmin hyväksi todettu opetusmenetelmä uusiksi siksi, että yksi ei pysty istumaan paikoillaan? Kuulostaa tosi reilulta...

Sen sijaan hänen pitäisi kehittää sellaisia opetusmenetelmiä sinne muskariin, että Maijakin pystyisi siellä olemaan. Ei se ole mitenkään muilta pois, siellä voitaisiin esimerkiksi liikkua musiikin tahdisssa tai äänenkorkeuksien mukaan, kiivetä "nuottiviivastolle" jne. TÄmä voisi lisätä niiden muidenkin kokemusta ja syventään heidän ymmärrystään musiikista.

Vierailija
44/52 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todella rasittava, on ollut vauvasta saakka, nyt on tosin jo alakoululainen. Mä en voi vieläkään sietää sitä lasta.

Kaveria mä ymmärrän jotenkin. Varsinkin silloin kun sillä ei ollut vielä lääkitystä, lapsella siis, niin se oli tosi rasittava. Kaveri monta kertaa sanoi että ei jaksa sitä ja huusi sille paljon. Lääkäri ei suostunut aloittamaan lääkitystä heti diagnoosin jälkeen ja kaveri suorastaan itki sitä.

Mun kaveri ei tuon lapsensa kanssa ole pahemmin missään julkisilla paikoilla liikkunut, jos ei ole ollut ihan pakko.

Mun sympatiat menee noiden ADHD-penskojen äideille.

Varmaan viestisi olikin lähtöisin Porvoosta, mutta hassu, en minä ole missään määrin pahoillani että tuo lapsi on mitä on:) Asennevamma on paljon surullisempi asia kuin adhd. Eli sympatiat sun läheisille, kai?

Vierailija
45/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antoiko AP itse tuolle 4-vuotiaalle ADHD diagnoosin? Mun tietämyksen mukaan suomessa EI SAA noin nuorelle diagnoosia joten taitaa AP kuitenkin piilovittuilla tuolle lapsen äidille ja piilokehua itseään äitinä.

Vierailija
46/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihanan reipas asenne! Mulla on kans autistinen lapsi, mutta olen osittain lamaantunut, enkä edes jaksa ajatella, että veisin hänet muiden lasten harrastuksiin. Voidaan toki käydä uimassa ja pulkkamäessä yms., mutta olen luopunut ajatuksesta, että hän pystyisi harrastamaan mitään, missä on muita mukana. Ehkä osittain ääniyliherkkyydenkin takia.

Vierailija
47/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä diagnoosia, se oli vaan avaukseeni sopivin termi kuvaamaan lasta. Melko selvää mielestäni on, että kyseessä on erityislapsi. Se, että mieleeni tuli että lapsella on varmaankin ADHD, ei ole piilovittuilua.

AP

Vierailija
48/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista, että nelivuotias haahuilee. Ei se pelkkä haahuilu vielä todellakaan tarkoita, että olisi adhd!

Sitäpaitsi kyllä se on muskariopestakin kiinni, haahuillaanko vai ei. Pätevä ope saa lapset mukaan.

Vierailija
49/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ja onhan se kiva kun sievästi puetut tytöt kilvan arvostelevat poikaani, kun ei tottele.

Pojallani on hauskaa, kun juoksee pitkin huonetta, kiipeilee ja leikkii muitten kanssa.

Nämä rusettihiuksiset tytöt ovat valmiiksi nenä turvallaan 45 min tunnista vähintään 30 min.

Kun tulee mukavia soittimia, tulee pojat pois juoksemasta. Soittavat soittoajan ja jatkavat sitten omia juttujaan.

Olen kysynyt kauden alussa opettajalta saammeko tulla vaikka poikani on vilkas. Opettaja sanoi saamme, koska muuten huoneessa ei tapahdu mitään. Näitä vilkkaita poikia tunnilla on sitten listalla 4, paikalla aina vähintään 2.

Yritän aina parhaani pitää poikaani penkillä, mutta kun ryhmässä on muita leikkikavereita, ei hommasta tule mitään.

Lisäksi opettaja pystyy pitämään tunnin normaalisti. Kaikkein eniten tuntia häiritsee nämä nirppanokat jotka keskeyttää välillä tunnin huutamallla opettaja, katso nyt Kalle kiipeää tuolla. Kalle ei itsessään kaipaa huomiota, mutta tietenkin sitä mielellään vastaanottaa.

Poikani tietenkin viihtyy tunnilla, joten en viitsi harrastusta nirppanokkien takia lopettaa.

Vierailija
50/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todella rasittava, on ollut vauvasta saakka, nyt on tosin jo alakoululainen. Mä en voi vieläkään sietää sitä lasta.

Kaveria mä ymmärrän jotenkin. Varsinkin silloin kun sillä ei ollut vielä lääkitystä, lapsella siis, niin se oli tosi rasittava. Kaveri monta kertaa sanoi että ei jaksa sitä ja huusi sille paljon. Lääkäri ei suostunut aloittamaan lääkitystä heti diagnoosin jälkeen ja kaveri suorastaan itki sitä.

Mun kaveri ei tuon lapsensa kanssa ole pahemmin missään julkisilla paikoilla liikkunut, jos ei ole ollut ihan pakko.

Mun sympatiat menee noiden ADHD-penskojen äideille.

Varmaan viestisi olikin lähtöisin Porvoosta, mutta hassu, en minä ole missään määrin pahoillani että tuo lapsi on mitä on:) Asennevamma on paljon surullisempi asia kuin adhd. Eli sympatiat sun läheisille, kai?

Sellaset lapset vie voimat ja energian vanhemmilta. Siksi ne ei jaksa niitä lapsia enää komentaa tai kasvattaa kunnolla.

Vierailija
51/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ja onhan se kiva kun sievästi puetut tytöt kilvan arvostelevat poikaani, kun ei tottele.

Pojallani on hauskaa, kun juoksee pitkin huonetta, kiipeilee ja leikkii muitten kanssa.

Nämä rusettihiuksiset tytöt ovat valmiiksi nenä turvallaan 45 min tunnista vähintään 30 min.

Kun tulee mukavia soittimia, tulee pojat pois juoksemasta. Soittavat soittoajan ja jatkavat sitten omia juttujaan.

Olen kysynyt kauden alussa opettajalta saammeko tulla vaikka poikani on vilkas. Opettaja sanoi saamme, koska muuten huoneessa ei tapahdu mitään. Näitä vilkkaita poikia tunnilla on sitten listalla 4, paikalla aina vähintään 2.

Yritän aina parhaani pitää poikaani penkillä, mutta kun ryhmässä on muita leikkikavereita, ei hommasta tule mitään.

Lisäksi opettaja pystyy pitämään tunnin normaalisti. Kaikkein eniten tuntia häiritsee nämä nirppanokat jotka keskeyttää välillä tunnin huutamallla opettaja, katso nyt Kalle kiipeää tuolla. Kalle ei itsessään kaipaa huomiota, mutta tietenkin sitä mielellään vastaanottaa.

Poikani tietenkin viihtyy tunnilla, joten en viitsi harrastusta nirppanokkien takia lopettaa.

olisiko sun pojalle joku muu harrastus parempi, sellainen missä on tarkoituskin juosta ja kiipeillä? Saisivat lettipäiset tytöt piipittää muskarilaulujansa keskenään.

Muskarissa on tarkoitus laulaa ja soittaa, ei juosta ja hyppiä ja kiipeillä paitsi silloin, kun opettaja siihen kehottaa.

Miten joku edes viitsii maksaa korkeita muskarihintoja, jos lapsi ei edes selvästi ole kiinnostunut soitosta ja laulusta vaan tekee jotain ihan muuta?

Vierailija
52/52 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muskarin vastaava järjestäjä on joku sellainen oppilaitos, jonka rehtori vastaa toiminnasta niin ota häneen yhteyttä.

Kyllä se on opettajan tehtävä huolehtia siitä, että kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet osallistua eikä kukaan saa terrorisoida muita.

Opettajan on nyt aiheellista selittää "Maijan" äidille, että mikäli hän ei pysty olemaan kunnolla niin siinä tapauksessa hän ei voi muskariin osallistua. Tästä kyllä löytyy ainakin vapaan sivistystyön osalta ihan viralliset säädöksetkin. Tällaisten tapausten varalta useampiakin pykäliä.