Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkauksen jälkeen yksin kotona

Vierailija
29.04.2021 |

Olen menossa vatsan alueen leikkaukseen. Jos kaikki menee hyvin, olen sairaalassa yhden yön ja sitten toipuminen jatkuu kotona. Ruokaa pitää tehdä valmiiksi pakkaseen mutta mitä muuta kaikkea olisi hyvä ottaa huomioon ja tehdä valmiiksi. Ystävä pyysi vapaapäivän töistä ja hakee minut sairaalasta ja on seurana kotiutumispäivän. Sen jälkeen olen aika pitkälti yksin kaksi kissaa seuranani. En ole aiemmin ollut leikkauksessa niin ei ole mitään käsitystä mitä voi ja jaksaa tehdä ja miten kipeä sitä on. Miten siis kannattaa valmistautua?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siivota ja pyykätä etukäteen, ettei hetkeen tarvitse. Kannattaa myös varata ajanvietettä etukäteen, esim. jos haluaa lukea tai neuloa tai mitä ikinä, että on ne sitten myös valmiina.

Vierailija
2/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasen lisäksi kannattaa tehdä ostokset myös jääkaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa valmiita annoksia pakkaseen, särkylääkkeitä riittävästi ja puhtaita vaatteita. Ehkäpä myös lukemista. Ja sovi ystäväsi kanssa , että auttaa sinua tarvittaessa. Tsemppiä leikkaukseen ja pikaista paranemista! Terkuin sairaanhoitaja

Vierailija
4/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä, keneltä voi tarvittaessa pyytää apua, jos tulee eteen jotain, mitä on hankala itse hoitaa.

Vierailija
5/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös hankkia kissoille tarpeeksi ruokaa ja tarkista, onko hiekkaa riittävästi.

Vierailija
6/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tulossa tähystysleikkaus vai avoleikkaus? Jälkimmäisen jälkeen on paljon kipeämpi.

Itsellä oli tähystysleikkaus, ja selvisin siksi yksikseni aika hyvin.

Pitää ottaa huomioon esimerkiksi se, että kuukauteen ei saa nostaa mitään kiloa painavampaa. Kurottelu voi olla hankalaa.

Itse en siksi pystynyt esimerkiksi käymään ruokakaupassa. Onneksi sukulaiset auttoivat ja kävivät puolestani.

Ne kissat kuulostavat vähän huolestuttavilta. Onko niillä esimerkiksi tapana hyppiä päällesi sängyssä? Sellaista ei saisi tapahtua, jottei haava aukea.

Vierailija
7/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten kipeä on, riippuu leikkauksesta ja ihmisestä. Minä olin rintojenpienennysleikkauksessa yli 10 vuotta sitten, enkä ollut juurikaan kipeä leikkauksen jälkeen. Lähinnä tikkien kohtaan sattui, mutta ihan normiburanalla pärjäsin (sain reseptin vahvempiin lääkkeisiin, muttei niitä tarvittu). Leikkauksen jälkeen ei saanut nostella edes maitopurkkia tai tehdä muuta rasitttavaa. Yksin asuin, ja ihan hyvin pärjäsin toipumisajan, kun olin tehnyt ja laittanut kaiken valmiiksi ennen leikkausta (ruokaostokset, siivous, kaikki akuutit hommat).

Vierailija
8/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun saat reseptin kipu-tai muihin lääkkeisiin, pyydä kaveriasi hakemaan lääkkeet sinulle apteekista.

Vierailija
9/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkauksen jälkeen ei saanut nostella edes maitopurkkia tai tehdä muuta rasitttavaa.

Tätä silmälläpitäen kannattaa tehdä kaikki vähänkään raskaammat hommat valmiiksi, esim. kissojen laatikoihin reilusti hiekkaa, ettei tarvitse olla lisäilemässä, vaan pelkkä siivous riittää. Tosin en tiedä miten se onnistuu vatsaleikkauksen jälkeen, siis lähinnä kumartelu 🤔 Että joudutko pyytämään siihen apua.

Vierailija
10/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apua kissojen hiekkalaatikoiden siivoamiseen!

Vierailija
11/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystynyt ollenkaan kumartelemaan enkä kurottelemaan. Sain lainaksi sellaiset tarttumapihdit, joilla pystyi noukkimaan kevyitä esineitä, jos olivat pudonneet lattialle. Ei kuitenkaan mitään painavaa.

Siivoaminen ei onnistunut eikä pyykkääminen, niihin onneksi sain apua kaverilta. Samoin hän kävi mulle kaupassa, itse ei voinut kantaa kasseja, kun ei tosiaan saanut nostaa mitään maitopurkkia painavampaa.

Yritä ennakoida kaikki tuollainen ja miettiä, kuka voi auttaa missäkin. Voisitko antaa ne kissat johonkin hoitoon vaikka pariksi ensimmäiseksi viikoksi?

Vierailija
12/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut täysin yksin monen leikkauksen jälkeen, hyvin pärjäät sinäkin kun olet luottavaisin mielin ja valmistautunut.

Muutama huomio

- saat sairaalasta mukaan ehkä kipulääkkeitä ja muitakin, et ehkä tarvitsekaan, mutta joka tapauksessa pidä lääkkeet lähellä ja jos tarvitsetkin lisää, niin apteekin numero valmiiksi puhelimeen jotta voivat tuoda

- talleta klinikan numero jonka antavat jos tulee tarvetta kysellä tms heti suoraan kännykkään

- mahdollisesti kotiin (jos tällainen palvelu missä asut)

-  itsellesi riittävän moneksi päiväksi herkulliset ruoat jääkaappiin, jos ei olekaan hyvä ruokahalu

- kissojen ruoat valmiiksi myös, että jos oletkin kipeä tai väsynyt niin helpompaa

- jos mahdollista niin eikö joku voisi joka tapauksessa käydä luonasi päivittäin ja siivota kissavessat niin ei tarvitsisi kurkotella ja taivutella, nimittäin liikkuminen voi olla hankalaa aluksi ja mahdollisesti ottaa pyykit koneesta tms

- riittävästi erilaisia puhtaita kotivaatteita lähellesi jos vaikka hikoilet peiton alla tms niin on helppo vaihtaa

- tylsää voi olla joten mieti viihdykettä valmiiksi hyvä valikoima ja ehkä kerrot ystäville että olet toipilaana ja että voisit soittaa juttukaverille

- hyvä tehdä suursiivous tai varsinkin vessan hyvä siivous kun tulehdusriski mahdollisesti suurempi leikkauksen jälkeen

- tulkaa sairaalasta autolla tms joka on helpoin ja ajakaa töyssyt hiljaa, ettei satu :)

Vierailija
13/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja tsempeistä! Ajanviete ei tullut mieleenkään. Ajattelin että nukun vaan. Mut pitää hakea kirjastosta jotain hömppää. Leikkaus on tähystysleikkaus joten siinä mielessä ”helpompi”. Kissoille tilaan ruokaa ja hiekkaa varastoon ja vaihdan hiekat juuri ennen leikkausta. Toinen kissoista on aika villi mutta ei kuitenkaan juokse päältä. Pari kaveria on lupautunut käymään kaupassa ym ja kyllä kaverit tulee apuun jos pyydän, mutta kaikki kaverit on kuitenkin työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä niin eivät ihan samalla sekunnilla pääse hätiin. Pitää vaan tehdä kaikki valmiiksi

Ap

Vierailija
14/23 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessakoroke ja suihkuistuin lainaan

Vierailija
15/23 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä apua aina kun vähänkin siltä tuntuu. Sukulaiset, kaverit, naapurit.

Vierailija
16/23 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista ja tsempeistä! Ajanviete ei tullut mieleenkään. Ajattelin että nukun vaan. Mut pitää hakea kirjastosta jotain hömppää. Leikkaus on tähystysleikkaus joten siinä mielessä ”helpompi”. Kissoille tilaan ruokaa ja hiekkaa varastoon ja vaihdan hiekat juuri ennen leikkausta. Toinen kissoista on aika villi mutta ei kuitenkaan juokse päältä. Pari kaveria on lupautunut käymään kaupassa ym ja kyllä kaverit tulee apuun jos pyydän, mutta kaikki kaverit on kuitenkin työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä niin eivät ihan samalla sekunnilla pääse hätiin. Pitää vaan tehdä kaikki valmiiksi

Ap

Mä myös miettisin, kuka voi tulla apuun heti, jos jotain yllättävää tapahtuu. Voi olla, että pärjäät yksin hyvin (minä olisin pärjännyt kauppa- yms. avulla, mutta ei tarvinnut, kun oli perheenjäseniä), mutta entä, jos tapahtuu jotain odottamatonta akuuttia (vaikka joku astia hajoaa miljoonaksi sirpaleeksi), kuinka kauan voit odottaa, jos et pysty itse hoitamaan asiaa?

Vierailija
17/23 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin tähystysleikkauksen jälkeen vain parina ekana päivänä normaalia pitempään, sen jälkeen alkoi jo aika käydä tylsäksi, eli elokuvat, käsityöt, kirjat jne olivat korvaamattomia.

Leikkauksen jälkeen pitää myös liikkua kotona useita kertoja päivässä heti kun pystyy, eli kävellä vaikka huodeiden väliä ja sängyssä maaten koukistella jalkoja yms. Veritulppariski on leikkauksen jälkeen vähän koholla, siksi ei saisi maata ihan täysin paikallaan päivätolkulla.

Vierailija
18/23 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukuin tähystysleikkauksen jälkeen vain parina ekana päivänä normaalia pitempään, sen jälkeen alkoi jo aika käydä tylsäksi, eli elokuvat, käsityöt, kirjat jne olivat korvaamattomia.

Leikkauksen jälkeen pitää myös liikkua kotona useita kertoja päivässä heti kun pystyy, eli kävellä vaikka huodeiden väliä ja sängyssä maaten koukistella jalkoja yms. Veritulppariski on leikkauksen jälkeen vähän koholla, siksi ei saisi maata ihan täysin paikallaan päivätolkulla.

Ai niin - vatsan alueen tähystysleikkauksessa (ainakin omassani) vatsaan pumpataan kaasua leikkauksen aikana. Tämä poistuu sitten kehosta seuraavien päivien aikana ja aiheuttaa useimmille hartiapistosta. Tämä pistos oli huomattavasti kivuliaampi kuin itse leikkausalue, eikä siihen auttanut mikään muu kuin pinnallinen hengittely ja ohi menon odottelu. Kipu ei silti ollut valtavaa, kyllä sen kesti, mutta jos en olisi etukäteen tiennyt mistä on kyse, olisin saattanut pelästyä todella paljon kun yksin kotona herää voimakkaaseen hartiasärkyyn vaikka vatsaa on leikattu.

Vierailija
19/23 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin - vatsan alueen tähystysleikkauksessa (ainakin omassani) vatsaan pumpataan kaasua leikkauksen aikana. Tämä poistuu sitten kehosta seuraavien päivien aikana ja aiheuttaa useimmille hartiapistosta. Tämä pistos oli huomattavasti kivuliaampi kuin itse leikkausalue, eikä siihen auttanut mikään muu kuin pinnallinen hengittely ja ohi menon odottelu. Kipu ei silti ollut valtavaa, kyllä sen kesti, mutta jos en olisi etukäteen tiennyt mistä on kyse, olisin saattanut pelästyä todella paljon kun yksin kotona herää voimakkaaseen hartiasärkyyn vaikka vatsaa on leikattu.

Sainkin asento-ohjeet tämän hartiapistoksen helpottamiseen sairaalasta.

Ap

Vierailija
20/23 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa kuin ap. Ensi viikolla vatsan seudun leikkaus tähystyksellä, mutta kyseessä sterilisaatio.

Asun 5 minuutin kävelymatkan päässä sairaalalta. Kaverit kiireisiä töiden takia, joten yksin joudun olemaan.

Onko kokemuksia yksin olosta sterilisaation jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä