Lestadiolaiset hylkäävät perinteisen puolueensa Keskustan
Sekä Kokoomus että Keskusta ovat joutuneet muuttoliikkeen kouriin. Konservatiivisimpiin äänestäjiin lukeutuvat lestadiolaistaustaiset ovat kyllästyneet kummankin puolueen liberalisoitumiseen ja siihen, että äänet voivat vaaleissa valua edustajalle jonka arvot eivät lainkaan vastaa omia.
Liikkeessä ollaan kallistuttu vahvasti Kristillisdemokraatteihin, mutta myös Perussuomalaisiin.
Somessa onkin selvästi ollut nähtävissä kosiskelevia julkaisuja Perussuomalaisten suunnasta, ja Keskustakin on havahtunut riskiin menettää suuri äänestäjäkuntansa, Kristilliset ovat hyvin looginen valinta sillä sen suhtautuminen elämään ja syntymään, sekä alkoholipolitiikkaan on myös konservatiivista. Perussuomalaisetkin kyllä miellyttävät osaa tätä äänestäjäkuntaa, mutta suurin osa haluaa maltillisempaa ja toisia kunnioittavampaa politiikkaa. Tulemme näkemään ehkä jotain historiallista jo näissä vaaleissa.
Parasta tässä kumminkin on se, että vasemmisto, vihreät ja sdp eivät tule tästä potista
hyötymään yhtään ääntä. Kummallekin puolueelle kun on tärkeää, että Suomi pysyy kristittynä eikä islam pääse horjuttamaan yhteiskuntarauhaa. Oman maan turvallisuus on tärkeää.
Kommentit (42)
Pääasia kumminkin että se on varma, ettei Sdp saa yhtään liikkuvaa ääntä. Sdb on tämän maan tuho sillä puolueella ei ole minkäänlaista käsitystä Suomen turvallisuusuhkista. Ensisijainen tavoite on saada tänne itselleen äänestäjiä. Eivät raukat vain ymmärrä, että kohta täällä on äänioikeutettuja muslimeita niin paljon, ettei kantasuomalaiset sdp kannattajat itse enää pääse eduskuntaan. Siitä se ilo vasta irtoaakin.
Kaikki lestadiolaiset joiden kanssa olen jutellut asiasta pitävät persuihin loikannutta lestadiolaispappia, Pekka Aittakumpua vähintäänkin erikoisena tapauksena ja myötähäpeävät tämän touhuja. Tuskin alkavat äänestämään persuja noin vain. Veikkaan, että jos lestadiolaiset hylkäävät kepun, he siirtyvät äänestämään eri puolueita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lestadiolaiset joiden kanssa olen jutellut asiasta pitävät persuihin loikannutta lestadiolaispappia, Pekka Aittakumpua vähintäänkin erikoisena tapauksena ja myötähäpeävät tämän touhuja. Tuskin alkavat äänestämään persuja noin vain. Veikkaan, että jos lestadiolaiset hylkäävät kepun, he siirtyvät äänestämään eri puolueita.
Aittakumpu on juuri sitä mitä lestadiolaiset ovat; puhutaan yhtä ja ollaan niin uskovia mutta yön pimeydessä tehdään taas toista
Mielestäni persut ei ole Jeesuksen seuraajalle eli vakaumukselliselle kristitylle sopiva puolue. Jeesus opetti tekemään muille sen mitä haluaa itselle tehtävän. Mieti jos itsesi pitäisi paeta maasta, millaista kohtelua haluaisit? Eikä persujen riitaahaastava tyylikään ole Raamatun mukainen. Sitä paitsi jo Mooseksen laki käski kohtelemaan muualta Israeliin muuttaneita hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aittakumpu on juuri sitä mitä lestadiolaiset ovat; puhutaan yhtä ja ollaan niin uskovia mutta yön pimeydessä tehdään taas toista
Projisoitko nyt oman ryhmäsi pahuuden lestadiolaisiin? Eipä liikkeen ulkopuolellakaan mitään malli-ihmisiä elä.
Kyllä mä veikkaan, että suurin osa äänestää persuja. Hehän kaikki ramppaavat esim Kärkkäisellä ja suurin osa heistä on jonkin alan yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä veikkaan, että suurin osa äänestää persuja. Hehän kaikki ramppaavat esim Kärkkäisellä ja suurin osa heistä on jonkin alan yrittäjiä.
Ei ramppaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kaikki ei-lestadiolaiset on juoppoja? 🙄
Miten tämä poliittinen siirtymä on käytännössä näkynyt perinteisillä (vanhoillis) lestadiolaisilla alueilla, joitten kunnanvaltuustoissa lienee paljon lestadiolaisia? Onko ollut paljon loikkauksia kepusta perussuomalaisiin ja kristillisiin?
Kyseessä on aivan lestadiolaisten marginaali, jotka persuihin ja kristillisdemokraatteihin kallistuu.
Eli älä vielä juhli.
T: vl-taustainen
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä poliittinen siirtymä on käytännössä näkynyt perinteisillä (vanhoillis) lestadiolaisilla alueilla, joitten kunnanvaltuustoissa lienee paljon lestadiolaisia? Onko ollut paljon loikkauksia kepusta perussuomalaisiin ja kristillisiin?
Ei ole näkynyt mitenkään. Kyseessä on hyvin marginaalinen ilmiö ja yksittäisiä perheitä.
Ap liioittelee vahvasti, tai sitten toiveajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Ei tod äänestä suurin osa persuja
Esim. Pekka Aittakumpu on kokenut vl-yhteisössä enemmän paheksuntaa kuin tukemista, kun loikkasi Persuihin.
Hänhän ei ole enää edes vl-liikkeen saarnamieskään, lähti luottamuspulan vuoksi itse tehtävästä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni persut ei ole Jeesuksen seuraajalle eli vakaumukselliselle kristitylle sopiva puolue. Jeesus opetti tekemään muille sen mitä haluaa itselle tehtävän. Mieti jos itsesi pitäisi paeta maasta, millaista kohtelua haluaisit? Eikä persujen riitaahaastava tyylikään ole Raamatun mukainen. Sitä paitsi jo Mooseksen laki käski kohtelemaan muualta Israeliin muuttaneita hyvin.
Tässä on hyvin kuvattu osa siitä syystä, miksi valtaosa lestadiolaisista ei tule koskaan Persuja äänestämään.
Lestojen arvoihin kuuluu rauhan vaaliminen, ei riidan haastaminen.
Minulla on vähän sellainen tuntuma, että perussuomalaiset saavat toisinnon jytkystä ja kärkipaikan kamppailu käydään PS ja SDP:n välillä. Demarien kannatus on nyt ollut jo laskusuunnassa useammassa gallupissa
PS on matkalla pääministeripuolueeksi. Hieno juttu!
Kristillisdemokraatteihin valuu paljon lestadiolaisia.
Ei persut mitään riitaa haasta. Järkeviä ihmisiä, järkevä puolue.
Lestadiolaiset ovat fiksua porukkaa. En usko, että alentuisivat persuihin.
No joo, muistetaan nyt kuitenkin, että äänioikeutettuja lestadiolaisia on kaikista äänioikeutetuista kansalaisista noin 1,7% ja tämä sisältää kaikki lestadiolaisuuden suuntautumiset. Vaikka ryhmän sisällä olisi siirtymää, niin suurin osa todennäköisesti äänestää keskustaa jatkossakin. Ihminen ei ihan helpolla vaihda poliittista käyttäytymistään. Muutoksen todellinen vaikutus kokonaisäänistä on siis prosentin murto-osa.