Miten sinusta nämä lahjarahat pitäisi oikeudenmukaisesti jakaa?
Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.
Kommentit (116)
itse en ole luvussa mukana, koska en mitään saakaan.
Onpa sekava ketju, itselleni ei vieläkään ole oikein selvinnyt tuo isovanhempien rahanjako-"logiikka".
Ihan sillä perusteella koska antaja sen päättää mitä miten haluaa jaon suorittaa. He ovat päättäneet että jokainen talous saa saman verran oli sitten kuinka monta henkeä tahansa. Ap:n tapauksessa rahat saa hänen lapsensa ja toisaalla lapsettomat sisarukset. Isovanhemmat eivät ole halunneet tehdä jakoa kuka tarvitsee rahaa vaan jakavat tasan.
että miten nämä kokoomuksen lahjusrahat tulisi käyttää?
vanhempani antavat meille jokaiselle 5 lapselleen 100e ja kaikille 12 lapsenlapselleen n 20-25e/lapsi. Yhdellä sisaruksistani ei ole vielä lapsia. Vanhempani aikovat tänä jouluna ensimmäisen kerran antaa kahdelle vanhimmalle(17v) lapsenlapselleen 50e ja pienemmille vanhan summan.
jos sisaruksia on kolme, on ok antaa kahdelle lahja ja jättää yksi ilman lahjaa? ap
että kaikki lapset saavat samanverran. Sinun osuutesi annetaan sinun lapsillesi.
jos sisaruksia on kolme, on ok antaa kahdelle lahja ja jättää yksi ilman lahjaa? ap
että kaikki lapset saavat samanverran. Sinun osuutesi annetaan sinun lapsillesi.
jonka antaja jakaisi sen lapsilleni, niin enpä osaisi ajatella että MINÄ sain jotain:) Minä kun en ole lapseni.
jonka antaja jakaisi sen lapsilleni, niin enpä osaisi ajatella että MINÄ sain jotain:) Minä kun en ole lapseni.
kai isovanhemmat aika usein antavat lahjoja jouluna lapsenlapsilleen? Niin myös tässäkin ketjussa. Palstalla monet kirjoittavat, että lahjoja tulee ihan liikaakin. Miksi tässä tapauksessa kun lahja on pieni summa rahaa, se pitäisi käsittää myös vanhemman lahjaksi. Varmaan moni teistä saa vanhemmiltaan lahjan siinäkin tapauksessa, että myös lapsenne saa jotakin, ei se legopaketti tai lelujuna ole yhteinen.
Ehkä tämä palsta on täynnä pyhimyksiä, mutta kyllä minä loukkaantuisin jos "minun" joululahjani olisikin lapsille, miehelleni tai koiralleni. Pääasia että tulee samaan talouteen, vai mitä? Te varmaan ilahtuisitte miesten kalsareista, olisihan niille teidän ukkokullallanne käyttöä, ja iloa tulisi kuitenkin teidän TALOUTEEN:D Enkä sanonut, etteikö olisi ok, että lapseni saavat lahjoja, en vain ole niin kiinni heissä että kuvittelisin sen lahjan olevan MINULLE;)
Itse ajattelen niin, että tärkeintä on tasapuolisuus sekä lasten että lastenlasten kesken niin, että molemmissa porukoissa tasapuolisuus säilyy. Tämä siis sillä edellytyksellä, että isovanhempien rahatilanne mahdollistaa kaikkien muistamisen. Jos rahaa on vähemmän, tilanne on eri.
En usko ap:n tässä niinkään kyselevän joululahjarahojen perään, vaan nimen omaan sen muistamisen. Jos tapana on ostaa lahjoja myös aikuisille, ei yhtä voida rajata ulkopuolelle - se on mielestäni epäkohteliasta käytöstä. Ainakaan ilman keskustelua en itse niin tekisi! Entäs jos ap:n vanhemmat ovat olettaneet, että tilanne on ap:lle ok? Tietysti lahjan antajalla on oikeus päättää rahankäytöstään, mutta kenties ap:n vanhemmat eivät tiedä ap:n tunteista lahja-asian suhteen?
Omassa suvussani on aina tehty niin, että isovanhemmat muistaa lapsiaan samalla summalla ja lapsenlapsia iän mukaan. Koskaan ei ole tullut rahasta riitaa.
rahaa ja me voidaan keskenään jakaa perheen kesken miten haluamme.
Vuosia olin yksin, veljeni meni lähes heti päästyään ylioppilaaksi naimisiin ja sai nopeasti 2 lastakin.
Kumpikaan meistä ei ole ikinä valittanut, koska ajattelemme kummatkin ne on vanhempamme rahoja ja he itse saavat päättää ihan mitä itse niillä haluavat tehdä
miksi te valittaisittekaan, jos molemmat saavat saman summan lahjaksi.
Meillä jaetaan raha sisaruksille eli kun meitä on neljä, niin jokainen saa yhtä paljon. Mun vanhemmat eivät merkittäviä summia ole lastenlapsillensa antaneet. Mun mielestä on siis reilua antaa lapsille yhtä paljon riippumatta lastenlasten lukumäärästä.
sisaruksille sama sulla oli lapsia tai ei
Kuten esimerkistä näkee, herättää vain närää ja katkeruutta. Sanoisihn ehkä isovanhemmille, että nauttisivat itse rahoistaan. Jos välttämättä haluavat sitä jakaa, sitten vain noille nuorille opiskelijoille. Ei enää työssäkäyville nelikymmpisille.
vanhempamme eivät tasaa mitään vuoden varrella minulle antamiaan rahasummia, sillä en saa heiltä mitään rahaa. He käyttävät samaa logiikkaa syntymäpäivälahjoihin: se mitä lapseni saavat vuoden aikana yhteensä, saman summan sisarukseni saavat syntymäpäivälahjoiksi itselleen. Minä en saa ollenkaan syntymäpäivälahjaa. He myös ostelevat sisaruksilleni erilaisia tavaroita, ja antavat rahaa vuoden varrella. Meille ei tule mitään. Heidän ajattelumallissaan minä olen aikuinen (olen vanhin), ja sisarukseni ikuisia nuoria (ovat jo keski-ikäisiä) joiden elämää pitää rahallisesti tukea. Mistään välirikosta ei ole kyse minun ja vanhempiemme kesken. Me kävimme heillä viimeksi pari viikkoa sitten, kun sisarusteni viime käynnistä on aikaa jo toista vuotta.