Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinusta nämä lahjarahat pitäisi oikeudenmukaisesti jakaa?

Vierailija
12.12.2011 |

Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oleellista on, että antaja päättää.

Ilmeisesti antaja jakaa samaan tapaan kuin perintö jakautuisi?

Sitä en ymmärrä, että miksi sä et saa mitään? Onko se isovanhempien tahto vai annatko sinä koko teidän perheen potin lapsille?

Vierailija
82/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muut saavat jouluaattona kirjekuoren omalla nimellään, jossa on joululahjaksi rahaa. Vain minulle ei kirjekuorta ole. Tottahan toki minäkin haluaisin sen 200-300 euroa, jonka sisarukseni molemmat saavat lahjaksi. Olen paljon pienituloisempi kuin he, eikä minulla ole koskaan käyttää rahaa yhtään itseeni. Ja totthan se opiskelevan nuoren aikuisen parikymppinenkin hämmästyttää, jotenkin odottaisi, että isovanhemmat avustaisivat sitten häntä ennemmin kuin jo vakituisissa töissä olevia aikuisia lapsiaan. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaja päättää. Lahjan saaja sitten miettii, kannattaako muutamasta kympistä tai satasesta loukkaantua ja pilata oma ja toisten joulumieli.

Vierailija
84/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät ilmeisesti olla omasta näkökannastaan tasapuolisia, eli sama summa per lapsi, tai jotain.

Lähinnä minä ihmettelen, miksi antavat rahaa lahjaksi? Miksei lahjoja?

Onko teillä siis kahdeksan lasta? Jos mummi antaa työssäkäyvälle nelikymppiselle saman summan kuin opiskelevalle parikymppiselle??

Vierailija
85/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi sitten jakaa rahat oman perheensä sisäisesti siten kuin katsoo asialliseksi.

Vierailija
86/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivatka rupeaisi leikkimaan jotain jumalaa tyyliin 'tykkaan A:sta enemman, tai B tarvitsee rahaa'. Jos nyt on tarvetta tukea jotain aikuisista lapsista taloudellisesti niin eiko sen voisi tehda muulloin kuin jouluna?

Mun appivanhemmilla on aina ollut erinomainen systeemi, siita lahtien kun menimme naimisiin olen saanut saman rahan kuin heidan omat poikansakin, ja rahan tarkoitus on nimenomaan se etta silla voi ostaa itselleen jonkun kivan lahjan oman tarpeen mukaan (eli mistaan omaisuuksista ei ole kyse). Lapsille he antavat myos saman summan (ennen raha tuli meille ja ostimme silla haluamiamme lahjoja lapsille; nykyaan lapset ovat jo melkein aikuisia joten raha menee heille suoraan). Tasapuolisuus on erittain tarkeaa varsinkin silloin kun annetaan rahaa eika ostettuja lahjoja joiden arvo ei olisi niin tarkkaan selvilla.

Vierailija
87/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ovat selvästi tehneet päätöksen, että he tukevat rahalahjalla tasapuolisesti jokaisen lapsensa perhettä samalla summalla, ja koska vain teillä on lapsia ja lapsille kuuluu antaa lahjoja niin teidän perheenne osuus jaetaan suoraan lapsille - jolloin sinä jäät ilman. Ymmärrän pahastumisesi mutta ymmärrän myös isovanhempien logiikan tässä. He kokevat kai että jos sinä saisit sen 200 e ja lapsenne myös rahaa, niin teidän perheeseen kuluisi jo 400 e ja muiden lasten perheisiin (sinkkutalouksiin) 200 e mikä aiheuttaisi sitten ehkä närää.

En itse toimisi kuten ap:n vanhemmat, mutta heillä tuntuu olevan selkeä systeemi.

Ottaisitko sitten ap mieluummin itse sen rahan ja lapset jäisivät ilman joululahjaa isovanhemmilta?

Vierailija
88/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeudenmukaisesta jakamisesta päättää lahjan antaja. Lahjan saajan tulee lähinnä olla saamaansa lahjaan tyytyväinen, eikä kitistä siitä, että joku on, perusteella jota hän ei itse tiedä tai ymmärrä, saanut enemmän.

Vierailija
89/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät ilmeisesti olla omasta näkökannastaan tasapuolisia, eli sama summa per lapsi, tai jotain.

Lähinnä minä ihmettelen, miksi antavat rahaa lahjaksi? Miksei lahjoja?

Onko teillä siis kahdeksan lasta? Jos mummi antaa työssäkäyvälle nelikymppiselle saman summan kuin opiskelevalle parikymppiselle??

ja yksi 0€?

Ja mun mielestä tuo on kyllä hyvin epäreilua. Saahan sitä toki jokainen antaa sen verran kuin haluaa, mutta kyllä mielestäni vanhempien pitää edes yrittää olla tasapuolinen omia lapsiaan kohtaan. Ei mulle tulis mieleenkään että kolmesta lapsestani ostaisin lahjoja vaan kahdelle ja yksi jäis ilman.

Vierailija
90/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tajua noita, joiden mielestäsi vanhempasi toimivat oikein. Jos lahjoja annetaan, oikeudenmukaista on antaa suunnilleen samanarvoisesti kullekin samassa asemassa olevalle. Eli kaikille omille lapsille suunnilleen saman verran ja kaikille lastenlapsille suunnilleen saman verran. Erityisesti tämä pätee, jos annetaan rahaa - muissa lahjoissa vaikuttaa se, mitä kukin on toivonut, tarvitsee tai mikä kullekin sopii jne.

Tuo ap:n vanhempien tapa vaikuttaa siltä, ihan kuin ap olisi jotenkin lakannut yksilönä olemasta, kun on saanut lapsia, ihan kuin hänestä ei tarvitsisi hänenä itsenään enää välittää. Syystä olet ap loukkaantunut! Jos sukuun tulee lisää ihmisiä, ne ovat tosiaankin uusia yksilöitä, jotka eivät korvaa vanhoja...

Vierailija
91/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotain tuttua tilanteessa on: jokseenkin selkeä epätasa-arvoisuus lahjan saajien kesken. Se mikä aikaisemmin näkyi meidän sisarusten lahjoissa näkyy nyt lastenlasten lahjoissa: osa lapsista saa selvästi arvokkaampia lahjoja.

Esimerkiksi viime jouluna meidän 3 lasta sai seuraavat lahjat: 7v halpis toppatakin (3 numeroa liian iso), 30e arvoisen Lego-pakkauksen (5v ja 7v yhteinen) ja 2v ei saanut mitään... Sisarukseni ainoa lapsi sai ison 80e maksavan legopakkauksen (jota meidän isommat lapset olivat toivoneet). Kyllä oikeasti suututti - rahasta lahjojen ostaminen ei ole kiinni. Pelkään jo tulevaa joulua, koska vanhempani ovat sanoneet, että meidän lapsilla on jo liikaa leluja eli lahjatoiveita on turha kertoa. Tämä ei tietenkään koske sisarukseni lasta (jolla on vähintään yhtä paljon leluja kuin meidän 3 lapsella yhteensä), jonka lelutoiveita on jo viikkoja kierretty etsimässä... Yritämme paikata tilannetta ostamalla omille muutaman lahjan lisää - en haluaisi heidän huomaavan tätä eriarvoisuutta. Mutta miten tällaisesta asiasta voi sanoa?

Vierailija
92/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muut sisarukset alkaisivat lisääntyä, heidänkin henkilökohtainen osuutensa pienenisi.

Miten muuten ap, kun sinulla oli vähemmän lapsia niin saiko lapset silti kaikki rahat vai jäikö sinulle jaossa mitään esim. siinä vaiheessa kun lapsia oli vasta yksi?

T. isovanhempien logiikan ymmärtävä muttei kuitenkaan sitä hyväksyvä...

Siis en tajua noita, joiden mielestäsi vanhempasi toimivat oikein. Jos lahjoja annetaan, oikeudenmukaista on antaa suunnilleen samanarvoisesti kullekin samassa asemassa olevalle. Eli kaikille omille lapsille suunnilleen saman verran ja kaikille lastenlapsille suunnilleen saman verran. Erityisesti tämä pätee, jos annetaan rahaa - muissa lahjoissa vaikuttaa se, mitä kukin on toivonut, tarvitsee tai mikä kullekin sopii jne. Tuo ap:n vanhempien tapa vaikuttaa siltä, ihan kuin ap olisi jotenkin lakannut yksilönä olemasta, kun on saanut lapsia, ihan kuin hänestä ei tarvitsisi hänenä itsenään enää välittää. Syystä olet ap loukkaantunut! Jos sukuun tulee lisää ihmisiä, ne ovat tosiaankin uusia yksilöitä, jotka eivät korvaa vanhoja...

Vierailija
93/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että antavat jokaisen lapsensa talouteen saman summan rahaa. Ja ap:n kohdalla sama summa mitä sinkkusisarukset saavat jaetaan ap:n lapsille (kuten ap itse aloituksessaan kertoo). Eli mistään lasten eriarvoistamisesta ei ole kyse.

Ja AP: Jos sinulla on sille rahalle tarve tai haluaisit että se annetaan lastesi sijaan sinulle niin eikö kannattaisi ottaa asia puheeksi vanhempiesi kanssa - eiväthän he välttämättä tiedä että sinulla on tarve sille rahalle? Ei sitä täällä auta marista vaan voit hyvin sanoa, että olisit kovin iloinen jos tänä jouluna se lahja tulisikin sinulle, että olisi kiva joskus hankkia itselleen jotain kivaa. :) Eiköhän vanhempasi sen ymmärrä, loppujen lopuksi heidän tarkoituksensa on varmasti alunperin ollut auttaa kaikkia lapsiaan tasapuolisesti, mutta he eivät ole "hoksanneet" rahatilannettasi. Hyvää he kuitenkin ovat ajatelleet, eikös?

Siis en tajua noita, joiden mielestäsi vanhempasi toimivat oikein. Jos lahjoja annetaan, oikeudenmukaista on antaa suunnilleen samanarvoisesti kullekin samassa asemassa olevalle. Eli kaikille omille lapsille suunnilleen saman verran ja kaikille lastenlapsille suunnilleen saman verran. Erityisesti tämä pätee, jos annetaan rahaa - muissa lahjoissa vaikuttaa se, mitä kukin on toivonut, tarvitsee tai mikä kullekin sopii jne.

Tuo ap:n vanhempien tapa vaikuttaa siltä, ihan kuin ap olisi jotenkin lakannut yksilönä olemasta, kun on saanut lapsia, ihan kuin hänestä ei tarvitsisi hänenä itsenään enää välittää. Syystä olet ap loukkaantunut! Jos sukuun tulee lisää ihmisiä, ne ovat tosiaankin uusia yksilöitä, jotka eivät korvaa vanhoja...

Vierailija
94/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset saisivat saman summan per talous ja he saavat käyttää sen rahan kuten haluavat. Eli en kritisoi isovanhempien systeemiä muuten kuin että kirjoittajan pitäisi saada se summa eikä hänen lastensa.

On jokaisen oma asia, mitä omassa huushollissaan tekee - jos ap on valinnut lastenteon ja muut ovat vielä esim. opiskeluvaiheessa, se on heistä kunkin oma asia.

Vierailija
95/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isompi prosentti, sitä isompi summa. Vanhempien kannattaa palkita aikuistenkin lastensa viitseliäisyys.

Vierailija
96/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pikkusiskoni saa kaiken. Siis ihan kaiken. Sen lisäksi, että äitini mm. siivoaa hänellä, vie ruokaa ja juoksee postissa.

Miehen perheessä kaksi tytärtä saa kaiken. Minä olen kerran saanut anopilta joululahjan: Se oli naistenlehden tilaajaetuna (naistenlehti tilattu tyttärelle) tullut ilmainen kalenteri, johon anoppi oli merkinnyt omansa, appiukon, tyttäriensä ja kaikkien sukulaisten nimi-, syntymä- ja hääpäivät - jotta paremmin osaisin huomioida heidät jatkossa!

Vierailija
97/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sinänsä ihan reiluahan tuo on.

Vierailija
98/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ne jaettaisiin perinnönjaossakin.

Sillä mitä joku opiskelee tai ei opiskele tai hankkiiko lapsia tai ei hanki ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ja jos joku on nelikymppisenä köyhä niin sekään ei siihen kuulu mitenkään!

Vierailija
99/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään oikeudenmukaista jakoperustetta, johon voisit vedota. Olet aikuinen ihminen, elät omaa elämääsi ja voisit hiljalleen luopua kateudesta sisaruksiasi kohtaan.

En usko, että itsekään annat kaikille lapsillesi, miehellesi, vanhemmillesi ja niille sinkkusisaruksille tismalleen samanhintaiset lahjat. Itsekään et siis ole oikeudenmukainen!

Vierailija
100/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa olisi joka perheessä, jos rahalahjat annettaisiin suoraan tileille. Silloin antaja saisi valita summat haluamillaan perusteilla, ja summat olisivat vain saajien tiedossa.

Meillä menee näin, eli vanhempamme antavat meille ja lapsellemme rahaa lahjaksi, ja aina suoraan tilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan