Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinusta nämä lahjarahat pitäisi oikeudenmukaisesti jakaa?

Vierailija
12.12.2011 |

Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kenellekkään toisten rahat ja lahjat kuuluvat???? Jokainen antaa mitä haluaa.

Lopeta se laskeminen ja kyylääminen, anna lasten nauttia rahoista ja ole onnellinen, että jotain saatte. Ei ole mitään velvollisuutta jaella rahoja tai ostella lahjoja.

Perintöjä jaellaan kuoleman jälkeen ja siinä on omat lakinsa.

Lahja on lahja!

Vierailija
62/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin menestyvälle lapsellekin pitäisi antaa lahja, eikä vain luuserille.

Ei se ole niiden ap:n sisarusten vika, että ap vääntää kahdeksan lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikallahan AP:n sisarusten pitäisi saada myös rahaa vain jälkikasvulleen, mikä tarkoittaisi heidän kohdallaan nollaa euroa.

Ap ihan itse kirjoittaa, että hänen lapsensa saavat yhteensä saman summan kuin nuo lapsettomat sisarukset kukin. Se että ap on katsonut aiheelliseksi vääntää omatoimisesti kokonaisen armeijan lapsia on sitten kyllä ihan hänen oma asiansa... Tottakai se vetää talouden tiukalle!

Vierailija
64/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti kadehtii lapsensa rahoja?

Vierailija
65/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi antaa miehelle 3000 e, niin se on vain miehen rahaa, minulla ei ole lupa sanoa, että se käytetään velkojen maksamiseen tai kuopuksen suksiin. Mies saa käyttää sen mitenn tahtoo?

Kyllä, rahat on miehen lahja!!!

Mikäli olet ukkos hyvin kouluttanut tai hän on kiltti mies hän laittaa rahat siihen tarkoitukseen mihin eukko määrää...kampaajaasi, laskuihin ym. Tossu ressu, miksei mulle mitään kivaa ikinä!!!

Vierailija
66/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi antaa miehelle 3000 e, niin se on vain miehen rahaa, minulla ei ole lupa sanoa, että se käytetään velkojen maksamiseen tai kuopuksen suksiin. Mies saa käyttää sen mitenn tahtoo?

Te toki voitte keskenänne sopia että se on yhteistä. Jokaisella ihmisellä tässä maassa on oikeus omiin lahjoihinsa. Jos lapsi saa mummolta 100€ niin se on vain ja ainoastaan sen lapsen rahaa, ei vanhempien. Ja jos mies saa äidiltään rahalahjan niin hänen ei ole mitään pakkoa jakaa sitä vaimonsa kanssa. Edes avioliitto ei anna mitään osuuksia toisen rahoihin.

Eli ei sulla ei ole mitään oikeutta vaatia sitä rahaa mieheltäsi velkojen maksuun tai kuopuksen suksiin, se on vain ja ainoastaan miehesi rahaa ja hän päättää sen käytöstä. Toki miehelläsi on velvollisuus elättää sinut ja lapsensa, mutta sitä ei tarvi tehdä nimenomaan niillä lahjarahoilla.

Vierailija
67/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että antaa jokaiselle perheenjäsenelle 50 euroa. Eli siis lapsille, lastenlapsille, lastenlastenlapsille ja vielä näiden puolisoille. Sisaruksia on neljä. Tämä systeemi toimii kyllä kolmelle muulle (kaksi perheellistä ja yksi lapseton), mutta enoni on sitä mieltä, että tämä kyseinen systeemi on epäreilu. Hänellä kun ei ole perhettä kuin hän ja hänen vaimonsa. Täten heidän taloutensa saa "vain" 100 euroa, kun taas tädilläni on mies, kaksi lasta ja näillä vielä yhteensä 5 lasta ja puolisot. Tätini kuulemma riistää ukiltani kaikki rahat. Vaikka oikeasti ukkini kyllä jakaa nuo joululahjarahat kuorissa talouskohtaisesti, joten tätini ei edes pysty käyttämään senttiäkään lastensa lahjarahoista.

Toinen tapaus on sitten mieheni suku. Heillä on taas tapana hankkia kaikille sitä mitä toivotaan. Mieheni sisko saa tänä vuonna 10 lahjakortin hierojalle, veli uuden akkuporakoneen, mieheni sai uuden takin. JOkainen lapsista sai toivoa mitä tarvitsi/halusi. Appi myös tykkää hankkia puolisoillekin jotain pientä, viime vuonna sain lahjakortin vaateliikkeeseen. Lapset saavat sitten mitä toivovat. meidän puolivuotias poika saa syöttötuolin, koska ei vielä itse osaa toivoa ja me tarvitsemme sitä. Muut lapset saavat sitten mitä toivovat. ei ehkä mene sentilleen tasan, mutta kaikki ovat näihin tyytyväisiä.

Vierailija
68/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotain tuttua tilanteessa on: jokseenkin selkeä epätasa-arvoisuus lahjan saajien kesken. Se mikä aikaisemmin näkyi meidän sisarusten lahjoissa näkyy nyt lastenlasten lahjoissa: osa lapsista saa selvästi arvokkaampia lahjoja. Esimerkiksi viime jouluna meidän 3 lasta sai seuraavat lahjat: 7v halpis toppatakin (3 numeroa liian iso), 30e arvoisen Lego-pakkauksen (5v ja 7v yhteinen) ja 2v ei saanut mitään... Sisarukseni ainoa lapsi sai ison 80e maksavan legopakkauksen (jota meidän isommat lapset olivat toivoneet). Kyllä oikeasti suututti - rahasta lahjojen ostaminen ei ole kiinni. Pelkään jo tulevaa joulua, koska vanhempani ovat sanoneet, että meidän lapsilla on jo liikaa leluja eli lahjatoiveita on turha kertoa. Tämä ei tietenkään koske sisarukseni lasta (jolla on vähintään yhtä paljon leluja kuin meidän 3 lapsella yhteensä), jonka lelutoiveita on jo viikkoja kierretty etsimässä... Yritämme paikata tilannetta ostamalla omille muutaman lahjan lisää - en haluaisi heidän huomaavan tätä eriarvoisuutta. Mutta miten tällaisesta asiasta voi sanoa?

Mä kysyisin suoraan, että miksi mun lapset on heille vähempiarvoisia kuin sisaruksen.

Vierailija
69/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikallahan AP:n sisarusten pitäisi saada myös rahaa vain jälkikasvulleen, mikä tarkoittaisi heidän kohdallaan nollaa euroa.

Ap ihan itse kirjoittaa, että hänen lapsensa saavat yhteensä saman summan kuin nuo lapsettomat sisarukset kukin. Se että ap on katsonut aiheelliseksi vääntää omatoimisesti kokonaisen armeijan lapsia on sitten kyllä ihan hänen oma asiansa... Tottakai se vetää talouden tiukalle!

Tuolloin tämä ainokainen saisi isovanhemmilta 200€ lahjaksi ja ap:n lapset edelleen sen 20-25€. Aika tasapuolista jakoa vai mitä? Mutta noinhan se jatkossa menisi. Minusta isovanhemmilta olisi reilua antaa ap:lle edes se 20€. On se tylyä jättää yksi kokonaan ilman henkilökohtaista lahjaa, itse en ikinä kehtaisi tehdä moista. En vaikka mua kuinka vituttais se että lapseni tekis mielestäni liikaa lapsia.

Vierailija
70/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sisarukset saa 2-300 euroa, ap:n lapset n. 50 euroa yhteensä.

Miten se perinnönjako olis oikeudenmukaista jos sisarukset sais 300 ja ap 50?

Mitä oikeudenmukaista tuossa on?

ohis

Vierailija
71/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anoppi nimittäin päätti antaa lapsenlapselleen (siis mun lapselle) sen suurimman verottoman summan joululahjaksi, oliko se nyt 3999€. Paljonko mä voin siitä ottaa itselleni, kun kerran lapsen saama joululahjaraha on äidinkin lahja?

Vierailija
72/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n mukaan hänen lapsensa saavat heille osoitetuissa kirjekuorissa yhteensä n.70 euroa (oliko lapsia 2 vai 3?). Rahat menevät suoraan lapsille, ei AP:lle. Lapset käyttävät rahat tietenkin omiin menoihinsa. AP:n sisarukset saavat 200 euroa per henk. Joku väittää että tämä on reilua??? AP:n perhe saa yhteensä 50-70 euroa kun sinkku saa 200 euroa? Outoa minusta. Tietysti lahjan antaja päättää summat, mutta reiluus on tuosta kaukana. Isovanhempana suosisin opiskelevaa nuorta rahalahjoissa, jokaista vuorollaan. Kouluikäiselle antaisin pienemmän summan. Lapsilleni saman arvoiset lahjat, lapset tai parisuhdestatus ei vaikuttaisi lahjojen laatuun tai määrään. Jos olisin AP jättäisin tänä vuonna menemättä isovanhempien joulukekkereihin. Tuntisin oloni siellä vaivautuneeksi.

Vierailija
73/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin antaisin ensisijaisesti omille lapsilleni. Eli jos minulla olis 3 lasta varaisin jokaiselle esim. 1000€. Jos taas heistä yhdellä olisi lapsia niin jakaisin sen 1000€ silloin esim. niin että sille lapselleni 400€ ja hänen 2 lapselleen 300€/lapsi.

Omat lapseni siis pitäisin tasavertaisena ja häidän lapsensa taas tasavertaisena. Ihan niin kuin perintöjakaessakin menisi.

Vierailija
74/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin antaisin ensisijaisesti omille lapsilleni. Eli jos minulla olis 3 lasta varaisin jokaiselle esim. 1000€. Jos taas heistä yhdellä olisi lapsia niin jakaisin sen 1000€ silloin esim. niin että sille lapselleni 400€ ja hänen 2 lapselleen 300€/lapsi. Omat lapseni siis pitäisin tasavertaisena ja häidän lapsensa taas tasavertaisena. Ihan niin kuin perintöjakaessakin menisi.

rahaa lahjaksi myös omilta vanhemmiltaan ja toisilta isovanehmmiltaan.

Vierailija
75/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilua olisi mielestäni se, että kaikki lapset perheineen saavat saman summan rahaa, eli esim. 200€/talous. Tällöin raha olisi osoitettu lapselle (ap & ap:n sisarukset).

Jos halutaan antaa lahjat henkilökohtaisesti, olisi reilua muistaa kaikkia, jos muuten ollaan väleissä. Eli ap:llekin pitäisi olla lahja.

Eihän ap:n lapsille osoitettu lahja ole ap:n lahja. Omituista logiikkaa tässä ketjussa samoilta ihmisiltä, jotka moralisoivat lapsilisien käyttöä muuhun kuin tarkalleen lapsen omiin tarpeisiin!

Minusta kysymys kuuluu, miksi ap jätetään lahjatta. Saako ap muuten paljon tukea vanhemmiltaan? Onko välit jostain syystä poikki? Ja onhan niitä sellaisiakin vanhempia, jotka ihan oikeasti ovat epäreiluja ja suosivat joitain lapsiaan yli muiden.

Vierailija
76/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sisaruksia on kolme, on ok antaa kahdelle lahja ja jättää yksi ilman lahjaa? ap

lapsillesi hetkeen mitään, käytä ne rahat itseesi.

Tai puhu vanhemmillesi, sano että antavat sinulle saman kuin muillekin lapsilleen ja jättää lapsenlapset ilman.

Vierailija
77/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset anna miniälle ja vävylle mitään jouluna? Miten voit olla noin pöljä, että vain omille lapsille annat rahaa/lahjaa?

OMG

Vierailija
78/116 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset anna miniälle ja vävylle mitään jouluna? Miten voit olla noin pöljä, että vain omille lapsille annat rahaa/lahjaa? OMG

Vierailija
79/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle sama summa.

Vierailija
80/116 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ison perheen lapset saa vähiten, lasten vanhemmat ei tietty mitään, yhden lapsen perheessä ainokaisella on bileet? Häh?:D:D:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän