Miten sinusta nämä lahjarahat pitäisi oikeudenmukaisesti jakaa?
Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.
Kommentit (116)
Siihen lienee syynsä, jos joku jää ilman.
Meillä esim. neljän sisaruksen parvi, nuorin (25-v) on ainoa, joka jotain saa jos jakamaan aletaan. Me muut ollaan jo sen verran vakavraisia ja aikuisia, että ei olla käsi ojossa odottamassa. Lapsenlapsille tulee samanlaiset lahjat, olipa sitten rahaa tai tavaraa, mutta ovat keskenään samanikäisiä. Lahjoja annetaan vain paikalla olijoille, jos et ole jouluna kotona, turha odottaa pakettia. ja jos lapsenlapset olis eri ikäisiä saisivat takuulla erilaiset ja eriarvoiset paketit.
Musta ihan hyvä systeemi.
on se kyllä aika ikävää käytöstä.
Jos se sinkkusisar ja sinkkuveli saavat 200 euroa ja ap:n lapset 25 euroa, 20 euroa ja 10 euroa, eli yhteensä 55 euroa, on tapa vieläkin epäreilumpi.
Rehellisesti en ymmärrä, miksi vanhemmat antavat aikuisille ja työssäkäyville lapsilleen rahaa jouluisin. Jos ei keksi mitään ostettavaa, ei sitten osta tai ostaa vaikka lahjakortin, mutta rahan antaminen on aina sellaista ylhäältä alaspäin ja olekin kiitollinen -kortin jakoa. Lapsenlapsillekin voisi miettiä jokaiselle samaa summaa, pienemmät saavat leluina, isommat ehkä lahjakorttina tai rahana, vaikka edelleenkään en ymmärrä tuota rahan jakoa jouluisin. Aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää mieltä.
Jos on normaalituloinen ja erityisesti jos perheessä on lapsia.
Ja ajatuksen tasolla rahamäärällä ei edes ole mitään merkitystä: merkitystä on sillä, että yksi lapsista ei saa lahjaa ollenkaan.
Uskomattoman ajattelematonta ihmisiltä, jotka noin toimivat, ellei taustalla ole sitten jotain välirikkoa tms. hvää syytä jättää muistamatta yhtä lapsista.
Saatat hämmästyä sitä, että teille tulee rahalahjoja paljon enemmän kuin sinkkusiskolle, jolle vanha äiti yrittää jouluna kompensoida teidän koko vuoden rahoja!
Ja sen sijaan antaa niille sinkuille molemmille tonni joulun jälkeen? Ihan vain siksi, että pitää olla "oikeudenmukainen" aikuisille lapsille ja perheelle.
Kai te myös vastaavasti ostatte kaikki vanhemmillesi yhtä arvokkaat lahjat eli jos sinkut ostavat lahjan 200 eurolla kumpikin, niin te ostatte myös oikeudenmukaisuuden vuoksi samalla summalla???
On epäreilua jättää sinut ilman. tottakai sinulle kuuluisi sama summa kuin muiillekin sisaruksille. Etkö ole koskaan uskaltanut kysyä syytä moiseen epäreiluuteen?
Minun vanhempani ovat aina tasavertaisia. Äitini lahjoittaa välillä rahaa meille tyttärille ja kaikille yhtäaikaa saman summan. Nyt saatiin yllättäen jouluksi tonnit. Olin ikionnellinen. Äiti on kohta 70 ja ajattelee että perinnöksi ne meille kohta tulisi muutenkin.
Ja sen sijaan antaa niille sinkuille molemmille tonni joulun jälkeen? Ihan vain siksi, että pitää olla "oikeudenmukainen" aikuisille lapsille ja perheelle.
Kai te myös vastaavasti ostatte kaikki vanhemmillesi yhtä arvokkaat lahjat eli jos sinkut ostavat lahjan 200 eurolla kumpikin, niin te ostatte myös oikeudenmukaisuuden vuoksi samalla summalla???
On epäreilua jättää sinut ilman. tottakai sinulle kuuluisi sama summa kuin muiillekin sisaruksille. Etkö ole koskaan uskaltanut kysyä syytä moiseen epäreiluuteen? Minun vanhempani ovat aina tasavertaisia. Äitini lahjoittaa välillä rahaa meille tyttärille ja kaikille yhtäaikaa saman summan. Nyt saatiin yllättäen jouluksi tonnit. Olin ikionnellinen. Äiti on kohta 70 ja ajattelee että perinnöksi ne meille kohta tulisi muutenkin.
nyt tulevana jouluna ihan pokkana, että unohtuks mun kirjekuori jonnekin, vai miksi minä en saanut? Sit otat kameran ja ikuistat kääkkien vaikean ilmeen.
Eikö muuten sisaruksesi sano aiheesta mitään? Meillä jos olis tuo tilanne, kyllä sisarukset ihmettelisivät kovasti, ettei yksi saa mitään.
On epäreilua jättää sinut ilman. tottakai sinulle kuuluisi sama summa kuin muiillekin sisaruksille. Etkö ole koskaan uskaltanut kysyä syytä moiseen epäreiluuteen? Minun vanhempani ovat aina tasavertaisia. Äitini lahjoittaa välillä rahaa meille tyttärille ja kaikille yhtäaikaa saman summan. Nyt saatiin yllättäen jouluksi tonnit. Olin ikionnellinen. Äiti on kohta 70 ja ajattelee että perinnöksi ne meille kohta tulisi muutenkin.
nyt tulevana jouluna ihan pokkana, että unohtuks mun kirjekuori jonnekin, vai miksi minä en saanut? Sit otat kameran ja ikuistat kääkkien vaikean ilmeen. Eikö muuten sisaruksesi sano aiheesta mitään? Meillä jos olis tuo tilanne, kyllä sisarukset ihmettelisivät kovasti, ettei yksi saa mitään.
Eiköhän ne kaikki tiedä, miksi yksi saa lahjaksi noin vähän. Jos ennen joulua käy kärttämässä lahjarahat, niin ei kai niitä kahdesti jaeta?
tyyliin opiskelijalle 25 euroa, yläkouluikäiselle 20 euroa, minulle ei mitään, sinkkusisarukselle 200 euroa jne. ap
Ja nämä on yleensä ongelmia vain niille, jotka ei osaa käyttää rahojaan oikein kuten ap.
Anna tänä jouluna vanhempiesi lahjat sisaruksillesi ja itsellesi samaa logiikkaa noudattaen - olettehan kaikki vanhempienne lapsia ja siten teille tulevat lahjat ovat myös lahjoja teidän vanhemmillenne ;)
mitä antaa kellekin ja vanhempasi saavat tehdä rahoillaan mitä tykkäävät. Tiedän silti että se ärsyttää: minulla on kaksi lasta, siskollani yksi. Vanhempani ostavat lahjat vain siskoni lapselle ja minun esikoiselleni; tasapuolisuuden vuoksi. Meillä siis nuorimmainen jää ilman (on vielä liian pieni tajuamaan sitä onneksi) mutta esim. syntymäpäivillekin vanhempani tulivat ilman lahjaa. Eihän se olisi reilua ostaa meidän perheeseen kahdelle lapselle ja sisareni perheeseen vain yhdelle lapselle!
Kannattaa olla välittämättä, jos asiaa miettii, tulee vain paha mieli..
65, eikä jäänyt.Hänen lapsensahan saivat osuuden.
ole mitään oikeuksia lastensa rahoihin, eivät ne ole hänen lahjojaan. Eli ap todellakin jäi ilman. Miten tää voi olla niin vaikea asia käsittää. Koko ajan vain hoetaan että saihan ap, saihan se. EI saanut, ei senttiäkään. Toiset sisarukset saivat 200€, yksi ei saanut mitään. Lapsenlapset ovat ihan eri ihmisiä, eikä heidän lahjojaan voi mitenkään laskea ap:n lahjoiksi. Ei vaikka ap on heidän äitinsä. Ei meistä kukaan ole yksi ja sama henkilö lastensa kanssa. Onko tää taas jotain palstan omaa logiikkaa, että kun äidiksi tulee niin menettää kaikki oikeutensa, ei ole enää edes ihminen.
Lapsilleen 300e per nenä ja lapsenlapsilleen 100e per nenä joulurahaa. Lapsenlapsenlapsiakin jo on, leikki-ikäisiä ja heille ei anna mitään.
anoppi antaa miehelle 3000 e, niin se on vain miehen rahaa, minulla ei ole lupa sanoa, että se käytetään velkojen maksamiseen tai kuopuksen suksiin. Mies saa käyttää sen mitenn tahtoo?
Ap ihan itse kirjoittaa, että hänen lapsensa saavat yhteensä saman summan kuin nuo lapsettomat sisarukset kukin.
Se että ap on katsonut aiheelliseksi vääntää omatoimisesti kokonaisen armeijan lapsia on sitten kyllä ihan hänen oma asiansa... Tottakai se vetää talouden tiukalle!
anoppi antaa miehelle 3000 e, niin se on vain miehen rahaa, minulla ei ole lupa sanoa, että se käytetään velkojen maksamiseen tai kuopuksen suksiin. Mies saa käyttää sen mitenn tahtoo?
Jos anoppi on antanut sen lahjan miehellesi, tai äitisi sulle, niin joo. Henkilökohtaisesta lahjasta saa päättää itse mihin käyttää. Vaikka kyllä mäkin loukkaantuisin jos mies saisi ison summan rahaa eikä veisi mua edes syömään tms tms... Minäkin kyllä jakaisin rahasta, mutta huom, sinä ET VOI päättää miten miehesi sen rahan käyttäisi. Ehdottaa voi.
ja lahjan antaja tietenkin saa päättää. Mutta on tosi outo käytäntö antaa lahjat tuolla tavalla perheyksiköittäin. Minusta ihan vääristynyt tilanne. Yleensä kai isovanhemmat haluavat antaa sekä lapsilleen että lapsenlapsilleen lahjoja. Ja eihän lastenlasten lahjat ole heidän lapsettomilta tädeiltään ja sediltään pois. Mutta minkäs teet, jos heidän mielestään tuo on ok. Ostatko sinä ap kuitenkin vanhemmillesi lahjoja?
Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.
toivoisin, että rahat jaettaisiin vain niille opiskelijoille, siis lapsenlapsille.
En ottaisi itse rahaa vastaan, enkä olisi ottanut lapsettomanakaan (olisin pyytänyt jakamaan nekin rahat lastenlapsille).
En ymmärrä miksi nelikymppisiä pitää lahjoa rahalla, eivätkö tule toimeen omillaan?
Siis eikö se mennyt niin, että sinkkusisko saa 200 e ja sinä ja sinun perheesi myös 200 e? Ja nyt lasket, ettet saa mitään kun jaat rahat lapsillesi?