Miten sinusta nämä lahjarahat pitäisi oikeudenmukaisesti jakaa?
Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.
Kommentit (116)
Sekä lapsenlapset että lapset saavat samankokoisen laatikollisen vihreitä marmeladikuulia. Näin ei ole kenelläkään liian mukavaa.
oikeudenmukaisesta jakamisesta päättää lahjan antaja. Lahjan saajan tulee lähinnä olla saamaansa lahjaan tyytyväinen, eikä kitistä
Tässä olikin kyse siitä, että ap ei ollut lahjan saaja vaan jäi ainoana jälkeläisenä ilman.
Hänen lapsensahan saivat osuuden.
oikeesti et saa mitään ja sisaresi saa 200-300? Avausviestissä sanoit että pidät epäoikeudenmukaisena, että rahat jaetaan tasan. Mielestäsi lastesi tai sinun kuuluisi saada enemmän koska sulla lapsia. Nyt sitten puhut että et yhtään mitään saa. Kauheata, miksi edes mietit tälläisiä. Arveletko, on helppoa eläkeläisten säästää ja antaa 40v pienokaisilleen 200e vaikka 2lle, jo 400? Ja jotenkin tajusin teitä "lapsia" on 3 tai 4. Ja vielä valitat että heidän kuuluisi ajatelle jakotapaa paremmin, antaa sulle enemmän koska sulla lapsia? Jakaavat lasten kesken, ja täysin oikein. Toisen sisaruksista ei pitäisi jäädä paitsi, vaikkei tehnyt lapsia. Itse en kyllä ottaisi 200e. eläkeläisvanhemmiltani. Nyt on aikuisten lasten aika kiittää äitiä ja isää pepunpyyhkimisestä. Kun saatte ne rahat, kai autatteko myös vanhempia, vai vain odotatte apua, ja käytätte rahat vain itseenne? Tiedän parikin näin itsekästä, ovat oikein lypsykoneita eikä huolehtivia lapsia vanhoille vanhemmilleen.
että miksi yksi meistä jäisi ilman. Jakaisimme kyllä rahalahjamme siinä vanhempien näkösillä kaikille tasan jos vanhempamme olisivat noin epäoikeudenmukaisia.
Yllättävän moni av.mamma nähtävästi aikoo olla epäoikeudenmukainen omiakin lapsiaan kohtaan. Vain suosikkilapsille satoja euroja ja yksi, kuka ei olekaan niin kiva lapsi, jätetään röyhkeästi ilman.
On epäreilua jättää sinut ilman. tottakai sinulle kuuluisi sama summa kuin muiillekin sisaruksille. Etkö ole koskaan uskaltanut kysyä syytä moiseen epäreiluuteen? Minun vanhempani ovat aina tasavertaisia. Äitini lahjoittaa välillä rahaa meille tyttärille ja kaikille yhtäaikaa saman summan. Nyt saatiin yllättäen jouluksi tonnit. Olin ikionnellinen. Äiti on kohta 70 ja ajattelee että perinnöksi ne meille kohta tulisi muutenkin.
nyt tulevana jouluna ihan pokkana, että unohtuks mun kirjekuori jonnekin, vai miksi minä en saanut? Sit otat kameran ja ikuistat kääkkien vaikean ilmeen.
Eikö muuten sisaruksesi sano aiheesta mitään? Meillä jos olis tuo tilanne, kyllä sisarukset ihmettelisivät kovasti, ettei yksi saa mitään.
HÄNHÄN SAA PERHEESEENSÄ IHAN SAMAN MÄÄRÄN KUIN MUUTKIN!
ja ap.n lapset 20-25 euroa, se tekee
sisarukset 200-300 euroa
ap.n perhe 55 euroa
Missä on oikeudenmukaisuus?
kahdeksaa tai kahtatoista lasta
ja ap.n lapset 20-25 euroa, se tekee
sisarukset 200-300 euroa
ap.n perhe 55 euroaMissä on oikeudenmukaisuus?
Lukekaa alkuperäinen viesti kunnolla:
jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään.
eli joka talouteen sama määrä.
Isovanhempien logiikka on ihan selvä. Eivät halua jättää lapsettomia sisaruksia ilman vaan antavat heille saman rahan kuin ap:n lapset yhteensä kulloinkin saavat.
Lähinnä mua niinä rahaa saavina sisaruksina hävettäisi ja pyytäisin antamaan lahjan myös ilman jäävälle siskolleni, mutta voihan olla, että ap saa tukea pitkin matkaa muutenkin niin että nämä tuhdit joululahjat lapsettomille sisaruksille on enemmän kuin tasapuolista.
lapsille lahjoiksi cd-levy tai kirja yms. Aikuisille lahjoiksi seuraavaa: yhdelle vaikka kylpyläviikonloppu kahdelle henkilölle, yhdelle keräämänsä koko kahvikuppisrja, yhdelle aikuiselle ei mitään. Vai pitäisikö tässäkin ajatella, kuten jotkut toteavat, että lahja lapselle on myös lahja vanhemmalle, voihan ap kuunnella teininsä saamaa musiikkia.
ja koska on oltava tasapuolinen, saavat sitten kaikki anopin lapset 1.85 euroa tililleen. Tai jos anoppi ostaa yhdelle lapselleen kahvia ja pullan, tupsahtaa miehen tilille 4 e 50 snt.
Näin ei kukaan pääse sanomaan, että ei olisi oikeudenmukaista.
Ongelmaksi tulee se, että kun lapsia on 4, merkitsee jokainen 100 euron ostos anopille 400 euron kuluerää. Siksi hän ei kovinkaan usein osta mitään, ei ole yksinkertaisesti varaa,
Ymmärrän isovanhempien logiikan, jos se tarkoittaa sitä, että jokaisen lapsen kotitalous saa 200 euroa, jolloin lapseton toki saa summan kokonaan ja perheellinen osuutensa oman kotitaloudensa summasta, mutta miksi AP jää puille paljaille. Jos hänellä on kolme lasta (+mies), niin eikö hänen pitäisi saada neljäs- tai viidesosa tuosta summasta?
Meillä vanhemmat antavat kaikille lapsenlapsilleen saman summan rahaa ja kaikille lapsilleen (puolisoineen) samanarvoisen lahjakortin johonkin liikkeeseen.
lapsille lahjoiksi cd-levy tai kirja yms. Aikuisille lahjoiksi seuraavaa: yhdelle vaikka kylpyläviikonloppu kahdelle henkilölle, yhdelle keräämänsä koko kahvikuppisrja, yhdelle aikuiselle ei mitään. Vai pitäisikö tässäkin ajatella, kuten jotkut toteavat, että lahja lapselle on myös lahja vanhemmalle, voihan ap kuunnella teininsä saamaa musiikkia.
Lisäksi haluaisin huomauttaa, että kun lapsena/nuorena sain rahaa lahjaksi, se ei TODELLAKAAN ollut lahja vanhemmilleni. Itse käytin ja sellaisiin menoihin joihin en muuten olisi rahaa saanut. Plus että jos ap saisi vaikka 20e kuoressa ja sisarukset 200e, minäkin sanoisin että vanhemmilla oikeus jakaa rahansa miten haluavat. Mutta yhden jättäminen ilman lahjaa on jo kiusaamista. Vai eikö teille tulisi paha mieli jos vanhemmat eivät ikinä antaisi teille joululahjaa, muille kyllä?
Kaikki saavat saman summan lahjaksi just sen takia, etteivät koe eriarvoisuutta. Voisi tietysti ajatella, että alaikäiset pärjäävät vähemmällä mutta oikeudenmukaisuus on valttia. Kaikki lapset samalla viivalla.
äitini antoi minulle synttärilahjaksi 300 €. Lapsilleni molemmille 150 € (ala-asteella olevia). Miehelleni pieni symbolinen lahja.
Jouluna emme rahaa saa emmekä anna.
Kun lapseni ovat opiskeluiässä, toivon että mummin rahahanojen suunta kâäntyy sinne suuntaan. Minä pärjään omillanikin. Ja itse asiassa rahojakin toivon lapsille vain siinä tapauksessa että ovat sen ansainneet käytöksellään.
Jos jako menisi kuten perinnönjaossa, ap saisi tuon rahan ja lapsenlapset jäisivät kokonaan ilman.
Vanhemmat varmaan pyrkivät tasapuolisuuteen, mutta lopputulos on syrjivä. Vastaavaa näkee paljon. Tiedän perheen, jossa vanhemmat halusivat antaa kaikille lapsillen tasapuoliset häälahjat. Jokaisen arvo oli sama (markoissa/euroissa). Siinä oli vaan se pikku ero, että kun lapsilla oli iso ikäero niin rahan arvo ehti muuttua niin paljon, että nuorimmainen sai oikeasti vain 2/3 siitä mitä vanhin.
Mieheni perheessä vanhemmat tukivat avokätisesti nuorinta sisarusta tämän opiskeluaikana, kun muut, toiselle paikkakunnalle opiskelemaan muuttaneet, olivat jääneet ilman. Keskimmäinen suoritti ainoana loppututkinnon ja sai vanhemmiltana lahjaksi arvokkaan korun. Vanhin puolestaan rakensi talon - paljolti kotitilalta ilmaiseksi saamastaan puusta.
Kun vanhemmat 20 vuotta myöhemmin halusivat olla tasapuolisia, kenelle he korvasivat ja mitä? Niin, vanhemmat kävivät katsomassa kultasepänliikkessä, mitä keskimmäisen lahjaksi saama koru oli maksanut, ja ostivat muille lapsille yhtä arvokkaat. Heille ei tullut lainkaan mieleen, että muut sisarukset olivat saaneet apua muulla tavoin. Keskimmäinen jäi uskoakseni vähimmälle.