Miten sinusta nämä lahjarahat pitäisi oikeudenmukaisesti jakaa?
Kyseessä ovat rahat, jotka isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen ja omille aikuisille lapsilleen lahjaksi jouluna. Onko sinusta oikea tapa jakaa rahat tasan joka talouteen siten, että lapsettomat sisarukseni saavat saman summan itselleen kukin, kuin omat lapseni yhteensä, ja minä en saa mitään. Oletko sitä mieltä, että työssäkäyvälle nelikymppiselle lapselle kuuluu kahdeksan kertaa suurempi summa kuin parikymppiselle opiskelevalle lapsenlapselle. Mitä sinä ajattelet? Tämä toistuu joka joulu, joten tiedän jo, mitä odottaa.
Kommentit (116)
Miksi vanhempiesi pitäisi maksaa sinulle enemmän siitä, että olet vapaaehtoisesti päättänyt lapsia tehdä?
Minun mielestä on oikeudenmukaista antaa jokaiselle sama summa rahaa, oli lapsia tai ei.
ja jokainen heistä saa sitten halutessaan antaa rahat omalle lapselleen, naapurin Erkille, Stockan kerjäläiselle tai pikavippifirman kuluihin. Minusta se vasta epäreilua olisi että ne, joille on jo suotu yllin kyllin lapsionnea, suotaisiin vielä ylimääräistä rahaonneakin.
Mun mielestä sulle ei ees kuuluis antaa mitään lahjarahoja. Kuka kehtaa alkaa laskemaan että "toi sai viime jouluna satasen ja mä vaan 90 euroa! Siis tosi epistä!!" Tommonen tarkkailu on penikoiden puuhaa. Tyydy siihen mitä saat ja ole onnellinen että vanhempasi ees haluaa auttaa sua jotenki.
olisi isovanhempien antaa lahjana rahaa vain omille lapsilleen, saman verran eikä sivuuttaa yhtä lapsista. Jos lapsenlapsille haluaa rahaa antaa, niin antaa sitten heillekin saman verran (siis keskenään, ei välttämättä samaa summaa kuin omille lapsille).
tyyliin opiskelijalle 25 euroa, yläkouluikäiselle 20 euroa, minulle ei mitään, sinkkusisarukselle 200 euroa jne. ap
Meillä on niin, että kahdella on kolme, yhdellä yksi ja yhdellä ei yhtään lasta. Vauvasta teini-ikään.
Meillä summa on vuosittain nelinumeroinen.
2
että ap:n vanhemmat saisivat antaa haluamansa hintaiset lahjat kenelle haluavat, ilman että heitä siitä syyllistetään. Heillä on varmasti syynsä lahjavalintoihinsa.
Voihan olla että tuo sinkkusisaresi pitää enemmän huolta vanhemmistaan kuin ap ja siksi nää haluaa muistaa jotenki erityisesti tuota siskoa. Tai sit ne on jotenkin pitänyt kirjaa paljonko kukakin on vuoden aikana saanut rahaa ja jouluna "tasaavat tilit".
Meille sisaruksille kaikille saman summan, jonka lisäksi sitten mahdollisille lapsenlapsille omat lahjansa/rahaa samalla summalla jokaiselle.
Esim. minä, siskoni ja veljeni saamme jokainen 50€ ja minun 1 5v.lapseni saa leluja/vaatteita yms. jollain 20-40€ ja siskoni lapset 1.v ja 9 v. saavat kumpikin saman arvoiset lahjat, kuin lapsenikin.
jos sisaruksia on kolme, on ok antaa kahdelle lahja ja jättää yksi ilman lahjaa? ap
Hän voi antaa jokaiselle lapselle 100 e ja olettaa, että se on sitten koko perheelle, oli perheessä sitten 1 tai 10 jäsentä. Tai jokaiselle 100 e, oli lapsi tai lapsenlapsi. Tai voi jättää osan ilman rahaa, antaa jollekin 1000 e ja toiselle 10 e.
Ei ole olemassa mitään joululahjaoikeudenmukaisuutta! Annan omille lapsille jokaiselle jouluna 500 e ja korostan, että se on omaan käyttöön, ei perheen yhteistä rahaa. Vävy ei ota nokkiinsa, mutta miniä jaksaa joka vuosi urputtaa, että heillä kaikki rahat on yhteisiä. Paitsi jos annan miniälle 500 e, niin se on sitten hänen omaa rahaansa.
jos sisaruksia on kolme, on ok antaa kahdelle lahja ja jättää yksi ilman lahjaa? ap
Saathan sinä ne rahat lapsiltasi varastettua omaan käyttöösi.
aivan vastaavaa rahanjakoperiaatettaan ja lahjaperiaatettaan (työssäkäyvä sinkku-tytär saa esim kännykän kalliin, ja usean lapsen isä-poika saa pöytäliinan) koska isällä on sitä joulu iloa lapsistaan ja vaimostaan mutta sinkku on niin kurja ja yksinäinen ja tavllaan kuuluu vielä lapsuuden perheeseen, koska ei ole mennyt naimisiin. asuu kuitekin omassa asunnossaan toisella paikkakunnalla. Että sikäli on ihan itseninen nelikymppinen nainen.
Kyllä on täysin oikeudenmukaista antaa kunkin lapsensa perheelle sama summa, riippumatta siitä kuinka monta jäsentä siinä perheessä on.
Oikeastiko joku aikuinen ihminen kadehtii lapsiltaan lahjarahoja tai kuvittelee että on "oikeutettu" johonkin joululahjaan vanhoilta vanhemmiltaan? Ei ole todellista...
tyyliin opiskelijalle 25 euroa, yläkouluikäiselle 20 euroa, minulle ei mitään, sinkkusisarukselle 200 euroa jne. ap
Saisit siis maksimissaankin rahaa alle 200 euroa ja poraat nyt sen saamatta jäämistä?! Ymmärtäisin närästyksesi huomattavasti paremmin jos kyse olisi tosiaan vaikka nelinumeroisista summista.
Ja kovin moni takertuu siihen että lahja on rahaa. Ihan yhtä typerää olisi, että annettaisi kahdelle kolmesta lapsesta vaikka... Lahjaksi kirjat, kolme lastenlasta saisi kukin parin tarjoussukkia, yksi lapsista jäisi vallan ilman. Tai että kaikki saisivat ne sukat, paitsi se yksi. Tylyähän tuo on.
kaikki muut saavat jouluaattona kirjekuoren omalla nimellään, jossa on joululahjaksi rahaa. Vain minulle ei kirjekuorta ole. Tottahan toki minäkin haluaisin sen 200-300 euroa, jonka sisarukseni molemmat saavat lahjaksi. Olen paljon pienituloisempi kuin he, eikä minulla ole koskaan käyttää rahaa yhtään itseeni. Ja totthan se opiskelevan nuoren aikuisen parikymppinenkin hämmästyttää, jotenkin odottaisi, että isovanhemmat avustaisivat sitten häntä ennemmin kuin jo vakituisissa töissä olevia aikuisia lapsiaan. ap
onko lapsenlapsissa jo aikuisia? Mihin tarkoitukseen rahat annetaan? Kovin merkittäviä summia ei meilläkään lapsenlapset ole saaneet. Viime vuonna opiskeleva nuori aikuinen sai 25 euroa. Työssäkäyvät nelikymppiset sinkut saivat kuitenkin useita satoja vuoden varrella. ap