Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voitte kivittää!!

Vierailija
11.12.2011 |

Odotan viidettä lastani. Lapsi on tervetullut ja rakastettu vaikka ei suunniteltu.

Olen kuitenkin ajatellut etten tällä kertaa imetä, varsinkaan jos pullo ei kelpaa siinä ohessa (muille lapsille ei ole kelvannut)

Tämä ihan siksi että saan edes viikonloppuisin 1-2 yötä nukkua ja mies voi hoitaa yösyötöt, että pääsen omiin menoihini ja harrastuksiin ja että voin viedä pari isompaa lastani etelään viikoksi ja mies jää hoitamaan pienempiä.

Vauva menee omaan huoneeseen (ihan liki meidän makkaria) heti kotiuduttuaan. Vasta saatiin miehen kanssa oma makkarimme takaisin ja pikkuväki on siirretty omiin huoneisiin, tästä en meinaa luopua!

Töihin palaan pian lapsen 1v synttäreiden jälkeen, kotiäitiys riittää minulle, johan tässä on yli 10v kotona oltu.

Niin ja miehen kanssa meinataan käydä ulkona myös vauvan synnyttyä, sen takia myös pulloruokinta, että voi jäädä lapsenvahdin hoitoon.

Lapset on ihania ja kotona on mukava olla, mutta toisinaan olen vetänyt itseni piippuun olemalla liian täydellinen äiti, olen imettänyt reilusti yli vuotiaiksi, kotihoidossa ovat olleet, omat menot ovat lähes jääneet, joten nyt aijon ottaa totaalisesti rennommin :)

Ja voitte ihan vapaasti kivittää! Uskon että lapsesta tulee ihan normaali vaikka äiti on vähän itsekkäämpi kun aikaisempien lasten kohdalla :)

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse olet varmaan "akateemikko".

Tiedätkö sinä, mikä on akateemikko?

Vierailija
2/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työntää sen tissin vieressä olevan vauvan suuhun, nuo foliopussit ja jyväpussit tuntuvat kyllä aika helvetin hankalilta. Ja pitäähän sitä kai pitää jotenkin istuma-asentoon nousta, että tuon saa hoidettua. Imetyksen voi hoitaa ihan makuultaan ja jo kohta sekä äiti että vauva jatkaa tyytyävisinä uniaan eikä mitään röyhtäytyksiäkään meillä ole koskaan tarvittu. Sitä paitsi tuttipulloissa on myrkkyjä.

pitäisi nousta istumaan kun syöttää pullosta? Noustaan sängystä ylös ja haetaan itkevä, nälkäinen vauva vanhempien sänkyyn makaamaan, otetaan tuttipullo yöpöydältä ja mennään itse vauvan viereen makaamaan ja tuttipullo suuhun. Sama liike sarja oli myös alussa kun imetin, tosin pieni käden liike yöpöytää kohti puuttui...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tossa ei ole mitään outoa. Ehkä itse vain harmittelisin sitä hienoa vastustuskykyä mistä vauva jää alkuvaiheessa paitsi. Käsittääkseni äidinmaito on juurikin siksi hieno ja tärkeä ruoka lapselle vauvana. Mutta sinuna ehkä investoisin rintapumppuun ja pumppaisin sitä maitoa pullosta juotettavaksi. Näin sinä saat nukkua, tissit ei ole kipeät ja tihku kokoajan maitoa ja lapsi saa sitä paljon hehkutettua äidinmaitoa :) Voihan sitä vauvaa muutenkin sylityttää ja pidellä ihan kiinni rinnassa!!

Vierailija
4/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa hyvältä, vaikkei mulla olekaan kuin 2 lasta.

Teette niin kuin hyvältä tuntuu, koko perheen hyvinvoinnin huomioiden, etenkin äidin!

Mutta itse yrittäisin osittaisimettää, mutta niin, että pullokin kelpaa. Mutta niinhän ehkä teetkin.

Me ei muuten olla korviketta koskaan lämmitetty (ekan kanssa imetysongelmia, joi pullostakin). Eikä mitään pulloja desinfioitu, pesty vaan.

Meillä "ongelma" molempien kohdalla oli, etteivät suostuneet ottamaan tuttia...Seuraavalle annan kyllä laitoksella suoraan, olisi helpottanut niin monta kertaa.

Vierailija
5/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hyvä yritys saada ihmisten karvat pystyyn! Tuo viides lapsi ja vahinko olivat hyvä lisä, mutta itse en tätä niele, hyvää jatkoa vaan.

Vierailija
6/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuntuu kyllä todella kummalliselle ajatus, että voisi antaa lapselle täydellistä ja älyttömän kallista (jos se pitäisi ostaa) elävää ravintoa jossa on luonnon omia lääkkeitäkin mukana, kasvua tukevia hormoneja yms... ja tyytyy antamaan teolista korviketta tästä.

Ymmärrän että imetys ei kaikilta onnistu, ja joskus este voi olla henkiselläkin puolella, mutta että jo etukäteen ajattelee, että "tälle lapselle en tätä suo" tuntuu vaan niin käsittämättömältä.

Toisaalta pystyn eläytymään ap:n tilanteeseen (ehkä?) kun muistelen erästä omaa elämänvaihetta jolloin minun oli ihan "pakko" alkaa polttaa tupakkaa koska oli sellainen tunne että olin äitinä ylisuorittanut ja pyrkinyt täydellisyyteen liian kauan. Tarvitsin jotain konkreettista merkkiä siitä että en ole eikä minun tarvitse olla täydellinen. Tupakoinnin aloittaminen oli tietysti ihan ylireagointia - överiksi meni. Mutta tuntui sisäisesti oikealta. Ehkä tässä ap:n suunnitelmassa on jotain samaa.

Vierailija
7/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kuitenkin muistuttaa pahimpia fanaatikkoja, että kukaan ei muutaman vuoden päästä kysele, että kauanko imetit lastasi, milloin veit lapsen hoitoon tms., jos lapsella on muuten turvalliset olot ja läheisiä ihmissuhteita. Yhtään sen kirkaampaa kruunua ei kukaan saa siitä pakkoimetyksestä jne., ketään ei edes kiinnosta se asia vauva-ajan jälkeen. Mä olen imettänyt, lypsänyt ja osittain korvikeruokkinut lapsiani tilanteesta ja lapsesta riippuen ja kaikki ovat aivan hienoja lapsia.

Toki itsekin olen sitä mieltä, että äidinmaito ja imetys on lapselle paras vaihtoehto ja tottakai lapsi tarvitsee paljon läheisyyttä ja hellyyttä. Siihen ei kuitenkaan tarvita vuoden täysimetystä ja nukkumista perhepedissä.

Ja jollekin, joka selitti, että lapsella on kiintymyssuhteissa vikaa, jos ei vierasta. Meidän esikoinen ei ole koskaan vierastanut ketään ja toinen vierasti aivan kaikkia 2v asti. Molemmilla on ollut samanlaiset turvalliset kotiolot ja hyvä kiintymyssuhde sekä äitiin että isään. Kolmas oli jotain siltä väliltä, mutta aika vähän on vierastanut. Ovat jo sen verran isojakin, että varmasti olisi jo näkynyt, jos olisi jotain henkisiä oireita jollakin.

Mä uskon, että ap tuolla lastenhoitokokemuksella osaa hoitaa myös viidennen lapsensa hyvin, jos on osannut muutkin lapsensa.

Vierailija
8/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataanpa hetki ajassa taaksepäin, vaikka tuonne 40-luvulle. Äidillä on viisi lasta, saman verran lehmiä ja mies töissä kaukana kotoa. Ei ole vesijohtoja, ei pesukoneita, ei lypsykonetta, ei mitään niistä millä me nykyäidit hoidetaan hommat napin painalluksella. Vauva sai kauravelliä ja kuivat kapalot, mutta ihan taatusti ei sen hyssyttelyyn ollut äidillä koko päivää aikaa. Kysymys kuuluukin:

Miten on mahdollista, että 40-luvulla syntyneistä YKSIKÄÄN on ollut normaali veronmaksaja?

Aivan.

Vierailija
9/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Pulloruokinnan haitallisuus on osoitettu vain kehitysmaaolosuhteissa. Meillä hygienia, veden laatu yms. on niin hyvällä tolalla että siitä vaan! Ja lapsikin hyötyy siitä että äiti voi ja jaksaa paremmin.

Terv. asiasta tietävä lääkäri

Vierailija
10/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä itse vain harmittelisin sitä hienoa vastustuskykyä mistä vauva jää alkuvaiheessa paitsi."

Ihmislapsi ei saa maidosta minkäälaista vastustuskykyä. Kyseesä on urbaani legenda. Joillakin muilla nisäkkäillä homma toimii näin, muttei ihmisillä.

Asia on vain aika tabu, kun se rintaruokinta on Jumalallinen Totuus(tm) ja Ainoa Oikea(tm) tapa ruokkia lasta.

Vierailija
11/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noissa hoitotavoissa kummallista ole, mutta isoin merkitys on että suhtaudut jo ennen syntymää tähän tulevaan lapseen toisin. Miten luulet että jaksat suhtautua ja antaa aikaa ja rakkautta tälle lapselle kun kasvaa? Tuleeko hän aina olemaan eri kastia perheen muiden kanssa? Se tulee luultavasti vaivaamaan lasta.

Muiden lapsien kohdalla olet pitänyt tärkeämpänä hoitaa lapset tietyllä lailla, nyt pidät tärkeämpänä että sinä saat nukkua, pääset omiin menoihisi ja töihin. Eli tämän lapsen lapsuuden kohdalla tärkeintä ei ole lapsi, vaan sinä.

Oi miksi ette voineet käyttää luotettavaa ehkäisyä jos ette lasta enää halunneet ja jaksa samoin kuin muita?

Vierailija
12/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap. olet oikeasti jo viidettä lasta saamassa, niin varmasti tiedät mitä jaksat ja mitä et. Tärkeintä että vauva saa hellää hoivaa, syliä, läheisyyttä ja ravintoa.

Itse kannatan imetystä ja perhepetiä, koska se nyt vaan on niin kätevää ja vauva saa siinä samalla läheisyyttä.

Heti vuoden iässä hoitoonnvieminen on melko aikaista....voihan olla että sullakin ap mieli vielä muuttuu kun saat syliisi ihanan paaperon, joka on sitten se teidän viimeinen lapsi. Ja pistäkää sitten se ehkäisy tosiaan kuntoon, ettei tule lisää vahinkolapsia!

Vierailija
13/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä av-äidit on NIIN täydellisiä. Tsemppiä sulle ap. Etköhän viidennnen kannsa osaa jo ihan itse ja kaikkien kannalta parhain toimia!

Onnea odotukselle!

Nim. ojentaa ruusupuskan...

Vierailija
14/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset nukkuneet aina omassa huoneessaan, yhtäkään en ole imettänyt (eivät huolineet tissiä), olemme käyneet miehen kanssa noin kerran viikossa ulkona, jolloin lapset yökylässä isovanhemmilla, omissa harrastuksissani ole aina saanut käydä. Miksi sinun mielestäsi tapasi olisi erikoinen ja kivittämisen arvoinen? aivan normaaliahan tuo on.

Vierailija
15/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tossa ei ole mitään outoa. Ehkä itse vain harmittelisin sitä hienoa vastustuskykyä mistä vauva jää alkuvaiheessa paitsi. Käsittääkseni äidinmaito on juurikin siksi hieno ja tärkeä ruoka lapselle vauvana. Mutta sinuna ehkä investoisin rintapumppuun ja pumppaisin sitä maitoa pullosta juotettavaksi. Näin sinä saat nukkua, tissit ei ole kipeät ja tihku kokoajan maitoa ja lapsi saa sitä paljon hehkutettua äidinmaitoa :) Voihan sitä vauvaa muutenkin sylityttää ja pidellä ihan kiinni rinnassa!!

meidät 1v tytteli ei ole tissimaitoon koskenutkaan eikä ole päivääkään ollut kipeä. Ei edes nuhaa. Eipä siihen vastustuskykyyn rintamaitoa tarvita!

Vierailija
16/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kivitä, mutta kokeneena äitinä sinä Ap varmaan tiedät, etteivät kaikki lapset ole samanlaisia. Voi olla, että vauvasi ei niin vain opikaan nukahtamaan omaan sänkyyn omaan huoneeseen tutin kanssa jne.

Vierailija
17/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on kovin erilaisia. Yhdelle hoitoon meno 1-vuotiaana on ihan ok, toiselle ei. Lapsen kannalta asiat ajattelemalla pääsee mielestäni sen vuoksi helpommalla, että lapsen kanssa tulee sitten paremmin toimeen.

Vierailija
18/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne lapset mitää koneita oo et ku laitat omaan huoneeseen nii siellä ne nukkuu ym. ja en ymmärrä miks kaikki kitisee siitä että eivät imetä koska ei pääse minnekkään koska eihä se oo ku yleensä maksimissaa vuos ku imetät ja sen jälkee oot vapaa tekemää mitä vaa! eli siis todella lyhyt aika! sit on koko loppu elämä aikaa käydä jossai jos haluaa ja ite en kyl alle vuoden ikästä ees antas yökylään!et miettikää vähä lastanne välillä! kyl muaki väsyttää ku yölläki pitää vähä väliä imetellä ym. mut tiedän että sitä ei pitkään kesta nii yritän nauttia vauva ajasta ja tehdä mikä olis parhainta lapselle!

Vierailija
19/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne lapset mitää koneita oo et ku laitat omaan huoneeseen nii siellä ne nukkuu ym. ja en ymmärrä miks kaikki kitisee siitä että eivät imetä koska ei pääse minnekkään koska eihä se oo ku yleensä maksimissaa vuos ku imetät ja sen jälkee oot vapaa tekemää mitä vaa! eli siis todella lyhyt aika! sit on koko loppu elämä aikaa käydä jossai jos haluaa ja ite en kyl alle vuoden ikästä ees antas yökylään!et miettikää vähä lastanne välillä! kyl muaki väsyttää ku yölläki pitää vähä väliä imetellä ym. mut tiedän että sitä ei pitkään kesta nii yritän nauttia vauva ajasta ja tehdä mikä olis parhainta lapselle!

Jotkut vaan ovat sellaisia, että tarvitsevat hiukan sitä omaa aikaa, mun mielestä se ei ole väärin. On hienoa, että jaksat olla lapsesi kanssa 24/7, mutta kaikki eivät jaksa. Se ei silti tarkota sitä etteikö rakastaisi lastaan tai etteikö olisi hyvä äiti. Mä en ymmärrä miks toiset äidit arvostelevat toisia äitejä niin jyrkästi, pitäishän se nyt jo maalaisjärjellä tajuta, ettei kaikille lapsille sovi samat menetelmät.

Vierailija
20/75 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme