Meneekö viinanmyynti sääntö niin, että se pitää ehtiä poimimaan kärryyn ennen klo 21
ja sitten menee hyllyjen ovet lukkoon, vai pitää se ehtiä maksamaan ennen klo 21?
Kommentit (30)
Lakisääteiset myyntiajat on ohjelmoitu kassajärjestelmään eli neuvotteluvaraa ei ole. Ja varsinainen myyntihän tapahtuu vasta kassalla, ei siellä hyllyllä.
Ei asia muuten minua liikuta, mutta 23 asti auki olevassa lähikaupassa kun on aina kauhea tungos juuri vähän vaille 21, niin mietin, että miten jos jonossa odottaessa kello ehtiikin jo lyödä 21 ja kärry on täynnä kaljaa...
Lakisääteiset myyntiajat on ohjelmoitu kassajärjestelmään eli neuvotteluvaraa ei ole. Ja varsinainen myyntihän tapahtuu vasta kassalla, ei siellä hyllyllä.
Olen useammankin kerran jouluruuhkan aikaan ostanut olutta Stockmannilta klo 21.10. Ei kassa niitä oluita hihnalta ole pois ottanut, vaikka kello on jo yli yhdeksän. Minkä minä asiakkaana sille voin, jos kassoilla on niin pitkät jonot ettei kauppa pysty palvelemaan asiakkaitaan ajoissa?
alkoholipitoisia juomia klo 21 jälkeen. Myynti napsahtaa poikki juuri tuosta kassan ohjelmoinnista johtuen!
niin ei tarvitse ehtiä kassalle ennen klo 21
Olen useammankin kerran jouluruuhkan aikaan ostanut olutta Stockmannilta klo 21.10. Ei kassa niitä oluita hihnalta ole pois ottanut, vaikka kello on jo yli yhdeksän. Minkä minä asiakkaana sille voin, jos kassoilla on niin pitkät jonot ettei kauppa pysty palvelemaan asiakkaitaan ajoissa?
Kauppa tietysti itse ohjelmoi kassajärjestelmänsä eli kyllä sinne voi jotain jonotusmarginaaleja jättää, mutta laitontahan se tietysti on.
Asetuksissa määrätään vain, että alkoholijuomien haltuunotto pitää estää (eli häkitetään, pressutetaan jne jos myymälä on auki klo 21 jälkeen) klo 21, mutta se ei tarkoita, etteikö jo kärryssä olevia juomia myytäisi vielä senkin jälkeen.
Jos myymälä menee kiinni klo 21, ei käytännössä tarvitse tehdä sen alkoholin tarjollaolon suhteenkaan mitään. Vaikka asiakkaat yliajalla sisällä olisivatkin.
on aamulla odotella 5-10 min että kello tulee 9. Olen ollut todistamassa tällaistakin.
No meidän lähikaupassa eivät ainakaan pysty myymään alkoholipitoisia juomia klo 21 jälkeen. Myynti napsahtaa poikki juuri tuosta kassan ohjelmoinnista johtuen!
niin ei tartte kassan kanssa kinastella :D
Asetuksissa määrätään vain, että alkoholijuomien haltuunotto pitää estää (eli häkitetään, pressutetaan jne jos myymälä on auki klo 21 jälkeen) klo 21, mutta se ei tarkoita, etteikö jo kärryssä olevia juomia myytäisi vielä senkin jälkeen.
Jos myymälä menee kiinni klo 21, ei käytännössä tarvitse tehdä sen alkoholin tarjollaolon suhteenkaan mitään. Vaikka asiakkaat yliajalla sisällä olisivatkin.
kun ette kuitenkaan usko, kuten tällä palstalla on tapana totuuksia laukoa vaikka tiedetään että ollaan väärässä, niin tässä vielä Valviran alaisen Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen tulkinta asiasta:
"Jos myyntipaikka suljetaan kello 21, ennen tätä liikkeeseen sisään tulleille asiakkaille voidaan myydä myös alkoholijuomia.
Jos liike saa jatkaa aukioloa vielä kello 21:n jälkeen, tulee mahdollisuus alkoholijuomien haltuunottoon lopettaa kello 21. Alkoholijuomien myyntiä ei saa aloittaa ennen kello yhdeksää."
Minulle sopisi ihan hyvin vaikka tupakanmyynti kiellettäisiin kokonaan, mutta tällaiset typerät lait on ihan pelkkää v-tuilua.
Uusi lakihan menee jotenkin niin, että myyjältä pyydetään tupakka-aski numerolla, mutta myyjä ei saa kertoa, mikä numero vastaa mitäkin merkkiä! Mutta myyjä voi ojentaa paperin, jossa kerrotaan mikä numero on mikäkin merkki! Eikö tämä ole ihan v-tuilua ja simputusta?
Minulle sopisi ihan hyvin vaikka tupakanmyynti kiellettäisiin kokonaan, mutta tällaiset typerät lait on ihan pelkkää v-tuilua.
Uusi lakihan menee jotenkin niin, että myyjältä pyydetään tupakka-aski numerolla, mutta myyjä ei saa kertoa, mikä numero vastaa mitäkin merkkiä! Mutta myyjä voi ojentaa paperin, jossa kerrotaan mikä numero on mikäkin merkki! Eikö tämä ole ihan v-tuilua ja simputusta?
Turhaa hidastusta aiheuttaa kassajonoon..
"Asetus alkoholijuomista ja väkiviinasta 22.12.1994/1344
14 § 1 mom. (12.4.2006/268)
Käymisteitse valmistettua enintään 4,7 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää alkoholijuomaa saa vähittäin myydä sinä aikana, jona vähittäismyyntipaikka, sen mukaan kuin vähittäismyyntipaikan aukioloajasta erikseen säädetään tai määrätään, pidetään avoinna yleisölle. Myynti on kuitenkin aina kielletty kaikkina viikonpäivinä kello kahdenkymmenenyhden ja yhdeksän välisenä aikana koko maassa."
Eli asetuksessa myyntiaika on sidottu myyntipaikan aukioloaikaan. Momentin viimeinen lause on kuitenkin sitovampi eli "Myynti on kuitenkin AINA kielletty kaikkina viikonpäivinä kello kahdenkymmenenyhden ja yhdeksän välisenä aikana koko maassa."
Turhaa hidastusta aiheuttaa kassajonoon..
Olisi kiva tietää, minkälainen paranoidi on edes keksinyt tällaisen lain! On se niin uskomaton!
kun ette kuitenkaan usko, kuten tällä palstalla on tapana totuuksia laukoa vaikka tiedetään että ollaan väärässä, niin tässä vielä Valviran alaisen Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen tulkinta asiasta:
"Jos myyntipaikka suljetaan kello 21, ennen tätä liikkeeseen sisään tulleille asiakkaille voidaan myydä myös alkoholijuomia.
Jos liike saa jatkaa aukioloa vielä kello 21:n jälkeen, tulee mahdollisuus alkoholijuomien haltuunottoon lopettaa kello 21. Alkoholijuomien myyntiä ei saa aloittaa ennen kello yhdeksää."
<a href="http://www.sttv.fi/alkoholi/alkomyyov.htm" alt="http://www.sttv.fi/alkoholi/alkomyyov.htm">http://www.sttv.fi/alkoholi/alkomyyov.htm</a>
Jotta asetuksen 14§:n 1 momentti vastaisi Valviran tulkintaa, sitä pitäisi muuttaa näin:
"Käymisteitse valmistetun enintään 4,7 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän alkoholijuoman myynti on kielletty kaikkina viikonpäivinä kello kahdenkymmenenyhden ja yhdeksän välisenä aikana koko maassa. Sitä saa kuitenkin vähittäin myydä sinä aikana, jona vähittäismyyntipaikka, sen mukaan kuin vähittäismyyntipaikan aukioloajasta erikseen säädetään tai määrätään, pidetään avoinna yleisölle."
Mitä alkkiksia te ootte. Äipät paniikissa että saako kaljaa sulkemisaikaan. Toivottavasti joukossa ei ole raskaana olevia eikä imettäjiä.
Tosiaan hyviä äitejä ehjissä perheissä...
Jotta asetuksen 14§:n 1 momentti vastaisi Valviran tulkintaa, sitä pitäisi muuttaa näin:"Käymisteitse valmistetun enintään 4,7 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän alkoholijuoman myynti on kielletty kaikkina viikonpäivinä kello kahdenkymmenenyhden ja yhdeksän välisenä aikana koko maassa. Sitä saa kuitenkin vähittäin myydä sinä aikana, jona vähittäismyyntipaikka, sen mukaan kuin vähittäismyyntipaikan aukioloajasta erikseen säädetään tai määrätään, pidetään avoinna yleisölle."
Mitä järkeä tuossa nyt sitten olisi? Loppuosa tekstistä kumoaa alkuosan...
tulkinta on kuitenkin realistinen ja kohtuullinen. Muunlainen tulkinta aiheuttaa ongelmia. Koska lakia on katsottu voitavan näin tulkita, lakia ei ole ollut tarkoitus muuttaa.
Kyse on kuitenkin lopulta lain hengestä ja tarkoituksesta, ei pilkkujen nussimisesta.
Voi Jösses Mitä alkkiksia te ootte. Äipät paniikissa että saako kaljaa sulkemisaikaan. Toivottavasti joukossa ei ole raskaana olevia eikä imettäjiä.
Tosiaan hyviä äitejä ehjissä perheissä...
Saanko synninpäästön?
t. Stockalla asioiva
Vaan kello 21 jälkeen sitä ei saa myydä. Ainakin ravintoloissa se on se myyntiaika joka vaikuttaa, mutta kaupoista en ole 100% varma.