Suuret koulutuserot (nettideittailusta...)
Miten suhtaudutte, jos joku aivan eri tason koulutuksen hankkinut haluaa tutustua? Sain juuri viestiä mieheltä, joka ei osaa yhdistää edes pää- ja sivulauseita. Vaikuttaa muuten kivalta, mutta pelkään, että on liian suuria eroja etenkin koulutuksessa.
Kommentit (95)
yrität liikaa ja mietit, että olet jo menettänyt pelin miesten suhteen.
Syy miksi et löydä oikeaa voi olla liian nipo luonteesi, joustamattomuus jne jota me emme tässä voi tietää.
Koulutusta tärkeämpää on samankaltaisuus: että ymmärtää mitä toinen puhuu ja mistä asioista, halu että yhteisiä asioita,jne.
Jos koulutus olisi noin tärkeä asia kuinka minä, matikassa melkein ehdot saanut voinkin olla miehen kanssa, joka on matematiikan ope?
Ja ylläri, en ole enää niin nuori, vaan jo elämää nähnyt ja tiedän mitä haluan ja tiedän mitä en halua.
Minkä ikäinen olet, vaikutat nuortelta
Juuri sitä epäilenkin, että sopivasti samankaltaisia miehiä ei olekaan.
En voi olla yrittänyt liikaa, sillä olen elänyt vuosia yksin etsimättä ja tapaamatta ketään.
ap.
ettei olla vielä tavattu. Eikä minuakaan voi yliyrittämisestä syyttää. Edellinen suhde päättyi reilut 2 vuotta sitten ja noin puolisen vuotta olen netissä pyörinyt seuraa etsimässä, muualta sitä on ihan mahdotonta löytää.
Juuri sitä epäilenkin, että sopivasti samankaltaisia miehiä ei olekaan.
En voi olla yrittänyt liikaa, sillä olen elänyt vuosia yksin etsimättä ja tapaamatta ketään.
ap.
Ap, on koulutus on ehkäpä vähiten ihmistä määrittävä tekijä.
Mielestäni koulutus ja sitä kautta hankittu ammatti kertoo ihmisestä todella paljon. Rahoitusalaa opiskellut meklari on veroja kavahtava markkinaliberalisti, jonka mielestä jokainen ihminen on yksin vastuussa omasta toimeentulostaan. Ensiapulääkäri nauttii haasteista ja ongelmanratkaisuista, eikä romahda paineen alla. Luokanopettajat haluavat ohjata muita ja olla esillä. Huonekaluja valmistava artesaani nauttii pitkäjänteisestä työstä ja omaa hyvän keskittymiskyvyn jne. Toki nämä mielikuvat ovat yleistyksiä, mutta aivan varmasti pitävät myös monien kohdalla paikkaansa.
on mitätön tyhjäntoimittaja?
tulee liian omaksi itsekseen ja ei osaa esim. joustaa suhteissa. Liian erikoinen jää yksin.
ettei olla vielä tavattu. Eikä minuakaan voi yliyrittämisestä syyttää. Edellinen suhde päättyi reilut 2 vuotta sitten ja noin puolisen vuotta olen netissä pyörinyt seuraa etsimässä, muualta sitä on ihan mahdotonta löytää.
Ei tuolla liikenteessä pysäytellä ja aleta juttelemaan.
kun se on noin päin, että nainen on koulutetumpi.
Olen itse nuorena yliopisto-opiskelijana elänyt avoliitossa ammattikoulun käyneen miehen kanssa ja myöhemmin seurannut läheltä ystävän vastaavaa suhdetta. Sekä omani, että ystäväni suhde kaatuivat siihen, että mies suhtautui epäluuloisesti, loppuvaiheessa jopa vihamielisesti, naisen koulutetumpiin ystäviin ja "kultturelleihin" harrastuksiin (mm.klassinen musiikki, kirjallisuus).
Sekä omani että ystäväni ex-miesystävät olivat kivoja, fiksuja, kunnollisia tyssäkäyviä miehiä, mutta niin vaan erilaiset taustat ajoivat suhteet tuhoon. En siis enää lähtisi kokeilemaan moisesta asetelmassta.
sitten teillä on vaan ollu eri intressit ja varmaan sinäkin olet heittänyt vettä myllyyn siinä, että nämä sinun hienostuneet ja kultterellit harrasteesi ovat niin upeita, ettei tuollainen amisjuntti voi tajuta. Ts. sinä muutuit, mies muuttui mutta eri suuntiin. Kasvoitte erillenne.
Mulla maailman kultaisin mies, jota en ikinä halua päästää käsistäni. Hän amis, minä maisteri. Ei ole ikinä halveksinut sen enempää lukio- kuin yo-kavereitani, enkä minä puolestani hänen amiskavereitaan. Meillä on sekä yhteisiä että eriäviä mielenkiinnon kohteita, ja ne ovat osin muuttuneetkin vuosien seurustelumme aikana. Totta kai: ihminen kasvaa ja mielipiteet muuttuu. Mutta emme ole alkaneet eritellä liittyvätkö ne koulutukseen vai eivät. emmekä myökään huumoria syvemmällä tasolla arvostelleet toistemme harrastuksia.
Yliopiston käyminen on vain pänttäämistä, ei se tee ihmisestä sen parempaa eikä huonompaa.
Kirjoittamiseen. Jännittävää: minua ärsyttää vietävästi, jollei kirjoittamisen perustaidot ole hallussa. Silti, minulla on useampikin ystävä, joiden kirjoitustaidot ovat jotain aivan kamalaa, mutta ihmisinä niiiin ihania. (En tietenkään heille avaudu tästä ;)) Ei se katsos siitä kerro, esim. lukihäiriö mahdollinen. Ja tosiaan, niissä yliopiston käyneissäkin voi olla näitä kielellisesti tampiota. And vice versa.
tulee liian omaksi itsekseen ja ei osaa esim. joustaa suhteissa. Liian erikoinen jää yksin.
Ehkä tuo on kohtaloni.
ap.
Ap, on koulutus on ehkäpä vähiten ihmistä määrittävä tekijä. Menisin kahville ilman muuta.
Näitä pareja yhdistäviä tekijöitä on tutkittu paljon ja kaksi merkittävää seikkaa vaikuttaa parinvalintaan: yhteiset arvot ja samankaltainen koulutustausta.
Näillä eväillä ihmiset ovat ystävyyssuhteissakin "samalla aaltopituudella".
Sekin rajaa potentiaalisten määrää, ikä ja elämäntilanteet. 30-40 v parhaat on jo naimisissa tai toiselle kierrokselle. Kaupunki ja alue missä asut, jossain Suomussalmella ei ehkä ole potentiaalisia koulutettuja, vapaana.
Itse arvostan yleissivistystä sekä kohtuullista impulssikontrollia. Tietysti on täysiä toopeja myös korkeasti koulutettujen joukossa, mutta kyllä se jotain kertoo ihmisestä, jos on muutaman vuoden lukenut kirjoja.
ap.
Korkeasti koulutettu ja yleissivistys eivät kylläkään läheskään aina kulje käsi kädessä. Korkeakoulussa nimenomaan käytetään vuosia siihen yhden, laajuudeltaan suppean asian syvälliseen oppimiseen. Yleissivistys taas on täydellinen vastakohta tälle.
kun se on noin päin, että nainen on koulutetumpi.
Olen itse nuorena yliopisto-opiskelijana elänyt avoliitossa ammattikoulun käyneen miehen kanssa ja myöhemmin seurannut läheltä ystävän vastaavaa suhdetta. Sekä omani, että ystäväni suhde kaatuivat siihen, että mies suhtautui epäluuloisesti, loppuvaiheessa jopa vihamielisesti, naisen koulutetumpiin ystäviin ja "kultturelleihin" harrastuksiin (mm.klassinen musiikki, kirjallisuus).
Sekä omani että ystäväni ex-miesystävät olivat kivoja, fiksuja, kunnollisia tyssäkäyviä miehiä, mutta niin vaan erilaiset taustat ajoivat suhteet tuhoon. En siis enää lähtisi kokeilemaan moisesta asetelmassta.
Älkää kysykö, minkä vahingon kautta tämän ketjun huomasin. Olen siis mies ja tuossa yleistyksessä kaikki koulutetut naiset on kultturelleja snobeja. Naiset ovat saattaneet itse, ehkä huomaamattaan, aliarvostaa miestään, jolloin siinä saattaa mies vaikka kyllästyä. Tässäkään tapauksessa kyse ei siis todennäköisesti ole ollut koulutuksesta, vaan koulutettujen omasta mielestään älykkäiden ihmisten ylimielisyydestä. Tunnen itse monta koulutettua naista, eivätkä he kulje nokka pystyssä jokaisessa teatterissa ja museossa vain koska koulutetun ihmisen olisi jotenkin pakko. Kirjaviisaus ja käytännön viisaus on kuitenkin kaksi eri asiaa.
Sekin rajaa potentiaalisten määrää, ikä ja elämäntilanteet. 30-40 v parhaat on jo naimisissa tai toiselle kierrokselle. Kaupunki ja alue missä asut, jossain Suomussalmella ei ehkä ole potentiaalisia koulutettuja, vapaana.
Olen huomannut tuon, tosin en Suomussalmen suhteen, koska asun pk-seudulla. Olen siis tukevassa keski-iässä, mutta vielä ihan tyttömäinen. Kävin itse asiassa nettideiteillä äskettäin erään 10 vuotta nuoremman miehen kanssa, mutta hän ei ollut minun tyyppiäni.
ap.
etsii noin 40-vuotiasta miestä pk-seudulta. Tiedän, silloin ollaan toisella (tai kolmannella) kierroksella eikä se haitta, itsekin olen. Mutta silti ei ketään löydy.
Näitä pareja yhdistäviä tekijöitä on tutkittu paljon ja kaksi merkittävää seikkaa vaikuttaa parinvalintaan: yhteiset arvot ja samankaltainen koulutustausta.Näillä eväillä ihmiset ovat ystävyyssuhteissakin "samalla aaltopituudella".
Voisiko johtua osin myös molemminpuolisesta ennakkoluulosta ja opitusta vastakkainasettelusta?
Korkeasti koulutettu ja yleissivistys eivät kylläkään läheskään aina kulje käsi kädessä. Korkeakoulussa nimenomaan käytetään vuosia siihen yhden, laajuudeltaan suppean asian syvälliseen oppimiseen. Yleissivistys taas on täydellinen vastakohta tälle.
ovat nimenomaan yleissivistäviä tiedekuntia. Asinatuntijuuteen tarvitaan yhden tai useamman aineen syvällistä tuntemusta, mutta miten ihmeessä se olisi yleissivistyksestä poissa.
Minkä ikäinen olet, vaikutat nuortelta