Syövätkö 2-18 -vuotiaat lapsenne D-vitamiinia ympäri vuoden
ja 7.5 mikrogramman tabletteina/vrk?
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tiedote?id=23892
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/118396-suomalaisen-d-vitamiinin-suosi…
Kommentit (32)
Kesällä suomessa olen antanut, kun on ollut pitkään huonoa säätä.
Kesät siis suomessa, muu aika vuodesta ikuisessa auringossa ja D otetaan suoraan sieltä parhaimmasta paikasta ja luonollisella tavalla.
muuten syövät monipuolisesti rtuokaa mitä on tarjolla ja ei tarvi mitään lisävitamiineja antaa.
Niitä popsitaan kun muistetaan. (n. 5 pv/vk)
10 mg d-vitskua ja sitten noita hedelmänmakuisia omega 3 kapseleita. Joskus jää välistä. Itse hörpin kalanmaksaöljyä
muuten syövät monipuolisesti rtuokaa mitä on tarjolla ja ei tarvi mitään lisävitamiineja antaa.
Kuuluuko siihen monipuoliseen ruokavalioon kenties puoli kiloa kalaa ja sieniä päivittäin vai mistä kuvittelet lapsukaisten D-vitamiininsa talvisin saavan Suomessa?
Syödään koko perhe Deetä. Mies syö 100 ja minä 50 mg. Lapset 3v ja 4v syödät 35mg joka ikinen päivä. Myös maitohappo bakteerit ja kalaöljyt käytössä.
Kuuluuko siihen monipuoliseen ruokavalioon kenties puoli kiloa kalaa ja sieniä päivittäin vai mistä kuvittelet lapsukaisten D-vitamiininsa talvisin saavan Suomessa?
ei ole kipeitä ja jaksavat touhuta, mikä ihmeen hysteria se on että pitäisi syöttää lisäaineita joka välissä, kyllä te olette orjia suoraan sanottuna.
pari h valosaan aikaan niin siitä saa riittävästi D.tä kun ottaa mukaan vielä normaalin ruokavalion.
Lässytys puolesta kilosta kalaa ja sieniä on kyllä jotain niin kornia. Se taitaa olla melkosen epäterveellistä!
Olen aina antanut päivittäin ja vähän yli ohjeistuksen eli nyt 7v. ja 9v. syövät 20mg /päivä tabletteina, itse saman. Ovat aina sairastaneet todella vähän, on mennyt kokonainen vuosi joskus hoidossa ettei yhtään päivää sairauden takia poissa, viimeksi flunssa viime keväänä. En tiedä liittyykö d-vitamiiniin muttei meillä juuri sairasteta ja jos niin todella lievänä. Muita ravintolisiä tai vitamiineja emme käytä, joskus maitohappobakteereita mutta harvoin, syömme normaalia kotiruokaa.
ei ole kipeitä ja jaksavat touhuta,
Influenssaa varmasti sairastavat silloin tällöin, allergioitakin voi olla ja ties mitä kivaa ilmaantua vielä vuosien päästä. Ei D-vitamiini ole mikään lisäaine, ja niitä tutkimuksia sen oleellisuudesta alkaa olemaan tältä vuosituhannelta jo aika helkutan paljon. Ruoassa ei D:tä ole kuin kalassa ja sienissä ja fortifioiduissa ihmisen tuotoksissa. UV-säteilyn muodostamaa D:tä ei talvella Suomessa saa. Aiemmin D ei ollut suurikaan ongelma, kun kalaa syötiin talvisin reilusti ja kesällä saatiin varastoon maksimimäärä ulkosalla heiluessa. Kertoo sekin jo jotain vitamiinin tarpeellisuudesta, että pohjoisen asukeilla on nahka vaihtanut väritystään paremman D-vitamiinin saannin varmistamiseksi siitä alkuperäisestä pigmentistä.
Minä en juo juurikaan maitoa, lapset ja mies juovat. Yritän ottaa kalsiumtabletin kerran päivässä, mutta se muistuu mieleen ehkä kerran viikossa. D-vitamiini on sen sijaan helppo muistaa, otan itse samalla kun annan lapsille.
ei ole kipeitä ja jaksavat touhuta,
Influenssaa varmasti sairastavat silloin tällöin, allergioitakin voi olla ja ties mitä kivaa ilmaantua vielä vuosien päästä. Ei D-vitamiini ole mikään lisäaine, ja niitä tutkimuksia sen oleellisuudesta alkaa olemaan tältä vuosituhannelta jo aika helkutan paljon. Ruoassa ei D:tä ole kuin kalassa ja sienissä ja fortifioiduissa ihmisen tuotoksissa. UV-säteilyn muodostamaa D:tä ei talvella Suomessa saa. Aiemmin D ei ollut suurikaan ongelma, kun kalaa syötiin talvisin reilusti ja kesällä saatiin varastoon maksimimäärä ulkosalla heiluessa. Kertoo sekin jo jotain vitamiinin tarpeellisuudesta, että pohjoisen asukeilla on nahka vaihtanut väritystään paremman D-vitamiinin saannin varmistamiseksi siitä alkuperäisestä pigmentistä.
kun ei ole tarvetta sille, teillä on tarve jotka niitä mömmöjä syötätte ja influenssa piikkeja antelette, sikipä niitä uusia tauteja syntyykin kun kehittyy uusia joihin ei ole mitään lääkettä ja oravanpyörä on valmis, turhanpäiväistä höpötystä koko hupatus.
Mä uskon siihen että jos on ulkona pari h valosaan aikaan niin siitä saa riittävästi D.tä
Ja tokihan virheellisille uskomuksille on hyvä perustaa itsensä ja perheensä terveys. Talvella et sieltä ulkoa saa tippaakaan D:tä, vaikka aurinko paistaisikin. UV-säteilyn tasosta se katsotaan, eikä valon määrästä. Sopii katsella niitä UV-karttoja.
"Normaali" ruokavalio ei D-pulaa myöskään estä, koska D:tä on lähinnä vain kalassa, sienissä ja fortifioiduissa maito-/margariini-tuotteissa.
Lässytys puolesta kilosta kalaa ja sieniä on kyllä jotain niin kornia. Se taitaa olla melkosen epäterveellistä!
Varmasti onkin epäterveellistä, kun kalat täynnä raskasmetalleja ja sienissäkin varmaan Cesiumia. Siksi olisikin syytä joko tankata solariumissa, ulkomailla tai pillereissa D:tä. Ruokavaliosta ei D:tä kuitenkaan saa, muuta kuin ääriruokavalioilla.
kun ei ole tarvetta sille,
Kerro toki miten se teidän tarve on poistunut. Kenties UV-lampun olette kotiinne hankkineet vai? Vaiko etelänmatka muutaman kerran vuodessa? D-vitamiinin tarve ei lopu mihinkään ikävuoteen mennessä.
sikipä niitä uusia tauteja syntyykin kun kehittyy uusia joihin ei ole mitään lääkettä ja oravanpyörä on valmis
Selvästikin nukuit biokemian luennoilla. Tai todennäköisemmin et niillä ollut, koska ihmisten D-vitamiinin syönti ja influenssarokotukset eivät uusia tauteja kehitä, vaan päinvastoin, ne helposti sairastuvat tarjoavan patogeeneille lisääntymisalusta, ja siten potentiaalia uusien mutaatioiden syntymiselle ja leviämiselle.
otetaan ympäri vuoden. Kesällä ei yhtä orjallisesti kuin talviaikaan.
Syövät ympäri vuoden. Ottavat noin 25 µg ehkä 5x viikossa ja ei tabletteina vaan oliiviöljykapseleina.
Me aikuiset syödään 25-50 µg päivässä.
10v ja 8½v syö päivittäin 20 mikrog tabun.
50 mikrogrammaa/vrk ympärivuoden