Katariina Souri on masentunut, ei ihme
Souri sai kokea intersektionaalisen marxilaisen postmodernin feminismin vallankäyttöä. Hän kokee nyt vihaa ja epäoikeudenmukaisuutta, ei ihme. Woke-ideologia ja sen säännöt ovat ehdottomat ja julmat. Ideologia vetää puoleensa autistisia narsisteja, jotka käyttävät valtaa ja saavat nautintoa puolustaen kaikin keinoin milloinkin kuviteltua sorrettua ryhmää ja samalla hyvesignaloivat itseään. Tähän hyökkäykseen on vaikeaa puolustautua saati löytää puolustajia, koska onhan hyökkääjä pienen sorretun puolella jota on nyt syvästi loukattu. Tässä tapauksessa kyse oli saamelaistytöstä maalauksessa, joka oli representoitu väärin ja jota Sourilla ei olisi ollut edes oikeutta ideologian mukaan maalata. Tämän rikoksen puolustaminen tarkottaisi kuvitteellisten sortavien rakenteiden sorron hyväksyntää, eli käytännössä siis fasismia. Ideologia ja narsistiset soturit ovat vahvoilla niin kauan kuin ihmiset vaikenevat pelosta, pysyvät hiljaisina. Sitten kun tarpeeksi moni vain sanoo, ettei saamelaistytön maalaaminen, noitarumpu tai intiaanipäähine lastenohjelmassa ole sortamista, vaan se voi myös olla kunnianosoitus, ideologialta putoaa pohja. Miksi, koska se on täysin älytön ajatusrakennelma. Ilmiö nimeltä Kulttuurinen omiminen on ideologian keksimä vallankäytön väline, se ei ole todellisuutta vuonna 2023, se on järjen vastaista. Katariina Souri, sinulla on täysi oikeus maalata saamelaistyttöjä, sitä ei päätä Petra Laitit.
Kommentit (262)
Katsoin tuon Petra Laidin haastattelun linnan juhlissa ja aggressiivinen, myrkyllinen energia hohkasi kotiin asti. Yhteiskunnan pitäisi jättää tuollaiset ihmiset huomiotta eikä nostaa kiukutteluineen jalustalle. Ihme, ettei saamelaisyhteisö jo ärähdä näille huomionhakuisille pikkulapsille, kun ei kukaan enää uskalla ostaa heiltä mitään käsitöitä tai käyttää/mainostaa heidän palveluitaan irrationaalisen maalittamisen pelossa.
Miksei saa sanoa, että Sourin työn ovat vaan helekkarin kliseisiä? Kivoja kuvia ilman erityistä sisältöä. Taiteen julkiseen tekemiseen kuuluu kritiikin vastaanottaminen, se saattaa auttaa vaikka kehittymään taiteilijana.
Haluammeko sellaisen yhteiskunnan, missä ideologisesti äärimmäinen pieni ryhmä päättää mitä saat maalata tai tehdä, ostaa, pukea tai syödä ja sanoa ja mitä et saa vitsailla, laulaa tai kirjoittaa.
Masennus on sairaus. Se, että jokin tilanne ottaa päähän tai vaivaa ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa sanoa, että Sourin työn ovat vaan helekkarin kliseisiä? Kivoja kuvia ilman erityistä sisältöä. Taiteen julkiseen tekemiseen kuuluu kritiikin vastaanottaminen, se saattaa auttaa vaikka kehittymään taiteilijana.
Kritiikki ja dialogi on länsimaisen demokratian perusta yliopistoista lähtien. Sensurointi ei ole, siitä on kyse, ei kritiikistä.
Jos Sourin kaltaista henkilöä arvostelee niin se on NAISVIHAA
Voi että, Kata nyt lepäile kunnolla joulun aika ja sitten asetut kaiken somepaskan yläpuolelle ja jatkat hommia. Nuo taulut mitä olet tehnyt on upeita.
Ei saa päästää ihon alle tuollaisia. Tiedän että ne voi joskus vahingossa päästä jos vähän valmiiksi huono vaihe meneillään.
tsemppiä
Ikävä ilmiö nämä raivoavat lappalaiset ja woke.
Ei ole olemassa homogeenisia ihmisryhmiä, joilla voisi olla tekijänoikeudet omistaa jonkinlainen historiallinen kuvasto tai identiteetti. Ihmiset ovat pariutuneet ristiin koko historiansa ajan. Mikä olisi riittävä geneettinen prosentti, jotta kuulut tiettyyn kansanryhmään? 50% 80%? Miten määriteltäisiin mikä on aitoa ja omaa kansanryhmän täysin yksinoikeudella tehtyä kuvastoa, vai löytyykö aina jostain jotain mikä kuitenkin on lainattu jostain. Esim. ovatko sininen ja punainen saamelaisten asussa jollain tapaa ainutlaatuiset värit, joita ei olisi käytetty jossain muualla aiemminkin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa homogeenisia ihmisryhmiä, joilla voisi olla tekijänoikeudet omistaa jonkinlainen historiallinen kuvasto tai identiteetti. Ihmiset ovat pariutuneet ristiin koko historiansa ajan. Mikä olisi riittävä geneettinen prosentti, jotta kuulut tiettyyn kansanryhmään? 50% 80%? Miten määriteltäisiin mikä on aitoa ja omaa kansanryhmän täysin yksinoikeudella tehtyä kuvastoa, vai löytyykö aina jostain jotain mikä kuitenkin on lainattu jostain. Esim. ovatko sininen ja punainen saamelaisten asussa jollain tapaa ainutlaatuiset värit, joita ei olisi käytetty jossain muualla aiemminkin?
Tämä. Eli jos Souri olisi käyttänyt maalauksen tytön vaatteissa hieman eri värejä, olisiko kyse enää kulttuurisesta omimisesta?
Jos on oikeasti masentunut, niin hyvä. Täysin ansaittua taide-poserilta.
Tämä nainen ilmoitti jo yli 10 vuotta sitten, että ryhtyy yksityiseksi henkilöksi ja poistuu julkisuudesta. Miksi edelleen hän tunkee mediaan säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa sanoa, että Sourin työn ovat vaan helekkarin kliseisiä? Kivoja kuvia ilman erityistä sisältöä. Taiteen julkiseen tekemiseen kuuluu kritiikin vastaanottaminen, se saattaa auttaa vaikka kehittymään taiteilijana.
Mäkin näen tässä että Souti uhriutuu asiassa joka taiteilijoiden tulisi jossain määrin kestää. Elokuvat, muusikot ja kuvataiteilijat saavat kritiikkiä jatkuvasti, niistä kirjoitetaan ja esim. Levy-yhtiöt lähettävät artistiensa albumeita lehtien kriitikoille, jotta saisivat arvostelun. Joskus arvostelu on tökeröä ja joskus kehittävää. Kuvataiteilijoita harvoin arvostellaan tai he eivät päädy isoille foorumeille joissa heitä arvostellaan ja tosiaan, mielestäni Sourin kuva on suhteellisen mielikuvitukseton ja tosiaan asettaa saamelaiset hänen näkemyksensä alaiseksi. Hän olisi voinut tehdä taustatyötä hieman enemmän tehdäkseen raikkaamman version. Toki makunsa kullakin, mutta mielestäni olen nähnyt nyt esim. Kirpputoreilla juuri tuota värimaisemaa viliseviä harrastajien ruskamaalauksia Lapista lapsuudesta saakka. Olisi ollut kiva nähdä jotain mikä olisi ollut kiinni tässä päivässä, toki porot ja gakti-asuiset naiset on, mutta entäs mitä muuta.. toteutus on mielestäni tylsä ja kertoo mielestäni Sourin taiteellisista kyvyistä ja mielikuvituksesta ja asioihin perehtymisestä jotain. Hän on teknisesti taitava, mutta muuten sisällöt ovat mielestäni aika tylsiä tai jäljittelevät jotain mitä on jo nähty eli ei kauhean raikkaita.
Kulttuurinen omiminen johtaa täysin päinvastaiseen lopputulokseen, mitä voisi ajatella. Se ei luo kunnioitusta vaan vieraannuttaa, se ei luo yhtenäisyyttä vaan vastakkainasettelua, se ei tuo tekijöilleen vaurautta ja kulttuurin kehitystä vaan vie asiakkaat ja näivettää nihilismiin. Mutta näin marxilainen ideologia haluaakin, vallankumous ei synny ilman vastakkainasettelua, pahantahtoisuutta ja kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa sanoa, että Sourin työn ovat vaan helekkarin kliseisiä? Kivoja kuvia ilman erityistä sisältöä. Taiteen julkiseen tekemiseen kuuluu kritiikin vastaanottaminen, se saattaa auttaa vaikka kehittymään taiteilijana.
Sourin saama kritiikki eli liittynyt kliseisyyteen vaan kulttuurilliseen omimiseen ja siihen onko ei-saamelaisilla oikeus maalata saamelaisaiheita.
Ne Sourin taiteelliset ansiot on sitten ihan eri keskustelu.
🇺🇦🇮🇱
Tuosta "maalauksesta" ei Saamelaisuus paljoa paistanut, muistutti Tiibetin vuorimaisemaa terävine huippuimeen, Lappia tuo tuo maisema ei todellakaan kuvasta, onkohan käyty Lapissa koskaan? Saamelaisia ei ole Tiibetissä! Mitenkähän pärjätään oikeissa töissä jos ei kommentteja kestä😁😁😁😁 Uhkana ulkomaille muutto😁 Indonesiassa ihmisoikeuksia toteamaan?
Voi niitä mielensä pahoittajia, mitenkä me muut kestetään jatkuvaa vähättelyä töistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa sanoa, että Sourin työn ovat vaan helekkarin kliseisiä? Kivoja kuvia ilman erityistä sisältöä. Taiteen julkiseen tekemiseen kuuluu kritiikin vastaanottaminen, se saattaa auttaa vaikka kehittymään taiteilijana.
Mäkin näen tässä että Souti uhriutuu asiassa joka taiteilijoiden tulisi jossain määrin kestää. Elokuvat, muusikot ja kuvataiteilijat saavat kritiikkiä jatkuvasti, niistä kirjoitetaan ja esim. Levy-yhtiöt lähettävät artistiensa albumeita lehtien kriitikoille, jotta saisivat arvostelun. Joskus arvostelu on tökeröä ja joskus kehittävää. Kuvataiteilijoita harvoin arvostellaan tai he eivät päädy isoille foorumeille joissa heitä arvostellaan ja tosiaan, mielestäni Sourin kuva on suhteellisen mielikuvitukseton ja tosiaan asettaa saamelaiset hänen näkemyksensä alaiseksi. Hän olisi voinut tehdä taustatyötä hieman enemmän tehdäkseen raikkaamman versio
Souri ei uhriudu. Hän on joutunut poliittisen painostuksen kohteeksi, jossa vaaditaan taulun sensurointia. Totta hemmetissä tällaisen totalitarismin edessä masentuu. Kyse ei ole pelkästään kritiikistä, vaan siitä ettei Sourilla ollut oikeutta tehdä tätä maalausta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa sanoa, että Sourin työn ovat vaan helekkarin kliseisiä? Kivoja kuvia ilman erityistä sisältöä. Taiteen julkiseen tekemiseen kuuluu kritiikin vastaanottaminen, se saattaa auttaa vaikka kehittymään taiteilijana.
Helkkarin kliseinen on understatement. Mutta eihän niitä siitä moitittu.
Minusta olisi voinut kritisoida ihan vain teosten laatua.
Sourin työt ovat yksinkertaisesti aika huonoja. Näkemys puuttuu ja toritaide ei ole huono sana ko. henkilön teoksista. Mutta jos joku tykkää ja ostaa, niin mikäs siinä.
Ja Souri osaa kyllä myös uhriutua. Kaikessa on kyse eliitin salaliitosta häntä kohtaan, ihan hörhömeininkiä.
Haukkui YLEn ja Hesarin siitä, kun eivät kommentoi Veitolan ohjelmaa maikkarilla. Mutta ei sanaakaan siitä, että kyseessä MTV:n ohjelma ja krirtiikki pitäisi suunnata sinne.
Sourin tekemisissä on aina kysymys vain hänestä itsestään ja hänen kohtelustaan.
Ketju tietysti poistetaan. Koska ideologia ei keskustele. Sensuuri on ainoa vaihto-ehto, ei dialogi.