Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku itsekäs mamma toi sitten eilen vauvan Ylioppilaskunnan laulajien joulukonserttiin!

Vierailija
10.12.2011 |

Kiitti v...sti tunnelman pilaamisesta! Konsertti oli siis Tuomiokirkossa ja eiköhän jonkun MINÄMINÄ-äidin ollut pakko tulla sinne pienen vauvan kanssa. Miksi ei voi kunnioittaa myös toisia sen verran, että ei tulisi kitisevän vauvan kanssa tuollaisiin paikkoihin. Olipa hieno ja harras tunnelma kun hieno mieskuoro laulaa Jouluyö, juhlayö ja joka hiljaisessa kohdassa kuului tämän kakaran kitinä ja itku. Jos tunnistat itsesi tästä, niin yritä ymmärtää meitä muitakin, jotka ovat sinne kirkkoon tulleet kuuntelemaan laulua ja hiljentymään, emmekä kuuntelemaan sinun kakarasi itkua. Itse jätin omat lapseni kotiin juuri siksi, että halusin nauttia hetken tunnelmasta ja hyvästä laulusta. Sinä vauvoinesi pilasit sen minulta.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo muuten ei ole ihan totta (vaikka toki joulukonserteissa totta onkin) että konserteissa yleisö on hiljaa ja esiintyjät ovat ainoat äänessä. Monessa konsertissa jossa itse olen ollut mukana, mm Mestarit Areenalla, esiintyjät (tuossa nelikossa Pave+Kirka) yllyttävät yleisöä yhtymään kertosäkeeseen ja joskus laulamaan koko laulun (tätä olen nähnyt festareillakin). Kehottipa jopa itse Vesa-Matti Loiri eräässä kirkossa pidetyssä joulukonsertissaan yleisöä yhtymään lauluun (tiedän tämän, koska istuin itse yleisössä) :)

Konsertilla ja konsertilla on eroa. Eri juttu jos oikea reenattu kunnon kuoro laulaa klassikoita tai Loiri ähkii, puhkii, murisee ja paukuttelee eläytymisensä lomassa.

Vierailija
82/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo muuten ei ole ihan totta (vaikka toki joulukonserteissa totta onkin) että konserteissa yleisö on hiljaa ja esiintyjät ovat ainoat äänessä. Monessa konsertissa jossa itse olen ollut mukana, mm Mestarit Areenalla, esiintyjät (tuossa nelikossa Pave+Kirka) yllyttävät yleisöä yhtymään kertosäkeeseen ja joskus laulamaan koko laulun (tätä olen nähnyt festareillakin). Kehottipa jopa itse Vesa-Matti Loiri eräässä kirkossa pidetyssä joulukonsertissaan yleisöä yhtymään lauluun (tiedän tämän, koska istuin itse yleisössä) :)

Tässä ketjussa taidetaan kuitenkin puhua niistä konserteista, joissa yleisön on tarkoitus olla hiljaa. Yhteislaulutilaisuudet ovat asia erikseen (tosin en ole niissäkään koskaan havainnut, että jonkun vauva olisi puhjennut laulamaan muiden mukana).

Eikö muka Loirin joulukonsertti ole kaltaisesi nipon tarkoittama? Tulkoon lapset konsertteihin, jos liput on maksettu. Ammattilaista ei oikeasti häiritse se lapsen itku, vaikka se sinua häiritseekin.

Itse en ole (klassisen) musiikin ammattilainen mutta mieheni on, joten hänen ja hänen ystäviensä kautta tiedän aika tarkkaan, mitä muusikot ajattelevat siitä, että konsertteihin tuodaan rääkyviä vauvoja. En nyt kuitenkaan viitsi kirjoittaa heidän mielipidettään tähän, on sen verran sopimatonta kieltä, että saisin varmaan ikuisen bannin palstalle. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä vaikka lauloi vauvan isä. 

Vierailija
84/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buhuu, menee harras hetki pilalle itkun tirautuksesta? Vähästäpä menee kuppi nurin. Ymmärrän hyvin että risoo jos jatkuvasta itkusta huolimatta lasta ei viedä muualle rauhoittumaan, mutta kovin vähästä ei aikuisen ihmisen tule nirppaantua.

Itseänikin joskus ennen lapsettomana tuskatutti jos lapsi huusi putkeen pitkän aikaa, mutta enemmänkin lapsen puolesta, ei oman oloni vuoksi. Lapset ovat luonnollinen osa elämää ja heistä tuppaa pääsemään ääntä. Tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia jne... Kun olet vanha niin on se mukavaa että löytyy kauppaan, sairaalaan ja kaikkialle työntekijöitä jotta sinuakin sitten palvellaan inhimisellä otteella.

Ok, kaksi tuntia on liian pitkä aika mille lapselle tahansa olla missään paikallaan. Piste. En veisi omaani kirveelläkään uhattuna sellaiseen tilaisuuteen, se olisi tuskallista minulle ja lapselleni. Mutta se että nassutetaan että lapsista pääsee ääntä ja kokevan tarvetta liikkumiseen paikaltaan 20min jälkeen on vaan fakta.

Aikuisten ihmisten pitäisi ymmärtää kaksi asiaa... 1. Älä vie lasta paikkaan joka sisältää yli puolituntia istumista jos hän ei ole siihen tarpeeksi kypsä. 2. Jos joku on syystä tai toisesta siihen tilanteeseen joutunut (lapsenvahti peruuntunut esim.) ole se kypsä joka ei nassuta asiasta julkisesti.

Myöskin jos lapsen kanssa olen liikkeellä isommassa tilaisuudessa ei tulisi mieleenkään pakkautua keskelle, vaan reunaan ja taakse, jotta mahdollinen rauhallinen poistuminen on mahdollista eikä tarvi pomppia toisten ihmisten sylissä päästääkseen pois.

Vierailija
85/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka siitä konsertista voi nauttia itsekään, jos lapsi huutaa? Jos siinä vaan istuu huutavan vauvan kanssa, silloin ei olla tultu kuuntelemaan konserttia. Silloin on vain pitänyt päästä jonnekin. Vauvan kanssa luulisi löytyvän muitakin paikkoja, kuin kirkkokonsertti? Menkää vaikka perhekirkkoon. 

Vierailija
86/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilta äideiltä jotenkin katoaa aivot äitiystilassa.

Meillä esimerkiksi oli työpaikan (iso työnantaja) yhteinen kehityspäivä viime keväällä. Yksi psykologi joka itse taitaa olla jollain 20 prosentilla töissä kiikutti sinne taaperonsa, joka sekä käveli että pöpisi esitysten ja keskustelun päälle. Ollaan kaikki olevinamme vielä jotenkin lasten asioiden asiantuntijoita; lähinnä häiritsi ja ahdisti sekä äidin ajattelemattomuus että se, kun liki sadan työntekijän työaikaa kuluu tämän taaperon edesottamisten kuunteluun ja seuraamiseen vaikka päivän tarkoitus on joku muu.

Olisko ollut puolilta päivin kun vissiinkin ylin esimies kävi mainitsemassa tälle äidille että päivää voisi pikkumies ehkä viettää jotenkin muutenkin. Ja me muutkin.

Vierailija
87/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä vaikka lauloi vauvan isä. 

Siinä tapauksessa tuskin vauvan isä edes antaisi viedä vauvaa konserttisaleihin/kirkkoon.

Ei tarvitse olla järjenjättiläinen, kun ymmärtää mitä vauvan herkille korville ja kuulolle tapahtuu, jos istumapaikka sattuu lähelle äänivahvistimia.

Vanhemmat ottavat todella suuren riskin, eikä pelkästään, että se häiritsee muita, vaan suurin riski on itse vauva ja hänen kuulonsa.

Vierailija
88/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon saa tulla vauvatkin, mutta jos siellä järjestetään konsertti, varsinkin tämän tyyppinen, niin sinne ei kuulu vauvat eikä pikkulapset. Kumma, että se on niin vaikea mammojen ymmärtää.

Joo taitaa olla vähän hankala ymmärtää. Pitäisikö se vaan istua kotona neljän seinän sisällä sen jälkeen kun on saanut lapsia? Nämä kommentoijat ovat samoja kenen mielestä lapsen kanssa ei voi mennä lentokoneeseenkaan. Meidän lapsi on käynyt joka paikassa mukana ja jos metelöi tms niin sitten lähdemme pois. Mutta hyvin on yleensä joka paikassa mennyt kun on pienestä pitäen tottunut käymään kaikkialla.

Juu, tätä on monen nykyvanhemman vaikea ymmärtää, ettei vauvat ja taaperot ole tervetulleita joka paikkaan. Niin kuin eräässä musiikkitapahtumassa, jossa oli alaikäraja 15-vuotta, niin tarvittiin jopa poliisipartio kertomaan, että kyllä myös vauvat ja taaperot rattaissaan ovat alle 15-vuotta, vaikka ovat vanhempiensa seurassa.

Vierailija
89/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää, kun yksi äiti tuo luennoille mukanaan maksimissaan puolen vuoden ikäistä vauvaa. Ja joka ikisellä luennolla se lapsi huutaa. Sitten tämä äiti yrittää vuoroin siirtyä ensin luentosalin takaosaan (ei muuten auta, kaikuu kahta kauheammin), sitten käytävään, sitten takaisin omalle paikalle, sitten nousee hyppyyttämään lasta jne jne. Toistuu luento toisensa jälkeen ja tämä häiritsee jo tosissaan muiden keskittymistä. Kivahan se on äitiyslomallakin tehdä jotakin, mutta onko tuokaan nyt oikein, että se tehdään muiden kustannuksella... Läsnäolopakkoa noilla luennoilla ei ole ja meillä on loistavat etäopiskelumahdollisuudet, mutta silti pitää kerta toisensa jälkeen tuoda se naama punaisena huutava vauva sinne ja taata, ettei kukaan muukaan kuule luennoitsijaa.

Vierailija
90/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä monet syyllistävät vain ÄITEJÄ? Entäs ne ISÄT?

Vierailija
91/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös aloituksessa sanottu, että äiti toi vauvan sinne?

Jos isä vie vauvan, sitten syyllistetään isää. Jos vanhemmat vievät yhdessä, voi syyllistää vanhempia, ettei kummallakaan järki päätä pakota.

Vierailija
92/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös aloituksessa sanottu, että äiti toi vauvan sinne?

Jos isä vie vauvan, sitten syyllistetään isää. Jos vanhemmat vievät yhdessä, voi syyllistää vanhempia, ettei kummallakaan järki päätä pakota.

Vaikka näkisikin vauvan hetkellisesti äidin sylissä, voi isä silti olla ollut mukana tuomassa vauvaa paikalle. Lisäksi hyvin isossa osassa kommenteista täällä syyllistävät vauvaa mukaan raahaavia ÄITEJÄ yleisellä tasolla. Iskät ovat synnittömiä. On ne asenteet syvällä.

Vierailija
93/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon saa tulla vauvatkin, mutta jos siellä järjestetään konsertti, varsinkin tämän tyyppinen, niin sinne ei kuulu vauvat eikä pikkulapset. Kumma, että se on niin vaikea mammojen ymmärtää.

Jää aika huono maku suuhun jos kirkkoon ei saisikaan mennä äiti lapsineen. Vähän että miksi järjestää koko konsertia.

Järjestäjä kai päättää  ketä katsomaan voi tulla, vai ?

Vierailija
94/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä sinne kirkkokonserttiin jos kokee yleisössä olevat pikkulapset häiriötekijänä. Eri juttu jos kirkko kieltää että lapsia ei saa yleisössä olla.

Järjestäkää semmoinen juhla mihin lapsilta on pääsy kielletty, mitä siinä narisette.

Eroan kirkosta jos lapsia kielletään osallistumasta kirkossa järjestettäviin tilaisuuksiin.

Vierailija
95/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on jälleen kerran manifesti suomalaisen yhteiskunnan vihasta vauvoja ja lapsia kohtaan.

(terveisin 7v, 3v ja 3kk:n äippä, ja taatusti tulemme jatkossakin käymään julkisilla paikoilla kaikkien, mukaanlukien nuorimman, kanssa)

Vierailija
96/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on jälleen kerran manifesti suomalaisen yhteiskunnan vihasta vauvoja ja lapsia kohtaan.

(terveisin 7v, 3v ja 3kk:n äippä, ja taatusti tulemme jatkossakin käymään julkisilla paikoilla kaikkien, mukaanlukien nuorimman, kanssa)

Terkuin vl

Vierailija
97/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se julistus sieltä, ei tarvinnut kuin melkein sata viestiä odottaa.

Käykää kaikin mokomin, kunhan poistutte välittömästi, kun  lapset alkavat pitää meteliä. Käyttäytymisestähän tässä on kysymys, lasten ja etenkin lasten vanhempien. Jos motiivisi teidän yhdessä liikkumiselle on, että oppivathan ihmiset sietämään lapsien mekkalointia, olet väärällä asialla.

Vierailija
98/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää muutenkin ku jotkut raahaa ne penskansa jokaikiseen paikkaan kitisemään. Vähän vois muitakin miettiä..

Tuolla periaatteella penskojen kanssa ei voisi liikkua missään. Toivottavasti pysyt itse neljän seinän sisällä jos sinulla ikinä niitä lapsia on.

Ja mikäli oikeasti kuuntelisi jokaisen paheksuvan mielipiteen niin tässä elämässä ei ikinä saavuttaisi mitään. Semmoisia en ainakaan lapsistani kasvata, muuten jokainen paheksuva vinkuja käyttää niitä kynnysmattonaan.

Vierailija
99/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti se ärsyttää, jos klassisessa konsertissa jonkun lapsi alkaa huutaa kuin syötävä. Tietysti se häiritsee muita kuulijoita ja esiintyjiä. Tietysti. Mutta ollaanpa realisteja, koska kyllä niistä aikuisistakin on häiriöksi - yksi rapistelee karkkipussin kanssa (näitäkin näkee...), toinen yskii lakkaamatta niin että sali kaikuu, kolmannen on pakko juoruta jokaisen pienemmän nyanssin aikana sen vieressä istuvan kaverinsa kanssa. Jos haluat kuunnella musiikkia niin, ettei mikään ulkoinen tekijä häiritse, ainut vaihtoehto on sen tekeminen kotona levyltä.

Lapsia pitäisi viedä konsertteihin, miksi ei sylivauvojakin, sillä konserttikäyttäytymiseen kasvaa nopeasti, kun siihen tottuu jo nuorena ja jokaisella on oikeus, myös sylivauvoilla ja näiden äideillä, kuunnella elävää musiikkia. Ammattimuusikkona meinaa tottakai joskus hihat palaa, kun jonkun napero alkaa kiljua kuin syötävä, mutta vesi hanhen selästä ja niin poispäin - yleisöstä aiheutuvat hälyäänet kuuluvat asiaan ja niihin tottuu, on pakko tottua, se on osa sitä ammattimaisuutta.

Eipä tuo ole myöskään koskaan kuulijana/esiintyjänä erikoisesti ahdistanut, jos äiti vieläpä kohteliaasti vie muksunsa ulos rauhoittumaan ja palaa sisään, kun tilanne on ohi. En käsitä, miksi tällaisesta aiheesta tarvitsee edes vauhkota jollain keskustelupalstalla seitsemän sivun verran, jösses...

t. ammattilainen klassiselta puolelta

Vierailija
100/111 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you. Joulukonsertissa, missä itse olin, niin takapenkissä istui valas noin 3-vuotiaan lapsensa kanssa, joka huusi ja juoksenteli. No sen vielä olisi juuri ja juuri kestänyt, mutta muijapa kaivoi jonkun karkkipussin esiin ja alkoi rapistella sitä. Luulin, että pitääkseen lapsen hiljaisena, mutta ei. Se saatana söi itse. Ja kaiken lisäksi pussissa oli sellasia käärekarkkeja, joista kuului kiva rapina, kun availi niitä. Toisella kädellä sitten tölläsi kännykkää. Siis junttiuden ja huonojen käytöstapojen kuningatar. Moksiskaan ei ollut jengin mulkaisuista. 

Sitten - luojan kiitos - yksi arjen sankari, vanhempi mies kävi sanomassa tälle ämmälle asiasta ja tämäpä oikein marttyyrimaisesti paiskoen keräsi kimpsunsa ja kampsunsa, jotka oli levittänyt kirkon penkille. Siinä oli monenmoista jostain hoitoveskasta eväsrasiaan. Vei jo läskeillään kahden paikan ja kamoillaan vielä kaksi. 

Loppukonsertti sujui sitten mukavasti.