Joku itsekäs mamma toi sitten eilen vauvan Ylioppilaskunnan laulajien joulukonserttiin!
Kiitti v...sti tunnelman pilaamisesta! Konsertti oli siis Tuomiokirkossa ja eiköhän jonkun MINÄMINÄ-äidin ollut pakko tulla sinne pienen vauvan kanssa. Miksi ei voi kunnioittaa myös toisia sen verran, että ei tulisi kitisevän vauvan kanssa tuollaisiin paikkoihin. Olipa hieno ja harras tunnelma kun hieno mieskuoro laulaa Jouluyö, juhlayö ja joka hiljaisessa kohdassa kuului tämän kakaran kitinä ja itku. Jos tunnistat itsesi tästä, niin yritä ymmärtää meitä muitakin, jotka ovat sinne kirkkoon tulleet kuuntelemaan laulua ja hiljentymään, emmekä kuuntelemaan sinun kakarasi itkua. Itse jätin omat lapseni kotiin juuri siksi, että halusin nauttia hetken tunnelmasta ja hyvästä laulusta. Sinä vauvoinesi pilasit sen minulta.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kyseessä oli yksinäinen äiti ilman tukiverkkoa? Minusta ihan ok ottaa vauva mukaan, mutta kitinän alkaessa voi poistua. Itse en ole mihinkään isoon tilaisuuten mennyt, kun lapset oli pieniä. Koulun juhliin olen vauvan mukaan ottanut, mutta yrittänyt valita istumapaikan niin, että pääsen pois muita häiritsemättä. Tosin noissa juhlissa vauvoja enemmän häiriöta pitää juttelevat pienet lapset, jotka loikkii paikasta toiseen, seisoo tuoleilla ja vanhemmat eivät edes yritä kieltää, kun on niin suloista, kun meidän Terttu ja Terho juhlapuvuissa taapertavat vaikka esiintymislavoille.
Tässä on toinen, joka ei ole ymmärtänyt lukemaansa. Tässähän ollaan jo neljän sivun verran toitotettu, että ei lapsia klassiseen konserttiin, mutta jos siitä huolimatta saavut paikalle se on ok kunhan tajuat poistua paikalta, kun se kitinä ja itku alkaa. Ja sehän alkaa lähes sadan prosentin varmuudella pitkässä konsertissa. Ongelma tässä aloituksessa ja näissä kommenteissa on ne taliaivot, jotka eivät tätä tajua.
Kuka tahansa joka häiriötä aiheuttaa konsertin aikana, poistukoon tai poistettakoon heti. Jos vauva alkaa itkemään tai jokeltamaan, vanhempi reagoi siirtyen vauvan kanssa eteistiloihin. Jos aikuinen aiheuttaa häiriötä tilaisuudessa, vinkatkoon lähellä olevat hänelle häiriön tuottamisesta tai pyytäkööt poistumaan eteistiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan voi ottaa mukaan, kunhan kitinän alkessa ymmärtää poistua.
Juuri näin.
Ja jos vielä yrittää alun perinkin istua penkkirvin päässä, niin poistuminen ei häiritse kohtuuttomasti toisia.
Olen itse nyt raskaana ja olin eilen ystäväni kuoron joulukonsertissa istuin tarkoituksella penkirivin päässä, koska pelkäsin, että selkävaivani pakottavat minut nousemaan kesken kaiken. No, ei tällä kertaa, mutta olinpahan varautunut.
Viisi sivullista kommentteja ja kukaan mamma ei ole edes tullut puolustelemaan omaa huonoa käytöstään palstan perus-argumentilla "ei Ranskassa tai Italiassakaan". Ja puoliksi italialaisena sanon, että suurin osa näistä väitöksistä menee täysin metsään. Mamman mielestä meilläkin lapset elää kuin pellossa, huutaa, rääkyy ja juoksee eikä se kuulemma ketään haittaa ja vanhemmat vetää kaksinkäsin litratolkulla viiniä jokaikinen päivä olematta silti kännissä. :D
Meidän vauva on nii kova itkemään että päätin jättää veljen tytön syntymäpäivänki väliin...kuka jaksaa kuunnella sitä itkua kun en jaksais oikeen itekkää.
Tai se on pahempaa kuin itku, kun se on sellasta rääkymistä.
Juu....ei tulis mieleenkään viedä vauvaa konserttiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konserteissa esiintyjät tuottavat ääntä ja yleisö on hiljaa.
AAMEN!
Noin mäkin olen aina kuvitellut! Esiintyjille jopa maksetaan siitä...
Pysy kotona ja kuuntele musiikkia siellä. Hullu.
Tuo muuten ei ole ihan totta (vaikka toki joulukonserteissa totta onkin) että konserteissa yleisö on hiljaa ja esiintyjät ovat ainoat äänessä. Monessa konsertissa jossa itse olen ollut mukana, mm Mestarit Areenalla, esiintyjät (tuossa nelikossa Pave+Kirka) yllyttävät yleisöä yhtymään kertosäkeeseen ja joskus laulamaan koko laulun (tätä olen nähnyt festareillakin). Kehottipa jopa itse Vesa-Matti Loiri eräässä kirkossa pidetyssä joulukonsertissaan yleisöä yhtymään lauluun (tiedän tämän, koska istuin itse yleisössä) :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan voi ottaa mukaan, kunhan kitinän alkessa ymmärtää poistua.
Juuri näin. Kyllä kirkkoon voi vauvan tuoda, mutta se tarkoittaa että jos huuto alkaa niin sen vanhemman ON LÄHDETTÄVÄ pois. Ja nopeasti.
Myöhäistä se poistuminen silloin on. Vauvan huuto on jo ehtinyt pilata ehkä konsertin herkimmän hetken. Ei sitä hienoa pianissimokohtaa uusiksi oteta, mennyt mikä mennyt.
Vauvat ovat äidissä kiinni niin lyhyen aikaa, että sen ajan elämästään ihminen voi hyvin olla käymättä konserteissa. Isomman vauvan/lapsen voi jättää hoitajalle, ja sitten pääsee taas konserttiinkin. On hirveän itsekästä pilata esitys, jota varten esiintyjät ovat tehneet töitä vuosia, ja jonka on tarkoitus tarjota nautinnollinen elämys kuulijoille.
Mutta se on elämää, ei aina mene kaikki täydellisesti, ei ainakaan tapahtumassa johon on kerääntynyt suuri joukko erilaisia ihmisiä. Mummoa voi alkaa heikottaa kesken konsertin ja pyörtyy penkkiin kolinan kera, nuhainen saa kamalan muutman minuutin yskänkohtauksen, suntio tipauttaa virsikirjan lattialle juuri parhaassa kohtaa jne.
Get over it.
... Joten on ihan ok tulla tietoisesti pilaamaan muiden tunnelma, koska joku saattaa ehkä myös jotain tehdä vahingossa. Välillä ihmetyttää mistä teitä näin ajattelemattomia ja röyhkeitä ihmisiä sikiää, miksei kukaan ole opettanut teille muiden huomioon ottamista ja käytöstapoja? No, näiden myötä saadaan sitten uusi samanlainen sukupolvi, kun alatte kasvattamaan omista lapsistanne samanlaisia.
Tietoisesti on hyvin eri asia kuin tarkoituksellisesti. Äidillä ei varmasti ole tarkoitus saada vauva metelöimään kirkossa vaan yrittää pitää vauvan hiljaisena kaikin keinoin. Ja lähtee pois jos ei onnistu.
Jokainen konserttiin menijä tiedostaa mahdollisuuden että konsertissa voi tulla tilanteita joissa muista kanssatulijoista lähtee häiritsevä ääni. Aina on joku jonka puhelin soi tai muita arkipäiväisiä tilanteita, niistä ei kannata menettää hermojaan.
Mun mielestä sillä äidillä ja vauvalla on ihan sama oikeus tulla sinne konserttiin kuin sinullakin, kumpikin on velvollinen poistumaan jos häiritsee muita. Et ole yhtään tärkeämpi.
Kyllä, jokaisella on oikeus. Mutta kannattaisi miettiä sitä, onko kohteliasta käyttää omaa oikeuttaan työtään tekevien muusikkojen työn pilaamiseen ja musiikkia kuuntelevien ihmisten häiritsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo muuten ei ole ihan totta (vaikka toki joulukonserteissa totta onkin) että konserteissa yleisö on hiljaa ja esiintyjät ovat ainoat äänessä. Monessa konsertissa jossa itse olen ollut mukana, mm Mestarit Areenalla, esiintyjät (tuossa nelikossa Pave+Kirka) yllyttävät yleisöä yhtymään kertosäkeeseen ja joskus laulamaan koko laulun (tätä olen nähnyt festareillakin). Kehottipa jopa itse Vesa-Matti Loiri eräässä kirkossa pidetyssä joulukonsertissaan yleisöä yhtymään lauluun (tiedän tämän, koska istuin itse yleisössä) :)
Tässä ketjussa taidetaan kuitenkin puhua niistä konserteista, joissa yleisön on tarkoitus olla hiljaa. Yhteislaulutilaisuudet ovat asia erikseen (tosin en ole niissäkään koskaan havainnut, että jonkun vauva olisi puhjennut laulamaan muiden mukana).
Kyllähän kirkkoon saa mennä kuka vain, siitä tässä asiassa ei ollut kyse. On erittäin itsekästä pilata muiden ilo tuomalla liian pieni lapsi kirkkoon kun sielä on konsertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taidetaan kuitenkin puhua niistä konserteista, joissa yleisön on tarkoitus olla hiljaa. Yhteislaulutilaisuudet ovat asia erikseen (tosin en ole niissäkään koskaan havainnut, että jonkun vauva olisi puhjennut laulamaan muiden mukana).
Eikö muka Loirin joulukonsertti ole kaltaisesi nipon tarkoittama? Tulkoon lapset konsertteihin, jos liput on maksettu. Ammattilaista ei oikeasti häiritse se lapsen itku, vaikka se sinua häiritseekin.
Loirin joulukonsertin voi minun puolestani järjestää vaikka neuvolassa vauvojen joukkorokotuksen aikana. :) Tarkoitin tosiaan hieman toisenlaisia konsertteja.
t. Nipo
On muutenkin aika itsekästä äidiltä tuoda pieni lapsi konserttiin, jossa on muutenkin kovat äänet.. Vauvan vikahan tämä ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä Mestarit Areenalla on v ä h ä n eri asia kuin Ylioppilaskunnan Laulajat ja Pasi Hyökki Tuomiokirkossa?! Areenalla tuskin kiljuva vauva haittaa, mutta sille kannattaisi kyllä ottaa kuulosuojaimet mukaan. Jos kirkkokonsertissa solisti pyytää yleisöä yhtymään lauluun, hän pyytää sitä, ei mukana olevia lapsia kiljumaan hänen laulunsa aikana. Joulukonserteissa on yleistä, että koko yleisö laulaa yhdessä esim. Maa on niin kaunis, mutta se ei ole sama asia kuin lapsen itku!
Seurakuntien omat Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet ovat verrattavissa jumalanpalveluksiin, sinne ovat myös kiljuvat lapset tervetulleita. Niissä ei ole ammattimuusikoita ja ne ovat ilmaisia, avoimia kaikille ja ohjelmisto on helppoa ja tuttua.
Eikä klassista konserttia voi myöskään verrata koulun juhliin. Vähän erottelukykyä nyt, mammat!
Ja se yh-äiti ilman ihmissuhteita voi kuunnella lastensa kanssa kotona joulumusiikkia kunnes lapset ovat niin isoja että osaavat olla konsertissa tai pärjäävät yksin kotona sen parituntisen kun äiti on konsertissa.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Hei, ihan samaa mieltä ap:n kanssa. Mutta joulumieltä voi osoittaa niinkin että TARJOUTUU jollekin vauvalle hoitajaksi "jos haluatte käydä jossain iltamenossa joulun aikaan, voin tulla hoitamaan vauvaa!"
Nimimerkki, jolle tällasta tarjousta ei ole vielä koskaan tehty :-)
Voi voi ja nyt sinun elämäsi on pilalla.... Pienet murheet sulla.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ihan samaa mieltä ap:n kanssa. Mutta joulumieltä voi osoittaa niinkin että TARJOUTUU jollekin vauvalle hoitajaksi "jos haluatte käydä jossain iltamenossa joulun aikaan, voin tulla hoitamaan vauvaa!"
Nimimerkki, jolle tällasta tarjousta ei ole vielä koskaan tehty :-)
No harva, etenkään lapseton, haluaa tuhlata vapaa-aikaansa muiden penikoiden vahtimiseen. Sopikaa vaikka naapurien tai lasten tarhakaverien vanhempien kanssa lastenhoitoringistä niin ei ole ongelmia. Ja se lapsi on niin pieni ettei sitä voi viedä muualle kuin lastentapahtumiin vain sen muutaman vuoden ajan. 5-vuotiaan voi jo mainiosti ottaa sinne klassisen musiikin konserttiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon saa tulla vauvatkin, mutta jos siellä järjestetään konsertti, varsinkin tämän tyyppinen, niin sinne ei kuulu vauvat eikä pikkulapset. Kumma, että se on niin vaikea mammojen ymmärtää.
Joo taitaa olla vähän hankala ymmärtää. Pitäisikö se vaan istua kotona neljän seinän sisällä sen jälkeen kun on saanut lapsia? Nämä kommentoijat ovat samoja kenen mielestä lapsen kanssa ei voi mennä lentokoneeseenkaan. Meidän lapsi on käynyt joka paikassa mukana ja jos metelöi tms niin sitten lähdemme pois. Mutta hyvin on yleensä joka paikassa mennyt kun on pienestä pitäen tottunut käymään kaikkialla.
Yrität kaivaa tikkua toisen silmästä vaikka omassasi on hirsi ap?