Onko vanhemmilla mielestänne oikeus määräillä kotona asuvaa täysi-ikäistä lasta
ja päättää tämän asioista? Itse sanoisin, että tiettyyn pisteeseen asti kyllä, mutta ei enää ihan kokonaan, kyllä joitain vapauksiakin saisi jo antaa.
Kommentit (96)
no kyllähän niillä vanhemmilla on oikeus vaatia joko opiskelua tai töissä käyntiä
jos täysi-ikäistään majoittavat. Ja ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluu omista menoista infoaminen jos saman katon alla asutaan - ihan noin aikuistenkin kesken :)
No, se on toki normaalia, että ilmoittaa lähtiessään "mulla menee sit tänään myöhään". Mutta mitään raportointia tai kotiintuloaikoja ei tietenkään pidä edellyttää.
Tuo opiskelu ja työssäkäyntikin on vähän sellainen asia, että kuinka paljon vanhemmat voivat ohjailla toisen elämää? Jos tilanne on vaikka sellainen, että nuori ihminen ei ole päässyt opiskelemaan ja miettii, mitä tekisi seuraavaksi, niin pitäisikö vanhempien mieliksi mennä johonkin paskaduuniin? Elämä ei ole aina niin mustavalkoista. Ja onhan siinä sekin vaihtoehto, että vanhempien asettamien ehtojen vuoksi nuori joutuu muuttamaan pois ja mahdollisesti hänen elämänsä menee ihan sekaisin - sekö sitten on hyvä vaihtoehto?
määräillä mutta ei ole mitään oikeuksia päättää toisen asioista.
tai tänne muuttava, tietää että täällä on asunnoista pulaa ja vuokrat on on ihan pilvissä. Mun mielestä on ihan ymmärrettävää että 18-vuotias asuu sen takia vielä kotona.
Neuvotellaan asioista noin yleensä, mutta sitten on tilanteita jolloin sanon miten toimitaan ja sen on mentävä niin.
Meidän esikoinen on tällä hetkellä 18-vuotias lukiolainen ja ei olla edes puhuttu vielä siitä että milloin muuttaa omaan asuntoon, kiirettä ei ole.
18. Hänellä ei ole vielä mitään mahdollisuuksia elättää itseään, ja mulle tulee halvemmaksi elättää hänet täällä kuin jossain muualla.
Yksityisasiat saa pitää omanaan, etenkin kun on täysikäinen, näin on pitkälle nytkin. Pankkiasioistaan alkaa vastata itse, samoin muuta vastuuta asioiden hoitamisesta lisätään entisestään.
Meidän kodin pelisäännöt on kuitenkin samat kaikille perheen täysikäisille. Ei minä ja mieskään olla kotoa poissa niin, että ei tiedetä missä on ja kenen kanssa ja noin suurin piirtein koska tulee. Jos on yötä jossain, siitä pitää ilmoittaa.
Kotitöitä pitää myös tehdä, eikä ns. äitipalveluja voi odottaa.
Kannustan myös työntekoon koulun ohella niin, että oppisi elättämään itsensä ettei tarttisi vielä nelikymppisenä olla vanhempien kukkarolla, joten jotkut täällä AV:lla.
Aikamoisen ikäviä vanhempia jos niin joku tekee?
Kysymykseen vastaan että kodissa on sääntöjä jotka koskee kaikkia iästä huolimatta ja säännöt sanelee vanhemmat.
vanhemman tärkein tehtävä on kasvattaa lapsesta aikuinen ja kypsä yhteiskunnan jäsen.
Joten kyllä, kun se lapsi on aikuinen niin kyllä se on tarkoitus ajaa pois sieltä kodista!
vanhemman tärkein tehtävä on kasvattaa lapsesta aikuinen ja kypsä yhteiskunnan jäsen.
Joten kyllä, kun se lapsi on aikuinen niin kyllä se on tarkoitus ajaa pois sieltä kodista!
Hei haloo, 18-vuotiaana on vielä koulutkin yleensä kesken!
Ei nuoresta tule yhdessä yössä aikuinen. Pitää ottaa kokonaisuus huomioon eikä vain täysi-ikäisyys.
Hirveitä vanhempia täällä on.
Kannustan myös työntekoon koulun ohella niin, että oppisi elättämään itsensä ettei tarttisi vielä nelikymppisenä olla vanhempien kukkarolla, joten jotkut täällä AV:lla.
Oma lapseni on tosin vasta 3-vuotias. Mutta itse aion ainakin, mikäli lukioon menee, kannustaa keskittymään koulunkäyntiin. Itse tiedän kokemuksesta, että lukiossakin voi olla aika rankkaa. Minusta ei ole hyvä, että nuori vetää koulun ja työn kanssa itsensä ihan piippuun, tai pahimmassa tapauksessa ei jaksa opiskella työn takia. Kaverisuhteet ja harrastukset jäävät sivuun kun ei aika ja energia riitä.
Minusta vanhempien kannattaisi tukea ja kannustaa opiskeluun tuon ikäistä, ei tuhlaamaan aikaansa jossain hanttihommassa. Lukio on tärkeämpi kuin joku mäkkärityö.
kaksi lasta ja auto.
Mammat häpeävät lapsiaan, jos näillä menee liian pitkään näiden "saavutuksien" täyttämiseen. Sehän osoittaa omaa epäonnistumista ihmisenä.
Itsenäisyys tarkoittaa sitä, että elää mahdollisimman keski-ikäisesti mahdollisimman aikaisin. Ja lukee naistenlehdistä juttuja, joissa kerrotaan mitkä tuotteet ostamalla pysytään nuorekkaina.
Siihen kasvatetaan se 18 vuotta!!
Onneksi suht lähelle meitä. Käy ammattikoulua ja on töissä. Mä toivoin että ei ihan vielä olisi muuttanut pois, vaan käynyt koulun loppuun kotona asuen ja sitten vasta.
Mutta mikäpä minä olen estämään?
Tyttö täytti syksyllä 18-vuotta. Mä sanon vaan että ei mun äitiys ole loppunut vieläkään. Mä myönnän että välillä yritän edelleen määräillä vaikka tiedän että en voi asioille mitään jos hän päättää tehdä jotain toisin. En mä mistään hänen kotiintulo ajoista määrää jne. silti tulee komenneltua välillä.
Meillä on kotona vielä kaksi lasta ja olen sitä mieltä että saavat asuakin kotona niin kauan kuin opiskelevat.
Siihen kasvatetaan se 18 vuotta!!
Tosin ehkä sä kuulut siihen joukkioon joka 18 vuotta paasaa lapselleen vaan sitä miten odottaa hänen pois muuttoaan.
syntynyt alkuvuodesta. Joten täytin 18 lukion toisen luokan keväällä. Kuulostaa aika oudolta, jos minun olisi sillä hetkellä pitänyt hankkia itselleni asunto ja alkaa täysin tulottomana (vanhempien tulot veivät minulta opintotuen) elättää itseäni. Eli käytännössä olisin joutunut tekemään kokopäivätyötä saadakseni vuokran ja elämisen maksettua. kelan tukia tuskin olisin vanhempien tulojen perusteella saanut. Olisin siis joutunut hetkessä hankkimaan tyhjästä kaikki kodin tavaratkin.
Se olisi torpedoinut lukio-opiskeluni täysin. Luultavasti olisin syrjäytynyt, koska en olisi voinut hakea opiskelemaankaan.
Outo ajatus, että lapset ovat vain joku taakka ja riesa, joka pitäisi äkkiä "heittää maailmalle" - tai sitten vaaditaan oikeutta MÄÄRÄILLÄ toista.
Ymmärrän hyvin, missä kodeissa loisii ne nelikymppiset syrjäytyneet mammanpojat.
Ymmärrän hyvin, missä kodeissa loisii ne nelikymppiset syrjäytyneet mammanpojat.
sunlaisia aivottomia idareita kasvaa taas niistä jotka ajetaan kodeistaan ulos kun täyttävät 18-vuotta.
On tainnut jäädä peruskoulu kesken, kun on ollut kova hinku teiniäidiksi ja sossun luukulle.
On tainnut jäädä peruskoulu kesken, kun on ollut kova hinku teiniäidiksi ja sossun luukulle.
Hän ei ilmeisesti tarvitse lainkaan unta tai selviää kahden tunnin unilla.
Lukiossa koulu on kokopäiväistä työtä, itselläni oli tavallinen koulupäivä kello 8-15. Matka kotoa kouluun kesti tunnin yhteen suuntaan, eli kotoa piti lähteä kello 7 ja paluu oli kello 16. Sen jälkeen piti tehdä vielä läksyt, joihin lukiossa yleensä menee aikaa tunnin tai pari. Itse olin sen jälkeen ainakin niin väsynyt, etten olisi enää jaksanut mihinkään iltatöihin lähteä.
Asuin vanhempieni luona koko lukion loppuun. Heillä oli iso omakotitalo, jossa oli tliaa ja makuuhuoneita yli oman tarpeen. Asuin siellä viellä silloinkin, kun opiskelin koulun jälkeen, koska opiskelin samalla paikkakunnalla. Muutin pois vasta valmistuttuani.