Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemmilla mielestänne oikeus määräillä kotona asuvaa täysi-ikäistä lasta

Vierailija
10.12.2011 |

ja päättää tämän asioista? Itse sanoisin, että tiettyyn pisteeseen asti kyllä, mutta ei enää ihan kokonaan, kyllä joitain vapauksiakin saisi jo antaa.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikki perheenjäsenet menisivät ja tekisivät niin kuin itse huvittaisi. Jos ei miellytä, niin voi muuttaa kyllä omilleenkin.

Vierailija
2/96 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aletaan olemaan 18 v paremmalla puolella, pitäisi jo pikkuhiljaa alkaa lähtemään kotipesästä, ettei käy niin kuin enolleni, joka eleli äitinsä helmoissa vielä 40-kymppisenä ja sitten alkoholisoitui kun joutuikin pärjäämään itse.

Eli ei minkäänlaista määräämisoikeutta, niin ehkä lapsonen saa vähän potkua oman elämänsä aloittamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja riippuu siitä, että maksaako vuokraa tai osallistuuko kotitöihin.

Esimerkiksi, jos lapsi asumista ja/tai ruokaa vastaan hoitaa vaikkapa lumityöt ja muun pihanhoidon, niin mielestäni toisen tekemisiin ei ole samanlaista oikeutta puuttua kuin jos lapsi ei tee mitään. Ja jos taas esimerkiksi maksaa itse ruokansa, niin sen suhteen ei ole merkitystä, että mitä se on.

Olen tiettyyn pisteeseen asti sitä mieltä, että se, kenen katon alla asuu, niin sen säännöillä mennään, mutta en kannata äärimmäisyyksiä: lähinnä, jos noudattaa sääntöjä, joita noudattamalla pärjäisi kerrostalokämpässä ilman valituksia, niin ollaan kotona asumisessakin oikealla tiellä. Asumisesta pitäisi kuitenkin maksaa jokin korvaus, jos ei rahallinen niin sitten kotitöissä tai vaikka jommankumman vanhemman työpaikalla avustaminen tmv.

Vierailija
4/96 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehdoton ilmoitusvelvollisuus ilta/yömenoista niin kauan kuin asuu vanhempien kansas.

Vierailija
5/96 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se on toki normaalia, että ilmoittaa lähtiessään "mulla menee sit tänään myöhään". Mutta mitään raportointia tai kotiintuloaikoja ei tietenkään pidä edellyttää.

Eli kotiintuloaikoja ei tietty isolla ihmisellä ole, eikä tarvitse raportoida, missä aikaansa viettää. Mutta on ihan kohteliasta laittaa vaikkapa tekstari, ettei tulekaan kotiin tai että meneekin neljään, jos ei ole etukäteen maininnut.

Poika ymmärtää tämän onneksi ihan hyvin :), fiksu tyyppi on. Lähinnä haluan kuittauksen siksi, että muuten hysteerikkona aamusta herätessäni kuvittelen lapseni jääneen auton alle, joutuneen ryöstetyksi, kadoneen muuten vaan tms. (Eikä ihan ole tuulesta temmattua tämä, kertaalleen ovat kaverinsa soittaneet klo viiden aikaan aamuyöstä, että hän on sairaalassa tikattavana - oli mennyt väliin tappelussa pienempäänsä puolustamaan ja sai sen seurauksena huuleensa reilusti tikkeja vaativan haavan.)

Vierailija
6/96 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asui kotona intin ajan, nyt on suoraan intistä töissä, hakee keväällä opiskelemaan. Meistä (= minä + puolisoni) on ihan fiksua viettää vielä kevät kotona, saa rahaa säästöön opintoja varten + pystyy tekemään hankintoja omaan kotiin jne. Sitten muuttakoon kun on joko kunnon vakityö tai opiskelupaikka.

Sisarensa muutti kotoa vuotta aiemmin, vaan hänpä ei käynytkään inttiä välissä.

Vierailija
7/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokraa eikä täysi-ikäinen maksa ruokarahaa tai muuta korvausta ylläpidostaan. Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Vierailija
8/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen luona asut, sen sääntöjä noudatat. Jos haluat oikeuden kolistella ulko-ovella neljältä yöllä joka viikonloppu, niin muutat omaan asuntoon, jossa et häiritse ketään. Jne.

Ja vaikka kuinka maksaisit vuokraa vanhemmilesi.

Vierailija
9/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on velvollisuus "määräillä" lasta, jotta siitä kasvaisi terve, fiksu pärjäävä aikuinen.

Vapauksia sallitaan nuoren kykyjen mukaan ja perään katsotaan.

Vierailija
10/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuminen kotitöihin(ei vapaamatkustajia)

Ja ehdoton ilmoitusvelvollisuus ilta/yömenoista niin kauan kuin asuu vanhempien kansas.

Muuten...jaa-a...jonkun verran voi koittaa ohjata, mutta ei siinä paljon määräillä voi. Jos oikein pahasti ketoon menee voi aina vihjata poismuutolla jollei järki ala juoksemaan.

Vierailija
11/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ihan itse tajunneet, että pitää ottaa muut huomioon.

Kotiin sai tulla vaikka aamu viideltä, ei se ketään häirinnyt koska osasivat tulla hiljaa (joskus jopa kaverin kanssa). Auttoivat ja osallistuivat arkeen ihan samoin kuin pieninä. Poikkeuksena se, että osallistuivat ihan omasta tahdosta. Pienenä heitä joutui aina patistamaan.

Vaikka söivät minun ostamaa ja tekemää ruokaa niin en määräillyt heitä, koska olivat järkeviä.

Vierailija
12/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen pöydästä syöt ja talossa asut.

Vierailija
13/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on oikeus määrätä tiettyyn rajaan asti.

Yritän kasvattaa lapsistani järkeviä ja muut ihmiset huomioonottavia vastuullisia ihmisiä.

Jokaisella on yksityisasioita pienenä ja isona joista saa ja pitää päättää.

Vierailija
14/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen pöydästä syöt ja talossa asut.

Vierailija
15/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin on. Miksi aikuinen yleensä asuu enää kotona??

Vierailija
16/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tuo rahaa/ruokaa enemmän talouteen, vai?

Vierailija
17/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aikuinen yleensä asuu enää kotona??

Lukiosta/ammattikoulusta valmistuu vasta 19-vuotiaana, jos on alkuvuodesta syntynyt. Oletko tosiaan sitä mieltä, että pitää muuttaa heti, kun on täyttänyt 18 vuotta? Lisäksi pitää ottaa huomioon rahatilanne tai jos on jokin sairaus tai vamma.

Vierailija
18/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis määrätä koti-isänä toistaiseksi hääräävää miestäni :D

Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Eikun, tietysti aikuinen lapsi osallistuu kotitöihin ym. mutta on kohtuutonta, jos vanhemmat määräävät vaikkapa kotiintuloajoista tai muualla yöpymisistä. Muut pitää tietysti ottaa huomioon ja ilmoittaa menoistaan. Ja jos menee sukset ristiin, on nuoren aika muuttaa omaan kotiin. Mutta suvaitsevaisuutta vaaditaan myös vanhemmilta.

Vierailija
19/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin on. Miksi aikuinen yleensä asuu enää kotona??

kun tulee täysi-ikäiseksi? mun mielestä ei, aikuisuuteen tarvitaan muutakin kuin kahdeksantoista vuoden ikä ja ajokortti.

Oma lapsi on 17-vuotta ja luultavasti asuu kotona vielä kun täyttää 18-vuotta ensi kesänä. Ei koe että hänellä olisi mikään kiire vielä pois kotoa, toki saa muuttaa jos haluaa ja tuen sitä siinä täysin, mutta sen takia ei tartte muuttaa että täyttää 18-vuotta.

Vierailija
20/96 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudet ja vammat on erikseen, mutta ap ei maininnut mitään sellaisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi