Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annanko asian olla vai onko tämä teidänkin mielestä väärin?

Vierailija
10.12.2011 |

Poika (7.lk) saanut matikan kokeista 10, 10- ja 10

Wilmaan on tullut syksyn aikana 4 "Hyvä ja aktiivinen tuntityöskentely"-merkintää

Tänään oli syksyn arviointikeskustelu. Opettaja sanoi, että sanoo jo nyt, ettei voi antaa todistukseen matikasta kymppiä, koska joitakin kertoja vihkotehtävät on ollut hyvin vaillinnaiset (ts. poika on oikonut laskuvaiheita, on älyttömän hyvä laskemaan päässä eikä ole laiskuuttaan? viitsinyt merkata jokaista laskuvaihetta ylös) ja kerran on ollut läksyt puoleksi tekemättä. Sanoi, että jos nuo asiat kevätlukukaudella on kunnossa ja kokeista ei tule 10- huonompaa, voi antaa sitten 10.

Pojalla on ollut AINA ennen 10 ja tiedän, että vetää herneen nenään, jos nyt saa 9.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kuin äidin ylpeys.

Se jota 9 vituttaa on ap itse.

Olisit tyytyväinen siihen, että lapsellasi menee hyvin. Jos vaadit liikaa ja kiukuttelet kun ei tule kymppiä, päätyy ylitunnollinen ja ylikypsä lapsesi lopulta siwan kassalle. Tai alipalkatuksi kunnan työntekijäksi.

Vierailija
62/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten selität nämä numerot?" kysyttiin ennen lapselta, nykyään opettajalta. Löytäisiköhän kukaan linkkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätevämpi arvioimaan poikasi opiskelua?

Vierailija
64/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa kun matikka muuttuu pojalle oikeasti haastavaksi, se muodollinen merkintätapa pitäisi olla hallussa, koska silloin niistä välivaiheista voi löytyä syy, miksi lasku ei ollutkaan oikein. Ja siinä vaiheessa pitäisi olla se muodollinen merkintätapa hyvin hallussa.

Ymmärrän ihan hyvin, että lapsena sitä ei ajattele, että matematiikan tapa merkitä on "kieli", joka ilmaisee, mitä on ajateltu, kun on laskettu lasku.

Eli teet karhunpalveluksen pojalle, jos kerrot, että merkintätavoilla ei ole mitään väliä. Kertoisin itse syyksi sen, että tärkeämpää kuin oikea tulos on sen kertominen, miten tulokseen on päästy.

Vierailija
65/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi arviointiin kuuluu niin paljon muutakin kuin koenumerot.

Nykyisten arviointkriteerien mukaan 10 vaatii oikeastaan jo täydellisyyttä. Olen itse antanut urani aikana vain yhden 10 matematiikasta (uravuosia tostakymmentä luokanopena): oppilas sai kaikista kokeista 10, oli tunnilla aktiivinen, teki aina läksyt, teki innolla kaikki eriyttävät (eli ns. lisätehtävät, koska oli aina ennen muita valmis), asennoitui positiivisesti jne eli käytännössä kaikki oli 10 :)

Matematiikassa nimenomaan laskuvaiheiden (miten lopputulokseen on päädytty) "esiin kirjoittaminen" on äärimmäisen tärkeää - sen lisäksi, että se auttaa opettajaa ymmärtämään, miten kukin oppilas on lopputulokseen päätynyt, se kehittää myös oppilaan omaa ajattelua ja mallintamista. Tätä myös tóistetaan oppilaille jatkuvasti; kaikki vaiheet näkyviin, pelkkä vastaus ei anna täysiä pisteitä - näin jo alakoulussa eli kaikki oppilaat kyllä tietävät asian.

Vierailija
66/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tekisi mieli sanoa, että hanki elämä. Siis sellainen, jonka keskipiste ei ole lapsesi matematiikan numero.. Haloo.

Vierailija
67/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi yläasteella. Kasilla sain ekan kymppini. Ysillä eri ope sit sanoi et ysin päättötodistuksessa ei voi olla mulla kymppi koska oon saanu kympin aiemmin vaan kasin keväällä, kasin syksyllä ja seiskaluokalla oli 9. Eli yli 50 prossaa yläasteen numeroista olis pitänyt olla se 10 et olisin sen voinut saada. Ja tämän kommentin sanoi ihan ysiluokan ekoilla viikoilla.

Arvatkaapa mitä tapahtui, mä en opiskellu matikkaa koko ysiluokan aikana ja sain sen ysin sit todistukseen. Ainut mitä tein niin kuuntelin tunneilla, läksyjä en tehnyt kertaakaan. Tämän open periaattella kun mä olisin saanut sen 9 todistukseen vaikka joka kokeesta olis tullu vaan 8. No ei kyllä tullu vaan kaikesta huolimatta sain aina vähintään sen ysin.

Tarkoitan vain sanoa että olkaa varovaisia että ette tapa lapsen innostusta matematiikkaan, minulle niin kävi. Jos nyt sanot lapselle että virheitä ei saa tulla yhtään tai ei tule kymppiä ja hän tekee yhdenkin virheen niin millä muka saatte hänet tekemään parhaansa enää loppulukuvuotena. Ette mitenkään jos hän kerran tietää ettei voi enää kymppiä saada.

Joillain opettajilla on paöjon tiukemmat arvioinnit sen suhteen että kuinka helpoati kympin saa. Joillekin riittaa se että on selkeästi parenpi kuin ysin oppilas ja jotkut toiset vaativat täydellisyyttä. Ja onhan se väärin että eri opettajat käyttävät eri perusteita. Puhuisin vielä opettajan kanssa ja tarvittaessa ottaisin yhteyttå rehtoriin.

Vierailija
68/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ope

Joillain opettajilla on paöjon tiukemmat arvioinnit sen suhteen että kuinka helpoati kympin saa. Joillekin riittaa se että on selkeästi parenpi kuin ysin oppilas ja jotkut toiset vaativat täydellisyyttä. Ja onhan se väärin että eri opettajat käyttävät eri perusteita. Puhuisin vielä opettajan kanssa ja tarvittaessa ottaisin yhteyttå rehtoriin.

Vierailija
69/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tottakai sun juteltava ja vaadittava ja jopa ruinattava se kymppi sinne spettariin jos ei muu auta. Jouluhan siitä menis pilalle jos pojalla herne nenässä ja matikka "vaan" ysi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi