Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annanko asian olla vai onko tämä teidänkin mielestä väärin?

Vierailija
10.12.2011 |

Poika (7.lk) saanut matikan kokeista 10, 10- ja 10

Wilmaan on tullut syksyn aikana 4 "Hyvä ja aktiivinen tuntityöskentely"-merkintää

Tänään oli syksyn arviointikeskustelu. Opettaja sanoi, että sanoo jo nyt, ettei voi antaa todistukseen matikasta kymppiä, koska joitakin kertoja vihkotehtävät on ollut hyvin vaillinnaiset (ts. poika on oikonut laskuvaiheita, on älyttömän hyvä laskemaan päässä eikä ole laiskuuttaan? viitsinyt merkata jokaista laskuvaihetta ylös) ja kerran on ollut läksyt puoleksi tekemättä. Sanoi, että jos nuo asiat kevätlukukaudella on kunnossa ja kokeista ei tule 10- huonompaa, voi antaa sitten 10.

Pojalla on ollut AINA ennen 10 ja tiedän, että vetää herneen nenään, jos nyt saa 9.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

senkin takia tarkea oppia etta ylemmilla tasoilla kun lasketaan vaativia ja monimutkaisia tehtavia joista saa monta pistetta, pisteet maaraytyvat sen mukaan miten paljon valivaiheita on oikein. Eli itse loppuvastauksessa voi ollakin virhe mutta tehtavasta saa silti pisteita jos laskeminen on mennyt oikein melkein loppuun asti.

Vierailija
22/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tapa lasta opiskelemaan vai voisiko olla, että nyt ollaan luomassa pohjaa sille, että poika heittää koko homman läskiksi, jos ei kerran osaamisesta saa sitä numeroa, jonka ansaitsee. Meillä oli suunnilleen samoin paitsi että kotitehtävät oli aina tehty, käsialasta tuli valitusta. Esitin tuon äskeisen kysymyksen ja opettaja joutui toteamaan, että epäreilu arviointi voi aiheuttaa sen, että noin käy, mutta että tuskin tämä poika. Sanoin, että lapseni ei ole poikkeus eli jos hän näkee, että se luokan riekkuja, unohtelija ja lunttaaja saa yrittämisestä arvosanan 7, vaikka kokeista tulee 4-7, niin ei ole mitään järkeä itse opiskella, koska sitä kymppiä ei saa. Helpompi antaa olla ja ottaa se samainen 7.

Yhtä tyhjän kanssa ajatella, että ei mun tartte tehdä kaikkea, koska tiedän olevani hyvä..ei homma niin toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy osoittaa, että oikeaan lopputulokseen päätyi oikeaa reittiä.

senkin takia tarkea oppia etta ylemmilla tasoilla kun lasketaan vaativia ja monimutkaisia tehtavia joista saa monta pistetta, pisteet maaraytyvat sen mukaan miten paljon valivaiheita on oikein. Eli itse loppuvastauksessa voi ollakin virhe mutta tehtavasta saa silti pisteita jos laskeminen on mennyt oikein melkein loppuun asti.

Vierailija
24/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lasku pitää tehdä alusta loppuun, pelkkä tulos ei ole oikein KOKO laskussa vaan se on osa tehtävää.

Jos on kaksi lasta joista toinen merkkaa miten lasketaan koko tehtävä ja toinen laittaa vaan vastauksen niin toinen vaan saa täydet tehtävästä, ei molemmat.

Minustakin ope tekee hyvin että sanoo että lapsen laskutoimituksen vajaavuus on ainoa asia joka vaikuttaa numeroon ja lapsi vaikuttaa tekemisellään keväällä siihen millaisen numeron saa todistukseen mutta osaaminen pitää näyttää ja tehtävät merkitä kokonaan eikä vaan tulosta.

Tässä ei mitenkään selviä onko oppilaalle sanottu että koko laskutehtävä pitää merkitä vai tuleeko tämä täytenä yllätyksenä. Hinnaamalla vastaan oppilas huonontaa kokonaan yleiskuvaa itsestään ja käytöksestään.

Mutta ainakin keväällä numero korjaantuu jos lapsi tekee kuten pitää.

Muutenkin pitää ottaa huomioon onko luokalla muitakin kympin oppilaita, tyylistä riippuen opettaja laskee kuka saa kympin ja ketkä kasin ja ketkä loput kuutosta. Siis ihan sitä opettajan arvostelua koko luokan oppilaista tarkoitan, on ihan positiivista ettei vajaasta tekemisestä anneta täysiä pojoja, osaaminen pitää osoittaa.

Vierailija
25/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ope vaihtunut, vai miksi nyt tällai?

Mä sain aikoinaan ysillä uskonnon kokeista kaikista 10, kokeeseen vain 9

Koska ei oo tapana antaa opella kymppejä.

Vierailija
26/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan vain sanoa että olkaa varovaisia että ette tapa lapsen innostusta matematiikkaan, minulle niin kävi. Jos nyt sanot lapselle että virheitä ei saa tulla yhtään tai ei tule kymppiä ja hän tekee yhdenkin virheen niin millä muka saatte hänet tekemään parhaansa enää loppulukuvuotena. Ette mitenkään jos hän kerran tietää ettei voi enää kymppiä saada.

Joillain opettajilla on paöjon tiukemmat arvioinnit sen suhteen että kuinka helpoati kympin saa. Joillekin riittaa se että on selkeästi parenpi kuin ysin oppilas ja jotkut toiset vaativat täydellisyyttä. Ja onhan se väärin että eri opettajat käyttävät eri perusteita. Puhuisin vielä opettajan kanssa ja tarvittaessa ottaisin yhteyttå rehtoriin.

vaan jatkuvasta huolimattomuudesta ja unohtelustakin kotitehtävien suhteen. Ei opettajan kuulu antaa numeroa niille jotka ovat luonnostaan lahjakkaita jossain aineessa vaikka se saattaa auttaakin, vaan jokaiselle numerolle on tietyt kriteerit ja tavoitteet jotka on saavutettava jotta sen numeron saa.

Antaisitko itse opettajana kymppiä tyypille joka jättää läksyjä jatkuvasti tekemättä ja tehtävät kesken? Jos tehtävään merkkaa vain vastauksen ilman välivaiheita niin sen vastauksenhan on voinut vaikka luntata kirjan takaa, ei se osaamisesta sinällään kerro.

Lisäksi jos ei ole kärsivällisyyttä tehdä noita välivaiheita niin tosiaan matematiikassa eteneminen tyssää viimeistään yläasteen lopulla.

Vierailija
27/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joidenkin ymmmärrys ei riitä siihen, että lopputulos ei matikassa ole tärkeintä: lukiossa tehtäväkirjoissa on vastaukset kirjan takana. Opiskelija voi siis itse tarkistaa, onko oikeilla jäljillä matemaattisessa ajattelussaan. Varmaan nyt järkikin sanoo, että jos laskun vastaukset on annettu valmiina työskentelyyn, niillä välivaiheilla on suuri painoarvo.

Vierailija
28/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi yläasteella. Kasilla sain ekan kymppini. Ysillä eri ope sit sanoi et ysin päättötodistuksessa ei voi olla mulla kymppi koska oon saanu kympin aiemmin vaan kasin keväällä, kasin syksyllä ja seiskaluokalla oli 9. Eli yli 50 prossaa yläasteen numeroista olis pitänyt olla se 10 et olisin sen voinut saada. Ja tämän kommentin sanoi ihan ysiluokan ekoilla viikoilla.

Arvatkaapa mitä tapahtui, mä en opiskellu matikkaa koko ysiluokan aikana ja sain sen ysin sit todistukseen. Ainut mitä tein niin kuuntelin tunneilla, läksyjä en tehnyt kertaakaan. Tämän open periaattella kun mä olisin saanut sen 9 todistukseen vaikka joka kokeesta olis tullu vaan 8. No ei kyllä tullu vaan kaikesta huolimatta sain aina vähintään sen ysin.

Tarkoitan vain sanoa että olkaa varovaisia että ette tapa lapsen innostusta matematiikkaan, minulle niin kävi. Jos nyt sanot lapselle että virheitä ei saa tulla yhtään tai ei tule kymppiä ja hän tekee yhdenkin virheen niin millä muka saatte hänet tekemään parhaansa enää loppulukuvuotena. Ette mitenkään jos hän kerran tietää ettei voi enää kymppiä saada.

Joillain opettajilla on paöjon tiukemmat arvioinnit sen suhteen että kuinka helpoati kympin saa. Joillekin riittaa se että on selkeästi parenpi kuin ysin oppilas ja jotkut toiset vaativat täydellisyyttä. Ja onhan se väärin että eri opettajat käyttävät eri perusteita. Puhuisin vielä opettajan kanssa ja tarvittaessa ottaisin yhteyttå rehtoriin.

Valitettavasti opeissa on myös katkeria, vittumaisia ja sadisteja.

Numeron perusteet ovat ensi sijassa koenumerot, toiseksi tuntiaktiivisuus. Huolellisuus arvostellaan erikseen!

t.aineope

Vierailija
29/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jos ei ole kärsivällisyyttä tehdä noita välivaiheita niin tosiaan matematiikassa eteneminen tyssää viimeistään yläasteen lopulla.

Välivaiheilla on merkitystä lähinnä sen takia, että jos vastaus on väärin, voi oikein menneistä välivaiheista kuitenkin saada pisteitä. Lukiossa ja sitä korkeammalla tasolla on kaikissa ei-todistusta vaativissa tehtävissä mahdollista myös antaa ainoastaan vastaus!

Vierailija
30/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada nyt se ysi joulutodistukseen. Näin hän älyää, että kymppiin pitää oikeasti panostaa. Kun hän sen tajuaa, saa hän vahvoja kymppejä siitä lähtien. Nyt hän jäisi roikkumaan ysin ja kympin rajamaastoon.

Yläkoulussa on eri vaatimustaso kuin alakoulun puolella. Kymppejä ei tule helposti seiskaluokan joulutodistukseen. Mielestäni opettaja tekee lapsellesi palveluksen, jos nyt antaa sen ysin.

Arvosana ei ole sama kuin koenumeroiden keskiarvo pyöristettynä. En itse opeta matikkaa, mutta yläkoulun aineenopena olen toiminut ja tuo problematiikka on tuttua: vanhemmat näkevät kotona vain ne koenumerot. Eivät tiedä millainen lapsi on oppitunnilla. Olisi lapsenkin kannalta hyvä, että vanhemmat tukisivat opettajaa työssään. Hän on kuitenkin se opetusalan ammattilainen.

Ja pettymykset ovat kehittyvälle nuorelle hyväksi! Hän huomaa, että elämä jatkuu, vaikka hän ei saakaan aina kymppiä. Ja vanhemmat voivat kannustaa lasta ja osoittaa, että lapsi on hyvä ja rakas, vaikka ei saakaan aina kymppiä.

Vierailija
31/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällisesti sen minulle nyt selittää.

Eli:

Lapsi A saa yläasteen todistukseen matematiikan numeroksi 9

Lapsi B saa yläasteen todistukseen matematiikan numeroksi 10

Mitä tuo ero käytännössä tarkoittaa?

Muuta kuin vanhempien tyytymättömyyttä ysiin?

Ja lapselle vanhempien toimesta asetettuja lisäpaineita?

Matikan ysi on loistava numero. Muistakaa kertoa se lapsellenne.

Vierailija
32/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellinen osa matematiikka on se, että pitää todistaa ja osoittaa miten lopputulokseen on pääsyt.

Välivaiheet on merkitttävä.

Siitä on tehty niin yliarvostettua ja koululaistenkin pitäisi kunnioittaa matikkaa tieteenä! Erityisesti matikan opettajat ovat niitä jotka rakastavat omaa ainettaan ja jotka haluavat kaiken olevan täydellistä.

Opettajaa tuskin kannattaa lähteä vastustamaan. Pyydä tukiopetusta pojallesi, että saatte apua tähän välivaiheettomuuteen ja liian hyvään päässälaskutaitoon. Poikasi oppii kyllä perustelemaan vastauksensa kunhan tehtävät vaikeutuu.

Vierailija
33/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joidenkin ymmmärrys ei riitä siihen, että lopputulos ei matikassa ole tärkeintä: lukiossa tehtäväkirjoissa on vastaukset kirjan takana. Opiskelija voi siis itse tarkistaa, onko oikeilla jäljillä matemaattisessa ajattelussaan. Varmaan nyt järkikin sanoo, että jos laskun vastaukset on annettu valmiina työskentelyyn, niillä välivaiheilla on suuri painoarvo.

Eli jos katsot vain vastauksen kirjan takaa ei sillä mitään kymppejä tule kokeista. Meillä koenumerot määräsivät todistuksen numeron. Tuntiaktiivisuudella sai nostettua numeroa.

Vierailija
34/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen ahkeruutensa kehuminen. Ei sen sanominen että olet hyvä.

Vierailija
35/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oleellista ei ole pelkkä vastaus vaan laskutoimitus!

Jos oppilas ei tee laskutoimitusta niin ei silloin tee kuten sanotaan. Silloin tehtävä on VÄÄRIN, se on silloin puutteellinen, eikä kympin arvoinen vaikka vastaus olisi oikein. Se on silti puutteellinen.

Miksi yksi lapsi saisi muita enempi löysää? Kyllä opettaja varmasti vaatii kaikilta oppilailtaan saman. Ei vaan tältä yhdeltä oppilaalta.

Vierailija
36/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on aivan sama onko todistuksessa 9 vai 10.

Vinkua aina voi jos on tyytymätön mutta oikeestaan aivan merkityksetöntä.

Vierailija
37/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ajatuksenanne on laskea poikasi työelämään jossa matemaattisia taitoja ei tarvita, ymmärrän närkästymisesi, sillä hivelisihän se kymppi itsetuntoa sitten vanhana.

Opettaja kuitenkin olettanee, että poika jatkaa opinoja joko lukiossa tai amiksessa. Siksi hän ysillä osoittaa, että jatko-opinnoissa väloivaiheet tosiaan ovat lopputulosta tärkeämpiä. Opettaja selvästi uskoo poikaasi, joten tue häntä!

Vierailija
38/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettaja on ihan oikeassa. Ei se ope voi tietää vaikka poikas on luntannu ja kattonu vaan vastaukset kirjan takaa (meillä oli siellä oikeat vastaukset tarkistuksen vuoksi) tai laskenut koneella. Pitää olla kaikki lasku vaiheet näytillä jotta ope voi katsoa miten lasku on laskettu. Kannattaa opetella tuo nyt jo. Muuten jää esim. yo-kokeissa ja lukion kokeissa saamatta pisteitä.

T. Abiturientti

Vierailija
39/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
40/69 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi herranjumala... itsellä ollu 3lk. - ammattikoulun 3lk matikka (asteikolla 4-10) aina 5 vaikka kuinka yritin tehdä asiat niinku piti. olisit nyt tyytyväinen edes siitä ysistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä