Anteeksi oululaiset, että ajan nopeutusrajoitusten mukaisesti. :(
Olen vasta ostanut auton eikä ajokokemusta ole hirveän paljon. Lisäksi mulla on kaksi pientä lasta kyydissä. En vaan uskalla ajaa yhtä lujaa kuin muut vaan noudatan nopeusrajoituksia. Kyllä mä vielä opin ajamaan kuten muutkin, eikä muhun sitten tarvitse hermostua. Koettakaa kestää.
Kommentit (38)
Entä jos on pimeää, lunta tupruttaa taivaan täydeltä ja tie muistuttaa auraamatonta luistinrataa ja ajan 15 km/h alle rajoituksen ja joku haluaisi silti mennä kovempaa. Ajanko alinopeutta vai turvallista tilannenopeutta?
Pyydän myös anteeksi. Huonolla säällä ajan kelin mukaan, en rajoitusten. Ja hyvälläkään en aja satasta, alkaa auto huutaa liikaa.
Mulla on tuossa välillä nopeusnäyttö, joten mittari ei suuresti valehtele. Mutta on tuossa välillä ouluun noita mopoautoja ja traktoreitakin, joten kai mullakin on oikeus ajaa sitä vauhtia minkä tunnen hyväksi. Ja 90 on oikein hyvä vauhti.
Oulun liikenne tiedetään. Siellä ei koskaan aja niin lujaa etteikö joku kaistapää mene ohi.
kohta jossa voi ajaa sataa, niin siinä nysvätään 70-80 km/h, ja jonkin ajan kuluttua tullaan taajama-alueelle niin eikö ne samat nysvärit aja samaa vauhtia sielläkin, siis haloo!!!!
Itse ajelen 50 - 70 000 km vuodessa ja käytän lähes aina vakionopeussäädintä.
Näiden perässä ei pysty ajamaan, joiden nopeus seilaa 75 - 85km/h 80 alueella.
Suoraan sanoen pakko ohittaa kun paikka tulee, vaikka nopeus olisi silloin yli 80 km/h.
Ei tarvi ohittaa. tuo on ihan normaali vaihteluväli +/- 5 km/h. Kun jätät vähän pidemmän turvavälin niin vakionopeudensäätö pelaa niillä pelkillä hienosäädöillä.
Et todellakaan tällöin aja alinopeutta. Mutta jos joku perässä roikkuu päästä se silti ohi.
Käsittääkseni tässä nyt puhutaan normaaleista hyvistä ajokeleistä.
Pimeällä ja huonolla kelillä on paljon muuttujia sopivaan nopeuteen.
Esim.
- pimeänäkökyky
- ajokokemus
- auto ja sen tekniikka
- renkaat
T: 4
No eihän se pakko ole ohittaa koskaan.
Mutta kun se nopeus ei vaihtele niin nopeasti ajetaan 75km/h kun vastaantulijoita, keltaista viivaa ym ja 85 kun ohituspaikka.
Kun päivä rupeama on 500 - 600 km kyllä silloin optimoidaan myös matka-aika, mutta odotan aina että ohituspaikka on turvallinen.
Oulun liikenne tiedetään. Siellä ei koskaan aja niin lujaa etteikö joku kaistapää mene ohi.
eli loppujen lopuksi ei edes hyötynyt mitään siitä ohituksesta, kunhan nyt vaaransi itsensä ja muut ohittamalla jossain idioottipaikassa jossa kukaan järkevä ei ikinä ohittais. Mutta kun joillakin on niin kiire eivätkä he jää nysväämään kenenkään perään.
ei se mitään, ei täällä tule perusteltua / kirjoitettua kaikkea niin tarkasti.
Parasta, että kaikki tienkäyttäjät ottaisivat muut kulkijat huomioon.
Itse päästän aina takaatulijat ohitse, siis helpotan ohitusta, jos näen että haluavat ajaa kovempaa kuin oma nopeuteni.
Pahinta on provoisiminen ja provosoituminen, olen nähnyt aivan hirveitä tilanteita kun joku on provosoitunut.
maakunnasta tulleita, jotka vilkuttaa kun poistuvat liikenneympyrästä. Tommonen ei meillä Oulussa ole tapana, mut ei ne tajua.
mutta silti niitä puskurissa roikkujia on. Tässä taannoin taas ajoin 110. Takaa tuli hirveää vauhtia auto, joka jäi taakse. Ajoin leveällä tiellä aivan oikeaa reunaa, että pääsee ohi, kun ei vastaantulijoitakaan ollu ja siinä nyt mahtuu ohi vaikka olisikin, niin ei menny.
Aloin sitten puottaa vauhtia. Kun oli vauhti alle 80, niin johan sieltä osattiin lähteä. Toisinaan koukkaan jopa bussipysäkille, mut moottoriliikennetiellä niitä nyt ei ole.
Mulla oli auton takalasi aivan likanen, niin silti näin, että takana tulija joutui vinguttaa lasinpyyhkijöitä koko ajan eli oli tosi lähellä takana. Tiestä nousi rapaa, mutta ei enää satanu.
Se mua noissa puskurissa ajajissa ärsyttää, et jos joudun yllättäin jarruttamaan, niin päälle tulee.
Aikoinaan kuulin radion autoiluohjelmassa Enskalta hyvän neuvon. Jos pystyt lukemaan edellä ajavan rekisterinumeron, niin olet liian lähellä. Sitä olen koittanu noudattaa. No eihän se ruuhkassa onnistu, eikä taajama-alueella, mutta kyllä noilla pitkillä siirtymillä.
ajamisesta eli ap on tyyppi, joka noudattaa lakia.
vaarallisia jotka eivät huomioi muita.
Alkuperäinen viestihän oli hiljaa ajamisesta.
Minusta se on OK kunhan huomioi muut tienkäyttäjät, joiden ei tarvitse ajaa yhtä hitaasti.T: no 4
Kun ensimmäistä kertaa ajoin Oulussa keskustasta rautatieasemalle päin, olin ihan kauhuissani kun autoja oli kolme vierekkäin enkä tiennyt montako kaistaa siinä on ja miten ryhmittyä. Nyt tiedän, että kaistoja on tasan niin monta kuin oululainen itte haluaa, siinähän ei joku käpyinen viiva tiessä merkkaa yhtään mitään.
Mut olin pari viikkoa sitten Kajaanissa, ja siellä ihmiset tuli jotenkin tosi luottavaisina suojatielle, eivätkä odottaneet ettei autoja ole tulossa. Aivan kuin siellä autoilijat tosiaan pysähtyisivät suojateiden eteen. Kummallista. Oli nuo jalankulkijat nähdäkseni ihan selvin päin ja normaaleja ihmisiä, en tiedä miksei niillä ollut tuon enempää itsesuojeluvaistoa.
että ajan tämmösillä keleillä just niin hitaasti kuin haluan!
ajamisesta eli ap on tyyppi, joka noudattaa lakia.
ap
Olen vasta ostanut auton eikä ajokokemusta ole hirveän paljon...
Ehkä tuli tulkittua ap:n viestiä väärin.
Olen vaan havainnut, että kokemattomat eivät pysty pitämään niin tasaista ajonopeutta kuin kokeneemmat. Tämä "nykiminen" aiheuttaan turhia ohituksia. Samoin kokemattomat ajavat yleensä hiljempaa kuin kokeneet.
Jokaisen on parasta ajaa oman taitotason mukaisesti.
En puhu ali- tai ylinopeudesta, vaan jos ajatte hiljempaa, ottakaa muut tielläliikkujat huomioon.jos joutuu tai haluaa ajaa hiljempaa kuin muut voihan sitä ottaa muutkin huomioon.
Esimerkkejä:
- Ajaa niin oikeassa reunassa kuin mahdollista.
- hiljentää kun hyvä ohituspaikka.
- näyttää vilkulla kerran oikealle kun hyvä ohituspaikka.
...vaarallisia jotka eivät huomioi muita.
Alkuperäinen viestihän oli hiljaa ajamisesta.
Minusta se on OK kunhan huomioi muut tienkäyttäjät, joiden ei tarvitse ajaa yhtä hitaasti.T: no 4
jos joutuu tai haluaa ajaa hiljempaa kuin muut voihan sitä ottaa muutkin huomioon.
Esimerkkejä:
- Ajaa niin oikeassa reunassa kuin mahdollista.
- hiljentää kun hyvä ohituspaikka.
- näyttää vilkulla kerran oikealle kun hyvä ohituspaikka.
Tiedätkö muuten että nelikaistaisella tiellä pitäisi ajaa aina oikealla kun mahdollista. (ei tietenkään koske ruuhka-aikaa, mutta silloinkin kannattaa ajaa oikealla jos ajaa hiljempaa).
Siis tämä löytyy tieliikennelaista. (2 luku 9§)
Joo ja sitten yksi probleema on nämä vieterinilkka kuskit.
Ne eivät pysty tasaista nopeutta ajamaan millään.
Itse ajelen 50 - 70 000 km vuodessa ja käytän lähes aina vakionopeussäädintä.
Näiden perässä ei pysty ajamaan, joiden nopeus seilaa 75 - 85km/h 80 alueella.
Suoraan sanoen pakko ohittaa kun paikka tulee, vaikka nopeus olisi silloin yli 80 km/h.
Käyttäkää vakionopeussäädintä, jos autoissanne on sellainen.