Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihana joululahja! Saimme eilen asuntolainan maksettua pois :)

Vierailija
09.12.2011 |

Jippii! Oon tosi onnellinen, kun ei ole enää velkaa. Tällaisesta aiheesta ei kehtaa suurta mölyä pitää ystävien kesken, niin iloitsen sitten täällä Anonymiassa :)

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

=)

Vierailija
22/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi kun asuu jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla niin varmaan pärjää vähemmällä. Terv. Helsinkiläinen

Meillä oli just asunnon ostovaiheessa tilanne, että miehellä olis ollut työtarjous sekä täältä "maalta" että Helsingistä. Palkka suunnilleen sama, mutta elämä olisi ollut tosi paljon kalliimpaa Helsingissä. Valitsimme pikkukaupungin ja täällä on niin paljon helpompaa tehdä edullisia valintoja. Siis jo pelkästään sen asumisen suhteen. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois 2, 5 vuodessa (30 kk) Olette siis lyhentäneet lainaa tonnin kuussa + verot.

Miten se on mahdollista 2000-3000 euron NETTOtuloilla? Varmasti teillä - vaikka kuinka säästäväisesti eläisittekin - on ihan normaalit välttämättömät elinkustannukset. Sähkö, vesi, ruoka, auto (?), vakuutukset ym.

Olisi kyllä tosi kiva kuulla teidän budjettinne eriteltynä; kuulostaa nimittäin aika mahdottomalta!

Onnea kuitenkin teille ja velattomalle kodille!

t. *katkera helsinkiläinen 270 000 euron kerrostalokolmiossaan*

Korkoja maksoimme alle 20€/kk ja maksoimme tuon lainan käytännössä pois ylimääräisillä lyhennyksillä (=20000€ ja 6000€). Äitiysvapaani aikaan säästimme reilusti yli 1000€/kk ja myöhemmin yli 500€/kk. Asumiskulut olivat laina mukaan lukien n. 600€/kk ja muihin kuluihin pystyy tosi paljon omalla kulutuskäyttäytymisellään vaikuttamaan. Ihan oikeasti olemme eläneet tosi säästeliäästi kirpputorit hyödyntäen, vaikka et sitä uskoisikaan.

Olen tottunut tulemaan pienillä tuloilla toimeen. Kymmenen vuotta sitten opiskelijana selvisin ilman lainaa neljä opintovuottani. Vuokran ja sähkölaskun jälkeen minulla oli 100€/kk elämiseen. Se riitti.

Mies on yhtä tarkka luonteeltaan...

Vierailija
24/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkoja maksoimme alle 20€/kk ja maksoimme tuon lainan käytännössä pois ylimääräisillä lyhennyksillä (=20000€ ja 6000€). Äitiysvapaani aikaan säästimme reilusti yli 1000€/kk ja myöhemmin yli 500€/kk. Asumiskulut olivat laina mukaan lukien n. 600€/kk ja muihin kuluihin pystyy tosi paljon omalla kulutuskäyttäytymisellään vaikuttamaan. Ihan oikeasti olemme eläneet tosi säästeliäästi kirpputorit hyödyntäen, vaikka et sitä uskoisikaan. Olen tottunut tulemaan pienillä tuloilla toimeen. Kymmenen vuotta sitten opiskelijana selvisin ilman lainaa neljä opintovuottani. Vuokran ja sähkölaskun jälkeen minulla oli 100€/kk elämiseen. Se riitti. Mies on yhtä tarkka luonteeltaan...

En kyllä tiedä pitäisikkö sääliä vai kumartaa..ihan siitä syystä että ekana tulee mieleen että mitä te syötte? Vastuutonta on syöttää huonoa ravintoa lapselle /lapsille, siksi kiinnostaa. Teillä ei ole autoa eikä työmatkakuluja? Entä vakuutukset, sähkö, netti, puhelimet, tv-lupa?

Vierailija
25/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan kuvitella tuota huojentuneisuuden tunnetta! Meilläkin tuloihin mitoitettu asunto Itä-Suomesta eikä enää kovin kauaa, kun asunto on maksettu :).

Minä en sääli teitä tuosta "kitukuurista" vaan onnittelen ja nostan hattua mielettömän hienosta saavutuksesta!! Noin tarkkaan olis monenkin tässä maassa syytä elää!

Vierailija
26/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen suuresti teidän suunnitelmallisuutta ja tarkkuutta talousasioissa.

ONNEA.

Vierailija
27/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkuus talousasioissa on varmasti se avainsana. Kyllä meillä ihan hyvin syödään, että mitään hillitöntä kitukuuria ei siinä suhteessa ole pidetty. Toki sienestämme ja marjastamme ja hyödynnämme kauden vihannekset + muut normaalit tarkan euron ruokajutut.

Me emme vain koe tarpeellisiksi kaikkia hienoja elektronisia vempaimia ja viimeisen muodin mukaisia vaatteita/sisustusjuttuja. Kymmenen vuotta vanha postimerkin kokoinen TV riittää ja tämä melkein yhtä vanha tietsikka :) Vaatteemme ovat pääsääntöisesti kirpputoreilta, mutta silti pukeudumme siististi. Myös kodinsisustuksessa ja leluissa jne. olemme hyödyntäneet tosi paljon kirpputoreja. Kirppisostoksissa on vielä sekin rahallinen hyöty, että monesti olen saanut meiltä pieneksi jääneestä kirppisvaatteesta huutiksessa enemmän kuin mitä aikoinani itse maksoin... Ja juuri euron säästö siellä ja täällä vaikuttaa loppupeleissä tosi paljon.

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vierailija
28/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä pitäisikkö sääliä vai kumartaa..ihan siitä syystä että ekana tulee mieleen että mitä te syötte? Vastuutonta on syöttää huonoa ravintoa lapselle /lapsille, siksi kiinnostaa. Teillä ei ole autoa eikä työmatkakuluja? Entä vakuutukset, sähkö, netti, puhelimet, tv-lupa?

Vierailija
29/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin velkanne oli niin naurettavan pieni asuntovelaksi, etten alkais kehuskelemaan.

hyvinkin kehuskella, eipähän ole vaaraa henkilökohtaisen konkurssin tekemisestä! Hyvä ap ja hyvä ettet välitä muiden typeristä puheista!

Vierailija
30/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 2000e/kk, lyhennys 1000e/kk ja säästöön 1000e/kk. Miten tämä yhtälö tuntuu hieman erikoiselta?

Mutta onnea velattomasta asunnostanne.

pois 2, 5 vuodessa (30 kk) Olette siis lyhentäneet lainaa tonnin kuussa + verot.

Miten se on mahdollista 2000-3000 euron NETTOtuloilla? Varmasti teillä - vaikka kuinka säästäväisesti eläisittekin - on ihan normaalit välttämättömät elinkustannukset. Sähkö, vesi, ruoka, auto (?), vakuutukset ym.

Olisi kyllä tosi kiva kuulla teidän budjettinne eriteltynä; kuulostaa nimittäin aika mahdottomalta!

Onnea kuitenkin teille ja velattomalle kodille!

t. *katkera helsinkiläinen 270 000 euron kerrostalokolmiossaan*

Korkoja maksoimme alle 20€/kk ja maksoimme tuon lainan käytännössä pois ylimääräisillä lyhennyksillä (=20000€ ja 6000€). Äitiysvapaani aikaan säästimme reilusti yli 1000€/kk ja myöhemmin yli 500€/kk. Asumiskulut olivat laina mukaan lukien n. 600€/kk ja muihin kuluihin pystyy tosi paljon omalla kulutuskäyttäytymisellään vaikuttamaan. Ihan oikeasti olemme eläneet tosi säästeliäästi kirpputorit hyödyntäen, vaikka et sitä uskoisikaan.

Olen tottunut tulemaan pienillä tuloilla toimeen. Kymmenen vuotta sitten opiskelijana selvisin ilman lainaa neljä opintovuottani. Vuokran ja sähkölaskun jälkeen minulla oli 100€/kk elämiseen. Se riitti.

Mies on yhtä tarkka luonteeltaan...

Vierailija
31/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan asiallista ylivelkaantumisen hoitamista. Nyt tarkkana ettette joudu uudelleen kuseen - vanhempina teidän kuuluu tarjota lapsille hyvät kasvuolot ilman miljoonavelkoja.

Vierailija
32/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hieno saavutus, olet ansainnut hehkutuksen asialla!

Vierailija
33/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lahjaksi siitä ei ole. Itsehän velkanne meksoitte.

Vierailija
34/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teillä on hyvää aikaa kartuttaa puskurirahastoa tuleviin menoihin niin pärjäätte varmasti hyvin ilman velkaa jatkossakin. Näin sen pitäisikin mennä, että menot ja tulot oikeasti kohtaisivat. Pääkaupunkiseudulla se on varmasti vaikeaa asuntokuplan vuoksi, mutta muissa kaupungeissa täysin mahdollista.

Mikä sen mukavampaa, kuin että voi toteuttaa unelmiaan halvalla. Olette löytäneet kodin todella edullisesti.

Vierailija
35/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateelliset yrittäisivät ihan väkisin keksiä jotain negatiivista tästä teidän onnistumisesta! :D

Onnea teille, muistakeehan nyt niillä säästyneillä rahoilla käydä ostamassa multitabsia ja porkkanaa, että ei tartte tehdä ls-ilmoa kun lapset ei saa kunnon ruokaa! ja ei sitten liikaa niitä vitamiinejakaan kun sekin kuulemma tappaa. ;D

Vierailija
36/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateelliset yrittäisivät ihan väkisin keksiä jotain negatiivista tästä teidän onnistumisesta! :D

Onnea teille, muistakeehan nyt niillä säästyneillä rahoilla käydä ostamassa multitabsia ja porkkanaa, että ei tartte tehdä ls-ilmoa kun lapset ei saa kunnon ruokaa! ja ei sitten liikaa niitä vitamiinejakaan kun sekin kuulemma tappaa. ;D

Ja porkkanat tietenkin luomua!

Vierailija
37/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni ei ollut olla negatiivinen mutta kuten sanoin ilman taustatietoja en voi sanoa kumarranko vai säälinkö. Jos perhe syö esim. kasvispainotteisesti ja sitä kautta ruoassa säästäen se on hienoa mutta jos syödään lauantaimakkaraa ja halvimpia nakkeja että saadaan laina maksettua mahdollisimman pian niin en näe siinä mitään järkeä. Pidän meitäkin säästäväisinä ihmisinä mutta kyllä tällaista talousneroakin alkaa ihmetyttämään yhtälö 2000 euron nettotulot joista 500 säästöön ja tonni lainoihin kun on autokin olemassa. Saatikka että tonni säästöön ja tonni lainoihin 2000 euron netosta. YLEENSÄ kun aina myöhemmin selviää että oikeasti ne tulot onkin olleet jotain muuta, on saatu perintöä tai muuta helpotusta joten siksi talousasia kiinnostaa.

En mä näe yhtään syytä olla kateellinen. Olen reilusti nuorempi kuin ap, meillä on täysin remontoitu rivitaloneliö ja lainaa 70000 euroa ja tämä on meille oikein passeli tilanne =)

Vierailija
38/49 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmio neljälle.

Vierailija
39/49 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille iloani jakaneille! Olen edelleen tosi onnellinen ja aion jatkaa samaa säästäväistä linjaani edelleen. :) Meillä tosiaan lapset ruokitaan edullisesti mutta terveellisesti, puetaan siististi kirppisvaatteisiin ja sisustetaan koti nätisti käytettyjä huonekaluja entisöiden sekä kirpputoreja hyödyntäen. Kaunista vaan ei kallista.

ap, monta lasta ja monta huonetta? Meillä kolmio neljälle.

Kolmio neljälle meilläkin, kiitos kysymästä.

En oikein tajua, mistä kirjoittajat ovat saaneet päähänsä, että laitoimme joka kk tonnin lainaan ja tonnin säästöön niistä pikkuisen reilu 2000€:n (=2000-2300€ kuusta riippuen) nettotuloista. En tiedä, miksi edes alan tätä erittelemään, mutta alan kuitenkin... Ehkä joku saa tästä vinkkiä omaan talouteensa tai sitten ei... Lainanlyhennys + korot olivat n. 200€/kk (eli asumiskulut laina + vastike + sähkö + vakuutus mukaan lukien yht. n.600€/kk). Käteen jäi siin n. 1400€/kk, josta kyllä hyvinkin sai säästöön vähintään sen 500€. Ja äitiysvapaani aikana tulot olivat yli 3000€, jolloin säästimme vähintään 1000€/kk. Yleensä huomattavasti enemmän. Nuo säästöt sitten käytimme ylimääräisiin lyhennyksiin: ensin 20000€ ja nyt loput 6000€. Tähän viimeiseen lyhennykseen auttoi kyllä suuresti veronpalautukset, joissa tuli mm. ne viimevuotisen kylpyhuoneremonttimme kotitalousvähennykset. Ja tosiaan kirpputoreilta ja huutiksesta olen "tienannut" suunnilleen tonnin vuodessa, kun olen myynyt kaikkea tarpeetonta eteenpäin. Se ei ole oma mokani, jos ihmiset ovat valmiita maksamaan huutiksessa esim. käytetystä toppahaalarista 40€, kun itse olen sen omalle lapselleni ostanut joko kirppikseltä kympillä tai ALE:sta 30€:lla. Mutta noita kirppisjuttuja en toki ole laskenut perheemme nettotuloihin, kuten ei luultavasti kukaan muukaan tee. Melkein satanen kuussa niistäkin on kuitenkin kertynyt...

Mikä tässä meidän "talouskurimuksessa" vielä ihmetyttää? :)

Vierailija
40/49 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin joku taas naputtaa sormi pystyssä ja laskin kourassa ;D

Kylpyhuoneremontin tosiaan teimme laina-aikana, mutta siihen meillä oli säästetty rahat jo ennen lainan ottoa. Siis maksoimme sen niistä puskurirahoista.