En sitten täyttänyt neuvolan voimavarakyselyä.
Sanoin ystävällisesti mutta lujasti, että kysely on liian henkilökohtainen. Kiitän siitä, että lapseni kehitystä seurataan, mutta pidän jonkinlaista rajaa perheemme (ja minun!) asioihini puuttumisessa. Jos koen tarvitsevani apua tällä saralla, pyydän sitä sitten itse. Täti sanoi, että asia selvä. Kukaan muu tehnyt samaa?
Kommentit (128)
Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:41"]
Hyvä 64: Kuten sanoin, en vastannut koko kyselyyn, vaikka se sinun kieltäsi kutittaakin :) Ennakoin tulevaa. Lapsen tietoja ja siinä samalla minun yksityiselämäni tietoja kirjataan rekisteriin. Koska niitä kirjataan, niin niitä voidaan myös lukea. Neuvola lähettää lapsen ja minun tietojani kouluun (ellei vielä, niin varmasti hyvin pian) . Koulun terveydenhoitaja taas, jis olen eri mieltä jostai asiasta, saattaa suuttua ja lähteä kaivelemaan NEGATIIVISIA asioita minun yksityiselämääni koskien jostain muinaisuudesta. Luuletko, että kaikki terveydenhoitajat ovat pyhimyksiä? Enkä ihmettelisi vaikka tulevaisuudessa joku lukion utelias jumppamaikka saisi virkansa puolesta vapaasti lukea opppilaidensa sekä heidän VANHEMPIENSA kirjattuja terveystietoja.
[/quote]
OK... oletko joskus kuullut että näin olisi tapahtunut elävässä elämässä, vai onko tää edelleenkin vain varautumista johonkin, joka saattaa tapahtua? Itse en ole kuullut tällaisesta. Ja mistä voisit olla eri mieltä th:n kanssa, kai sulla jotain on jo mielessä kun tällaista pohdit? Rokoteasioista kenties? Esimerkiksi HPV- ja sikapiikit ovat toistaiseksi olleet vapaaehtoisia, eikä tietääkseni kenenkään kimppuun ole terveydenhoitopuolelta käyty siksi ettei piikkiä ota. Itse kieltäydyin sikapiikistä raskaana ollessani ja neuvolantäti suhtautui kyllä asiaan nyreästi, mutta hittoakos se mua kiinnostaa miten joku mun täysin laillisiin valintoihin suhtautuu. Ei ole kostautunut mulle millään tavoin tuo "erimielisyys".
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:41"]
Hyvä 64: Kuten sanoin, en vastannut koko kyselyyn, vaikka se sinun kieltäsi kutittaakin :) Ennakoin tulevaa. Lapsen tietoja ja siinä samalla minun yksityiselämäni tietoja kirjataan rekisteriin. Koska niitä kirjataan, niin niitä voidaan myös lukea. Neuvola lähettää lapsen ja minun tietojani kouluun (ellei vielä, niin varmasti hyvin pian) . Koulun terveydenhoitaja taas, jis olen eri mieltä jostai asiasta, saattaa suuttua ja lähteä kaivelemaan NEGATIIVISIA asioita minun yksityiselämääni koskien jostain muinaisuudesta. Luuletko, että kaikki terveydenhoitajat ovat pyhimyksiä? Enkä ihmettelisi vaikka tulevaisuudessa joku lukion utelias jumppamaikka saisi virkansa puolesta vapaasti lukea opppilaidensa sekä heidän VANHEMPIENSA kirjattuja terveystietoja.
[/quote]
Nyt kyllä kuulostaa hyvin vahvasti siltä että sulla on jotain salailtavaa. Huolestuttavaa nimenomaan lapsesi kannalta.
Etkö saatana S I T T E N K Ä Ä N näyttänyt. Etkö, perkele. keksi mitään muunlaista aloitusta? Autuaita eivät ole henkisesti köyhät...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:03"]
Nyt meni kyllä lainaus aivan väärälle viestille?? Mitähän tässä taas tapahtui.
"Huvittaa tuommonen valitus :D Valitetaan että ei saa neuvolasta apua ja lapsiperheet jätetään yksin ja mää mää, muttasitten kun avun tarvetta kartoitetaan tuommosella kyselyllä niin pitää valittaa siitäkin. Voi elämä.."
Tuohon siis kommentoin, en tuohon seksijuttuun.
[/quote]
Mulla kävi samalla tavalla kun yritin tuota kommentoida... Tuli aina väärä viesti lainatuksi, vaikka kokeilin monta kertaa.
[/quote]
Ei edelleenkään toimi sen viestin lainaaminen, joten kommentoinpa tässä sitten...
Mun kokemusten mukaan neuvolassa nimenomaan "kartoitetaan" avun tarvetta, seurataan ja kytätään, mutta mitään oikeaa apua ei saa. Mitä apua se on, että papereissa lukee "seurataan"?
Niinkuin joku toinenkin terkka jo jossain välissä sanoi, ei kyselyn vastauksia mihinkään tallenneta, yleensä lappu annetaan takaisin vanhemmille. Sen idea on toimia apuvälineenä, keskustelun herättäjänä itse perheelle. Itse ainakin kirjaan papereihin vain esim. "voimavaralomakkeen täyttäneet, ei huolenaiheita" tms, mistä käy ilmi, että asia on hoidettu (jos joskus joku mamma haluaa tietojaan tarkastaa, täytyy kaikki tehty olla näkyvillä). Kuitenkaan kovin yksityiskohtaisesti asiasta ei kirjata.
Ja muistakaa hyvät mammat, neuvola on täysin vapaaehtoinen, jos siellä käyminen on noin raskasta ja aiheuttaa epäilyksiä juuri teidän elämän kyttäämisestä, ei sinne ole mikään pakko edes mennä!
Minä otin tuon kotiin täytettäväksi ja jätin palauttamatta. Kukaan ei ikinä kysynyt lomaketta. Ihan älytön kysely, minulla ei ole mitään mielenkiintoa selvittää millekään taholle noita asioita.
Jokainen, jolla ei ole mitään yksityiselämää, voi minun puolestani asua vaikka lasitalossa. Mutta älkää odottako muiden tekevän niin. Terveydenhoitajan velvollisuus on tarjota tuota lappusta, mutta pidän epäeettisenä, että th vaatii saada mitään tietoa vanhempien asioista. Neuvola on lapsen kehityksen seurantaa ja rokotuksia varten. Siksi siellä on hyvä käydä, onhan se edullisempaa kuin yksityisellä. Jos joku ei ymmärrä mitä eroa on salattavilla asioilla ja yksityisasioilla, niin en voi auttaa. Ehkä hieman elämänkokemusta selvittää tämän.
Täh? Katoin kyseisen lapun läpi ja ei tuossa minusta mitään kyyläystä ole, ihan normaaleja kysymyksiä joiden avulla voidaan sitten keskustella mahdollisista ongelmatilanteista.
Toihan on juuri niitä kyselyitä, joissa ei ole suurimmalle osalle yhtään mitään erikoista.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:32"]
Neuvola on lapsen kehityksen seurantaa ja rokotuksia varten. Siksi siellä on hyvä käydä, onhan se edullisempaa kuin yksityisellä.
[/quote]
Neuvolan tehtävänä on itse asiassa tukea koko perheen hyvinvointia, sitä varten on THL määrittänyt laajat terveystarkastukset 4kk, 1,5v ja 4v iässä - juuri silloin, kun voimavarakaavakkeitakin hyödynnetään.
Lisätietoa asiasta:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/maaraaikaistarkastukset/laaja/lastenneuvola
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:32"]
Neuvola on lapsen kehityksen seurantaa ja rokotuksia varten.
[/quote]
Ai sä meinaat että vanhempien ongelmilla ei ole lapsen kehitykseen mitään vaikutuksia?
Olipas siinä kysely. Kävin katsomassa netistä. En olisi tuollaiseen vastannut.
Keksiikö joku miksi ne lomakkeet oli suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja JAPANIKSI? Kun luulisi että joku venäjäkin olisi yleisempi kieli Suomessa kuin japani.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:54"]
Keksiikö joku miksi ne lomakkeet oli suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja JAPANIKSI? Kun luulisi että joku venäjäkin olisi yleisempi kieli Suomessa kuin japani.
[/quote]
Kyseessä on kansainvälinen tutkimus. Ne tiedot menee todellakin eteenpäin ja tutkijat saavat yhdistellä niitä esim. Kelan tiedostoihin, työkkärin tiedostoihin, sairaskertomuksiin jne. eli yksittäisestä ihmisestä voidaan tehdä aika tarkka profiili. Vain suomalaiset ovat vastanneet niihin kyselemättä, ja se oli neuvolan tarkoitus eli kerätä mahdollisimman kattava otos tietoa vanhemmilta, jotka kuvittelevat neuvolan olevan vain lapsen parhaaksi.
En ensin muistanut täyttää ktyseistyä lomaketta, sitten jätin tahallaan palauttamatta, koska terveydenhoitaja kinusi sitä mielestäni liian intensiivisesti. Hänellä oli sitten tästä herännyt huoli perheemme voimavaroista vauva-arjessa ja hän "oli pakotettu tekemään lastensuojeluilmoituksen"! Meinasi kyllä kiehahtaa hieman yli, kun hän mukapahoillaan kertoi, että aikoo ilmoituksen tehdä. Että varokaa vaan näitä ammattilaisia ja heidän huoltaan.
Me täytettiin kaksin ja sanottiin ettei tullu mitään mikä meidän mielestä vaatis mitään erityistä käsittelyä/huomiota/parantamista. Ei palautettu lomaketta. Se oli sillä ok ja siirryttiin muihin asioihin.
Aika karmeita tutkimuksia! Aivan kuin vanhemmuus olisi rikos johon syyllistyneitä pitää kuulustella ja lisäksi käydä läpi näiden ihmisten elämää myös päiväkodin henkilökunnan kanssa sekä oikein suunnitella kuulustelutilaisuus yhdessä lääkärin kanssa. Sievistelevä ilmaisu "voimavarakysely" on kyllä merkitykseltään ihan jotain muuta. Ja tiedot rekisteröidään potilasasikirjaan, ei vaan lapsen ja hänen vanhempiensa vaan koko suvun. Ilmenee myös, ettei neuvola olekaan niin vapaaehtoinen. Kutsun noudattamatta jättämisen syyt pitää selvittää ja mitä ilmeisemmin painostuksen alla toteltava kutsua.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:54"]
[/quote]
Kyseessä on kansainvälinen tutkimus. Ne tiedot menee todellakin eteenpäin ja tutkijat saavat yhdistellä niitä esim. Kelan tiedostoihin, työkkärin tiedostoihin, sairaskertomuksiin jne. eli yksittäisestä ihmisestä voidaan tehdä aika tarkka profiili. Vain suomalaiset ovat vastanneet niihin kyselemättä, ja se oli neuvolan tarkoitus eli kerätä mahdollisimman kattava otos tietoa vanhemmilta, jotka kuvittelevat neuvolan olevan vain lapsen parhaaksi.
[/quote]
Mutta miten helkkarissa tiedot menee eteenpäin kun niitä ei mihinkään kirjata ylös? Aika kehnoa tutkimusmatskua.
Mä olen sen täyttänyt ja palauttanut, mutta enemmän kaiveli ihan tavalliset juttelut neuvolassa. Luotin neuvolatätiin enkä oikeasti _tiennyt_ tai tajunnut että kaikki kirjataan session jälkeen koneelle! Myöhemmin hain terkkakeskuksesta printtiä jostain jalkavaivastani. Hoitaja printtasin kaikki mun tiedot joiltain kuukausilta, ja sieltä tuli voi sun mitä neuvolassa juteltuja väsymyksiä ja kaikkea, ihan kaikkea... Olin vain jutellut luottamuksellisesti tietämättä että kaikki kirjataan ylös. Siihen loppui avoimuuteni neuvolassa tai missään terveydenhuollossa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:36"]
Mä olen sen täyttänyt ja palauttanut, mutta enemmän kaiveli ihan tavalliset juttelut neuvolassa. Luotin neuvolatätiin enkä oikeasti _tiennyt_ tai tajunnut että kaikki kirjataan session jälkeen koneelle! Myöhemmin hain terkkakeskuksesta printtiä jostain jalkavaivastani. Hoitaja printtasin kaikki mun tiedot joiltain kuukausilta, ja sieltä tuli voi sun mitä neuvolassa juteltuja väsymyksiä ja kaikkea, ihan kaikkea... Olin vain jutellut luottamuksellisesti tietämättä että kaikki kirjataan ylös. Siihen loppui avoimuuteni neuvolassa tai missään terveydenhuollossa.
[/quote]
Ne kirjataan ylös myös sen vuoksi, että on mahdotonta muistaa mitä on kenenkin kanssa keskustellut kuukausi tai useampi takaperin. Olisi tosi noloa jos ei yhtään muista mitä on keskusteltu vaikka väsymyksestä, vaikka asiakas tietenkin odottaa että juttu jatkuu siitä mihin on jääty. Vai haluaisitko että joka kerta tarjoan perhetyötä avuksi, vaikka olet jo sanonut ettet halua kotiisi ketään ulkopuolista? Taitaisi loukata kun "ei terkkaria kiinnostanut sen vertaa sinun asiasi että muistaisi mitä juteltiin". Neuvolassa kun yritetään luoda pitkäaikaista suhdetta asiakkaaseen.
Tästä aiheesta voisin tehdä "Ulkosuomalainen ihmettelee" -aloituksen. Uskomatonta, mihin kaikkeen kiltit suomalaiset suostuvat!!! Ja joutuvat.