Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En sitten täyttänyt neuvolan voimavarakyselyä.

Vierailija
09.12.2011 |

Sanoin ystävällisesti mutta lujasti, että kysely on liian henkilökohtainen. Kiitän siitä, että lapseni kehitystä seurataan, mutta pidän jonkinlaista rajaa perheemme (ja minun!) asioihini puuttumisessa. Jos koen tarvitsevani apua tällä saralla, pyydän sitä sitten itse. Täti sanoi, että asia selvä. Kukaan muu tehnyt samaa?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli juuri 4-vuotis neuvolaa varten tuo lomake.

Hauskaa vain kun juuri pari kuukautta sitten sellainen olisi pitänyt täyttää kuopuksen 3kk neuvolaa varten. En täyttänyt. Sanoin että osaan hakea apua jos sellaista tarvitsen. Terkka suuttui.

Katsotaan nyt sitten tällä kertaa mitä se taas mussuttaa. Viimeksi hän totesi että kun hänen täytyy saada tietää nämä asiat. Kysyin että millä verukkeella niin meni hiljaiseksi. Tämä meidän tapaus sai jostain päähänsä että esikoinen ei ole mieheni lapsi ja kirjoitti sen tietoihinsa. Kehui vielä joku kerta että onpa sulla hieno mies kun on isänä esikoiselle kun oikea isä ei ole meidän elämässä mukana. Meni hetki tajutessa että mitä se nainen sanoi ja kun sanoin että hieno mies hän onkin ja ihan esikoisen biologinen isäkin vielä niin terkka ilmiselvästi närkästyi ja alkoi sopottamaan että kun hän on tänne jo sen kirjoittanut että esikoisella ei ole biologinen isä elämässä mukana. Meinasi muuten pokka pettää kun sanoin että saahan sen sieltä poiskin vaikka ko. teksti siellä tietokoneella lukisikin. =D

Vierailija
62/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:07"]

Meille tuli juuri 4-vuotis neuvolaa varten tuo lomake.

Hauskaa vain kun juuri pari kuukautta sitten sellainen olisi pitänyt täyttää kuopuksen 3kk neuvolaa varten. En täyttänyt. Sanoin että osaan hakea apua jos sellaista tarvitsen. Terkka suuttui.

Katsotaan nyt sitten tällä kertaa mitä se taas mussuttaa. Viimeksi hän totesi että kun hänen täytyy saada tietää nämä asiat. Kysyin että millä verukkeella niin meni hiljaiseksi. Tämä meidän tapaus sai jostain päähänsä että esikoinen ei ole mieheni lapsi ja kirjoitti sen tietoihinsa. Kehui vielä joku kerta että onpa sulla hieno mies kun on isänä esikoiselle kun oikea isä ei ole meidän elämässä mukana. Meni hetki tajutessa että mitä se nainen sanoi ja kun sanoin että hieno mies hän onkin ja ihan esikoisen biologinen isäkin vielä niin terkka ilmiselvästi närkästyi ja alkoi sopottamaan että kun hän on tänne jo sen kirjoittanut että esikoisella ei ole biologinen isä elämässä mukana. Meinasi muuten pokka pettää kun sanoin että saahan sen sieltä poiskin vaikka ko. teksti siellä tietokoneella lukisikin. =D

[/quote]

Btw kun odotin kuopusta, terkkari poisti musta edellisen raskauden aikana merkattuja tietoja jotka katsoi merkityksettömiksi. Että se niistä kyylärekistereistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:48"]

En täyttänyt enkä palauttanut ko. lappusta. Elämämme ei ole ruusuilla tanssimista, mutta on asioita, joihin voin vaikuttaa ja myös teen sen itse, toki ystävien ja suvun avustuksella. Ja sitten on koko joukko asioita, joihin en voi vaikuttaa, eikä voi myöskään terveydenhoitaja tai ylipäänsä kukaan.

Miksi murehtisin esim. sitä, että isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä?  Tuskin terveydenhoitaja omasta lompakostaan meille matkarahoja kaivelee, eikä minun tuloillani niitä sossustakaan saa. Seksielämää minulla ei ole lainkaan, mutta tuskin terveydenhoitaja hoitaa paritushommia jne. En kaipaa enkä halua mitään teennäistä keskustelua, en sääliä, enkä edes kehuja täysin vieraalta ihmiseltä! Saati sitten joku tuleva kouluterveydenhoitaja, joka uteliaisuuttaan lukee vanhoja tietoja ja tekee johtopäätöksiä sen aikaisen tilanteen pohjalta. Lapsi kertoo, että äiti seurustelee, ja terkka on että jee, se on saanut seksiä :D Tai päinvastoin.

[/quote]

Älä pelkää, ei ne sulle apua tyrkytä. Voivat antaa jotain numeroita tai esitteitä, mutta eivät velvoita sinua mihinkään.

Ja mistä sä oikein revit noi kuvitelmasi vanhoja tietoja urkkivista terkkareista?

[/quote] 

Miksi minun pitäisi keskustella yksityisasioistani ventovieraan kanssa? Sanohan mitä hyötyä siitä on ja kenelle? En halua, että kukaan ikäänkuin ylhäältäpäin arvioi ja analysoi asioitani. Osaan sen itsekin, jos kaipaan keskustelua niin valitsen parhaan ystäväni tai jonkun sukulaisistani, en vierasta ihmistä. Ystäväni ja sukulaiseni muuten ihan todella TEKEVÄT jotain, mikäli kerron olevani väsynyt, rahaton tai oman ajan tarpeessa. Terveydenhoitaja ei lainaa rahaa, ei ota lasta yökylään, ei tunne sen enenpää minua kuin lastakaan, vaikea hänen on antaa mitää muita kuin yleispäteviä neuvoja. Niitä on jaossa muuallakin ja jopa kiusaksi asti välillä. Miksi siis tuhlaisin aikaa ja voimi johonkin kyselyyn ja täysin merkityksettömään keskusteluun?

[/quote]

No ole hyvänen aika keskustelematta.

Mutta mistä sä revit ton kuvitelman että terkkarit kaivelee sun vanhoja tietoja?

Vierailija
64/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten siitä seksistä pitäisi edes keskustella miehenkään kanssa jollei siitä nyt sitten ole ongelmaa. Eikö riitä, että nussii sen miehen kanssa. Oikeasti nyky-yhteiskunnassa kaikesta pitää keskustella ja kaikkea pitää veivata ja vaivata. Ei ihme, että ihmiset uupuu kun sen elämisen sijaan pitää keskittyä vatvomaan sitä elämää. Kyllä sitä helposti saa kehitettyä ongelmia jos oikein alkaa etsimään niitä korvien välistä.

Vierailija
65/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa lomakkeita muutettu sen jälkeen, kun minä olen niitä saanut neuvolasta! En ihmettele, vaikka suurin osa jättää lomakkeet täyttämättä, ihan kuin oletettaisiin, että kaikki ovat kykenemättömiä huolehtimaan itsestään ja lapsesta.

Vierailija
66/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sen kyselyn toki olla täyttämättä jos siltä tuntuu. Ja ikävä kyllä aika suuri osa niistä oikeista avuntarvitsijoista jättää sen myös täyttämättä. Mikä ainakin minulla (jos olisin terkkari) herättäisi jonkinlaisen ajatuksen juuri siitä, että onko tässä perheessä jotain salattavaa jos lomaketta ei halua täyttää (sen voi muuten täyttää myös osittain). Varsinkin jos ko. henkilö jotenkin kiukkuisesti ja puolustelevasti kieltäytyisi lomakkeen täytöstä. Jos ihan asiallisesti ja ystävällisesti perustelisi ja kertoisi sanallisesti millaisia voimavaroja heillä on ja ettei koe täyttämistä tarpeelliseksi, ei välttämättä niin huolettaisi.

Luen juuri sattumalta sosiaalipediatrian tenttiin lasten kaltoinkohtelusta, ja kyllä ainakin minulle on nyt avartunut enemmän kuva siitä miten näitä ongelmaperheitä pitäisi saada jotenkin eri järjestelmissä seulottua esiin ennen kuin ongelmat on liian suuria.

Lisäksi itse 13v sitten lapsen saatuani olin hyvin masentunut, neuvolassa toki aina kysyttiin pikaisesti käynnin lopussa että onko kaikki hyvin. Vastasin silloin aina että joo, kaikki ok vaikka todellakaan ei ollut. En vaan saanut sitä siinä päin naamaa sanottua ja tuollainen kyselykaavake olisi varmasti helpottanut sitä että olisin saanut asian esille.

Vierailija
67/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä 64: Kuten sanoin, en vastannut koko kyselyyn, vaikka se sinun kieltäsi kutittaakin :)  Ennakoin tulevaa. Lapsen tietoja ja siinä samalla minun yksityiselämäni tietoja kirjataan rekisteriin. Koska niitä kirjataan, niin niitä voidaan myös lukea. Neuvola lähettää lapsen ja minun tietojani kouluun (ellei vielä, niin varmasti hyvin pian) . Koulun terveydenhoitaja taas, jis olen eri mieltä jostai asiasta, saattaa suuttua ja lähteä kaivelemaan NEGATIIVISIA asioita  minun yksityiselämääni koskien jostain muinaisuudesta. Luuletko, että kaikki terveydenhoitajat ovat pyhimyksiä? Enkä ihmettelisi vaikka tulevaisuudessa joku lukion utelias jumppamaikka saisi virkansa puolesta vapaasti lukea opppilaidensa sekä heidän VANHEMPIENSA kirjattuja terveystietoja. 

Vierailija
68/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:33"]

Miksi muuten siitä seksistä pitäisi edes keskustella miehenkään kanssa jollei siitä nyt sitten ole ongelmaa.

[/quote]

Jos osaa lukea toisen ajatuksia ja näin kysymättä tietää, että esim. seksittömyys on toiselle ok niin sitten ei tietenkään tarvitse.

Vierailija
69/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tuommonen valitus :D Valitetaan että ei saa neuvolasta apua ja lapsiperheet jätetään yksin ja mää mää, muttasitten kun avun tarvetta kartoitetaan tuommosella kyselyllä niin pitää valittaa siitäkin. Voi elämä..

Vierailija
70/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:38"]

Saahan sen kyselyn toki olla täyttämättä jos siltä tuntuu. Ja ikävä kyllä aika suuri osa niistä oikeista avuntarvitsijoista jättää sen myös täyttämättä. Mikä ainakin minulla (jos olisin terkkari) herättäisi jonkinlaisen ajatuksen juuri siitä, että onko tässä perheessä jotain salattavaa jos lomaketta ei halua täyttää (sen voi muuten täyttää myös osittain). Varsinkin jos ko. henkilö jotenkin kiukkuisesti ja puolustelevasti kieltäytyisi lomakkeen täytöstä. Jos ihan asiallisesti ja ystävällisesti perustelisi ja kertoisi sanallisesti millaisia voimavaroja heillä on ja ettei koe täyttämistä tarpeelliseksi, ei välttämättä niin huolettaisi.

Luen juuri sattumalta sosiaalipediatrian tenttiin lasten kaltoinkohtelusta, ja kyllä ainakin minulle on nyt avartunut enemmän kuva siitä miten näitä ongelmaperheitä pitäisi saada jotenkin eri järjestelmissä seulottua esiin ennen kuin ongelmat on liian suuria.

Lisäksi itse 13v sitten lapsen saatuani olin hyvin masentunut, neuvolassa toki aina kysyttiin pikaisesti käynnin lopussa että onko kaikki hyvin. Vastasin silloin aina että joo, kaikki ok vaikka todellakaan ei ollut. En vaan saanut sitä siinä päin naamaa sanottua ja tuollainen kyselykaavake olisi varmasti helpottanut sitä että olisin saanut asian esille.

[/quote]

Ymmärrän pointtisi, mutta koska oma terkkamme on sellainen kuin on, en halua keskustella hänen kanssaan noista asioista. Olen aina asiallinen ja ystävällinen, vaikka hermoni olisikin tiukilla ja minua kohtaan ei oltaisi asiallisia ja ystävällisiä (kuten terkkamme usein ei ole, tuo johtopäätös esikoiseni isästä on pienimpiä asioita mitä häneltä olen kestänyt. Valitukset eivät auta, eikä terkan vaihto ole mahdollista).

Minä tunnistan kyllä omat voimavarani ja osaan puhua jos jotain ongelmia on, mutta minulle tuo paikka ja ihminen ei ole neuvola ja lapsiemme terkka.

Lisäksi koen että neuvola on lapsia varten ja minua ja miestä varten on sitten "oikeat lääkärit", terapiat ja muut vastaavat.

Tiedostan kuitenkin että kaikki eivät tunnista esim. niitä masennuksen oireita tai sitten ne ongelmat peitetään todella hyvin. Kuitenkin joku paperilappu jossa kysellään että osaatko tehdä ruokaa, on hiukan turha. Ehkä ennemminkin kannattaisi panostaa vaikkapa jälkitarkastuksen yhteydessä tapahtuvaan "haastatteluun" ja järjestää äideille ihan vaikka mt-hoitajan kanssa tapaaminen siinä alkuvaiheessa.

Mitä tulee päihde-, tai perheväkivaltaperheisiin, niin ehkä niidenkin seulomiseksi pitäisi keksiä jokin parempi tapa. Panostaa vaikka verkkosivuihin ja esim. sähköpostiviestintään. Monelle on helpompaa kirjoittaa maili/kirje ongelmistaan, kuin puhua suoraan tai täyttää joku voimavarakysely totuudenmukaisesti. Usein noille perheille valehtelu on elämäntapa, ihan sen uhrin/päihteettömän puolisonkin puolelta, ja kasvokkain tapahtuva voimavarakysely menee vain yhtenä valheena muiden mukana.

62

Vierailija
71/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:48"]

Miksi muuten siitä seksistä pitäisi edes keskustella miehenkään kanssa jollei siitä nyt sitten ole ongelmaa.

[/quote]

Jos osaa lukea toisen ajatuksia ja näin kysymättä tietää, että esim. seksittömyys on toiselle ok niin sitten ei tietenkään tarvitse.

[/quote]

Kyse ei ole siitä että apua tarvitsevia etsitään, vaan se mikä joidenkin terkkojen asenne ko. kartoitusta kohtaan on, sekä se, että tuossa kyselyssä kysellään vääriä asioita. Vai mitä luulet, osaatko sanoa että onko henkilö masentunut jos hän paljastaa ettei osaa täyttää tiskikonetta?

Vierailija
72/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:48"]

[/quote]

[/quote]

Kyse ei ole siitä että apua tarvitsevia etsitään, vaan se mikä joidenkin terkkojen asenne ko. kartoitusta kohtaan on, sekä se, että tuossa kyselyssä kysellään vääriä asioita. Vai mitä luulet, osaatko sanoa että onko henkilö masentunut jos hän paljastaa ettei osaa täyttää tiskikonetta?

[/quote]

Nyt meni kyllä lainaus aivan väärälle viestille?? Mitähän tässä taas tapahtui.
"Huvittaa tuommonen valitus :D Valitetaan että ei saa neuvolasta apua ja lapsiperheet jätetään yksin ja mää mää, muttasitten kun avun tarvetta kartoitetaan tuommosella kyselyllä niin pitää valittaa siitäkin. Voi elämä.."

Tuohon siis kommentoin, en tuohon seksijuttuun.

Vierailija
73/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytimme lapun, mutta ei se ketään sitten kiinnostanut, eikä sitä käyty läpi. Ei otettu itsekään puheeksi. Vaikka olisi ollut syytäkin.

Vierailija
74/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten siitä seksistä pitäisi edes keskustella miehenkään kanssa jollei siitä nyt sitten ole ongelmaa. Eikö riitä, että nussii sen miehen kanssa. Oikeasti nyky-yhteiskunnassa kaikesta pitää keskustella ja kaikkea pitää veivata ja vaivata. Ei ihme, että ihmiset uupuu kun sen elämisen sijaan pitää keskittyä vatvomaan sitä elämää. Kyllä sitä helposti saa kehitettyä ongelmia jos oikein alkaa etsimään niitä korvien välistä.

[/quote]

Ihan totta!

Vierailija
75/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:03"]

Nyt meni kyllä lainaus aivan väärälle viestille?? Mitähän tässä taas tapahtui.
"Huvittaa tuommonen valitus :D Valitetaan että ei saa neuvolasta apua ja lapsiperheet jätetään yksin ja mää mää, muttasitten kun avun tarvetta kartoitetaan tuommosella kyselyllä niin pitää valittaa siitäkin. Voi elämä.."

Tuohon siis kommentoin, en tuohon seksijuttuun.

[/quote]

Mulla kävi samalla tavalla kun yritin tuota kommentoida... Tuli aina väärä viesti lainatuksi, vaikka kokeilin monta kertaa.

Vierailija
76/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:41"]

Hyvä 64: Kuten sanoin, en vastannut koko kyselyyn, vaikka se sinun kieltäsi kutittaakin :)  Ennakoin tulevaa. Lapsen tietoja ja siinä samalla minun yksityiselämäni tietoja kirjataan rekisteriin. Koska niitä kirjataan, niin niitä voidaan myös lukea. Neuvola lähettää lapsen ja minun tietojani kouluun (ellei vielä, niin varmasti hyvin pian) . Koulun terveydenhoitaja taas, jis olen eri mieltä jostai asiasta, saattaa suuttua ja lähteä kaivelemaan NEGATIIVISIA asioita  minun yksityiselämääni koskien jostain muinaisuudesta. Luuletko, että kaikki terveydenhoitajat ovat pyhimyksiä? Enkä ihmettelisi vaikka tulevaisuudessa joku lukion utelias jumppamaikka saisi virkansa puolesta vapaasti lukea opppilaidensa sekä heidän VANHEMPIENSA kirjattuja terveystietoja. 

[/quote]

Juu kaikkihan on mahdollista. Et kai vaan käytä plussakortteja sun muita? Niistähän rekisteröityy yksityiskohtaista tietoa sun kulutustottumuksistasi ja siitä missä milloinkin liikut. Puhumattakaan kaikista muista korteista. Tai internetin käytöstä. Jne jne jne

Vierailija
77/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:41"]

[/quote]

Neuvolassa käyminen ei ole pakollista. Miksi sä sitten käyt siellä jos sua huolettaa niin hirveästi että sinua ja lastasi koskevia tietoja laitetaan johonkin rekisteriin? Semminkin kun noita voimavarakyselyitä ei mihinkään millään lailla arkistoida tai niissä olevia vastauksia laiteta ylös mihinkään.

Vierailija
78/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:58"]

Valitukset eivät auta, eikä terkan vaihto ole mahdollista).

[/quote]

Miksei ole mahdollista?

Vierailija
79/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2012 klo 01:09"]

mutta kuulostaa pahalta. Tuntuu siltä, ettei neuvolatädeille kannattaisi kertoa omista asioistansa yhtään mitään, koska kaikki henkilökohtaisimmatkin asiat kirjataan ylös ties mihin rekistereihin. Ja joskus laitetaan ylös myös sellaista, mitä ei ole itse kertonut.

Omista asioistani ärsytti eniten se, että neuvolatäti oli saanut jostain tietää että lapseni ovat biologisesti sisarpuolia. Itse en ollut asiaa maininnut, koska asia on henkilökohtainen eikä sillä ole mitään tekemistä neuvolasuhteen kanssa. Tämän johdosta lapsiltani kyseltiin terkkarikäynneillä outoja ja hämmentäviä kysymyksiä, joista heillä ei ollut hajuakaan.

[/quote]

Meillä th kysyi, että mieskö jätti sinut.

Ei, tai sitten tuo mies meillä on joku ihan joutojätkä, mutta naimisissa olen sen kanssa ja lapset ovat hänen.

Eukko kulkee asuinalueemme zumbaryhmässä, joten kaipa sieltä kyselee juoruja asiakkaistaan

Vierailija
80/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:01"]

[/quote]

Eipä tuossa pelkästään masennusta etsitä. Jos paljastuisi vaikkapa, ettei ihminen "osaa" maksaa laskuja, osaa huolehtia raha-asioistaan tai muuten huolehtia taloudestaan niin siinä vaiheessa tarvitaan apua. Tiskikoneista ei kysytä mitään koko kyselyssä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme