Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En sitten täyttänyt neuvolan voimavarakyselyä.

Vierailija
09.12.2011 |

Sanoin ystävällisesti mutta lujasti, että kysely on liian henkilökohtainen. Kiitän siitä, että lapseni kehitystä seurataan, mutta pidän jonkinlaista rajaa perheemme (ja minun!) asioihini puuttumisessa. Jos koen tarvitsevani apua tällä saralla, pyydän sitä sitten itse. Täti sanoi, että asia selvä. Kukaan muu tehnyt samaa?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:03"]

Kyseessä on kansainvälinen tutkimus. Ne tiedot menee todellakin eteenpäin ja tutkijat saavat yhdistellä niitä esim. Kelan tiedostoihin, työkkärin tiedostoihin, sairaskertomuksiin jne. eli yksittäisestä ihmisestä voidaan tehdä aika tarkka profiili. Vain suomalaiset ovat vastanneet niihin kyselemättä, ja se oli neuvolan tarkoitus eli kerätä mahdollisimman kattava otos tietoa vanhemmilta, jotka kuvittelevat neuvolan olevan vain lapsen parhaaksi.

[/quote]

Ei kyseessä ole mikään tutkimus, eikä tuloksia kirjata minnekään. Meillä lomake menee keskustelun jälkeen silppuriin. Ei meillä edes ole lastenneuvolassa joka asiakkaalle fyysisiä papereita, joihin lomake liitettäisiin eikä niitä todellakaan lähetetä millekään tutkimusryhmälle :D

Vierailija
102/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:31"]

Aika karmeita tutkimuksia! Aivan kuin vanhemmuus olisi rikos johon syyllistyneitä pitää kuulustella ja lisäksi käydä läpi näiden ihmisten elämää myös päiväkodin henkilökunnan kanssa sekä oikein suunnitella kuulustelutilaisuus yhdessä lääkärin kanssa. Sievistelevä ilmaisu "voimavarakysely" on kyllä merkitykseltään ihan jotain muuta. Ja tiedot rekisteröidään potilasasikirjaan, ei vaan lapsen ja hänen vanhempiensa vaan koko suvun. Ilmenee myös, ettei neuvola olekaan niin vapaaehtoinen. Kutsun noudattamatta jättämisen syyt pitää selvittää ja mitä ilmeisemmin painostuksen alla toteltava kutsua.

[/quote] En lukenut koko ketjua läpi, vaan osan ja voi kauhea mitä vainoharhaisuutta! Aivan kuin neuvolanväen ainoa päämäärä olisi narauttaa perheitä, hei haloo. Puhutaan perheiden hyvinvoinnista ja toisaalta pahoinvoinnista, millä muuten siitä saadaan kuvaa, kun kyselemällä. Kuinka te luulette, että tietoja siirrellään helposti jos minne, se on tarkkaan määritelty, mitä siirretään. Joku kirjotti, että vaikkapa jumppamaikka lukee niitä  koulussa. Kun ongelma on nimenomaan siinä, että tieto  ei kulje viranomaisten ja eri sektoreiden välillä. Pikku-Eerikan tapaus on surullinen esimerkki tästä asiasta.Te mammat, jotka olette niitä supermammoja, vedätte herneen nenään, kun tällaisia "kehari" kysymyksiä kehdataan teiltä edes kysellä. Teillä on monenlaisia odotuksia neuvolaa kohtaan, mutta mitään ei saa kysyä, pitäs vaan arvailla. Kyllä neuvolatyö on niin kiireistä, että siellä ei ole aikaa sellaiseen uteliaisuuteen, mistä tässä nyt on niin kovasti närkkäännytty. /sh somatiikan puolelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo paha lomake ollut :D Hyvä on asioista keskustella ja olla avoin!

Vierailija
104/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme täyttäneet tuon lomakkeen kahdesti. Hyvin samantapainen oli raskausneuvolassa ja toisen kerran nyt 4 kk neuvolassa. Ei se th sitä sen kummemmin tutkinut, katsoi vain suurin piirtein, miten rastit sijoittuvat, ja kysyi, onko siinä joku aihepiiri, josta haluaisimme keskustella. No ei ollut. Th otti itse puheeksi tukiverkoston, kun meillä ei sellaista ole, ja kysyi, miten arki sujuu ilman sitä. Ei ongelmia meillä. Th otti puheeksi myös sellaisen kohdan, jossa meillä oli miehen kanssa ruksit ihan eri suunnilla, nimittäin työtulevaisuuden huolettaminen. Minua ei huoleta, olen varmassa ja hyväpalkkaisessa työssä. Miestä huoletti, koska hän on saamassa kenkää vuoden sisään (yt-neuvottelut käynnissä, työpaikka menee alta). Sitten piti täyttää joku alkolomake, joka oli aika helppo, koska emme käytä laisinkaan alkoholia. Kolmanneksi piti täyttää joku "onnellisuuslomake", jolla tutkittiin mahdollisia masennusoireita. Ei siinäkään mitään huolestuttavaa.

Minusta lomakkeet olivat ihan asiallisia, ja jos niistä on keskustelun avaajaksi, sitä parempi. Miehen mielestä oli kummallista, kun joistakin asioista kysyttiin monta kertaa hiukan eri tavoin, mutta minä selitin, että sillä lailla saadaan huiputtajat paremmin verkkoon :)

Vierailija
105/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt näitä lomakkeista ja kartoituksista kieltäytyjiä vähän urpoina ja potentiaalisina ongelmatapauksina, mutta nyt kun itsellä on edessä kyseisen voimavaralomakkeen täyttäminen, tökkii pahasti! Ihan tavallinen perhe ollaan, ei mitään kummempaa ongelmaa ole, perusonnellisia ja pärjääviä. SIlti, en aio lappua täyttää, ei myöskään mieskään. Ne kysytyt asiat eivät vaan kuulu terveydenhoitajalle!

Ja siksi toiseksi, THL suosituksessa voimavarakysely on ensimmäistä lasta odottavalle perheelle, meille on jo tulossa toinen! Grrrrrrrrrrrrrrr!!

Vierailija
106/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:26"]

Olen aina pitänyt näitä lomakkeista ja kartoituksista kieltäytyjiä vähän urpoina ja potentiaalisina ongelmatapauksina, mutta nyt kun itsellä on edessä kyseisen voimavaralomakkeen täyttäminen, tökkii pahasti! Ihan tavallinen perhe ollaan, ei mitään kummempaa ongelmaa ole, perusonnellisia ja pärjääviä. SIlti, en aio lappua täyttää, ei myöskään mieskään. Ne kysytyt asiat eivät vaan kuulu terveydenhoitajalle!

Ja siksi toiseksi, THL suosituksessa voimavarakysely on ensimmäistä lasta odottavalle perheelle, meille on jo tulossa toinen! Grrrrrrrrrrrrrrr!!

[/quote]

Meille on tulossa jo viides, ja silti en murissut kun sain lomakkeen ;)

En tosin täyttänytkään. Th antoi lomakkeen silloin kun se oikeastaan olisi jo pitänyt palauttaa, ja kehotti vaan käymään puolison kanssa kysymykset läpi. Sanoi että jos on jotakin keskusteltavaa, niin voi soittaa ja varata ajan. En loukkaantunut.

Vierailija
107/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi minun pitäisi keskustella yksityisasioistani ventovieraan kanssa? Sanohan mitä hyötyä siitä on ja kenelle? En halua, että kukaan ikäänkuin ylhäältäpäin arvioi ja analysoi asioitani. Osaan sen itsekin, jos kaipaan keskustelua niin valitsen parhaan ystäväni tai jonkun sukulaisistani, en vierasta ihmistä. Ystäväni ja sukulaiseni muuten ihan todella TEKEVÄT jotain, mikäli kerron olevani väsynyt, rahaton tai oman ajan tarpeessa. Terveydenhoitaja ei lainaa rahaa, ei ota lasta yökylään, ei tunne sen enenpää minua kuin lastakaan, vaikea hänen on antaa mitää muita kuin yleispäteviä neuvoja. Niitä on jaossa muuallakin ja jopa kiusaksi asti välillä. Miksi siis tuhlaisin aikaa ja voimi johonkin kyselyyn ja täysin merkityksettömään keskusteluun?"

Pidätkö neuvolakäyntejä sitten aivan turhina? Onkos se terveydenhoitaja aivan vieras, eikös sillä samalla tätillä käydä aika monta kertaa kouluikään mennessä?

Olen usein täällä palstalla lukenut myös sellaista, että toivottaisiin enemmän jotain muuta, kuin pelkkiä mittauksia. Mitä se sitten mahtaa olla, mitä äidit neuvolalta toivovat?

Vierailija
108/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan ymmärrä, että mikä siinä lapussa on niin kauheaa, jos kotona kerran ei ole mitään ongelmia? Jotkut ovat täällä sanoneet valehdelleensa ko. Kyselyyn. Öö miksi? Mitä valehdeltavaa siinä voi olla? Eikö olisi vain järkevämpää olla palauttamatta sitä paperia..

Vierailija
109/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveydenhoitaja ole sama ihminen joka kerta. Meillä on ollut jo useita, johtuen vuosilomasta, sairaslomasta, muutosta sekä työntekijän vaihtumisesta. Samoin ns. omalääkäri on ollut neuvolalääkärinä ainoastaan yhden kerran, vaikka lapsi on jo kolmevuotias. Terveydenhoitajissa ja lääkäreissä on eroja, vaikka koulutus on sama. Osa käyttäytyy luontevasti ja antaa itsestään hyvällä myötätuntoisella ja rohkaisevalla tavalla kiinnostuneen ihmisen kuvan. Ja eräät osoittavat aika selvästi olevansa itse huoneen tärkein henkilö. Iso ammatillinen ego vaan jos joutuu kyseenalaiseksi, niin tulee kiivas henkilökohtainen ja suoraan sanottuna lapsellinen kiukku esille.

Ottakaa huomioon myös, että asiakkaalle nämä asiat ovat todella henkilökohtaisia ja tärkeitä, herkästi arvosteleva ja negatiivisiin asioihin takertuva terveydenhoitaja/lääkäri aiheuttavat helposti vaikkapa kunnon perheriidan. kannatan asiakkaan oikeutta valita itse sen intensiivisyyden tason, jolla hänen aikuisen ihmisen elämään kuuluvia asioitaan käsitellään. jos samassa neuvolassa työskentelee hyvinkin eri tavalla asiakkaaseensa suhtautuvia terveydenhoitajia, niin onko outoa, että myös asiakkaat omaavat erilaisia mieltymyksiä?

Onneksi puoliksi romanitaustaisena voin aina vetää kulttuurikortin esille, jos pidän kyselyitä tunkeilevina. Siihen loppuvat kuin veitsellä leikaten :)

Vierailija
110/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No eihän siinä ole mitään logiikkaa että ensimmäisen lapsen kohdalla kysellään jaksamisesta ja sitten kun syntyy lisää lapsia, luotetaan siihen että kyllä ne vanhemmat sitten itse sanoo jos väsyttää. Katsos kun ei välttämättä sano, ei edes silloin kun kysytään. Enkä ihmettele, kun täällä palstallakin pyörii aika paljon sakkia jonka mielestä ihminen ei voi milloin mistäkin syystä olla väsynyt, masentunut tms. vaan kaikki väsyneet vanhemmat ovat avuttomia vellihousuja joiden pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni.

Omituinen ohjeistus siis THL:ltä.

Vierailija
111/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että ennen äidit ja isät pärjäsi ilman voimavarakyselyjä

Kyllä on vanhemmuus hukassa, ellei pariskunta osaa jutella keskenään ilman jonkun  neuvolatädin antamaa lappua :)

Vierailija
112/128 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:34"]

"Miksi minun pitäisi keskustella yksityisasioistani ventovieraan kanssa? Sanohan mitä hyötyä siitä on ja kenelle? En halua, että kukaan ikäänkuin ylhäältäpäin arvioi ja analysoi asioitani. Osaan sen itsekin, jos kaipaan keskustelua niin valitsen parhaan ystäväni tai jonkun sukulaisistani, en vierasta ihmistä. Ystäväni ja sukulaiseni muuten ihan todella TEKEVÄT jotain, mikäli kerron olevani väsynyt, rahaton tai oman ajan tarpeessa. Terveydenhoitaja ei lainaa rahaa, ei ota lasta yökylään, ei tunne sen enenpää minua kuin lastakaan, vaikea hänen on antaa mitää muita kuin yleispäteviä neuvoja. Niitä on jaossa muuallakin ja jopa kiusaksi asti välillä. Miksi siis tuhlaisin aikaa ja voimi johonkin kyselyyn ja täysin merkityksettömään keskusteluun?"

Pidätkö neuvolakäyntejä sitten aivan turhina? Onkos se terveydenhoitaja aivan vieras, eikös sillä samalla tätillä käydä aika monta kertaa kouluikään mennessä?

Olen usein täällä palstalla lukenut myös sellaista, että toivottaisiin enemmän jotain muuta, kuin pelkkiä mittauksia. Mitä se sitten mahtaa olla, mitä äidit neuvolalta toivovat?

[/quote]

Minulla on 3 lasta, olen asunut viimeiset 18 vuotta samassa osoitteessa ja tänä aikana tavannut 18 terveydenhoitajaa äitiys- ja lastenneuvolassa. Eli ei siellä todellakaan mitään tuttua terkkaria ole. Ja kyllä, neuvolakäynnit ovat turhia.

[/quote] No tuo th:n vaihtuminen riippuu varmaan paikkakunnasta. Itselläni kolmen raskauden aikana on ollut sama th ja myös lastenneuvolassa th on pysynyt samana. Olen kyllä kokenut neuvolakäynnit tarpeellisina, vaikka minulla onkin sh koulutus. Olen myös tavannut naisia, jotka olisivat valmiita käymään neuvolassa useamminkin, pitävät tärkeänä terveyden seurantaa ja mahdollisuutta keskustella mielessä olevista kysymyksistä. Voi kai neuvolakäynneistä kieltäytyäkin, jos se on niin turhaa ja haluaa esim käyttää raskauden aikana ykstyislääkärin palveluja. Suurin osa äideistä kuitenkin pitää käyntejä tarpeellisina ja neuvolajärjestelmän vuoksihan meidän lapsikuolleisuusluvut ovat maailman pienimmät. Voimavarakysely on ajateltu pohjaksi keskustelulle, eipä tuollaisia asioita ehkä tule noin systemaattisesti mietittyä kohta kohdalta.

Vierailija
113/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:58"]

Valitukset eivät auta, eikä terkan vaihto ole mahdollista).

[/quote]

Miksei ole mahdollista?

[/quote]

Pieni paikkakunta.

Vierailija
114/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:05"]

Ei terveydenhoitaja ole sama ihminen joka kerta. Meillä on ollut jo useita, johtuen vuosilomasta, sairaslomasta, muutosta sekä työntekijän vaihtumisesta. Samoin ns. omalääkäri on ollut neuvolalääkärinä ainoastaan yhden kerran, vaikka lapsi on jo kolmevuotias. Terveydenhoitajissa ja lääkäreissä on eroja, vaikka koulutus on sama. Osa käyttäytyy luontevasti ja antaa itsestään hyvällä myötätuntoisella ja rohkaisevalla tavalla kiinnostuneen ihmisen kuvan. Ja eräät osoittavat aika selvästi olevansa itse huoneen tärkein henkilö. Iso ammatillinen ego vaan jos joutuu kyseenalaiseksi, niin tulee kiivas henkilökohtainen ja suoraan sanottuna lapsellinen kiukku esille.

Ottakaa huomioon myös, että asiakkaalle nämä asiat ovat todella henkilökohtaisia ja tärkeitä, herkästi arvosteleva ja negatiivisiin asioihin takertuva terveydenhoitaja/lääkäri aiheuttavat helposti vaikkapa kunnon perheriidan. kannatan asiakkaan oikeutta valita itse sen intensiivisyyden tason, jolla hänen aikuisen ihmisen elämään kuuluvia asioitaan käsitellään. jos samassa neuvolassa työskentelee hyvinkin eri tavalla asiakkaaseensa suhtautuvia terveydenhoitajia, niin onko outoa, että myös asiakkaat omaavat erilaisia mieltymyksiä?

Onneksi puoliksi romanitaustaisena voin aina vetää kulttuurikortin esille, jos pidän kyselyitä tunkeilevina. Siihen loppuvat kuin veitsellä leikaten :)

[/quote]

Tuota en itse tajunnutkaan! Mussa on sentään venäläistä JA romani verta. =DD

Vierailija
115/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 21:16"]

[/quote]

No eihän siinä ole mitään logiikkaa että ensimmäisen lapsen kohdalla kysellään jaksamisesta ja sitten kun syntyy lisää lapsia, luotetaan siihen että kyllä ne vanhemmat sitten itse sanoo jos väsyttää. Katsos kun ei välttämättä sano, ei edes silloin kun kysytään. Enkä ihmettele, kun täällä palstallakin pyörii aika paljon sakkia jonka mielestä ihminen ei voi milloin mistäkin syystä olla väsynyt, masentunut tms. vaan kaikki väsyneet vanhemmat ovat avuttomia vellihousuja joiden pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni.

Omituinen ohjeistus siis THL:ltä.

[/quote]

Tuosta tuli muutenkin mieleen että miksi ne kyselyt ei sitten voisi olla erillaisia? Siis että sille toista, kolmatta tai viidettätoista lastaan odottavalle olisi eri kysely kuin sille ensimmäistään odottavalle. Tilanne on kuitenkin aivan erilainen.

Muutenkin terkkojen asenteet voisivat olla erillaiset vaikkapa sitä toista lastaan odottavalle. Minulle terkka alkoi selittämään tismalleen samat asiat kuin ensimmäistä lasta odottaessa, kun kävin alkuraskauden tarkastuksessa ja kun vauva syntyi, hän alkoi selittämään niitä samoja juttuja vauvanhoidosta kuin esikoisenkin kanssa.

Tai sitten se nainen pitää minua imbesillinä. Sekin voi olla mahdollista. Pitänee kysyä.

Vierailija
116/128 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla on 3 lasta, olen asunut viimeiset 18 vuotta samassa osoitteessa ja tänä aikana tavannut 18 terveydenhoitajaa äitiys- ja lastenneuvolassa. Eli ei siellä todellakaan mitään tuttua terkkaria ole. Ja kyllä, neuvolakäynnit ovat turhia.

Vierailija
117/128 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tuossa korpeaa, että vaihtoehdot ovat täysin samaa mieltä, osittain samaa mieltä, osittain eri mieltä ja täysin eri mieltä! Haloo ! Osittain eri mieltä on paljon lähempänä samaa mieltä kuin osittain samaa mieltä. !! Konsultit tehny taas hienoa työtä..

Vierailija
118/128 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me täytettiin se kotona ja neuvolan täti kysyi heräskö keskustelua, ei halunnut tietää kyselyn vastauksia. Sen on tarkotus herättää vauvaa odottavaa perhettä kiromaan tukiverkkoa ym kasaan jos sellaista ei jo ole :D ei suinkaan olla mikään neuvolantädin kyttäyslomake.

Vierailija
119/128 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ennen oli niin helppoa, kun neuvolassa oikeasti mitattiin vain verenpaineet, pissat ja kuunneltiin sydänäänet ja kysäisitiin, onko jotain mielenpäällä.

Hyviä aikuisia näistä lapsista kasvoi ilman mitään voimavarakyselyjä

Vierailija
120/128 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:07"]

Itsekin sain samaisen paperin tänä aamuna. Syynä lie kai se, ettemme asu - vielä - lapsen isän kanssa samassa asunnossa ja olemme seurustelleet vasta ilmeisesti liian lyhyen aikaa. Ne kysymykset on oikeasti aivan vajaita, en todellakaan aio täyttää sitä saati palauttaa neuvolaan.

Me ollaan kaksi täyspäistä työssäkäyvää tervettä aikuista ihmistä, jotka harrastavat urheilua, maksavat asuntovelkojaan ja halusivat vauvan melko pian seurustelun alettua. Ei meidän tarvitse antaa kellekään tietoja siitä, lyödäänkö meillä tai osataanko meillä pyykätä.

Otin tuon paperin saamisen vähän loukkauksena. Vastedes puhun neuvolassa vain vauvan terveyteen liittyviä asioita.

[/quote]

Mä kyllä teinä täyttäisin sen lapun ihan kahden kesken ja jättäisin vaikka palauttamatta. Tuli siis mieleen, että nuo kysymykset ovat ihan hyviä aloittamaan keskustelua/syventämään toiseen tuntemista. Faktahan kuitenkin on, että olette seurustelleet vasta lyheyn aikaa, ette ole asuneet yhdessä ikinä, joten kyllä niitä yllätyksiä tulee niin kodinhoidon kuin lastenhoidon suhteen. Meillekin tuli, vaikka oltiin sentään seurusteltu jo 7 vuotta ennen esikoista. Ihan varmasti teillä menee asiat ihan hyvin, mutta eihän sekään ole järkevää että ummistat silmäsi siltä asialta, että et voi vielä tuntea todella todella hyvin vielä? Totta kai sellaisessa tilanteessa on aina riskejä, vaikka tuskinpa se neuvola edes sen vuoksi teille tuota lappua antoi. Jakavat sen varmaankin kaikille.  Eikä se työssäkäynti ja harrastukset kerro ihmisestä mitään. Minullakin on kaikki ulkoisesti kadehdittavan hyvin; olen sosiaalinen, minulla on ihana perhe ja paljon ystäviä, hoidan kodin hyvin, olen edennyt uralla hyväpalkkaisella alalla, ollaan naimisissa, meillä on omakotitalo jne. Silti vain diagnoosina on joskus ollut keskivaikea masennus. Eikä tasan tarkkaan yksikään läheinen, miestä lukuunottamatta (jonka kanssa siis jaoin saman talouden) huomannut asiaa. Ihmisestä ei näe ulospäin, mitä sisällä kytee.