En sitten täyttänyt neuvolan voimavarakyselyä.
Sanoin ystävällisesti mutta lujasti, että kysely on liian henkilökohtainen. Kiitän siitä, että lapseni kehitystä seurataan, mutta pidän jonkinlaista rajaa perheemme (ja minun!) asioihini puuttumisessa. Jos koen tarvitsevani apua tällä saralla, pyydän sitä sitten itse. Täti sanoi, että asia selvä. Kukaan muu tehnyt samaa?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:24"]
Tuon paperin täyttäminen ei oikeasti ketään pelasta. Siksihän siellä neuvolassa käydään, että hoitohenkilökunta voi ihan itse arvioida, onko se ihminen siinä pöydän toisella puolella aivan tolkuissaan.
[/quote]
Jos kotona on esimerkiksi väkivaltaa tai päihdeongelma, sitä on käytännössä mahdotonta päätellä vain sen perusteella onko se ihminen pöydän toisella puolella tolkuissaan.
[/quote]
Jotenkin uskon, että ne pahimmat juopot ja hakkaajat ja muut ongelmatapaukset eivät todellakaan noihin kyselyihin vastaile. Tai jos vastaavat niin muunneltua totuutta.
No ei minua ainakaan haittaa, että neuvola saa tietää, että parisuhteemme voi hyvin, koemme jaksavamme arjessa eikä meillä ole muitakaan suurempia ongelmia. Toki voihan se kertoa ihan sanallisestikin, mutta ehkä on ajateltu, että ne, joilla ei ole asiat yhtä hyvin jäävät paremmin "kiinni" kyselyllä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:07"]
Otin tuon paperin saamisen vähän loukkauksena. Vastedes puhun neuvolassa vain vauvan terveyteen liittyviä asioita.
[/quote]
Kun se vanhempien jaksaminen nimenomaan liittyy siihen lapsen terveyteen, joskus aika ratkaisevastikin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:32"]
Tuon paperin täyttäminen ei oikeasti ketään pelasta. Siksihän siellä neuvolassa käydään, että hoitohenkilökunta voi ihan itse arvioida, onko se ihminen siinä pöydän toisella puolella aivan tolkuissaan.
[/quote]
Jos kotona on esimerkiksi väkivaltaa tai päihdeongelma, sitä on käytännössä mahdotonta päätellä vain sen perusteella onko se ihminen pöydän toisella puolella tolkuissaan.
[/quote]
Jotenkin uskon, että ne pahimmat juopot ja hakkaajat ja muut ongelmatapaukset eivät todellakaan noihin kyselyihin vastaile. Tai jos vastaavat niin muunneltua totuutta.
[/quote]
Niin kuin täällä näköjään monet.
Mielestäni olisi järkevintä, ettei näitä kyselylappuja edes jaettaisi ihan automaattisesti kaikille. Kun osa ei tunne tarvitsevansa eikä hyötyvänsä niistä yhtään, jotkut jopa kokevat yksityisyyttään loukattavan, ja osa ruksittaa mitä sattuu ihan totuudenvastaisesti.
Miksei voitaisi tehdä niin, että terv. hoitaja kysyisi että olisitko halukas täyttämään tällaisen kyselyn. Jos vastaus on myönteinen, niin sitten saisi lapun. Jos vastaisi että en tunne tarvetta, sitten ei täyttäisi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:34"]
Mielestäni olisi järkevintä, ettei näitä kyselylappuja edes jaettaisi ihan automaattisesti kaikille. Kun osa ei tunne tarvitsevansa eikä hyötyvänsä niistä yhtään, jotkut jopa kokevat yksityisyyttään loukattavan, ja osa ruksittaa mitä sattuu ihan totuudenvastaisesti.
Miksei voitaisi tehdä niin, että terv. hoitaja kysyisi että olisitko halukas täyttämään tällaisen kyselyn. Jos vastaus on myönteinen, niin sitten saisi lapun. Jos vastaisi että en tunne tarvetta, sitten ei täyttäisi.
[/quote]
No kuten tässä keskustelussa on ilmennyt, niin eipä sitä ole pakko täyttää nytkään. Varmasti voi ihan vaikka sanoa että hei, minä en tunne tarvetta tällaisella kyselylle, meillä menee hyvin.
[/quote]
[/quote]
Kivat sille, joka oikeasti tuon blanketin täyttämisestä hyötyy. Suurimmalle osalle ne kysymykset ovat turhaa kyttäystä. Multa ainakin on kysytty neuvolassa, että onko jotain kysyttävää tai joku asia mielen päällä: tuo on se kohta, missä ongelmista mainitaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:34"]
[/quote]
Todennäköisesti juuri ne, joiden asiat ovat huonommin eivät suostuisi täyttämään. Vielä vähemmän kun tietäisivät pelkän täyttämisen tarkoittavan sitä, että he epäilevät heillä olevan ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:39"]
[/quote]
[/quote]
Kivat sille, joka oikeasti tuon blanketin täyttämisestä hyötyy. Suurimmalle osalle ne kysymykset ovat turhaa kyttäystä. Multa ainakin on kysytty neuvolassa, että onko jotain kysyttävää tai joku asia mielen päällä: tuo on se kohta, missä ongelmista mainitaan.
[/quote]
Ja myöskin se kohta, jossa voi olla hyvin vaikeaa saada suutaan auki. Jos se jollekin on helpompi rasti-ruutuun-menetelmällä myöntää että jokin asia vähän kaihertaa, mun mielestä on ihan hyvä että sellaista menetelmää voi käyttää.
THL saattaa sanoa julkisuuteen noin, mutta toinen ääni oli kellossa silloin, kun näitä kyselyitä alettiin jakamaan. THL:n edustaja kävi paapattamassa muunmuassa omalla työpaikallani siitä, miten tärkeää on jakaa niitä IHAN KAIKILLE. Siksi kunta, missä työskentelen, aloitti niiden jakamisen. Me terveydenhoitajat tosiaan teemme työtämme kunnan ohjeiden mukaisesti, emme siksi, että itse tekisimme päätökset. Itsekin koin usein naurettavaksi täytättää kyseistä lomaketta, mutta ei auta- työ on tehtävä. Tietenkään en ketään pakottanut, vaan kerroin että tämä ja tämä olisi nyt suosituksena- vapaus on toki valita.
Itse ajattelen niin, että lomake on hyvä ottaa kotiin ja täyttää se puolison kanssa- jos ei sitä tahdo palauttaa, on se vallan fine vaan ideana mielestäni onkin keskustella siitä puolison kanssa, voi nousta yllättäviä asioita esiin. Itse olen nyt äitiyslomalla, vauva 3kk ja täytimme lomakkeen ja ihan hyödyllisenä sen kyllä koin. Aion palauttaa neuvolaan.
Juuri täytimme voimavaralomakkeen. Ihan rehellisesti vastailtiin miehen kanssa ja sitten neuvolantädin kanssa juttelimme vastauksista. Ja sitten saimme lapun takaisin, se ei mennyt mihinkään arkistoon, enkä nähnyt neuvolantädin kirjoittavan sormet sauhuten mitään tietoja koneelle. Eiköhän tarkoitus ole kannustaa puolisoita keskustelemaan ja toisaalta ilmaisemaan neuvolaan päin huoliaan, jotta mahdollisesti voidaan tarvittaessa tarjota apua. Juuri niille normaaleille ihmisille, joilla on normaaleita arkipäiväisiä ongelmia, kuten väsymystä. Pahimmat alkoholistit ja väkivaltaperheet noihin tuskin vastaavat, mutta joutuvat "avun piiriin" toivottavasti poliisin, koulun yms. tahon välityksellä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:44"]
Juuri täytimme voimavaralomakkeen. Ihan rehellisesti vastailtiin miehen kanssa ja sitten neuvolantädin kanssa juttelimme vastauksista. Ja sitten saimme lapun takaisin, se ei mennyt mihinkään arkistoon, enkä nähnyt neuvolantädin kirjoittavan sormet sauhuten mitään tietoja koneelle. Eiköhän tarkoitus ole kannustaa puolisoita keskustelemaan ja toisaalta ilmaisemaan neuvolaan päin huoliaan, jotta mahdollisesti voidaan tarvittaessa tarjota apua. Juuri niille normaaleille ihmisille, joilla on normaaleita arkipäiväisiä ongelmia, kuten väsymystä. Pahimmat alkoholistit ja väkivaltaperheet noihin tuskin vastaavat, mutta joutuvat "avun piiriin" toivottavasti poliisin, koulun yms. tahon välityksellä.
[/quote]
Juuri näin. Mihinkään niitä vastauksia ei arkistoida.
Ja ääritapaukset tosiaan varmasti jättävät vastaamatta / valehtelevat, mutta mun mielestä on hyvä jos voidaan estää orastavan ongelman paisuminen ääritapaukseksi.
Koska sitten kun jonkun ongelmiinsa apua hakemattoman ja/tai saamattoman ongelmat paisuvat ääritapauksiksi, alkaa heti se marmatus että miksei se hakenut apua ja miksei mistään saa apua. Vaikka tällainen neuvolan "tarkkailu" on oletettavasti juuri sitä varten kehitelty että avun hakemisen kynnys olisi mahdollisimman matala ja että apua voisi ainakin edes teoriassa tarjota sitä tarvitseville. Myös niille, joiden ei ole helppo myöntää että he sitä tarvitsevat.
En täyttänyt enkä palauttanut ko. lappusta. Elämämme ei ole ruusuilla tanssimista, mutta on asioita, joihin voin vaikuttaa ja myös teen sen itse, toki ystävien ja suvun avustuksella. Ja sitten on koko joukko asioita, joihin en voi vaikuttaa, eikä voi myöskään terveydenhoitaja tai ylipäänsä kukaan.
Miksi murehtisin esim. sitä, että isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä? Tuskin terveydenhoitaja omasta lompakostaan meille matkarahoja kaivelee, eikä minun tuloillani niitä sossustakaan saa. Seksielämää minulla ei ole lainkaan, mutta tuskin terveydenhoitaja hoitaa paritushommia jne. En kaipaa enkä halua mitään teennäistä keskustelua, en sääliä, enkä edes kehuja täysin vieraalta ihmiseltä! Saati sitten joku tuleva kouluterveydenhoitaja, joka uteliaisuuttaan lukee vanhoja tietoja ja tekee johtopäätöksiä sen aikaisen tilanteen pohjalta. Lapsi kertoo, että äiti seurustelee, ja terkka on että jee, se on saanut seksiä :D Tai päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:48"]
En täyttänyt enkä palauttanut ko. lappusta. Elämämme ei ole ruusuilla tanssimista, mutta on asioita, joihin voin vaikuttaa ja myös teen sen itse, toki ystävien ja suvun avustuksella. Ja sitten on koko joukko asioita, joihin en voi vaikuttaa, eikä voi myöskään terveydenhoitaja tai ylipäänsä kukaan.
Miksi murehtisin esim. sitä, että isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä? Tuskin terveydenhoitaja omasta lompakostaan meille matkarahoja kaivelee, eikä minun tuloillani niitä sossustakaan saa. Seksielämää minulla ei ole lainkaan, mutta tuskin terveydenhoitaja hoitaa paritushommia jne. En kaipaa enkä halua mitään teennäistä keskustelua, en sääliä, enkä edes kehuja täysin vieraalta ihmiseltä! Saati sitten joku tuleva kouluterveydenhoitaja, joka uteliaisuuttaan lukee vanhoja tietoja ja tekee johtopäätöksiä sen aikaisen tilanteen pohjalta. Lapsi kertoo, että äiti seurustelee, ja terkka on että jee, se on saanut seksiä :D Tai päinvastoin.
[/quote]
Älä pelkää, ei ne sulle apua tyrkytä. Voivat antaa jotain numeroita tai esitteitä, mutta eivät velvoita sinua mihinkään.
Ja mistä sä oikein revit noi kuvitelmasi vanhoja tietoja urkkivista terkkareista?
[/quote]
Kyse oli siitä, osataanko suhteessa puhua tuosta. Jos ei niin helposti käykin niin, että suhde on pian entinen. Missäänhän ei kysytty, että onko seksiä vaan osataanko asiasta keskustella. Jos ei vielä osata olisi korkea aika opetella.
Kenenkään seksiasiat ei ainakaan kuulu edes neuvolalle. Parisuhdeasioista voisi kysyä ihan yleisellä tasolla, mutta tollainen on jo urkkimista.
Ihan typerä kysely. Täytettiin kyllä se miehen kanssa, mutta olihan niistä iso osa sellaisia joista en halua puhua kuin läheisille ihmisille jos jotain ongelmaa on. Neuvolantäti on kaukana siitä, että jos voimanvarat loppuu niin neuvola on viimeinen paikka mistä apua haen. Sitä varten minulla on oikeasti läheisiä ihmisiä.
Tietenkin on ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, mutta kyselyä olisikin ehkä syytä muuttaa suppeampaan muotoon suurimmalle osalle. Riitäisi ehkä kaksi kysymystä, että onko sinulla voimavaroja arkeen? ja läheisiä ihmisiä joihin tukeutua jos ei ole? ja sitten jos vastaa jälkimmäiseen ei niin sitten vaikka liuta niitä tarkentavia kysymyksiä, että ne jotka sitä apua tarvitsee saisivat sitä.
Tähän mennessä ei ole voimavarat loppuneet ja turha lomakkeiden täyttely vaan ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:54"]
Kenenkään seksiasiat ei ainakaan kuulu edes neuvolalle. Parisuhdeasioista voisi kysyä ihan yleisellä tasolla, mutta tollainen on jo urkkimista.
[/quote]
Mun mielestä kysymys on aivan perusteltu, koska seksi on raha-asioiden ohella käsittääkseni aika yleinen riitelyn aihe parisuhteissa. Seksielämästähän siellä ei tosiaan kysytäkään, vaan siitä osataanko asiasta keskustella. Ja se että parisuhteen kunnossapitoon annetaan neuvolan suunnalta mahdollisesti tukea, sehän on nimenomaan lapsen parasta ajatellen loistava asia moneltakin kantilta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Älä pelkää, ei ne sulle apua tyrkytä. Voivat antaa jotain numeroita tai esitteitä, mutta eivät velvoita sinua mihinkään.
Ja mistä sä oikein revit noi kuvitelmasi vanhoja tietoja urkkivista terkkareista?
[/quote]
Miksi minun pitäisi keskustella yksityisasioistani ventovieraan kanssa? Sanohan mitä hyötyä siitä on ja kenelle? En halua, että kukaan ikäänkuin ylhäältäpäin arvioi ja analysoi asioitani. Osaan sen itsekin, jos kaipaan keskustelua niin valitsen parhaan ystäväni tai jonkun sukulaisistani, en vierasta ihmistä. Ystäväni ja sukulaiseni muuten ihan todella TEKEVÄT jotain, mikäli kerron olevani väsynyt, rahaton tai oman ajan tarpeessa. Terveydenhoitaja ei lainaa rahaa, ei ota lasta yökylään, ei tunne sen enenpää minua kuin lastakaan, vaikea hänen on antaa mitää muita kuin yleispäteviä neuvoja. Niitä on jaossa muuallakin ja jopa kiusaksi asti välillä. Miksi siis tuhlaisin aikaa ja voimi johonkin kyselyyn ja täysin merkityksettömään keskusteluun?
[/quote]