Muistaako kukaan, millä tavalla elämä oli Suomessa erilaista 90-luvun alussa kuin nyt?
Itse olin tuolloin yläasteikäinen ja en oikein muista enää, no, valikoimaa oli huomattavan paljon vähemmän esim vaatteissa, meikeissä ym. kuin nykypäivän nuorilla ;)
Kommentit (89)
Lindex oli jo Suomessa, samoin KappAhl eli elinköhän minä ihan eri aikaan 90-lukua?
Jos katsot tarkkaan, ei se valikoima ole sen laajempi kuin ennenkään, samaa kamaa useammassa kaupassa.
Erona oli ainakin se, että lastenvaatteilla ei brassailtu, Tarjoustalon haalarit oli yhtä hyviä kuin kalliimmat. Ja ranskalaiset vauvanvaatteet oli jo silloin löytäneet tiensä Suomeen.
Ymmärrätkö että tällä on muitakin.
ensin töissä ja sitten opiskelija. Palkka oli mielestäni ruhtinaallinen, kun se oli ennnen veroja reilusti alle kuusi tonnia. Nyt kukaan ei lotkauttaisi eväänsäkään alle tonnin palkalla, josta vielä maksettaisiin verot.
-ei ollu nettiä (soitin 059:iin)
-ei ollu kännyköitä (meidän puhelimessa oli vastaaja, se oli niin hienoa..)Internet kyllä oli -- käytin sellaista itsekin vuonna 1990 kesätöissä. Netin alkuaikoina ihmisillä "kotisivuja" (jollaisia ei enää ole, kun on FaceBook ja blogit).
No oli, mutta ei jokaisella kuitenkaan kuten nykyään. En ainoallakaan mun kavereista tuolloin. Ehkä 90-luvun loppupuolella vasta mun yhdellä kaverilla oli kone ja netti.
Minä olin töissä Nokialla ja jos siellä ei ollut kuin intranet vuonna 1990, en usko että WWW oli sinullakaan.
-ei ollu nettiä (soitin 059:iin) -ei ollu kännyköitä (meidän puhelimessa oli vastaaja, se oli niin hienoa..)
Internet kyllä oli -- käytin sellaista itsekin vuonna 1990 kesätöissä. Netin alkuaikoina ihmisillä "kotisivuja" (jollaisia ei enää ole, kun on FaceBook ja blogit).
Muistat kyllä väärin :)
Oli kyllä tottakai yritysten sisäisiä tietoverkkoja jollaista olet saattanut käyttää ja joissa oli erilaisia systeemejä, mutta "kotisivut" eivät todellakaan vuonna 1990 ollet todellisuutta, toki varmaan jossain nörttiyhteisöissä oli keinot tähänkin. Olen asunut Otaniemessä vuodet 1993-1997 ja yksityishenkilöiden kotisivuihin en kyllä muista törmänneeni ennen kuin aika loppuvaiheessa. 1993 oli kuuminta hottia että kylässä pääsi ilmaiseksi "verkkoon" monimutkaista polkua pitkin!
http://fi.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web
Olen ollut suomalaisessa merkikttävässä organisaatiossa töissä, jossa vuonna 1995 oli mullistavaa että ko. tapahtumalle tehtiin internetsivut!
-ei ollu nettiä (soitin 059:iin) -ei ollu kännyköitä (meidän puhelimessa oli vastaaja, se oli niin hienoa..)
Internet kyllä oli -- käytin sellaista itsekin vuonna 1990 kesätöissä. Netin alkuaikoina ihmisillä "kotisivuja" (jollaisia ei enää ole, kun on FaceBook ja blogit).
Muistat kyllä väärin :)
Oli kyllä tottakai yritysten sisäisiä tietoverkkoja jollaista olet saattanut käyttää ja joissa oli erilaisia systeemejä, mutta "kotisivut" eivät todellakaan vuonna 1990 ollet todellisuutta, toki varmaan jossain nörttiyhteisöissä oli keinot tähänkin. Olen asunut Otaniemessä vuodet 1993-1997 ja yksityishenkilöiden kotisivuihin en kyllä muista törmänneeni ennen kuin aika loppuvaiheessa. 1993 oli kuuminta hottia että kylässä pääsi ilmaiseksi "verkkoon" monimutkaista polkua pitkin!
<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web">http://fi.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web</a>
Olen ollut suomalaisessa merkikttävässä organisaatiossa töissä, jossa vuonna 1995 oli mullistavaa että ko. tapahtumalle tehtiin internetsivut!
Netscapea koulussa...sit oli nää gopherit ja alt.binäärit kans.
Minä olin töissä Nokialla ja jos siellä ei ollut kuin intranet vuonna 1990, en usko että WWW oli sinullakaan.
1990 www syntyi. Ja kesti se muutaman vuoden ennen kuin levisi.
Tietokoneita käytettiin kyllä työpaikoilla yleisesti ja tekniikkahenkisillä oli jo "mikro" kotonakin. Mieheni kirjoitti gradunsa mikrolla 1989, minä olin vielä 4 vuotta aiemmin käyttänyt sähkökirjoituskonetta. Internet yleistyi kuitenkin vasta vuodesta 1994 alkaen. Työpaikalleni tuli kaikkien käyttöön netti vuoden 1995 lopulla ja kyse oli isosta lehtitalosta eikä takapajulasta.
Asuntolainojen korot olivat 12-16 prosenttia ja asuntolainaa saadakseen piti oikeasti kitusäästää kaksi vuotta.
puhelinhommat hoideltiin puhelinkopista. Nopein tapa yhteydenpitoon oli postikortti. Ihmisten kokemukset varmasti vaihtelevat sen mukaan, millaista elämänvaihetta kukin on tuolloin elänyt.
Oltiin paljon suvaitsevampia, baareissa piti käyttäytyä ja pukeutua, ei saanut kävellä lasi kourassa, harvat matkustelivat usean kerran vuodessä, ruokavalikoima suppeampi, vaateketjuja ei ollut paitsi Seppälä, ympäristöasiat olivat yhdentekeviä, elettiin velaksi, autokanta oli vanhempaa, itäblokki oli juuri kaatumassa ja lama ovella.
ei silloinkaan neekereistä ja mustalaisista pidetty yhtään sen enempää kuin nytkään.
Baareissa sai kävellä lais kourassa.
Matkustelu... hmm... harvemmin kuin nyt.
Ruokavalikoima suppeampi muka? Ei ollut.
Vaateketjuista en osaa sanoa yhtikäs mitään, evvk.
Ympäristöasiat ovat nytkin minulle yhdentekeviä.
Ei eletty velaksi silloin eikä nyt.
Autokanta on nyt tilastollisesti vanhempaa, luepa lehtiä.
Itäblokin kaatuminen oli upeaa.
Laman aikana menin Nokialle duuniin ja vaurastuminen alkoi toden teolla. Olen nähnyt kännyköitten yleistymisen ihan alusta saakka.
Olen ollut siellä jo 26 vuotta. Laman aikana tilaukset hiipuivat, ihmiset tekivät itsemurhia ja menettivät talonsa, Nokialaisetkin. Miten sinä vaurastuit? Meillä ei ollut töitä vuoteen, verkkopuolella. -95 tuli vasta ekat bonukset, nekin pienet. ja se Mobiran halko tuli vasta 1992.
ja oikeissa ravintoloissa ei kävelty lasi kädessä, ei edes Vanhan kuppilassa eikä Kosmoksessa, ei Sikalassa eikä missään.
Ruokavalikoima suppeampi muka? Ei ollut.
Ihan varmasti oli. Tai olihan silloinkin kaupoissa jauhelihaa, kokolihaa ja vihanneksia ym. peruskauraa mutta ei todellakaan hyllymetreittäin kaikkea "eksoottisempaa", mausteita ym. Hedelmä-, vihannes ja yrttivalikoimat esimerkiksi on moninkertaistuneet, ja ylipäänsä ihan kaikessa on paljon enemmän valinnanvaraa.
oli lompsassa puhelinkortti hätätilanteita varten :)
Tietokoneita aika yleisesti oli 1990-luvun alussa, mä olen kirjoittanut 1992 ja kyllä lukion esitelmiä tehtiin tietokoneilla. Mä olen kai webbiin mennyt yliopistolla mosaic-selaimella 1993 tai 1994. Mutta oli kaikenlaiseja chatteja jo silloin, unix-päätteillä oli talk-sovellus. Kaverin kirjoitus tuli ruudun ylälaitaan, oma alalaitaan. Oli Gopher ja portacom.
Kaupoista ei saanut salaattia talvella, oli kiinankaalia. Tomaattejakaan ei aina saanut, mainostettiin lentoyomaatteja.
Tuli ihan uudenlaisia, eurooppalaistyylisiä, kahviloita joista sai alkoholia kuten Strindberg.
Tai jos oli, niin sitä ei vielä juurikaan käytetty.
Muistan kuinka käytävillä ryhmissä luettiin tietokirjoja, kirjoitettiin paperille tiedot ja liimattiin. Piti aina myös piirtää aiheesta kuva. Nykyään tieto etsitään googlella ja tulostetaan. Käsintehtyä pidetään epäsiistinä ja epäkunnioittavana työtä kohtaan.
Kyllä mä vaan käytin 93 Netscapea koulussa...sit oli nää gopherit ja alt.binäärit kans.
Sekä internet että esim. mobilephone -teknologia. Olen tuo edellä kirjoittanut jonka isä oli Nokialla: Todellakin NMT "salkku" oli 1990 tosi kova juttu, sitten tuli GSM - ehkä vuonna -94 oli jo taskuun sopivia puhelimia - nykymalleihin nähden "halkoja". Vuonna 1996 mulla oli jo Nokian "banaani" joka oli superpieni malli, jossa kansi liikkui näppäimistön yli jne.
Ehkä jossain oli jo vuonna 1990 käytössä jonkinlainen "netti". Samalla vauhdilla 1993 oli varmaan jo joku proto netscapesta käytössä. Itse ihan reaalissa työmaailmassa kansainvälisessä organisaatiossa internet oli vuonna 1996 jotain ihan extraa joka ei koske meitä ja ei todellakaan ollut asia joka olisi ollut yleinen, sähköposti alkoi juuri olla yleinen kommunikaatioväline jota kaikki osasivat suunnileen käyttää - edelleen oli varmempaa soittaa - tekstiviestejä ei osannut vanhemmista johtajista lukea kukaan, ei edes huomata sellaisen saapuneen.
No, mä olin opiskelija, enkä olisi saanut visaa. Toki aikuiset saattoi silloin jo käyttää luottokorttia ulkomailla.
Nuudelit tuli kauppoihin vasta 90-luvulla, siis ne pikanuudelit. Muistan, että lukiossa niitä vedettiin paljon ja ne olivat silloin uusi juttu. Sitä ennen köyhät koululaiset söivät kai Saarioisten pizzoja tai purkkihernekeittoa.
ja Photoshopilla tein kuvankäsittelyä...
No oli, mutta ei jokaisella kuitenkaan kuten nykyään. En ainoallakaan mun kavereista tuolloin. Ehkä 90-luvun loppupuolella vasta mun yhdellä kaverilla oli kone ja netti.