Muistaako kukaan, millä tavalla elämä oli Suomessa erilaista 90-luvun alussa kuin nyt?
Itse olin tuolloin yläasteikäinen ja en oikein muista enää, no, valikoimaa oli huomattavan paljon vähemmän esim vaatteissa, meikeissä ym. kuin nykypäivän nuorilla ;)
Kommentit (89)
mopo, ja lähes kaikilla luokkakavereillaki, mut ei kai sit isommis kaupungeis se ollu niin tavallista. Meillä kun ei bussit kulkenu ku aamulla kouluun päin ja iltapäivällä takas kylille keskustasta. Vanhemmat ei niin välttämättä päässeet kuskaamaan kun olivat töissä, ja matkat kun oli pitkiä, mopo oli tosi kätevä. Musta tuntuu että nykyään pikkupaikkakunnilla taas teinit ajelee traktoreilla, ainaki joskus telkkaris näytettiin:)
Minä ainakin söin karkkia joka päivä, siitä asti kun pääsin vapaasti itse käymään kaupoissa, eli kun meni yläasteelle. Eiköhän se riipu yksilöstä eikä ajasta. Samoin se siivotaanko viikottain tai tehdäänkö itse ruokaa.
MTV lähetti vielä musiikkia. Kuka muistaa esim. Ray Cokesin?
Minä muistan! Ray oli minun ja ranskalaisen mieheni yhteinen nuoruusmuisto - silloinhan katsottiin koko Euroopassa yhtä ja samaa MTV-kanavaa. :) Samoin hän muisti MTV:ltä ihanaisen Maria Guzeninan (joka tosin taisi juontaa vasta 90-luvun puolivälissä?).
No, mulla ainakin oli 80-luvun loppupuolella mopo, ja lähes kaikilla luokkakavereillaki, mut ei kai sit isommis kaupungeis se ollu niin tavallista.
Musta tuntuu että nykyään pikkupaikkakunnilla taas teinit ajelee traktoreilla, ainaki joskus telkkaris näytettiin:)
Tossa aiemmassa viestissä puhuttiin mopoautoista, ei sellaisia tosiaan ollu nuorisolla 90-luvulla.
Traktoreilla kai ajellaan jossain Pohojanmaalla, muistelen joskus nähneeni kun huoltsikan pihalla on nuorisoa pussikaljalla ja traktorit rivissä... Hassua.
Isä oli Nokialla töissä, meille tuli kotitietokone jo 80-luvulla, ja samoihin aikoihin tuli myös monille kavereille: muistan kun ala-asteella suosikkipelejä omien tuttujen joukossa olivat pacman, cat, digger, prince of persia ja tetris. 90-luvulla tulivat cd-romit, meillä oli sekä faktaa (esim. tietosanakirja) ja pelejä. Yläasteella kirjoitin ekat esitelmät tietokoneella, lukioaikoina tuli netti.
En muista koska isä sai ensimmäisen kännykän, mutta ainakin sellainen Nokian perushalko oli jo 90-luvun alkupuolella kun olin yläasteella. Oman kännykän sain kun aloitin opiskelut yliopistossa, vuonna 1999, ja olin kaveripiirini viimeisiä ilman kännykkää.
90-luvulla olivat myös tamagotchit.
Hampurilaispaikoista suosimme Carrolsia.
Baareissa joimme paljon Codea (mansikka) ja Woodpeckeriä (sen katoamista surimme pitkään). 90-luvun lopussa iso III-tuoppi maksoi suosimissamme halpisbaareissa 20-25 mk.
Farkkujen vyötärö oli korkealla. 90-luvun alkupuolella muodissa olivat (ainakin meidän koulussa) isot ja VÄLJÄT ruutupaidat ja t-paidat. Löysin jokunen vuosi sitten yhden senaikaisen t-paidan vanhempieni kaapista, ja naureskelin että koko M senaikuista mitoisusta olisi ehkä XL nykyisissä :) Käsitöissä monet ompelivat unihaalareita.
Hiuksissa oli donitseja, ja mieluusti niitä oli eri värisiä, kuviollisia, samettisia jne, joka asuun sopiva. Otsis vedettiin lakalla pöyheälle "laineelle". Huulipuna oli ruskeaa ja huultenrajaus tehtiin itse punaa tummemmalla värillä.
ja silloin:
- juotiin alkoholia joka viikonloppu, tilattiin bussi Huvikumpuun Eppujen keikalle ja koko pikkukylän nuoriso ryyppäsi bussimatkalla (kukaan ei antaisi nykyään linja-autoa tuollaiseen käyttöön)
- Levikset oli ihan in, ja olin kade kaikille, joilla oli niihin varaa. Ne maksoi yli 300 markkaa.
- Kännyköitä ei ollut (minä sain ekan omani kun lähdin opiskelemaan vuonna -96)
- Lama oli kova. Halusin vaihtariksi USA:han ja sain kuin sainkin vanhemmat ylipuhuttua, vaikka vuosi maksoi silloin 23000 markkaa ja taskurahat päälle.
ja elänyt vasta lapsuuttaan tai esiteiniyttään 90-luvulla.
Itselläni oli opiskellessa käytössä tietokoneet jo 80-luvulla, töissä v. 88 sain käyttööni MikroMikko 2:n, joka siihen aikaan maksoi tolkuttomat 36000 markkaa (6000 euroa). Itse sain siihen aikaan palkkaa 12000 markkaa eli 2000 euroa. viimeistään 90-luvun alussa minulla oli käytössä oma matkapuhelin, tuollainen tässä kuvassa http://plaza.fi/s/f/editor/attachments/all-nokia-phones-ever-made.jpg oleva vuoden -92 malli.
Vaatekauppoja kyllä oli, vaikka enimmäkseen ostelin vaatteita Italiasta - eli kyllä silloin 80-90 -luvuilla matkusteltiinkin =D
Se, mitä itse huomaan eniten on ruoka ja sen muuttuminen, ennen sai aina kantaa erikoisempia ruokatarvikkeita ulkomailta Suomeen, nyt täältä löytyy ihan mitä tahansa. Toinen mitä Suomesta oli silloin vaikeampi saada, oli erikoisemmat rakennsutarvikkeet. Ei ollut kuin niitä Pukkilan laattoja ja Oraksen hanoja joka paikassa... Vasta Bauhausin tulo kymmenisen vuotta sitten avasi kunnolla kilpailun ulkomaisille tuotteille.
vain vähän rikkaammilla oli varaa matkustaa naapurimaita kauemmaksi säännöllisesti. Ulkomaalaisia asui maassa todella vähän ja musta mies kadulla oli nähtävyys. Suomalaisia kansainvälisiä julkkiksia oli todella vähän tyyliin Renny Harlin. Joku Maria Guzeninan MTV juontajuus oli todella iso juttu.
1990-luvun loppupuolella ei tarvinnut enää hävetä olevansa suomalainen kun matkusti ulkomaille. Oli Nokiaa, suomalaisia bändejä lyömässä itseään ulkomailla läpi ja suomalaisuus siirtyi muutenkin marginaalista lähemmäksi valtavirtaa.
1990-luvun nuoret aikuiset ja nuoriso alkoi olemaan jo kielitaitoista ja rohkeaa, nöyristelemätöntä porukkaa vuosikymmenen loppua kohden.
Silloin lapset kävi hakemassa kavereita kotoa ja leikittiin ulkona,nykyään vaan kökittään koneella ja pidetään yhteyttä fb:ssä ja kännykällä.
itse muistan levikset, pilottitakit ja Linda siiderin xd
joko tiskillä tai automaatilla. Ruokakaupat meni aikaisemmin kiinni. Vaatekaupassa oli selvät kesä- ja talvialennusmyynnit. Jos joku oli liian kallis ostettavaksi niin saattoi odottaa alennusmyyntiin, nykyään mallisto vaihtuu niin nopeasti, ettei ole mahdollista odottaa aleen.
McDonaldsia eikä Hesburgeria. McDonaldsilla tuli käytyä ulkomailla ollessa.
MTV:ltä tuli enimmäkseen MUSIIKKIA.
Huoltoasemat olivat hmmm... ei niin mielyttäviä paikkoja (vrt. abc-asemat).
Liha-/makkaratiski oli melkein joka ruokakaupassa. Valikoima oli paljon suppeampi. Ei ollut kaupoissa texmexiä, intialaista, ei marinoitua broileria...
Kiinalainen teki tuloaan. Kebabia sai jostakin.
HM:llä tuli käytyä ruotsinmatkoilla.
Kajaanissa virkamiehet kertoivat, että sen alueen muoti oli 10 vuotta jäljessä Helsingin muotia.
Ei osteltu mitään netistä. Ei ollut internettiä. Oli WordPerfect, Symphony...
Ihmisten englannin kielen taito oli paljon huonompi.
varsinainen ysäri-monumentti, eli sijaitsi siinä hietaniemen hautausmaan pääsisäänkäyntiä vastapäätä, melkein nykyisten HOAS asuntojen kohdalla, Marian sairaalan ja Domman välissä.
Niin ja siinä leppäsuolla oli joku snagarikin, josta sai jotain ´poliisin erikoinen´ hampurilaisia ja olivat isoja annoksia.
Domman lukusalit olivat silloin vielä myös käytössä siinä vieressä, alakerrassa maan alla.
mutta kyllä mekin suuresta maailmasta tiedettiin Music Televisionin avulla. Milloinkas Jyrki-ohjelmakin alkoi, ysärin alussa taisi olla sekin?
minusta ehdottomasti suurin muutos on kännyköiden tuleminen ja se, että "kaikki" on tietokoneella päivittäin.
Muuten elämä oli aika samanlaista kuin nyt. Ruoka aika samaa, vaatteet aika samaa (farkut, t-paidat), valikoimat kaupoissa minusta aika samat. Tosin nykyään vaatekaupoissa valikoima vaihtuu useammin.
-ei ollu nettiä (soitin 059:iin)
-ei ollu kännyköitä (meidän puhelimessa oli vastaaja, se oli niin hienoa..)
-vaatekauppoja oli oikeasti vaan tyyliin Seppälä, Sokos, Stokka, Pukeva ja itsestäkin tuntu, että ne vaatteet ei ollut sellaisia kuin olis halunnu
-90-luvun alussa oli muotia sellainen juppikukkula (tupeerattu otsatukka) naisilla ja kukkakuosi, permis
-silloin kirpparit ei olleet vielä muotia, ne alkoi tulla muotiin vasta siinä 90-luvun puolivälissä
minusta ehdottomasti suurin muutos on kännyköiden tuleminen ja se, että "kaikki" on tietokoneella päivittäin.
että 1990-luvun alussa kaupan lihavalikoima oli ihan erilainen kuin nykyisin. Kanaa löytyi hyvällä tuurilla ehkä kokonaisena pakastealtaasta, ei muuten.
Kännyköitä ei ollut ja muistin kaikkien kavereiden lankapuhelinnumerot ulkoa.
Paitsi toi ei tapahtunut 90-luvun alussa...
Oltiin paljon suvaitsevampia, baareissa piti käyttäytyä ja pukeutua, ei saanut kävellä lasi kourassa, harvat matkustelivat usean kerran vuodessä, ruokavalikoima suppeampi, vaateketjuja ei ollut paitsi Seppälä, ympäristöasiat olivat yhdentekeviä, elettiin velaksi, autokanta oli vanhempaa, itäblokki oli juuri kaatumassa ja lama ovella.
Muistan, että jollain tytöllä oli lukiossa punaiset rintsikat (näkyi jumppatunnin jälkeen pukuhuoneessa). Oli varmaan ostanut jostain Lindexiltä tai Kapp Ahlista mutta muuten niin totta, kaikki kuviolliset ja värilliset alusvaatteet teki vasta tuloaan 90-luvulla, muuten ne oli aika hillittyjä.
Twin Peaks tuli vuonna 1990, olimme kovia faneja joten muistan hyvin.
Ray Cokesia katsoin kans kaverin luona, hän oli kyllä legendaarinen.:)
Muistan, että olin mukana, kun täysi-ikäinen kaveri osti minulle jotain viiniä Hakaniemen Alkosta 90-luvun puolivälissä, jossa oli myös pelkästään tuo vanhanmallinen tiski. Myyjät ei jostain syystä kysyneet papereita, vaikka tuskin näytin täysi-ikäiseltä.:)
90-luvulla ei ylipäätään ollut minusta sellaista kertakäyttömuotia, kuin nykyään. Silloin ostettiin vielä kestävämpiä vaatteita. H&M tuli vasta 90-luvun aivan lopulla ja mullisti tavan ostaa vaatteita.