Kirkosta eroaminen
Kirkosta kannattaa erota ennen vuodenvaihdetta, niin säästää ensi vuoden kirkollisverot.
Kommentit (49)
Juu.
Uskon että lapseni odottelee pääsyä taivaaseen, sallinet kai uskoa minun jos tämä helpottaa tuskaani?Mikä minä olen sanomaan sinulle mitä sun pitää uskoa tai olla uskomatta? Jos olisit vaan hiljaa?
Tervettähän se kun lapsena aletaan odottaa kuolemaa.
Jos tulisit vaikka itse järkiisi?
Piti erota jo viime vuonna, mutta se unohtui. Nyt pitää muistaa käydä kirkkoherranvirastossa eroamassa. En halua käyttää tuota nettilomaketta vaan käydä paikan päällä ja vastata ihan henk.koht. mahdollisiin kysymyksiin eroamisen syistä :)
että elämä loppuu siinä ja maadut mullaksi.
Juu.
Uskon että lapseni odottelee pääsyä taivaaseen, sallinet kai uskoa minun jos tämä helpottaa tuskaani?Mikä minä olen sanomaan sinulle mitä sun pitää uskoa tai olla uskomatta? Jos olisit vaan hiljaa?
Tervettähän se kun lapsena aletaan odottaa kuolemaa.
Jos tulisit vaikka itse järkiisi?
Kirkko palvelee muuten kirkkoon kuulumattomiakin, eli ei hätää, jos sieltä ruokaa haette. Kovin moraalisesti oikein se ei tosin ehkä ole (paitsi jos kuuluitte lihavina päivinä, ja nyt rahapulassa eroatte).
Ja jos ei ole kirkon kassa muutenkaan tekemisissä, niin sekin pikkusumma, jonka av-mamma säästää, tulee varmaan käyttöön ja tarpeeseen.
Tämä siis rahanäkökulmasta, usko ei tähän liity. Ja saa sitä uskoa, vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Ei se taivaspaikka veroilla maksetuksi tule.
Kirkko palvelee muuten kirkkoon kuulumattomiakin, eli ei hätää, jos sieltä ruokaa haette.
Kirkko jakaa EU:n ruoka-apua, ei maksa ruokia omasta pussista, eli apu kuuluu kaikille.
Nyt siis puhutaan kuolleesta lapsesta ja sielun odottamisesta pääsystä taivaaseen. Ei mistään pelottelusta.
7
apua vuodessa kuulemma palveluistaan yhteiskunnalle. Eiköhän se riitä. Sillä et on tai ei ole kirkon jäsen ei ole mikään ehto ylösnousemukselle Raamatun mukaan!!
Hautausmaatkin ylläpidetään kirkollisveroilla.
Hautausmaat pidetään yllä yhteisöveroin, joita maksaa kaikki henkilöt ja yritykset.
Mä oon aina ajatellut, että veron muodossa laitan roposeni kirkon kautta vähäosaisille ja maksan hautapaikkaani. Eikö se niin menekään?? Nyt on itsellä helkutin tiukkaa, muutaman satasen säästän jos eroan. Mitään palveluja en käytä. Niin ja en kyllä tosiaan usko niinkuin kirkko opettaa. Uskon kyllä jonkunlaisen Jumalaan tai ehkä enemmänkin jumaluuteen, että Jumala on kaikkialla...
kata niitä kuluja, jotka hautausmaiden ylläpitämisestä ja muista velvotteista (esim. vanhojen kirkkojen kunnossapitäminen) koituu.
Hautausmaat pidetään yllä yhteisöveroin, joita maksaa kaikki henkilöt ja yritykset.
ja osallistua seurakunnan toimintaan. On turha valittaa, ettei saa mitään vastinetta verorahoilleen, jos ei itse halua/osaa/voi ottaa selvää mitä kirkolla tai oikeammin seurakunnalla on tarjolla juuri sinulle. Osallistu messuun, käy konsertissa, vie lapset lapsiparkkiin tai muskariin. Osallistu - se on sinun oikeutesi jäsenenä.
Mä oon aina ajatellut, että veron muodossa laitan roposeni kirkon kautta vähäosaisille ja maksan hautapaikkaani. Eikö se niin menekään?? Nyt on itsellä helkutin tiukkaa, muutaman satasen säästän jos eroan. Mitään palveluja en käytä. Niin ja en kyllä tosiaan usko niinkuin kirkko opettaa. Uskon kyllä jonkunlaisen Jumalaan tai ehkä enemmänkin jumaluuteen, että Jumala on kaikkialla...
Itse olen ajatellut asian niin, että koska en voi lausua uskontunnustusta valehtelematta, ei minun pidä kuulua kirkkoon, jonka kantava ohjenuora tuo uskontunnustus on. Asia on niin yksinkertainen.
en muista oliko netissä vai mistä katsoin.
Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen.
Vuoden 2005 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli 10,6 %. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin.
Kirkon kirjanpidon mukaan hautaustoimen menot kasvoivat 92% vuodesta 2003 vuoteen 2007, vaikka kuolleiden määrässä ei tapahtunut muutosta.
Vastaus löytyy hautaustoimen kustannusten kasvusta. Vuonna 2003 hautaustoimen kustannukset olivat noin 53M euroa, josta ne nousivat jo seuraavana vuonna 78M euroon. Vuonna 2007 kustannukset olivat jo 102M euroa. Neljässä vuodessa kustannukset kasvoivat siis lähes 100%. Haudattujen vainajien määrä on pysynyt lähes samana.
2003 kirkkohallitus antoi uudet ohjeet kustannusten kohdentamisesta kirjanpidossa ja nämä muutokset saatiin voimaan suurimmassa osassa seurakuntia vuodelle 2004. Uusien ohjeiden mukaan hautaustoimelle vyörytettiin mm. hallinnon ja kiinteistöjen kustannuksia, perusteena kustannusten kohdentaminen todellisen toiminnan mukaan.
Erikoinen yksityiskohta on myös haudanhoitosopimukset, joiden tuotto vuonna 2007 oli jopa 26M euroa 58M euron liikevaihdolla. Joku saattaisi tämän perusteella epäillä, että hautojen todellisia hoitamiskustannuksia on laitettu valtion kustantaman hautaustoimen piikkiin, vaikka verotuloja ei saisi käyttää tähän toimintaan. Tai kenties kirkko vain hyödyntää monopoliasemaansa hautojen hoitamisessa, tehden yli 40% voittoa tällä liiketoiminnallaan.
No vitsit, mihin se kirkko ne verot sitte käyttää?
Mä oon aina ajatellut, että veron muodossa laitan roposeni kirkon kautta vähäosaisille ja maksan hautapaikkaani. Eikö se niin menekään??
Kirkollisverot menee kirkon seinien pystyssä pitämiseen ja kirkon työntekijöiden palkkoihin.
Köyhiä kirkko auttaa vain 1-2 prosentilla liikevaihdostaan. Eli jos maksat kirkollisveroa 500 euroa vuodessa, niin 5-10 euroa menee köyhille ja loput 490-495 euroa palaa rakeinteiden pystyssä pitämiseen.
Se yhteisöveropotti, minkä kirkko saa, ei likimainkaan kata niitä kuluja, jotka hautausmaiden ylläpitämisestä ja muista velvotteista (esim. vanhojen kirkkojen kunnossapitäminen) koituu.
Tämä on mantra, jota uskovaiset jaksaa hokea. Kirkko ei ole kuitenkaan koskaan suostunut avaamaan miten hautauksesta johtuvat kulut muodostuu kirkon monopolibisneksessä. Enkä ihmettele. Ei niitä katteita sovi julkisesti esitelläkään. Joten se niistä rahojen riittävyydestä.
Kirkot kuuluu kirkon ylläpidettäväksi ja vrk ylläpitää väestörekisteriä.
Tai sitten voi hakea vastinetta veroilleen ja osallistua seurakunnan toimintaan. On turha valittaa, ettei saa mitään vastinetta verorahoilleen, jos ei itse halua/osaa/voi ottaa selvää mitä kirkolla tai oikeammin seurakunnalla on tarjolla juuri sinulle. Osallistu messuun, käy konsertissa, vie lapset lapsiparkkiin tai muskariin. Osallistu - se on sinun oikeutesi jäsenenä.
Onpa nurinkurista.
Ensin ihmisellä on tarve palvelulle ja vasta sitten maksetaan palvelusta. Eikä niinkuin kirkolla. Ensin rahastetaan edes kysymättä (lasten omantahdon vastaiset kasteet) ja vasta sitten tyrkytetään palveluita.
Tervettävän se on ateistin luoda kuolemanpelkoa lapselle että elämä loppuu siinä ja maadut mullaksi.
Se on tevettä että kertoo totuuden.
Eli sen että kuollessa kaikki päättyy siihen.
Ei se luo mitää kuolemanpelkoa. Asia on mainittu ja se siitä. Ei silti kuolema mitään ihmeellistä ole, lemmikkejä on jouduttu hautaamaan se on tullut tutuksi että kuolema on osa elämää vaikka surullinen asia onkin.
Satujen kertominen sen jälkeen kun lapsi ei enää usko joulupukkiin on sairasta ja tyhmää.
Erosin kirkosta jo nelisen vuotta sitten. Ekana vuonna ostin säästyneillä kirkollisverorahoilla uuden television, toisena vuonna tietokoneen ja tänä vuonna tein viikon lomareissun Kanarialle.
t. yh ja kolme lasta, ylihuomenna Las Palmasiin
Meidän perhe maksais veroina kirkolle lähes 1200€/vuosi. Säästyy rahaa, ja voi sitten laittaa pelastusarmeijalle, punaiselle ristille, unicefille ja joulupuu-keräykselle, eli itse valitsemiinsa kohteisiin tuonkin summan. No, vähän alle jää, mutta ei paljoa.