Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen

Vierailija
08.12.2011 |

Kirkosta kannattaa erota ennen vuodenvaihdetta, niin säästää ensi vuoden kirkollisverot.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2005 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli 10,6 %. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin.

Korjataanpa tämä 10 prosentin legenda virallisella ja tilintarkastetulla tiedolla.

Ev.lut. kirkon vuoden 2010 tuloslaskelma.

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/BFA493781CDAB431C22578EF00287603/$F…

Vuonna 2010 kirkon toimintakulut oli yhteensä 1 017 847 142 euroa, joista annetut avustukset oli 41 758 003 euroa eli 4,10%.

Annetut avustukset jakaantui seuraavasti suhteessa toimintakuluihin:

Lähetystyö 1,85%

Merimieskirkko 0,06%

Kirkon ulkomaanapu 0,43%

Diakonia-avustukset 0,74%

Muut avustukset 1,03%

Lähetystyö on kristinuskon levittämistä eli ei mitään avustamista sanan humaanissa merkityksessä, joku voisi sanoa, että juurikin päinvastoin. Lähetystyötä ei täten voida pitää avustamisena eikä ainakaan minään hyväntekeväisyytenä tai köyhien auttamisena.

Merimieskirkko on jumalan palvontapaikkojen ylläpitoa. Ei siis myöskään mitään hyväntyekeväisyyttä tai köyhien auttamista.

Jäljelle jää kirkon ulkomaan apu, jolla autetaan köyhiä ulkomailla ja diakonia-avustukset, joilla autetaan köyhiä kotimaassa. Lisäksi on epämääräinen muut avustukset, josta ei voida päätellä kohdentuuko rahat todelliseen ihmisten auttamiseen vaiko kristinuskon levittämiseen.

Yhteenvetona kirkolta liikenee hyväntekeväisyyteen vaivaiset 1,17% tai jos otetaan mukaan epämääräinen muut avustukset, niin 2,2%.

Vierailija
42/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voi hakea vastinetta veroilleen ja osallistua seurakunnan toimintaan. On turha valittaa, ettei saa mitään vastinetta verorahoilleen, jos ei itse halua/osaa/voi ottaa selvää mitä kirkolla tai oikeammin seurakunnalla on tarjolla juuri sinulle. Osallistu messuun, käy konsertissa, vie lapset lapsiparkkiin tai muskariin. Osallistu - se on sinun oikeutesi jäsenenä.

Onpa nurinkurista.

Ensin ihmisellä on tarve palvelulle ja vasta sitten maksetaan palvelusta. Eikä niinkuin kirkolla. Ensin rahastetaan edes kysymättä (lasten omantahdon vastaiset kasteet) ja vasta sitten tyrkytetään palveluita.

ja maksaa sen palveluista. Se mikä toiselle on tyrkyttämistä, on toiselle palvelun tarjoamista. Jokainen voi päättää käyttääkö palveluita vai ei - koska jäseniä kuitenkin on niin on ilmeisen normaalia tarjota heille erilaisia palveluja. Ja palveluja tarjoamaan tarvitaan ihmisiä. Hassua muuten sinänsä, että ihmiset pihistelevät kirkollisverossa mutta jotenkin olettavat, että esim. pappi tekisi töitä ilmaiseksi. Ei apu vähävaraisillekaan mene perille ilman diakoneja. Ihan samanlaisia ihmisiä hekin ovat ja ansaitsevat elantonsa palvelemalla muita ihmisiä elämän eri tilanteissa.

Nurinkurinen on myös sinun käsityksesi siitä, että rahastetaan kysymättä - jokainenhan voi päättää maksaako kirkollisveroa vai ei. Ja ne vastointahtoaan kastettavat vauvaressut tuskin maksavat kirkollisveroa eikä kasteestakaan tarvitse maksaa (vai miten rahastus edes liittyy kasteeseen?)... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tajua. Mihin ne tuhlailee kaikki verot ja avustukset? Alkaa valjeta. Tuo hyväntekeväisyyshommahan täyttä feikkiä!!! Eli rahat menee kirkkojen lämmityksiin ja pappien ja muiden palkkoihin? Eikö siitä hautapaikasta pidä vielä maksaakin? Muistelen, et kun vaari kuoli, niin mummo kauhisteli, että seurakunta laskutti joka havustakin mikä haudalle laitettiin.

JOo kyllä näin on näreet, että en minä omasta pussistani rupea kyllä makseleen sitä että jotkut haluaa käydä kirkonmenoissa ja lähetysarpajaisissa. Tervemenoa kirkko. Nyt lähtee eroilmoitus.

Vierailija
44/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jos kirkollisvero pitäisi aina vuoden lopussa maksaa könttäsummana, jäsenmaksuna, eikä niinkuin nyt, pikkuhiljaa veroina niin ettei sitä oikein edes huomaa.

Minä erosin tajuttuani, että en TODELLAKAAN maksaisi vuoden lopussa kirkollisveroani vastaavaa summaa kerralla, jos tulisi lasku postissa, että nyt erääntyy jäsenmaksusi 640 e maksettavaksi. Eipä tuota huomannut silloin, kun se vaan palkasta pieninä osina meni.

Vierailija
45/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOITA NYT TAJUTA!

Lapseni on jo kuollut, ruumiilleko tässä jotain taruja kerron?

T. 7, joka uskoo taivaaseen, se ettet sinä usko ei tee minun uskosta väärää. Ei minusta elämä pääty kuolemaan. Ruumis kuolee mutta kukaan meistä ei tiedä minne sielu menee.

PS. Kiitos että pidät minua sairaana ja tyhmänä koska uskon kohtaavani vielä lapseni. Sinähän sen tiedät.

Vierailija
46/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOITA NYT TAJUTA!

Lapseni on jo kuollut, ruumiilleko tässä jotain taruja kerron?

T. 7, joka uskoo taivaaseen, se ettet sinä usko ei tee minun uskosta väärää. Ei minusta elämä pääty kuolemaan. Ruumis kuolee mutta kukaan meistä ei tiedä minne sielu menee.

PS. Kiitos että pidät minua sairaana ja tyhmänä koska uskon kohtaavani vielä lapseni. Sinähän sen tiedät.

nyt ehdoin tahdoin yritä mieltäsi pahoittaa joten annan asian olla.

Otan osaa suruusi.

Vierailija
47/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainenhan voi päättää maksaako kirkollisveroa vai ei.

Ei pidä paikkaansa. Esim. 15-18 vuotiaat ei voi päättää itse kuuluuko kirkkoon vai ei. He tarvitsevat vanhempien luvat voidakseen erota kirkosta. Eli joutuvat maksamaan esim. kesätöistään kirkollisveroa vastoin omaa tahtoaan.

Hauska yksityiskohta on, että alle 18 vuotias äiti on kykenevä päättämään oman lapsen uskonnollisesta jäsenyydestä, mutta ei ole kykenevä päättämään omasta uskonnollisesta jäsenyydestään.

Vierailija
48/49 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainenhan voi päättää maksaako kirkollisveroa vai ei.

Ei pidä paikkaansa. Esim. 15-18 vuotiaat ei voi päättää itse kuuluuko kirkkoon vai ei. He tarvitsevat vanhempien luvat voidakseen erota kirkosta. Eli joutuvat maksamaan esim. kesätöistään kirkollisveroa vastoin omaa tahtoaan.

Hauska yksityiskohta on, että alle 18 vuotias äiti on kykenevä päättämään oman lapsen uskonnollisesta jäsenyydestä, mutta ei ole kykenevä päättämään omasta uskonnollisesta jäsenyydestään.

alle 18-v rinnakkaisluvan haulikkoon mutta ei saa pitää tähtisadetikkua kädessään!

Vierailija
49/49 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa Helsingin seurakunnista kirkkoon kuuluu enään vain puolet ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi