Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi loukkaannuin verisesti tästä mieheni kommentista?

Vierailija
08.12.2011 |

Mies sanoi aamulla, kun puhuttiin imetyksestä, että se on niin kovin monen ongelman lähde. Mä vetäisin hirveät pultit. Meillä siis on 8-kuinen vauva, joka nyt on alkanut nukahtaa tissille sairasteltuaan. Vauva on alkanut roikkua kaikki yöt kiinni tississä, kun ei muuten oikein tahdo syödä mitään ja on pudonnut painokäyrältään kokonaan. Joutuu sitten nukkumaan meidän vieressä ja heräilee.

Taustaa sen verran, vielä että parina iltana viikossa minä joudun olemaan kotoa poissa ja silloin lapsia hoitaa joko anoppi tai lapsenlikka. Viime viikolla sitten vauva oli huutanut suoraa huutoa koko ajan molempien kanssa ja sitten anoppi soitti mulle ja sanoi, että kyllä se imetys nyt on lopetettava, kun vauva on käynyt noin hankalaksi. Kertoi sitten myös, ettei tällä viikolla valitettavasti voi tulla.

Loukkaannuin anopillekin todella paljon, koska minusta se, että hoitaa meidän lapsia ei oikeuta ottamaan kantaa imetykseen. Mutta en tajua, miksi suutuin miehellekin noin paljon. Mitä mieltä olette?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen imettänyt kumpaakin lastani reilut 13kk, eikä se ainakaan ole ongelmaa tuonut yhtään mihinkään. Kyllä vauvalla on luultavasti nyt muuten ollut paha olla... käsitin, että on tottunut sekä mieheesi että anoppiin, niin luultavasti vain ollut kipeä olo ja kaivannut äitiä tms.

Meillä ei imettäminen ole mitenkään estänyt kiinteiden aloittamista, ja lapset ovat jostain syystä molemmat itse vieroittaneet itsensä juuri samassa iässä. Eli ovat varmaan saaneet tissiä juuri sopivasti.

En minä ainakaan imetystä lopettaisi, toki sitä yöimetystä voi rajoittaa, samoin päivälläkin. Itse imetin tuohon aikaan muistaakseni illalla, kerran aamuyöstä (joskus neljän paikkeilla taisi olla), sitten aamulla ja pari kertaa päivällä. Itse alkoivat sitten lähellä vuoden ikää lopettaa päiväsyönnit, sitten jäi aamu- ja aamuyön syönti pois, ja viimeisenä tuo ilta.

Vierailija
42/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva lopetti itse imetyksen päivälleen 12 kk iässä. Repikää siitä.

Kaikki ei vain osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisuoritat äitiyttä, ja koko lähiympäristö kärsii siitä ylisuorittamisesta ja pingoituksesta.

Tiedoksi kaikille tämän ketjun mammasille; kyseessä on koko perheen asia, ei pelkästään äidin ja vauvan välinen asia.

Vierailija
44/70 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä mieltä olette? "

olet draamakuningatar joka suuttuu pienistä ja turhista asioista.

Syötä sitä tissiä sille lapselle kuule vielä 5-vuotiaaksi niin huomaat muiden olleen oikeassa.

Vierailija
45/70 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla ei todellakaan ole asiaa kommentoida tolla tavalla imetykseen ja suutuit miehellesi, koska anoppi "on puhunut hänet puolelleen".

Imetyksessä on ajoittain pulmia, mutta ne menevät ohi. Miehesi on keskenkasvuinen nulikka, jos ei sitä ymmärrä.

typerä, naurettava, pelle.

alkupään viestit asiallisia.

Vierailija
46/70 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitä paitsi ihan väärässä. Kirjoittaja tuki ap:tä ja kirjoitti ihan asiaa. Eroahdistusta on pullovauvoillakin. Ei imetys ole ole aina kaiken pahan alku ja juuri. Imetys on 8kk vauvalle hyvin tärkeää ja vieroittamiseen ei vielä ole mikään kiire.

t. Kolmen äiti

Anopilla ei todellakaan ole asiaa kommentoida tolla tavalla imetykseen ja suutuit miehellesi, koska anoppi "on puhunut hänet puolelleen". Imetyksessä on ajoittain pulmia, mutta ne menevät ohi. Miehesi on keskenkasvuinen nulikka, jos ei sitä ymmärrä.

typerä, naurettava, pelle. alkupään viestit asiallisia.

Vierailija
47/70 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi söi 10kk iässä n 7-8krt yössä tissiä. Ajattelin, että kun laosi ei syönyt päivisin juurikaan mitään niin täytyyhän minun antaa edes yöllä jos vauva huolii.

Olin todella väsynyt tilanteeseen ennen kuin tajusin, että eihän lapsi syö päivisin, kun ahtaa itsensä täyteen yöllä ja tietää, että seuraavanakin yönä saa tissiä jos itkee. Lopetin imettämisen ja sen seurauksena lapsi alkoi syödä päivällä kunnolla soseita.

Sinun 8kk ikäinen vauva varmasti toimii samoin. tuon ikäinen ei tarvitse enää yösyöttöjä. Jätät ne kokonaan pois tai tarjoat vain vettä. johan alkaa päivällä ruoka maistumaan. Annat vielä illalla puuroa niin tuskin herää yöllä ainakaan nälkään.

Vierailija
48/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oishan se sulle ihan oikeasti helpompi vaihtoehto, että imetystä vähemmän ja äidille unta...ratkaisu:

Miehelle vaan enemmän vastuuta hoidosta, yöllä mies rauhottelemaan vauvaa, antamaan pulloa jne.

Anoppisi on ilmeisesti sanonut asiansa vähän ajattelemattomasti (joko vahingossa tai tahallaan, riippuen onko muuten mukava persoona ja arvostaako sinua...)

Mitä tulee tohon järjestelyyn, että anoppi ja lastenhoitaja on usein vauvan kanssa, miksei isä?

ymmärrän miksi loukkaannuit. Sinä kuitenkin varmaan pääasiassa hoidat lasta enempi kuin miehesi, teet parhaasi, teet kaikkesi, ja sitten isä tulee ja arvostelee... isän pitäisi hellästi auttaa, siinä ratkaisu!

Vierailija
49/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää mammat itteenne kun täällä syyllistätte äitiä, joka ihan asiallisesti kyselee vinkkejä lapsen huonoon syömiseen.

Mulla on vuoden vanha poika, joka kuullostaa aika samanlaiselta kuin sinun vauvasi (paitsi että hän on aina ollut ennemminkin isokokoinen kuin liian laiha). Mutta siis on ollut koko ikänsä tissin perään, enkä ole sitä lapselta lähtenyt rajoittamaan vielä, kun en sitä itsekään koe ongelmaksi. Sen sijaan kiinteistä ruuista poika ei koskaan ole ollut kovin kiinnostunut. Syö niitä kyllä jonkun verran, mutta ikätovereihin nähden vähän. Mitään loistavia syöttämisvinkkejä mulla ei ole, mutta meillä soseet menee parhaiten alas, jos poika saa samalla mutustella vaikka leipää tai kurkkua. Välillä on päiviä kestäviä ruokalakkoja, jolloin ei voi tehdä muuta kuin odottaa, että ruokahalu heräisi taas. Mun käsittääkseni ruokalakot on ihan normaaleja, ja usein sellaisia on esim. korvatulehduksen tai hampaiden tulon aikoihin. Onko teillä siis paino laskenut? Ollaanko neuvolasta oltu siitä huolissaan? Jos painon tulo on vain hidastunut, niin se on normaalia juuri siinä iässä, kun lapsi oppii liikkumaan.

Mun pojalla alkoi 8 kuukauden iässä eroahdistus, joka jatkuu edelleen. Lapsi on tosi reipas, jos minä tai isänsä on paikalla, mutta ei suostu jäämään kenenkään muun hoitoon. Pari kertaa on yritetty, mutta huudoksi on mennyt, joten olen nyt päättänyt vain odotella, että tämä vaihe menee ohi. Ikinä en ole kuullut, että imetyksellä olisi eroahdistukseen jotain vaikutusta, eiköhän nää ole taas niitä 70-luvun imetysoppeja..

Itse olen ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että mun imetystä ei ole sukulaiset kommentoineet mitenkään, kyllä mäkin olisin anopille loukkaantunut. Ja varmaan miehelle vielä enemmän, kun mieheltä jos keltä odottaisi tukea näissä asioissa.

Parhaat imetysvinkit ja asenteet olen saanut käymällä imetyksen tukiryhmissä. Ne on tosi mukavia tapaamisia, ja niistä saa paljon tietoa imetyksestä. Jos et tapaamiseen pääse, niin soita tukipuhelimeen. Vaikka ei tuohon tilanteeseesi mitään konkreettista apua tulekaan, niin ainakin asiantuntevia kommentteja tuollaisen imetyssyyllistyksen sijaan.

Itse en suosittelisi lopettamaan imetystä, jos et sitä itse halua tehdä. Lapsesi on VASTA 8kk ja äidinmaidon vastustuskyvyn lisäksi hän saa rinnasta läheisyyttä ja turvaa.

Vierailija
50/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ei kyllä ole sp:ta syyllistetty tai teilattu, vaan ihan yksinkertaisesti yritetty neuvoa. AP ei oikein ota neuvoja vastaan (väsymystään), vaan hokee samaa, kuinka ei jaksa siivota (lapsen syömisopettelujen jäljiltä), ei jaksa yrittää yöimetyksestä eroon.

Miksi koetaan teilaamiseksi, jos sanotaan totuus?

Vierailija
51/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen suosittelen lisäämään sormiruuan määrää, jos lapsi suostuu syömään sormin mieluummin. Sormiruoka ja soseethan ei sulje toisiaan mitenkään pois. Hyviä sormiruokia on esim.

-keitetty peruna ja porkkana

-keitetty pasta

-leipä (usein vähän kovempi leipä on helpompaa syödä kuin pehmeä)

-avokado

-banaani

T. 51

(ja 52:lle minusta on syyllistämistä, jos sanotaan, että ap on marttyyriäiti, joka ylisuorittaa äitiyttä ja antaa anoppinsa passata itseään. Ei minusta asiallista kommentointia ap:n viestiin)

Vierailija
52/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ei kyllä ole sp:ta syyllistetty tai teilattu, vaan ihan yksinkertaisesti yritetty neuvoa. AP ei oikein ota neuvoja vastaan (väsymystään), vaan hokee samaa, kuinka ei jaksa siivota (lapsen syömisopettelujen jäljiltä), ei jaksa yrittää yöimetyksestä eroon.

Miksi koetaan teilaamiseksi, jos sanotaan totuus?

Kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet vastata ja kiitos erityisesti niille, jotka ovat jaksaneet vastata ymmärtäväisesti ja empaattisesti.

Tähän viimeiseen viestiin vaan sen verran, että en todellakaan ole sanonut, etten jaksa yrittää yöimetyksestä eroon. Tai ehkâ sinä voit näyttää kohdan, jossa niin olen tehnyt? Olen sanonut, ettei sen hetken aika ole tänään, vaan ensi viikolla.

Ja muutenkaan minun ongelmani ei ole tuo imetys, vaan nuo kommentit siihen imetykseen. Mua harmittaa, että mies ja ennen kaikkea anoppi, jolla ei ole koko asian kanssa mitään tekemistä, kehtaa kommentoida, vaikka sillä lapsen itkemisellä ei minun mielestäni ole imetyksen kanssa mitään tekemistä, vaan eroahdistuksen.

Otetaanpa esimerkki: jos sinä olisit pyytänyt kaveria muuttoavuksi ja kaveri olisi suostunut (tai jopa itse tarjoutunut pyytämättä), mutta sitten muuttaessa sanoisikin, että sun pitää muuttaa ensimmäiseen eikä neljänteen kerrokseen tai että sohvan pitää olla mauukuhuoneessa eikä olkkarissa, niin olisiko se sun mielestä asiallista? Siis kyllähän sillä kaverilla on oikeutensa, kun kerran on muuttamaan viitsinyt tulla.

ap

Vierailija
53/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tarjotaan kyllä ruokaa ja korviketta, mutta se syö todella vähän!!! Ei mulla ole mitään nenäletkuja, joilla sen vatsan saisi ympättyä täyteen! Tissi on sitten siitä seuraava.

ap

Etkö aikaisemmin kirjoittanut, että paino on laskenut? Ongelma ei siis ole ratkennut sillä, että tarjoat lisää tissiä kun muu ei kelpaa vaan päin vastoin, muu ruoka kelpaa entistä vähemmän.

Valitettavasti yövalvomisen aiheuttamaan väsymykseen ei ole kuin yksi ratkaisu: lopetetaan yövalvominen ja nukutaan.

Tämä nyt on vaan valitettava tosiasia. Odotan suurella mielenkiinnolla, olisiko jollakin muulla kokeneella äidillä joku muu ratkaisu.

Lapsesi haluaisi nyt syödä itse, mutta sinä et anna kun tulee sotkua. Kumpi sinun mielestäsi on rasittavampaa: siivota lapsen sotkuja päivällä vai valvoa yöt vauva tissillä?

Valinta on täysin sinun, ja sinä sen valintasi kanssa elät. Miehesi, anoppisi ja eräät lapsensa jo yli 8 kk:n, jopa yli 8 tai 18 vuoden ikään saaneet av-mammat näkisivät sen toisen vaihtoehdon viisaampana. Ei vauvan eroahdistuksesta pääse sillä, että ei itsekään nuku. Vauva kyllä voi vierastaa tietyssä iässä jopa samassa taloudessa asuvaa mummoaan, jonka on nähnyt päivittäin - mutta kun se ei ollutkaan äiti.

Vierailija
54/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi on tavallaan oikeassa. Imetys on monen ongelman lähde, kun äiti-ihminen tekee siitä ongelmien lähteen!

Vierailija
55/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun ruokailette sormiruokia, laita syöttötuolin alle sanomalehdestä aukeama, jolle tippuva ruoka ropisee. Sen vaan kääräiset roskiin tai poltat takassa/hellassa. Helpottaa siivousta kummasti.

Ja jatka ihmeessä imetystä. Sairaana tai matkalla ehdottomasti helpoin tapa antaa riittävästi nestettä. Tsemppiä sulle!

Vierailija
56/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ota huomioon että jos lopetat imetyksen, ei se automaattisesti tarkoita sitä että kiinteitä menis enemmän! Mun kaveria painostettiin lopettamaan imetys just ton ikäisenä kun lapselle ei maistunut kunnolla kiinteät, lopputulos oli se ettei se syönyt yhtään enempää vaan nälkiintyi vaan kun ei saanut edes siitä maidosta ravintoa mitä oli aiemmin saanut!

Vierailija
57/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh mitä vastauksia olet saanut. En käsitä miksi eroahdistukseen annetaan "ratkaisuksi" imetyksen lopetus! Uskomatonta..

Miehesi ja anoppisi nyt vaan ovat väärässä. Se, että lapsi saa jostain ravintoa on hiton hyvä asia. Mieti jos anoppisi käskystä lopettaisit imetyksen ja lapsi jäisi vaille sitäkin ravintoa mitä maidosta saa!

Kyseessä on ihan normaali eroahdistus, anopin kommentti on törkeä ja vanhanaikainen. Ehkä hänen aikanaan lasta ei kunnioitettu tai ymmärretty samalla tavalla kun nyt, silloinhan pidettiin vastasyntyineille niitä neljän tunnin syöttövälejäkin ynnä muuta kidutusta.

Kummallista että vielä nykypäivänäkin monet näkee imetyksen eroahdistuksen aiheuttajana!!

Myös korvikeruokituissa vauvoissa on "huonosti syöviä", ei kaikki ole imetyksen vikaa. Onneksi lapsesi saa vielä maitoa, se sisältää ihan uskomattoman määrän terveellisiä rasvoja, energiaa, proteiinia ja vitamiineja.

Muistathan ap lukea näitä kommentteja tietyllä "seulalla", täältä löytyy tosi monta selkeästi katkeraa ja vihamielistä viestiä mistä huomaa ettei sinun ongelmaasi olla edes ajateltu, kunhan vaan jostain syystä halutaan olla ilkeitä ja sanoa kurjia juttuja..

Vierailija
58/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei ole vielä vuoden vanha, mutta voisin silti laittaa tähän pari lukua mitkä löysin netistä:

Puoli litraa rintamaitoa (2-3 imetyskertaa) VUODEN VANHALLE LAPSELLE sisältää:

- 95% päivän C-vitamiinin tarpeesta

- 45% päivän A-vitamiinin tarpeesta

- 38% proteiinin tarpeesta

- 31% energian tarpeesta

Siis mieti noita lukuja, voit antaa tuon kaiken lapsellesi terveellisen ruokavalion lisäksi! Noi oli vuoden vanhan lapsen imetystä koskevia lukuja, 8kk:n ikäinen saa vielä PALJON enemmän energiaa maidosta.

En missään nimessä lopettais imetystä, lapsi ei sais silloin mistään energiaa, jos kävisi niin ettei sitä vaan huvita syödä kiinteitä hurjia määriä viä. Siltä vaikuttaa, kun kerroit ettei rintaa edes tarjoilla päiväsaikaan ennen ruokailuja.

Kokeile antaa vaikka banaani lapsen omaan käteen, tai iso lohko keitettyä perunaa. Tai sido harso ruokalapuksi, ota vauvalta kaikki vaatteet pois ja anna kerran päivässä kokeilla lusikoida itse ruokansa suuhun. :)

Kyllä se siitä! Jos haluat puhua jonkun imetysmyönteisen kanssa, niin minä olen täällä, saat vaikka s-postiosoitteeni :) Olen itsekin kokenut ton että ulkopuoliset yrittää vanhentuneisiin tietoihin vedoten määrätä meidän asioista..

Vierailija
59/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä vain esikoisen äiti voi olla noin "avuton". Miehesi varmasti yritti sanoa hyvää, ja hän ymmärtää että imetys on syynä sinun heikkoon jaksamiseesi.

kuten joku sanoikin 8kk imetys on hienojuttu, loistava saavutus, voit nyt aivan rauhassa miettiä elämää helpottavia vaihtoehtoja.

Vierailija
60/70 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imetyksen lopettamista ole ehdotettu eroahdistukseen vaan ÄIDIN uupumisen ratkaisuksi.

Katsokaas kun äiti ei saa nukutuksi kun vauva huutaa. Tietenkään eroahdistuksesta kärsivää vauvaa ei missään tapauksessa saa isä hoitaa, vain ehdottomasti äiti yksin.

Kumpi siitä eroahdistuksesta oikein kärsiikään, vauva vaiko äiti?

Eihän semmoinen sovi, että pienen lapsen äiti ajattelisi ihan pikkuisen itseään ja omaa terveyttään.

Sitä paitsi: onhan imetyksessä muitakin vaihtoehtoja kuin mustavalkoinen on/off, eli voi imettää sen mitä imettää, mutta ei ihan vaan huvitutiksi tarvitse jäädä koko yöksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä