Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos 4 alle 4v lasta ja tuntuu raskaalta niin mikä ratkaisu?

Vierailija
08.12.2011 |

Heips! :)

Täällä on yksi joka odottaa neljättä lastaan syntyväksi (siihen on tosin vielä aikaa) ja vanhin lapsi on 3½v kun kuopus syntyy.

Tälläkin hetkellä normaalit päivärutiinit (jos menee lasten kanssa myös ulos) tuntuu raskaalta joten en edes harkitse että pärjäisin neljän kanssa yksin. Joten tarvitsisin tähän jonkin ratkaisun...

Mitä ootte mieltä näistä vaihtoehdoista?

1. Palkata kotiin apulainen ja kuljettaa 2 vanhinta jossain kerhoissa pari kertaa viikossa. Tässä vaihtoehdossa saisin välillä itsellenikin täysin vapaata aikaa jos sopii lastenhoitajan kanssa vaikka että parina päivänä viikossa hän on lasten kanssa keskenään muutaman tunnin.

2. Hakea päiväkotipaikkaa kahdelle vanhimmaiselle lapselle (silloin n.2½v ja 3½v) ja jäädä kahden nuorimmaisen kanssa kotiin. Tässä vaihtoehdossa vanhimmat lapset saisi päiväkodista erilaisia aktiviteetteja (mm. jumppaa, askartelua, kavereita) ja kasvatusta mitä itse ei välttämättä hoksaa. Tässä vaihtoehdossa tosin lapset saattaisivat sairastaa enemmän.

Kustannuksiltaan nämä vaihtoehdot on noin samaa luokkaa.

Olisin tosi kiitollinen mielipiteistänne :) Älkää pliis pahoittako mun mieltä kommenteilla lapsiluvusta, neljäs on kuitenkin jo tuloillaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin riippuu kuinka väsynyt olet. Hoitaja olisi tietenkin helpoin ratkaisu, ei tarvitsisi lapsia lähtemään raahaamaan mihinkään, hoitaja voisi kai jopa viedä isommat kerhoon, edes toinen suunta. Toki riippuu miten asutte ja millaiset liikkumisjärjestelyt teillä on.

Päiväkodissa on se riemu,että se on käytettävissä aina. Et siis ole hoitajien sairaspoissaolojen, lomien jne. armoilla.

Ymmärrän kyllä täysin, että apua kannattaa hankkia. Ei tarvitse olla työn sankari.

Vierailija
2/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saattaisihan tuo hoitaja olla parempi ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin olisi tosiaan mahdollista että saisit sitä ihan omaa aikaa, jos fyysisesti oikein väsyttää voisit varmaan päästä jollekin tutulle päiväunille :) tai vaikka leffaan tai uimaan tai mitä nyt haluatkaan.

Ja toisekseen monet (eivät kaikki, ei esim. meidän lapsi) tosiaan sairastelevat paljon kun menevät päiväkotiin, ja se ei ainakaan helpottaisi sinun oloasi.

Vierailija
4/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka päiväkoti on tosiaan käytettävissä aina, niin matka sinne voi muodostua rasittavaksi, etenkin noin monen pienen kanssa - etenkin talvella ja huonoilla keleillä.

Vierailija
5/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vastasi taloustöistä ja pihasta, tarvittaessa katsoi lasten perään jne. Tosin meillä oli vain 3 alle 4v ikäistä.

Hengetär oli palkkatuella eli työkkärin kautta (enää ei taida kotiin sitä kautta apua saada), aivan ihana 55v täyttänyt nainen, jolla oli pitkä kokemus ravintola-alalla. Hän nautti ruuanlaitosta ja siistimisestä eli yksikään takki ei unohtunut lattialle jne.

Sain paljon vapaata eli minä olin se, joka vei isomman kerhoon, Maija jäi pienempien kanssa kotiin. Tai sain nukkua päiväunet, Maija meni lasten kanssa pihalle.

Vierailija
6/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli nimittäin aikoinaan sellanen tilanne kun vanhin kerkes just täyttää5v niin syntyi neljäs. Oli oikeesti rankkaa.

Itse en halunnut ketään ulkopuolista hääräämään kotiini. Toisaalta en sitten jaksanutkaan kuskata ketään hoitoonkaan.

Jos sua ei haittaa että tulis hoitaja kotiin niin suosittelen ennemmin sitä. Pystyt välillä lähteä vauvan kanssa asioille tai yksinään lenkille.

On ihan älytön homma lähteä raahaamaan koko porukkaa talvipakkaselle hoitoon.

Vierailija
7/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisin nuo vaihtoehdot, ottaisin ehdottomasti hoitajan kotiin!!! Päiväkodista tulee oikeasti valtava määrä tauteja (me ollaan tänä syksynä oltu 4 kertaa flunssassa ja kerran vatsataudissa!) ja roudaaminen on hirveää tuommoisen lauman kanssa.

Vierailija
8/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli myös neljä lasta alle neljässä vuodessa, nuorimmainen oli 1,5kk kun esikoinen täytti neljä vuotta.

Esikoinen koitti ns. virikepäivähoitoa yksityisessä päiväkodissa muutaman kuukauden ollessaan 3,5v. Oli kaksi kertaa viikossa hoidossa koko päivän. Asumme syrjässä ja on vain yksi auto, joten mies hoiti viemiset ja hakemiset työmatkoillaan. Alussa lapsi oli ihan innoissaan päiväkotiin menosta, mutta muutaman kuukauden jälkeen hän ei enää sinne halunnut ja lopetettiin koko juttu. Päiväkodissa hän ehti olla korkeintaan kymmenen kertaa noina kuukausina, tauteja sieltä tuli paljon ja sitten oltiin kaikki kotona sairaina. Päiväkotia en siis suosittelisi aloittamaan jos on pieni vauva talossa.

Vierailija
9/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistun nyt itsekin tuon hoitajan puoleen. Nuo vatsataudit varsinkin on aivan hirveitä :/

Kiitoksia hirmuisesti avusta! :)

Vierailija
10/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hommaa lapsia, on niistä jaksettava myös huolehtia!

Jos sanot, että kolmen kanssa tuntuu rankalta, niin miksi ihmeessä noin nopeesti neljäs?????

En voi kun ihmetellä.

Minusta on kauhean kuuloista, että äiti sanoo itse, että ei jaksa lapsiensa kanssa! Jaksamisasiaa on harkittava ennen kun pykää seuraavaa.

Ja arvaat varmaan mielipiteeni virikehoidosta. Kyllä, olen sitä mieltä, että jos niitä lapsia on,niin nemyös itse hoidetaan.

Päiväkoti on sitä varten, että vanhemmat ovat töissä, eivätkä siksi voi itse hoitaa lastansa.

Jos keran taloudellisesti on varaa, niin sitten hoitaja kotiin. On lapsille parempi vaihtoehto kuin virikehoito pk:ssa.

Olen pahoillani, jos mielipiteeni loukkasi, mutta tätä mieltä minä oikeasti olen.

Ja mullakin on 4 lasta (ei tosin noin lyhyillä ikäeroilla ja koulutus kasvatusalalta, että mielipiteeni perustuu omaan äitiyteeni sekä kasvatukselliseen näkökulmaan.

Vierailija
11/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistun nyt itsekin tuon hoitajan puoleen. Nuo vatsataudit varsinkin on aivan hirveitä :/

Kiitoksia hirmuisesti avusta! :)

Vierailija
12/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen jälkeen sterilisaatio. Kyllä normaalin aikuisen ihmisen pitää ymmärtää jaksamisensa raja eikä hankkia lapsia aina vaan lisää ja lisää...

Mutta tsemppiä !

Vierailija
13/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hommaa lapsia, on niistä jaksettava myös huolehtia! Jos sanot, että kolmen kanssa tuntuu rankalta, niin miksi ihmeessä noin nopeesti neljäs????? En voi kun ihmetellä. Minusta on kauhean kuuloista, että äiti sanoo itse, että ei jaksa lapsiensa kanssa! Jaksamisasiaa on harkittava ennen kun pykää seuraavaa. Ja arvaat varmaan mielipiteeni virikehoidosta. Kyllä, olen sitä mieltä, että jos niitä lapsia on,niin nemyös itse hoidetaan. Päiväkoti on sitä varten, että vanhemmat ovat töissä, eivätkä siksi voi itse hoitaa lastansa. Jos keran taloudellisesti on varaa, niin sitten hoitaja kotiin. On lapsille parempi vaihtoehto kuin virikehoito pk:ssa. Olen pahoillani, jos mielipiteeni loukkasi, mutta tätä mieltä minä oikeasti olen. Ja mullakin on 4 lasta (ei tosin noin lyhyillä ikäeroilla ja koulutus kasvatusalalta, että mielipiteeni perustuu omaan äitiyteeni sekä kasvatukselliseen näkökulmaan.

Meillä oli 2v kaksoset, kun aloin odottaa erittäin toivottua kolmatta lasta. Ympäristön reaktio oli, että kamalaa, hirveää, et sinä jaksa, ei ole hoitoapua (ei tarvittu...) jne. Itsekin pelästyin, että mitä olin mennyt tekemään ja toivomaan. Entä jos en jaksa?

Niin meille hankittiin kotiapulainen vuodeksi. Se oli elämäni ihanin vuosi, sillä sain keskittyä 100% lapsiin vaikka inhoamiani kotitöitä. Se oli myös elämäni leppoisin vuosi, sillä sain tehdä mitä halusin vailla muita aikatauluja kuin isompien kerho ja muskari.

Aina ei ole kyse omasta jaksamisesta vaan siitä, millaiseen pelkoon ympäristö saa lietsottua.

Vierailija
14/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää lasten kannalta tuollainen holtiton lisääntyminen.

Pyysit, ettei kukaan sanoisi ääneen, mutta ymmärrät sen varmaan itsekin!!!

Vierailija
15/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä, että mietihän nyt ihan itse mihin jamaan olet itsesi saattanut. Ehkäisyä on tarjolla, eikä niitä lapsia tarvitse tehdä liukuhihnatahdilla.

Hoida itse, tai anna adoptioon jos et enää jaksa.

Vierailija
16/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vilpittömästi kysyn, en ilkeilläkseni. MIKSI?

Jos et jaksa hoitaa, kärsiihän ne lapset siitä väkisinkin.

Vierailija
17/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi käyttäisin ehkäisyä?

Annan päätösvallan Jumalalle.

Vierailija
18/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valistamaan ap:ta? me emme tiedä hänen tilanteestaan yhtään mitään, ainoastaan lapsien lukumäärä ja ikäerot.

ap vielä toivoi aloituksessa ettemme pahoittaisi hänen mieltään, joka on fine. hän kaipasi vain mielipiteitä LIITTYEN HOITAMISEEN EI LASTENSA LUKUMÄÄRÄÄN JA EHKÄISYN NEUVOMISEEN!

olette idiootteja, oikeasti. yrittäkää nyt saada se oma elämänne kuntoon siellä ruudun takana ennenkun tuutte avpalstalle pätemään ''taidoillanne''. minkälaisen olon se saa teille kun pääsette ns. haukkumaan toisia nimettömänä? paraneeko teidän maailmanne kun valistatte ap:ta ehkäisystä vaikka neljäs lapsi ON JO tulossa? mitä helvetin hyötyä teidän valistuksellanne on enään?????

ap:lle voimia ja jaksamisia, älä välitä idiooteista täällä avpalstalla. se on niin helppo pönkittää omaa itsetuntoaan kun voi haukkua toisia nimettömästi.

Vierailija
19/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että hyvä hallinta menee siinä kolmen tai korkeintaan neljän lapsen kohdalla. Toisaalta on perheitä, joissa ei ole kuin kaksi lasta, ja silti tuntuu, että siinäkin näyttää olvan jo ihan liikaa. Tunnen myös kaks viisi lapsista perhettä. Ovat kuin erimaailmoista. Toisessa äiti on stressaantunut ja kodista näkee, että homma pysyy hanskassa, kun kaikki toimii vain lasten ehdoilla ja huusholli on kuin lastentarha tai lastenkoti. Lapset ovat vähän hunnigolla. Toisessa perheessä kyläillessä lapset ovat rauhallisia, koti on siisti ja kodikas. Ei mikään päiväkoti. Tavart ovat paikoillaan ei kuitenkaan missään varastohyllyissä värikkäissä muovilaatikoissa. Itseasiassa tässä kodissa käydessä lapset ovat läsnä, mutta he eivät valtaa koko tilaa.

Vierailija
20/25 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun on aborttia vastaan niin lapsia tuli enemmän kuin olisi halunnut.

Tiedän myös perheen jossa eka raskaus oli suunniteltu, syntyi kaksoset. Sitten petti ehkäisy (josta pitivät tiukkaan huolen, kun eivät halunneet nopeaan tahtiin lisää lapsia) ja tuli taas kaksoset.

jos hommaa lapsia, on niistä jaksettava myös huolehtia!

Jos sanot, että kolmen kanssa tuntuu rankalta, niin miksi ihmeessä noin nopeesti neljäs?????

En voi kun ihmetellä.

Minusta on kauhean kuuloista, että äiti sanoo itse, että ei jaksa lapsiensa kanssa! Jaksamisasiaa on harkittava ennen kun pykää seuraavaa.