Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylläri pylläri: nuorten äitien ja yh-äitien lapset ovat kaikkein levottomampia

Vierailija
08.12.2011 |

Yh-äitien lapset käyttäytyvät muita huonommin. Myös alle 30-vuotiaiden äitien lapsilla saattaa ilmetä vaikeuksia useammin kuin muilla.

Uusimpien tutkimustulosten mukaan 12 prosentilla lapsista, jotka kasvavat yksinhuoltajaperheissä, ilmenee muita useammin vakavia käytöshäiriöitä seitsemään ikävuoteen mennessä, uutisoi brittiläinen The Telegraph.

Tutkimukseen osallistui 14 000 vuosien 2000-2002 aikana syntynyttä brittiläistä lasta.

Erillisessä tutkimuksessa selvisi myös, että alle 30-vuotiaiden äitien lapsilla on "paljon vaikeampi elämänalku" kuin vanhempien äitien lapsilla.

Alle kolmekymppiset eivät olleet yhtä usein naimisissa, ja perheeseen kuului isäpuolia seitsemän kertaa enemmän kuin yli 30-vuotiailla äideillä.

- Ilman biologista isää eläminen saattaa vaikuttaa negatiivisesti lapseen, Lisa Calderwood Lontoon yliopistosta sanoo.

Tutkijat seurasivat lasten käytöstä, kouluvalintoja ja kognitiivista käyttäytymistä osana talous- ja sosiaalikomitean meneillään olevaa laajempaa tutkimusta.

Yli 13 000 brittiläistä äitiä pyydettiin arvioimaan muun muassa lapsensa aktiivisuutta, tunne-elämää ja suhteita ikätovereihinsa.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eipä kukaan koskaan ole sanonut, että lapset olis huonosti käyttäytyviä tai levottomia, päinvastoin.

Brittilapset onkin eri asia kuin suomalaiset. Suomessa ei ole vielä sellaisia slummialueita kuin briteissä.

Vierailija
2/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee suurperheistä. Kun alkaa olla 7 tai enemmän lasta ja jokaisella joku diagnoosi, niin jälki on sen mukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne 4 yh-äitiä ja vain yhden lapsi ok ja hyvin kasvatettu.

Kokemusteni myötä toivon lapseni saavan jatkossa kavereita vain ydinperheistä.

Oma lapsi on 8v. poika ja aina olen pettynyt näihin yh-äitejen lapsiin.

Vierailija
4/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat joskus miettiä, miten uutisensa kirjoittavat ja mitä seurauksia valitulla tavalla on. Teksti syyllistää yh-äidit, vaikka oikeastihan sormen pitäisi osoittaa poissaolevaan isään ja puuttuvaan miehen malliin.

Uskon tulosten piävän paikkansa Britanniassa, mutta onkohan tuossa huomioitu esim luokkatausta? Johan Suomessakin akateemiset saavat lapsensa myöhemmin kuin amikset.

Vierailija
5/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorastaan edesvastuutonta!

Vierailija
6/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskien ja eronneiden lapset ovat levottomampia ja toivonkin lapseni saavan terveitä ja kauniita heterokavereita varakkaista ydinperheistä joissa on vain valkoihoisia heteroita. Brittiläinen kulttuuri ja suomalainen kulttuuri ovat aivan sama asia, minä ainakaan en kyseenalaista tutkimusta enkä mieti sen mahdollisia luokkaeroja. Olen iloinen siitä että tämä tutkimus antaa aihetta muiden naisten syyllistämiseen. Miesten roolista tai vastuusta minkään asian suhteen en minäkään ole kiinnostunut.

Vierailija
7/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllätä minuakaan mutta on niin paljon vanhemmista kiinni (niin yh kuin kahden vanhemman perheissä) miten lapset kasvatetaan, miten lapsia tuetaan ja rakastetaan.

Itse olen saanut lapset alle 30-vuotiaana ja olenpa vielä yh:kin ja voin sanoa käsi sydämellä että lapset voivat hyvin, ovat tasapainoisia, pärjäävät koulussa, harrastavat ja ovat onnellisia. Näkevät myös isäänsä säännöllisesti.

Vierailija
8/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee suurperheistä. Kun alkaa olla 7 tai enemmän lasta ja jokaisella joku diagnoosi, niin jälki on sen mukaista.

Olen myös itse tämän huomannut. Tiedän esim. kaksi perhettä joissa 4 lasta ja jokaisella lapsella on joku diagnoosi ja on niin levottomia ja koulussa pärjääminen ihan kiikun kaakun että pärjääkö.

Vierailija
9/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisluokalla olevaa käytöshäiriöistä lasta ja ystäväni on yh jolla on kaksi tasapainoista ja pitkälle opinnoissaan edennyttä lasta. Kyse on puhtaasti sattumasta.

Itse Briteissä asuneena kehoittaisin suhtautumaan aika varauksella näihin tutkimuksiin, sillä brittien kulttuuri on aika erilainen kuin meillä Skandinaviassa!

Vierailija
10/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisluokalla olevaa käytöshäiriöistä lasta ja ystäväni on yh jolla on kaksi tasapainoista ja pitkälle opinnoissaan edennyttä lasta. Kyse on puhtaasti sattumasta.

Itse Briteissä asuneena kehoittaisin suhtautumaan aika varauksella näihin tutkimuksiin, sillä brittien kulttuuri on aika erilainen kuin meillä Skandinaviassa!

Mäkin olen asunut Briteissä, ja se todellakin on täysin erilainen yhteiskunta kuin Suomi. Joten aivan turha yleistää noita tuloksia Suomeen.

Vierailija
11/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh-äiti, 3 lasta kasvattanut. Olen kautta linjan kuullut lapsista pelkkää positiivista palautetta tarhasta ala-asteelle ja sieltä edelleen yläasteelle, niin opettajilta, rehtorilta kuin kouluterveydenhoitajaltakin. Fiksuja, tasapainoisia, hyvätapaisia, huolehdittuja ja hyvin koulunsa hoitavia lapsia. Harrastavat urheilua ja opiskelevat konservatoriolla ja aikovat yliopistoon kumpikin. Eivät juo, polta, sekoile kaupungilla tm. tm. Tekevät myös vapaaehtoistyötä alalla joka on sydäntä lähellä. Koulumenestys on lähinnä ysejä ja kymppejä. Sen sijaan ydinperheiden ja uusioperheiden ja hyvin toimeentulevien (eli yleisemmin kai niiden ns. "hyvien perheiden")perheiden kakarat häiriköivät luokassa, kiusaavat muita ja jäävät luokalleen. Näin siis meidän kokemuspiirissämme. Yleistää voi puolin ja toisin mutta sehän ei koko totuutta kerro.

Vierailija
12/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapsellani on uusi isä, joka on virallisestikin adoptoinut hänet. Mutta vaikka ei olisi, hän on todella tasapainoinen, menestyy koulussa jne. Ikää on jo 17, joten voin sanoa onnistuneeni kasvattajana, koska näkyvissä on hyvä tulosa. Sain hänet 23-vuotiaana. Eli pyllistys "eräälle tutkimukselle".

Vierailija
13/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomenruotsalaisten lapset on paljon rauhallisempia kun suomenkielisten lapset. Mut hei ihan kiva eihän sitä tiedä vaik norjalaisten lapset ois vielä rauhallisempia ja tätä kun jatkaa tarpeeksi kauas niin jonkun kansan lapset on sitten joko kuolleita tai sitten vihanneksia.

Vierailija
14/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjään ydinperheeseen. Silti tällä lapsella on käytösongelmia. Muilla ei ole, vaikka sain heidät paljon vanhempana.

Vierailija
15/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei kuulu Skandinaviaan.

Vierailija
16/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh-äiti, 3 lasta kasvattanut. Olen kautta linjan kuullut lapsista pelkkää positiivista palautetta tarhasta ala-asteelle ja sieltä edelleen yläasteelle, niin opettajilta, rehtorilta kuin kouluterveydenhoitajaltakin. Fiksuja, tasapainoisia, hyvätapaisia, huolehdittuja ja hyvin koulunsa hoitavia lapsia. Harrastavat urheilua ja opiskelevat konservatoriolla ja aikovat yliopistoon kumpikin. Eivät juo, polta, sekoile kaupungilla tm. tm. Tekevät myös vapaaehtoistyötä alalla joka on sydäntä lähellä. Koulumenestys on lähinnä ysejä ja kymppejä. Sen sijaan ydinperheiden ja uusioperheiden ja hyvin toimeentulevien (eli yleisemmin kai niiden ns. "hyvien perheiden")perheiden kakarat häiriköivät luokassa, kiusaavat muita ja jäävät luokalleen. Näin siis meidän kokemuspiirissämme. Yleistää voi puolin ja toisin mutta sehän ei koko totuutta kerro.

sen, onko kyseessä uusioperhe vai ei?

Vierailija
17/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lapsi oireilee jos ei ole isää. Ja ihan tälläkin palstalla käy ilmi, ettei yh-äiti ole ihminen. Ei saa olla vihainen vaikka kuin jätetään ja pitää sietää kaikenlaista, että isä uusine vaimoineen edes joskus vaivautuisi lapsen luo.

Vierailija
18/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta asti paras ystäväni perusti perheen samoihin aikoihin kuin minä. Olemme molemmat korkeasti kouluttautuneita, uralla hyvin edenneitä ja lapsemme ovat kauniita ja terveitä. Miehemme olivat paljon tekemisissä keskenään.

Parhaan ystäväni mies kuitenkin sairastui vakavaan sairauteen joka muutti hänet henkisesti pysyvästi ja avioliitto päättyi. Ymmärrän kyllä syyt, mutta silti minun on vaikeaa hyväksyä ystäväni yksinhuoltajuutta. Vielä vähän vaikeampaa minun on hyväksyä sitä että oman lapseni paras ystävä on nyt yksinhuoltajan lapsi.

Tilanne on minulle kiusallinen ja vaikea koska salaa toivon että lapseni löytäisi uuden parhaan kaverin ydinperheestä.

Vierailija
19/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu se Fennoskandiaan :)

Vierailija
20/52 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta asti paras ystäväni perusti perheen samoihin aikoihin kuin minä. Olemme molemmat korkeasti kouluttautuneita, uralla hyvin edenneitä ja lapsemme ovat kauniita ja terveitä. Miehemme olivat paljon tekemisissä keskenään.

Parhaan ystäväni mies kuitenkin sairastui vakavaan sairauteen joka muutti hänet henkisesti pysyvästi ja avioliitto päättyi. Ymmärrän kyllä syyt, mutta silti minun on vaikeaa hyväksyä ystäväni yksinhuoltajuutta. Vielä vähän vaikeampaa minun on hyväksyä sitä että oman lapseni paras ystävä on nyt yksinhuoltajan lapsi.

Tilanne on minulle kiusallinen ja vaikea koska salaa toivon että lapseni löytäisi uuden parhaan kaverin ydinperheestä.