Lukion opeja paikalla? Auttakaa...
Yleensä olen pitänyt peruskoulun kokeissa läpäisyprosenttina 30 ja lukiossa 40 (siis pitää olla nämä prosentit täysistä pisteistä, että pääsee läpi), koska mun mielestä lukion kokeissa ei saisi päästä läpi ihan arvaamalla. Nyt on kuitenkin peruskurssilla ollut poikkeuksellisen heikkoa porukkaa osa, eli reputtajia olisi ainakin 5. TOISAALTA ysejä ja kymppejä on tosi paljon, eli en usko, että koe on ollut erityisen vaikea (enkä siksikään, että olen pyörittänyt samankaltaisia kysymyksiä monta kertaa aiemminkin).
Miten tekisit? Pitäisikö mun laskea pisterajaa, jolloin reputtajia ei olisi ihan näin monta, vai pidänkö samana? Onko 40% liian kova lukioon?
Mietin myös, että onko reilua aiempia ja tulevia kursseja kohtaan, jos päästän nämä läpi helpommalla kuin muut... Ja sitten toisaalta en jaksaisi sitä loputonta valitusta ja uusintakokeiden kierrettä, jos reputan nämä.
Reaaliainetta opetan, jos sillä tiedolla on merkitystä.
Kommentit (6)
ja läpipääsyraja vaihtelee vähän kokeen ja sen tehtävätyyppien mukaan. Opetan siis äidinkieltä ja kirjallisuutta. Usein 5-:n raja on noin 35 prossaa. Perustelen itselleni kohtalaisen matalaa rajaa sillä, että kurssilla on yleensä 3-4 muutakin arvioitavaa suoritusta (2 esseetä, tekstitaitovastaus ja kirjallisuusryhmätyö) eli koe on vain yksi suoritus muiden joukossa.
Tähän minäkin olisi kallistumassa, mietin vaan kauhulla sitä uusintakokeiden ja valittajien määrää... Olen nimittäin jo äitiyslomalla, enkä jaksaisi enää kovin pitkään vatvoa työasioita.
Ei muuta kuin härkää sarvista ja nelosia paperiin :)
ap
Kyllä sijainen uusintakokeet hoitaa. Ihanaa äitiyslomaa! :)
Näköjään ovat sitä mieltä, että hoida työsi loppuun, koska minulta kyseltiin jo rästikokeita. Ilmeisesti ajattelevat, että kun kerran saan äitiysloma-ajan palkkaa, niin töitäkin kuuluu tehdä sen eteen. Koetan saada sijaisen edes korjaamaan ne kokeet, jos itse väännän kokeet ja mallivastaukset...
ap
Näköjään ovat sitä mieltä, että hoida työsi loppuun, koska minulta kyseltiin jo rästikokeita. Ilmeisesti ajattelevat, että kun kerran saan äitiysloma-ajan palkkaa, niin töitäkin kuuluu tehdä sen eteen. Koetan saada sijaisen edes korjaamaan ne kokeet, jos itse väännän kokeet ja mallivastaukset...ap
Tämä on meidän opettajien arkea.. Hyvää äitiytlomaa silti!
Arvostelisin samalla tavalla kuin muutkin kurssit. Omilta kursseiltani reputtaa aina muutama opiskelija, heikommissa ryhmissä reputtajia on ollut joskus jopa 10! Minusta on tärkeää antaa opiskelijoille realistinen käsitys omasta osaamisestaan, ettei tule yo-kokeessa järkytyksenä..