Voinko ottaa 9-vuotiaan pojan naisten puolelle uimahallissa?
Siinäpä se kysymys tulikin. Poika on juuri täyttänyt 9-vuotta ja käy toista luokkaa koulussa vaikka ikänsä puolesta voisi olla kolmannellakin. Kysymyksessä ei ole oma lapseni, vaan pikuveljeni joka tulee luokseni lomalle vieraaseen kaupunkiin ja ajattelin että voitais sitten käydä uimahallissa. Ulkonäkönsä puolesta hän näyttää todellakin huomattavasti nuoremmalta, on pienikokoinen ja muutenkin söpö :) ja lapsellinen vielä. Eikä ole vielä käynyt yksin peseytymässä miesten puolella silloin kun on uimahallissa käynyt, ja nyt on kyseessä vielä aivan vieras paikka. Onko sopivaa ottaa poika naisten puolelle saunomaan ja peseytymään? Itseäni ei ainakaan haittaisi jos joku toise sen ikäisen pojan naisten puolelle, eikä nyt voi tulla vastaan tuttuja tyttöjäkään.
Kommentit (183)
todellakaan ole mitään varsinaista ikärajaa vaan sen voi jokainen määritellä mikä on sopivaa.
no mitäs sitten, jos pojan äiti ja poika itse ovat eri mieltä kuin joku samaan aikaan uimahallissa oleva nainen tai tyttö? Kenen määrittely ja mielipide sitten voittaa? Pojanko, joka on "väärällä" puolella, vai niiden, jotka ovat omalla puolellaan? Ja tämä on ihan oikea kysymys, todellakin kiinnostaisi tietää, kumman odotetaan tuollaisessa tilanteessa väistyvän.
Aina ei voi olla mieliksi. Olen varma että olisit itsekin valmis joustamaan oman pienen poikasi kohdalla vaikka kuinka siinä uhoat.
kukaan tyttö siitä mitään loppuelämän traumoja jää jos näkee pikku pippelin tai joku näkee vilauksen omasta pimsasta.. jos jää niin taitaa olla omassa päässä vika
Aina ei voi olla mieliksi. Olen varma että olisit itsekin valmis joustamaan oman pienen poikasi kohdalla vaikka kuinka siinä uhoat.
Mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon muiden ihmisten on joustettava minun, sinun tai jonkun muun "pienen" tai tässä tapauksessa vähän isomman pojan kohdalla? Eli jos ollaan naisten puolella uimahallissa, niin kenellä siellä loppujen lopuksi on suurin oikeus saada olla - tyttöjen vai poikien? Eli kenen kohdalla joudutaan toteamaan "elämä on" - onko se aina niiden tyttöjen kohdalla? Elämässä tulee eteen vastoinkäymisiä ja pettymyksiä, se on totta. Mutta siellä uimahallin naisten puolella - jos pojan läsnäolo häiritsee tai potentiaalisesti häiritsee, niin kenen kohdalla joustaminen on kaikkein oikeudenmukaisinta?
usko että se häiritsee yhtään ketään. Ja tarviiko sitä yleensäkään tuijotella toisia siellä yleensäkään, olipa ne tyttöjän tai poikia, miehiä tai naisia? itse ainakin hoidan hommani enkä tuijottele että kenelläs täällä nyt on pimppi ja kenellä ei.
kukaan tyttö siitä mitään loppuelämän traumoja jää jos näkee pikku pippelin tai joku näkee vilauksen omasta pimsasta.. jos jää niin taitaa olla omassa päässä vika
Mutta voisi tuon kääntää toisinkin päin - saisiko se poika trauman, jos ei mentäisikään uimahalliin, jos ei kerran osaa toimia siellä?
Oletetaan nyt, että joku 9-vuotias poika menee naisten puolelle. Siellä on joku 10-vuotias tyttö, jota asia ärsyttää suuresti. Tyttö ei ehkä saa traumoja, mutta miksi hänen täytyisi sietää siellä tyyppiä, joka on väärällä puolella? Miksi pojan tarve päästä naisten puolelle olisi ensisijaisempi kuin tytön tarve saada olla naisten puolella ilman että siellä pyörii poikia?
eikö toisten hämmennystä osata lukea, vai onko se kirjoitettu jotenkin epäselvästi tässä ketjussa?
No ne traumat tästä puuttuisikin. Ei kyse ole traumasta, vaan viihtyvyydestä. En minä viihdy pesulla, jos siellä vaikka käy vain vastakkaista sukupuolta oleva siivooja. Pienillä tytöillä sama tilanne saman ikäisten poikien kanssa.
Saattaisi jäädä siinä paikassa uinnit minulla siihen, vaikka en traumoja saisi.
en todellakaan usko että se häiritsee yhtään ketään. Ja tarviiko sitä yleensäkään tuijotella toisia siellä yleensäkään, olipa ne tyttöjän tai poikia, miehiä tai naisia? itse ainakin hoidan hommani enkä tuijottele että kenelläs täällä nyt on pimppi ja kenellä ei.
Tuollaisella "en todellakaan usko, että tämä häiritsee ketään" voit sivuuttaa kaikki muutkin säännöt tässä mailmassa. Voit myös opettaa pojallesi, että hän saa tehdä maailmassa mitä huvittaa mistään piittaamatta.
Juuri sinunlaistesi jurpojen vuoksi sinne uimahalleihin on jouduttu laittamaan ikärajat, muuten raahaisitte esimurkkupoikannekin sinne naisten puolelle, koska "ketäs se nyt häiritsee, kaikkihan vaan saunoo eikä tuijottele muitten pippeleitä".
niin ainahan niitä tyttöjä joku häiritsee mutta sehän olis aivan sama jos jotakin poikaa häiritsee se että tyttö tulee miesten puolelle
Ei kyse ole traumasta, vaan viihtyvyydestä.
Samaa mieltä.
en todellakaan usko että se häiritsee yhtään ketään. Ja tarviiko sitä yleensäkään tuijotella toisia siellä yleensäkään, olipa ne tyttöjän tai poikia, miehiä tai naisia? itse ainakin hoidan hommani enkä tuijottele että kenelläs täällä nyt on pimppi ja kenellä ei.
Tuollaisella "en todellakaan usko, että tämä häiritsee ketään" voit sivuuttaa kaikki muutkin säännöt tässä mailmassa. Voit myös opettaa pojallesi, että hän saa tehdä maailmassa mitä huvittaa mistään piittaamatta. Juuri sinunlaistesi jurpojen vuoksi sinne uimahalleihin on jouduttu laittamaan ikärajat, muuten raahaisitte esimurkkupoikannekin sinne naisten puolelle, koska "ketäs se nyt häiritsee, kaikkihan vaan saunoo eikä tuijottele muitten pippeleitä".
Mutta eihän mulla ole poikaa. kuka sanoi että on?
niin ainahan niitä tyttöjä joku häiritsee mutta sehän olis aivan sama jos jotakin poikaa häiritsee se että tyttö tulee miesten puolelle
no niin varmaan? Mutta jostain syystä ongelma ei ilmene koskaan toisin päin. Tytöt kummasti tuntuvat pärjäävän uimahallissa itsekseen tai ainakin kaverin kanssa yhdessä, mutta poikia pitää opastaa kädestä pitäen murrosikään asti. Joo, onhan se totta että aina joku 9-vuotias voi olla kovin arka tai avuton, mutta silloin ei taida uimahalli olla sopiva harrastus. En minäkään mennyt lapsena partioleirille, kun olisin vaan kärsinyt koti-ikävästä, eikä sinne leirille voinut äitiäkään ottaa mukaan. Jos ei 9-vuotias uskalla mennä yksin tai kaverinkaan kanssa miesten puolelle, niin silloin vaadit lapselta liikaa, eikä selvästikään uinti sovi naperollesi.
vaihteeksi vaikka siitä tyttölapsosen menemisestä sinne miesten puolelle.. sehän olisi tietenkin uhri kun joutuu olemaan siellä miesten katseltavana, vaikka olisi kuinka nuori tahansa. Ja pikkupojathan ei koskaan voi hävetä omaa vartaloaan sen takia, ainoastaan tytöt häpeää, miksiköhän ;) hyvää yötä
Mutta eihän mulla ole poikaa. kuka sanoi että on?
se ei varmastikaan ollut tekstini pointti. Lue se uudestaan korvaamalla sana "sinä" sanoilla "avuttomien poikien äidit", niin ehkä sitten se pointti valkenee sinulle.
olisi takuulla tullut aivan toisenlainen jos kysymys olisi ollut että voiko 9-vuotista tyttöä ottaa miesten puolelle
sillä 9-vuotiaat tytöt eivät ole niin avuttomia, että eivät selviäisi yksinään uimahallin pukeutumis- ja peseytymistiloissa. Mitä te poikien vanhemmat teette, että lapsenne ovat niin käsittämättömän avuttomia, että tästä aiheesta täytyy jankata jatkuvasti?
vaihteeksi vaikka siitä tyttölapsosen menemisestä sinne miesten puolelle.. sehän olisi tietenkin uhri kun joutuu olemaan siellä miesten katseltavana, vaikka olisi kuinka nuori tahansa. Ja pikkupojathan ei koskaan voi hävetä omaa vartaloaan sen takia, ainoastaan tytöt häpeää, miksiköhän ;) hyvää yötä
tässä ole kysymys siitä, että tytöt muka häpeäisivät omaa vartaloaan. Epäviihtyvyys voi johtua muustakin kuin häpeästä.
Ja miksi niille pojille pitäisi opettaa, että mitkään säännöt eivät koske heitä, ja että he saavat kyllä mennä ihan minne vaan?
tässä ole kysymys siitä, että tytöt muka häpeäisivät omaa vartaloaan. Epäviihtyvyys voi johtua muustakin kuin häpeästä.
Ja miksi niille pojille pitäisi opettaa, että mitkään säännöt eivät koske heitä, ja että he saavat kyllä mennä ihan minne vaan?
Se poikakin on potentiaalinen "uhri" ja miesten viihtyvyys saattaa häiriintyä 9v tytön läsnäolosta. 9v tyttökin on jo niin iso, ettei hänen paikkansa ole miesten puolella ei hänen itsensä, eikä muiden miesten takia. Vaikka tyttö ei itse olisi moksiskaan, niin on 9v tyttö ei jäisi miehiltä huomioimatta ja varmasti heillä saattaisi tulla ahdistunut olo siitä miten käyttäytyä. Ja oikeastaan VARSINKIN miehillä koska he itse tiedostavat sen "jokainen on potentiaalinen pedofiili" käsityksen.
olisi takuulla tullut aivan toisenlainen jos kysymys olisi ollut että voiko 9-vuotista tyttöä ottaa miesten puolelle
sillä 9-vuotiaat tytöt eivät ole niin avuttomia, että eivät selviäisi yksinään uimahallin pukeutumis- ja peseytymistiloissa. Mitä te poikien vanhemmat teette, että lapsenne ovat niin käsittämättömän avuttomia, että tästä aiheesta täytyy jankata jatkuvasti?
ollut pointti ;)