Jos teette vain yhden lapsen niin muistakaa varautua siihen että vietätte vanhuksina jouluja yksin
Ärsyttää kun mieheni vanhemmat vetoaa siihen että heillä on niin surullinen joulu jos eivät ole lapsenlasten kanssa samassa paikassa.
Miksi perhanat hankkivat sitten vain yhden lapsen?
(joo, oli tietoinen valinta, yhden kanssa kun oli niin "helppoa")
On mullakin vanhemmat, joiden kanssa haluan välillä viettää jouluni. Mutta heillä on muitakin lapsia niin eivät laita kaikkia toiveita ja odotuksia vain meidän harteillemme.
Kommentit (46)
vanhana viettäisin jouluni yksin. Päivä se on muiden joukossa, ja mä viihdyn yksinäni HYVIN. Ja jos vielä vanhana olisin suht hyvässä kunnossa, voisin vaikka joulunpyhiksi pakata laukut ja lähtee vaikka jonnekin ulkomaille rentoutuun :)
olen yhden lapsen yh ja saattaa hyvinkin olla niin, ettei lapseni aikuisena tule luokseni joka joulu. En koe asiaa kamalaksi, viihdyn oikein hyvin yksin. Voisin viettää rauhallisen joulun kotona kynttilöiden, hyvän ruuan ja kirjojen parissa, ei hullumpaa :)
Tai sitten voisin pakat laukun ja reissata ulkomaille, vaikka pieneen alppikylään täyden palvelun hotelliin tai sitten esim. keski-euroopa jokiristeilylle - ovat upeita viiden tähden reissuja :)
Kyllä minä haluan isovanhemmat mukaan joulunviettoon, mutta en vain miehen vanhempia, vaan haluan välillä olla myös omien vanhempieni kanssa. Miehen vanhemmat vaan itse vetoavat siihen että heillä ei ole muuta jälkipolvea ja siksi meidän pitäisi (aina) olla jouluna yhdessä.
ap
et ei lasten määrä takaa mitään, voit jäädä yksin ja voivat ne lapsesikin kuolla hyvissä ajoin ennenkuin vanhana heitä kaipailet, et sillee... harmittele vaan rauhassa kyllä sä vielä yksinkin saat olla, usko pois.
lapsia ei TEHDÄ,niitä SAADAAN,jos hyvin käy.Elämä ei aina mene suunnitellusti,kannattaisi muistaa se.
-lapsettomuushoidoissa oleva,ei kenenkään äiti
Mä en saanut kuin yhden elävän lapsen. Esikoisen haudalla on käyty jo 14 jouluna ja varmasti käydään vielä silloinkin, kun ainokainen viettää oman perheensä kanssa joulua.
Jos kaikki aina menisi niin kuin toivoo, niin meilläkin olisi enemmän kuin yksi lapsi. Viimeisin keskenmeno oli maaliskuussa, oli lajissaan kuudes (siis 6 keskenmenoa, 1 kohtukuolema).
tai no okei, koiran kanssa. Miehen kanssa olen viettänyt yhden joulun, lapsen kanssa 2. Viihtyvät paremmin miehen vanhemmilla kuin minun kanssani, sama tilanne tulee varmasti olemaan ikuisesti. Enkä todellakaan tee enempää lapsia kärsimään tästä hlvetistä.
vaikka lapsia on puoli tusinaa. Asennekysymys. Jos joku on pissannut aamiaismuroihin, niin kaikki näyttää synkeältä.
Jeesus on aina kanssasi. Tämä on lohdutuksena ihan kaikille. Muistakaa tämä vastaisuuden varallekin. Älkää antako kenenkään masentaa mieltänne. Jumala ei halua painaa alas ketään eikä syyllistää mistään. Jumala on rakkaus ja joulun sanoma on rakkaus. Todellinen onni ei ole kiinni siitä, miten monta lasta Jumala on kullekin suonut. Se ei ole ihmisen arvon mitta.
kun ap nimenomaan aloituksessa sanoi, että tässä ei ollut kyse lapsettomuudestata tai saannin vaikeudesta, vaan että oli valittu tehdä vain yksi lapsi.
joista on vain 2 miljardia kuullut hänen viestinsä ja 1.2 miljardia kärsii köyhyydestä!
Köyhyys on puutetta puhtaasta juomavedestä, huonoa ravintoa ja suoranaista nälkää, surkeita asuinoloja, olematonta saniteettihygieniaa, terveydenhuollon puutetta, lukutaidottomuutta ja koulutuksen puutetta, syrjäytyneisyyttä yhteiskunnasta, turvattomuutta, epätasa-arvoa, huonoja ihmisoikeuksia, saastunutta ympäristöä tai sen huonoa tilaa.
Köyhillä ihmisillä on myös puutetta ajasta, sillä päivän valoisat tunnit saatavat mennä juomaveden, polttopuiden ja päivän aterian hankkimiseen. Esimerkiksi Aasiassa ja Afrikassa naiset ja tytöt joutuvat kävelemään vedenhaussa keskimäärin kuusi kilometriä päivittäin.
YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön FAO:n mukaan 800 miljoonaa ihmistä kärsii jatkuvasta nälästä. Noin miljardilla ihmisellä ei ole saatavillaan juomakelpoista vettä ja ilman kunnollista sanitettihuoltoa, eli vailla vessaa ja viemäröintiä, elää noin 2,5 miljardia ihmisistä.
Huonon hygienian ja puuttuvan terveydenhuollon vuoksi tarttuvat taudit ovat yleisiä. YK on arvioinut 11 miljoonan lapsen kuolevan vuosittain nälkään ja erilaisiin torjuttavissa oleviin tauteihin, kuten ripuliin. Kehitysmaissa malaria on yleinen vitsaus, samoin tuberkuloosi ja hiv/aids. Kaikkiaan köyhyyden vuoksi – sairauksiin ja nälkään – kuolee YK:n mukaan vuosittain 18 miljoonaa ihmistä.
Kiva heppu se Jumala!
t. yhden lapsen äiti, jolle on suuri ihme, että sai edes yhden ja rakastan lastani niin paljon, että saa itse valita mikä tekee hänet jouluna onnelliseksi. Minulle joulu on päivä vuodessa ;-)
suosittele, että kukaan tekee perhesuunnittelujaan joulun takia. Joulu on 1x vuodessa. Pitäisikö siis tehdä vain sen vuoksi liuta lapsia, ettei joudu olemaan jouluna yksin?
Kun se menee monesti niinkin, että sitä vanhukset ovat yksin muutenkin, vaikka on se 7 lasta! Niinkuin mummollani, nyt jo edesmenneellä. Lapsenlapsiakin oli 21. VAIN minun äitini ja me siskot olimme mummon elämässä, ei muut kun asuivat muualla tai ei muuten vain kiinnostanut.
ja voihan sitä "valita"ja tehdä yhden,mutta kuten sanoin ei elämä mene aina niinkuin sinä suunnittelet.Sille sun "valitulle"lapsellesikin voi tapahtua jotain ja vietät joulusi yksin.:)
en minä noita lapsia ihan vaan joulun takia tehnyt.
suosittele, että kukaan tekee perhesuunnittelujaan joulun takia. Joulu on 1x vuodessa. Pitäisikö siis tehdä vain sen vuoksi liuta lapsia, ettei joudu olemaan jouluna yksin?
Kun se menee monesti niinkin, että sitä vanhukset ovat yksin muutenkin, vaikka on se 7 lasta! Niinkuin mummollani, nyt jo edesmenneellä. Lapsenlapsiakin oli 21. VAIN minun äitini ja me siskot olimme mummon elämässä, ei muut kun asuivat muualla tai ei muuten vain kiinnostanut.
Sitä voi soveltaa muuhunkin kuin jouluun. Olen ainoa lapsi, ja minun pitäisi viedä lapsiani viikottain äitini luo 40 km:n päähän koska hän on muuten niin yksinäinen (uskomatonta syyllistämistä tulee sivulauseissa jos ei aina yksinkertaisesti ehdi). Minun pitäisi myös huolehtia ettei äitini joudu olemaan juhlapyhiä yksin, puhumattakaan siitä kun hän vanhenee ja jonkun pitää alkaa enemmän huolehtia hänen asioistaan...
Joillakin ei ole muita vaihtoehtoja kuin yksi lapsi(taustalla lapsettomuutta tms.), mutta tietentahtoen yhden lapsen maailmaan tekeminen on minusta äärimmäisen itsekäs teko. Yhden lapsen harteille tulee väkisinkin hirvittävästi kannettavaa.
en suinkaan aio vaatia heitä luokseni. Luultavasti lyöttäydyn yksiin kavereideni kanssa esim. jouluna. Ei perhejoulu ole se ainoa oikea. Voisin mennä yksin mökille jouluna ja olla ihan onnellinen. Mies taitais haluta mukaan.
Sitä voi soveltaa muuhunkin kuin jouluun. Olen ainoa lapsi, ja minun pitäisi viedä lapsiani viikottain äitini luo 40 km:n päähän koska hän on muuten niin yksinäinen (uskomatonta syyllistämistä tulee sivulauseissa jos ei aina yksinkertaisesti ehdi). Minun pitäisi myös huolehtia ettei äitini joudu olemaan juhlapyhiä yksin, puhumattakaan siitä kun hän vanhenee ja jonkun pitää alkaa enemmän huolehtia hänen asioistaan...
Joillakin ei ole muita vaihtoehtoja kuin yksi lapsi(taustalla lapsettomuutta tms.), mutta tietentahtoen yhden lapsen maailmaan tekeminen on minusta äärimmäisen itsekäs teko. Yhden lapsen harteille tulee väkisinkin hirvittävästi kannettavaa.
jo kerroin, mummollani oli 7 lasta, 21 lastenlasta. Ainoastaan minun äitini ja me lapset olimme mummon elämässä mukana aina. Ei se lapsiluku merkkaa YHTÄÄN mitään, jos lapset ovat lähteneet maailmalle ja näinollen muut lapsenlapset jääneet kaukaisiksi. Eli summasummarum, mummollani oli 7 lasta ja silti jäi YHDEN lapsen hartioille koko homma.
lasta hankkinut vanhuuteni jouluja varten. Isästään ei kuitenkaan taida olla siihen, että toinenkin tehtäisiin. Tai tekeminen sitä kyllä kiinnostaa, ei sillä.
jo kerroin, mummollani oli 7 lasta, 21 lastenlasta. Ainoastaan minun äitini ja me lapset olimme mummon elämässä mukana aina. Ei se lapsiluku merkkaa YHTÄÄN mitään, jos lapset ovat lähteneet maailmalle ja näinollen muut lapsenlapset jääneet kaukaisiksi. Eli summasummarum, mummollani oli 7 lasta ja silti jäi YHDEN lapsen hartioille koko homma.
tähän vielä lisään, että on äärimmäisen itsekästä tehdä lapsia maailmaan vain sen vuoksi, ettei joutuisi olemaan yksin.
Minä en todellakaan tee toista lasta kärsimään tähän perhehelvettiin, se se vasta itsekästä olisi. Tuota ainokaistakin ollaan jo viemässä multa pois...
Itse asiassa joulu on niin stressaavaa hössötystä, että toivon saavani jatkossa viettää ne ihan rauhassa yksin (siis sitten kun lapset on saatu maailmalle)
Vanhainkodit ovat täynnä vanhuksia, joiden luona kukaan ei käy. Ei arkena, saati jouluna.