Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarhatäti otti minut sitten puhutteluun eilen..

Vierailija
03.12.2011 |

..kuultuaan kun kysyin lapselta kumman hän haluaa tulevan hakemaan häntä kotiin, äidin vai isän (itse olen siis tuo äiti..). Tätipä veti siitä sitten nutturan tiukalle, raahasi minut pk:n eteiseen ja piti puhuttelun -kyllä, tosiaankin puhuttelun- kuinka annan lapselle liikaa päätösvaltaa liian isossa asiassa! Siis WTF!!! Eiköhän tämä ole ihan meidän perheen oma asia eikä liity lapsen päivähoitoon yhtään millään lailla??! Olin aivan äimistynyt tästä puhuttelusta enkä tiennyt miten reagoida. Lopulta sain sanotuksi, saman minkä tässäkin, että eiköhän se nyt ole ihan meidän perheen sisäinen asia eikä tämä ole mikään suuri ongelma. Kunhan nyt tein asian kaikille helpoksi kun lapsi tapaa kiukutella kun on väärä hakija. Kellonajallisesti on suurin piirtein sama kumpi vanhempi lapsen hakee kotiin. Niin siitäkös täti hurjistui vielä enemmän! En kuulemma saa tätä kysymystä lapselle esittää koska lapsen harteille kasaantuu liian isoja asioita niinkuin tämä! Voi hyvää päivää vaan.

- ja joo tiedän että ne on jotain lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia ja lähäreitä ja ihan mitä tahansa mutta mulle ne kaikki ovat tarhatätejä jotka siellä päiväkodissa (tarhassa) työskentelevät.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, ainakin omalla kohdalla olisi näin, että kyse on tarhassa huomatusta "isommasta" ongelmasta/asiasta, joka ilmenee lapsen käytöksestä, jos kerran ihan "puhutteluun" otetaan. Tietyt jutut on toki aina perheen valintoja, mutta itse asiassa työnkuvauksessamme lukee jotakuinkin että työhömme kuuluu perheiden tukeminen kasvatuksessa. Eli siinä mielessä täti toimi aivan oikein. En usko, että yhdestä pikkuasiasta ruvettaisiin tollasta puhetta pitämään. Ja kyllä meidän nykypäivänä on valitettavasti pakko "puuttua" perheen sisäisiin asioihin, jos lapsi saadaan hoidosta pois ainoastaan lupaamalla että mennään ostamaan uusi lelu, niin kyllä se on sellainen asia johon lapsen takia on pakko ottaa kantaa... Ja vastaavanlaisia juttuja olis vaikka kuinka. Meidän tehtävä on huolehtia lapsen hyvinvoinnista jne, ja kyllä tuollaiset jutut vaan vaikuttaa negatiiivisesti pitkällä tähtäimellä...

Eli kyse ei ole mistään yksittäisestä tapahtumasta vai kokonaisuudesta. Siihenhän ap ei sitten olekaan juuri suostunut vastamaan, että minkälaisia heidän kotielämänsä ja kasvatusmetodit ovat muuten.

Vierailija
2/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi älysin vaihtaa alaa. En ikinä enää palaa päiväkotiin töihin...ei vaan jaksa puuttua joka helvetin asiaan oli sitten kyseessä lapsi tai sen vanhempi. Eläköön jokainen kuten haluaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöksestä, että kotona ei saa olla lapsi vaan joutuu päättämään aikuisten asioista. Hyvä että sanoi suoraan, nostan hänelle hattua.

Vierailija
4/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain tarhantäti oikeassa, mutta ei tuollaisen takia pidetä puhuttelua.

Varoisin tuollaista tätskää.

Onpa ihanaa, kun lapset on koululaisia ja ei ole enään tuota tarha-aikaa.

Vierailija
5/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta, osoittaa, että teillä on kasvatus täysin hukassa.

LTO oli täysin oikeassa. Varmaan tuo teidän "elämäänne helpottava kasvatustapa" näkyy lapsessanne muutenkin, mistä syystä LTO oli pakotettu pitämään oikein puhuttelu.

Vierailija
6/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ihan luuseri vanhempi.Lapsi ei todellakaan päätä tuota asiaa,seei ole sama kuin että otako punaisen paidan vai sinisen.Kasvatat lapsestasi kiukkuajan ja kohta et mahda mitään tenavallesi.Super Nannyllä olis paikka teidän perheessä.Hakekaa yhdessä se kulta mussukka sieltä tarhasta niin on oikea hakija...Herran jestas mikä nainen...ja ikää on??

Vierailija
7/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap:n kommentista voi päätellä juuri mitään heidän kasvatuksestaan tai lapsen käytöksestä päiväkodissa. Tuntuu siltä, että nämä "ammattikasvattajat" haluavat usein nähdä ongelmia joka paikassa. Toki ymmärrän, että ongelmaperheitä myös paljon tapaavat, mutta rajansa kaikella.

Lapseni entisessä päiväkodissa oli todella ongelmakeskeisesti ajatteleva lastentarhan opettaja. Lapseni oli ujo, tullessaan uuteen ryhmään ja tämä oli ihan hirveä ongelma. Olin usein puhuttelussa lapseni "ongelmista", samoin mieheni. Hän kertoi aina vanhemmille huonot uutiset; on ollut itkuinen, väsynyt, hiljainen, yksin.

On paljon hyviä, maalaisjärjellä varustettuja hoitajia. Sitten on niitä, jotka löytävät ongelmia joka paikasta. Ei pelkkä kasvatustieteen opiskelu tee hyvää kasvattajaa!

Vierailija
8/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia pehmeämmin ja rauhallisemmin, mutta hän oli kyllä siinä oikeassa että tuollainen kysymys voi olla lapselle stressaava.

..kuultuaan kun kysyin lapselta kumman hän haluaa tulevan hakemaan häntä kotiin, äidin vai isän (itse olen siis tuo äiti..). Tätipä veti siitä sitten nutturan tiukalle, raahasi minut pk:n eteiseen ja piti puhuttelun -kyllä, tosiaankin puhuttelun- kuinka annan lapselle liikaa päätösvaltaa liian isossa asiassa! Siis WTF!!! Eiköhän tämä ole ihan meidän perheen oma asia eikä liity lapsen päivähoitoon yhtään millään lailla??! Olin aivan äimistynyt tästä puhuttelusta enkä tiennyt miten reagoida. Lopulta sain sanotuksi, saman minkä tässäkin, että eiköhän se nyt ole ihan meidän perheen sisäinen asia eikä tämä ole mikään suuri ongelma. Kunhan nyt tein asian kaikille helpoksi kun lapsi tapaa kiukutella kun on väärä hakija. Kellonajallisesti on suurin piirtein sama kumpi vanhempi lapsen hakee kotiin. Niin siitäkös täti hurjistui vielä enemmän! En kuulemma saa tätä kysymystä lapselle esittää koska lapsen harteille kasaantuu liian isoja asioita niinkuin tämä! Voi hyvää päivää vaan.

- ja joo tiedän että ne on jotain lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia ja lähäreitä ja ihan mitä tahansa mutta mulle ne kaikki ovat tarhatätejä jotka siellä päiväkodissa (tarhassa) työskentelevät.

Vierailija
9/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin keskustelisin näistä asioista jotenkin muuten, kuten kasvatuskeskusteluissa. Jos olisin pidempään ajatellut esimerkiksi juuri lapsella olevan liian suuri valta perheessä, saattaisin nostaa sen yhdeksi seikaksi keskustelussa. En kovin herkästi lähtisi sotkemaan hakutilanteessa, paitsi jos se todella luontevasti siihen istuisi tai jos äiti/isä ottaisi jotenkin puheeksi.

Mutta noin periaatteessa pointti oli lto:lla hyvä. Toteutus oli ehkä hyökkäävämpi kuin miksi se oli tarkoitettu. En itsekään vanhempana tahtoisi tulla koulutetuksi ja torutuksi. Asiat pitäisi sanoa jotenkin yleisemmällä tasolla eikä niin ylhäältä alaspäin, se on aseman väärinkäyttöä mielestäni. Kasvatuskumppanuudessa pyritään kuitenkin tasa-arvoiseen suhtautumiseen.

Toinen lto.

Vierailija
10/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitäkin vanhempia, jotka palaavat portille sen seitsemän kertaa lapsen komentamana kun astelivat väärällä rytmillä lasta hakemaan. Nöyränä menevät nuo jälkipolvensa palvelijat ottamaan uusiksi josko tämä tyyli nyt sitten sopisi. Ai ei sovi sekään nyt sitten kuitenkaan.

No eihän sen väliä. Ja turhaan se tarhantäti siinä kelloa vilkuilee. Me lähdetään sitten kun me ollaan valmiita.

Vierailija
11/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan pitää analysoida niin tarkkaan...vahingoittuiko se lapsi nyt, ei kai vaan. Siis ihan hysteeriseksi mennyt tämä kasvatuskulttuuri, kaikkeen pitää näiden "ammattilaisten" puuttua (pätemisen tarpeessa). Ap olet oikeassa. Tämä on TEIDÄN perheen asia ja te teette niin kuin oikeaksi koette. Hitsi ärsyttää tuollaiset ihmiset, jotka haluavat ahdistaa vanhempia turhaan täysin typerillä kommenteillaan. Jatka vaan samaa rataa ap, ensi kerralla kysyt samaa asiaa vielä kovempaa, eiköhän mene tälle lastenhoitajalle perille ;-).

Vierailija
12/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko yhteiskunnalle. Päiväkodeissa ja kouluissa sitten käytetään valtavasti aikaa ja vaivaa yrittämällä saada nämä herrantertut edes jotakuinkin käsittämään, että maailma ei pyörikään heidän ympärillään. Kouluun on mentävä silloin kun se alkaa ja tehtäviä on tehtävä silloin kun on sen aika, eikä kysymykseen "miksi?" aina vastata, eikä varsinkaan kysytä joka käänteessä "haluaistko?"

Onhan niitäkin vanhempia, jotka palaavat portille sen seitsemän kertaa lapsen komentamana kun astelivat väärällä rytmillä lasta hakemaan. Nöyränä menevät nuo jälkipolvensa palvelijat ottamaan uusiksi josko tämä tyyli nyt sitten sopisi. Ai ei sovi sekään nyt sitten kuitenkaan.

No eihän sen väliä. Ja turhaan se tarhantäti siinä kelloa vilkuilee. Me lähdetään sitten kun me ollaan valmiita.

Vierailija
13/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko yhteiskunnalle. Päiväkodeissa ja kouluissa sitten käytetään valtavasti aikaa ja vaivaa yrittämällä saada nämä herrantertut edes jotakuinkin käsittämään, että maailma ei pyörikään heidän ympärillään. Kouluun on mentävä silloin kun se alkaa ja tehtäviä on tehtävä silloin kun on sen aika, eikä kysymykseen "miksi?" aina vastata, eikä varsinkaan kysytä joka käänteessä "haluaistko?"

Ei varmaan ole vaikea käsittää, että jotkut lapset ovat luonnostaan itsenäisempiä eivätkä yjmmärrä sitä, etteivät saa elää itseohjautuvasti. Lapset eroavat luonteeltaan saman perheenkin sisällä, ei kasvatus ole kuin osa kuviota. Suomalainen koulu tarvitsee muutenkin uudistusta, tasapäistämisen kulttuurin sijaan tarvitaan rohkeita, itseohjautuvia yksilöitä, jotka kunnioittavat toistensa erilaisuutta!

Vierailija
14/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nämä "pikku" päättäjät, pääsevät AMMATTIkouluun.

T. ope

Vierailija
15/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ovat lukiossa. Mutta hienoja nuoria heistä on kasvanut ja heiltä on kysytty mielipiteitä moniin asioihin ja he ovat saaneet päättää monia asioita. Heiltä on jopa kysytty, kumpi vie tai tuo tai hakee.

Asiaton täti päiväkodissa. Ilmoitatisin johtajalle, että hänen henkilökuntansa tehtävä ei ole raahata minua eteiseen ja puhutella. Jos on ongelmaa, voimme tulla mieheni kanssa sinne ja pidämmekin heti isomman palaverin, mihin osallistuu myös johtaja. Voisimme sitten keskustella, saanko kysyä lapselta, kumpi hakee. Ja olenko tilivelvollinen tädille selittämään, miksi juuri tänä aamuna kysyin niin.

kun nämä "pikku" päättäjät, pääsevät AMMATTIkouluun. T. ope

Vierailija
16/98 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ovat lukiossa. Mutta hienoja nuoria heistä on kasvanut ja heiltä on kysytty mielipiteitä moniin asioihin ja he ovat saaneet päättää monia asioita. Heiltä on jopa kysytty, kumpi vie tai tuo tai hakee.

Asiaton täti päiväkodissa. Ilmoitatisin johtajalle, että hänen henkilökuntansa tehtävä ei ole raahata minua eteiseen ja puhutella. Jos on ongelmaa, voimme tulla mieheni kanssa sinne ja pidämmekin heti isomman palaverin, mihin osallistuu myös johtaja. Voisimme sitten keskustella, saanko kysyä lapselta, kumpi hakee. Ja olenko tilivelvollinen tädille selittämään, miksi juuri tänä aamuna kysyin niin.

kun nämä "pikku" päättäjät, pääsevät AMMATTIkouluun. T. ope

Samaa mieltä, ottaisin yhteyttä johtajaan ja vaatisin asian käsittelyä. Oikeastaan ihan sama onko oikein kysyä tuota lapselta vai ei, mutta se ei kuulu pätkääkään tuolle tädille, valitettavasti. Taitaa olla ko. täti "linjoilla" kun tulee nin kärkeviä kommentteja ap:ta vastaan (?) ;)

Tsemppiä ap:lle ja kannattaa ottaa yhteys ko. tädin esimieheen.

Vierailija
17/98 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkevät asian niin, että ap:n lapsi pakotetaan päättämään heidän perheessään ihan kaikesta?

Olen tässä täysin ap:n puolella. Itse pitäisin kyllä tarkkaa huolta siitä, miten esittäisin kysymykseni lapselle. Muotoilisin lauseeni niin, että lapselle tulisi selväksi päätösvallan olevan oikeus, eikä velvollisuus.

En myöskään ymmärrä, miten tämä muka on niin hirveän iso asia. Varmasti ap:n lapsi itse tietää perheensä arjen, viisivuotias kyllä ymmärtää sen, että vanhemmat pääsevät töistä yhtaikaa, eikä kummallekkaan yleensä ole vaikeaa hakea häntä.

Vierailija
18/98 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset ärhäköityvät osa ap:ta vastaan ei niinkään siksi, että toimivat itse lastenkasvatuksessa eri tavoin, vaan siksi, että pieni lapsi heidän sisällään herää ja tuntee epäreiluutta; miksi ap:n lapsi saa päättää jostain "noin suuresta" ja minä en lapsena saanut? Veikkaan että ap on oman sisarussarjansa nuorin lapsi tai vaihtoehtoisesti ainoa lapsi ja siten jatkaa osakseen saamaansa niin kutsua rentoa kasvatusmallia eteenpäin. Tapauksen lastenhoitajan intohimoiset puolustajat ja ap:n kasvatusmallin lyttääjät taas ovat sisarussarjansa esikoisia tai muutoin hyvin tiukan "lasten-paikka-on-lasten-paikka"-linjaisen kasvatuksen saaneita henkilöitä. Reaktiot näin ollen täysin luettavissa ja luonnollisia.

Kovin ääripäisistä traumoista taas (kuten insesti, väkivalta lapsuudessa) ihminen reagoi taas toisella tavalla, hyvin vastakohtaisesti.

Vierailija
19/98 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kokee itsensä turvattomaksi, jos hänet laitetaan valitsemaan se aikuinen, joka antaa hänelle hoivaa. Lapsi on lojaali molempia vanhempiaan kohtaan ja valitessaan toisen, hän saattaa tuntea syyllisyyttä siitä kun tuli samalla "hylänneeksi" sen toisen vanhemman. Ei lasta tule laittamaan tuollaisten valintojen eteen. Aikuisten tulee ottaa aikuisten rooli.

Et sinä esim miehesi kanssa riidellessäsikään kysy lapselta että Miten sinun mielestäsi meidän nyt pitäisi isän kanssa sopia tämä riitamme...

... puhumattakaan sitten siitä että on niitäkin vanhempia, jotka riitatilanteissa uhkailevat usein lasten kuullen erolla ja laittavat lapsen valitsemaan, kumman luokse lapsi haluaisi asumaan.

Ap, älä kysele lapselta sellaisia, mitä ei lapselta kuulu kysellä. Ole turvallinen aikuinen ja päätä sinä asioista, jotka kuuluvat sinulle.

Vierailija
20/98 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOSKA hänet haetaan vai meneekö ollenkaan päiväkotiin!

Eskarilainen, joka saa itse päättää sen vapaan leikin osuuden. Jos ei halua jäädä päivähoitoon, haen/mies hakee heti eskarista pois.

Olenpa käynyt joskus hakemassa, lapsi sanonut, että haluaa jäädä vielä, joten olen tullut sitten myöhemmin uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi