Erilaiset pelkotilat lapsena ovat usein ensioireita skitsofreniaan ja muihin mielisairauksiin
ja siksi ne pitäisi ottaa vakavasti.
Minut nyt lytätään täällä, mutta mulla henkilökohtaisesti tästä niin palkon kokemusta, että tiedän mistä puhun.
Kommentit (69)
Suurimmalla osalla on perinnöllinen alttius ja sen kohdalla pitää jo hälytyskellojen soida.
oletetaan etta olet oikeassa. Kerrohan mita talla tiedolla teemme? Skitsofrenian puhkeamiseen ei kai voi vaikuttaa, se on vahvasti perinnollista ja tulee jos on tullakseen. Milla tavalla se "otetaan vakavasti"?
ja millaisia ne ovat luonteeltaan ja mistä ne johtuvat!
Hyvin monilla lapsilla, ellei kaikilla, on pelkoja ja se on aivan tavanomaista eikä merkki yhtään mistään patologisesta.
nou panic vanhemmat!Lähes kaikilla lapsilla on pelkotiloja,jotka ovat normaalin kehityksen kannalta tärkeitä.Skitsofrenia on periytyvä sairaus,mutta sen puhkeamista(kuten diabeteksenkin)voi edesauttaa elämäntavoillaan.
Yleisimmin siihen kuitenkin sairastuu teini-iässä,pojat ehkä herkemmin.Itsellä lähisukulainen joka sairastui nuorena huumeidenkäytön seurauksena,mutta alttius oli geeneissä.
90% opittuja ja vain 10% mainitsemiasi mielisairauden oireita.
Äidithän ne lapsilleen opettavay pimeän pelon,koirien pelon,ukkosen pelon,käärmeiden pelon ,mörköjen pelon yms.
Maalaisjärjellähän ton kuvion tajuaa.
OLen nyt 45 v eikä skitsofrenia vielä ole puhjennut, eikä muitakaan mielisairauksia ole lukuunottamatta av-palsta-addiktiota.
Miehet sairastuvat reilu parikymppisinä, naiset muutamaa vuotta myöhemmin. Ennakoivia oireita saattaa olla vuosia ennen psykoosin puhkeamista. Hyvällä hoidolla voidaan estää esioireiden puhkeaminen skitsofreniaksi.
Kannabistuotteiden käyttö lisää sairastumisriskiä huomattavasti niillä, joilla on perinnöllinen alttius eli sairastuneita lähisuvussa.
nou panic vanhemmat!Lähes kaikilla lapsilla on pelkotiloja,jotka ovat normaalin kehityksen kannalta tärkeitä.Skitsofrenia on periytyvä sairaus,mutta sen puhkeamista(kuten diabeteksenkin)voi edesauttaa elämäntavoillaan. Yleisimmin siihen kuitenkin sairastuu teini-iässä,pojat ehkä herkemmin.Itsellä lähisukulainen joka sairastui nuorena huumeidenkäytön seurauksena,mutta alttius oli geeneissä.
ympäristön vaikutuksesta voi sairastua. Pelkät geenit eivät sairastuta mihinkään, elleivät geenit aktivoidu ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Nämä voivat olla sisäisiä (esim. jokin virustartunta) tai vuorovaikutussuhteisiin (esim. turvaton, ristiriitainen suhde vanhempaan, väkivallan pelko tsm.) tai elintapoihin (esim. kannabis) liittyviä.
Geenit vain altistavat, mutta niiden aktivoimiseen tarvitaan aina ympäristöstä tulevia ärsykkeitä.
esim. parisuhde, opiskelupaikan saaminen jne.
ympäristön vaikutuksesta voi sairastua. Pelkät geenit eivät sairastuta mihinkään, elleivät geenit aktivoidu ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Nämä voivat olla sisäisiä (esim. jokin virustartunta) tai vuorovaikutussuhteisiin (esim. turvaton, ristiriitainen suhde vanhempaan, väkivallan pelko tsm.) tai elintapoihin (esim. kannabis) liittyviä. Geenit vain altistavat, mutta niiden aktivoimiseen tarvitaan aina ympäristöstä tulevia ärsykkeitä.
Tutustuhan vaikkapa Käypä hoito -suositukseen...
lapsilla ja nuorilla. Mutta tosiaan riskilapset, eli ne joilla on perinnöllinen alttius, pitäisi ottaa paljon nykyistä tiukempaa syyniin esioireiden osalta. Moni psykoosisairauden puhkeaminen voitaisiin estää esimerkiksi ennaltaehkäisevällä lääkityksellä, jos psykoosin esioireisiin puututtaisiin tukevasti jo vuosia ennen varsinaisen sairauden mahdollista puhkeamista.
etta kukaan vanhempi antaisi lastaan laakita antipsykooteilla ihan vaan "varmuuden vuoksi"?!
joka sanoo, etta kaikille lapsille joilla on pelkotiloja, pitaa antaa varmuuden vuoksi antipsykootteja... Sitahan ap tassa ehdottaa.
Olen itse rajatilapersoona ja minulle on sanottu että jos olisin joutunut psykoosiin kerrankin ollessani nuorempi, olisi diagnoosini skitsofreenikko. Onko raja tosiaankin noin häilyvä? Täytän kyllä rajatilan kriteerit ja "löysin itseni" ensimmäistä kertaa lukiessani niitä.
Suurimmalla osalla on perinnöllinen alttius ja sen kohdalla pitää jo hälytyskellojen soida.
oletetaan etta olet oikeassa. Kerrohan mita talla tiedolla teemme? Skitsofrenian puhkeamiseen ei kai voi vaikuttaa, se on vahvasti perinnollista ja tulee jos on tullakseen. Milla tavalla se "otetaan vakavasti"?
eli han vaittaa etta jos lapsella on pelkotiloja, on todennakoista etta hanesta tulee skitsofreenikko tai muuten mielisairas. Pitaako siis halyytyskellojen soida joka kerran kun kenella tahansa lapsella on pelkotiloja, ja mita sitten tehdaan? Jos kyseessa ovat vain ne, joilla on perinnollinen alttius, niin kyseessa on huomattaavasti pienempi joukko kuin mita ap ehdottaa. Lisaksi jos ajatellaan etta pelkotilat voivat viitata skitsofreniaan tai mihin tahansa muuhun mielisairauteen - kuten ap vaittaa - niin miten sitten pitaa toimia? Skitsofreenikon hoito on aika erilaista kuin masentuneen hoito, kumpaa kokeillaan ekaksi (siis nailla pelokkailla mutta ei viela mielisairaaksi diagnosoiduilla lapsilla)? Ap:n vaittama on niin rankan yleistava, ettei silla ole oikeastaan mitaan merkitysta.
Mua kiinnostaa tämä. Meillä lähisuvussa on skitsofreniaa ja olen vähän lukenut asiasta. Kuitenkin kiinnostaa että voinko auttaa jotenkin ettei lapselleni tulisi tätä sairautta? Tai mistä voisin tietää onko altis saamaan tätä. Perinnöllisyys on mutta mites ne muut piirteet/syyt/oireet mitä tarkkailla?
Erilaiset pelot kuuluvat lapsuudessa normaaliin kehitykseen. Esim. aivan pieni vauva pelkää kovia ääniä,yksin jäämistä. taapero esim. imuria, pimeää. Erilaiset pelot on siis aivan normaaleja ja niiden pitäisi hävitä lapsen kasvaessa. Jos pelko jää lapsen elämään ja alkaa haittamaan normaalia elämistä, on kyse fobiasta johon tietenkin täytyy saada apua. Tein asiasta aikoinani lopputyön joten ihan normia on lapsena pelätä erilaisia asioita. Niistä kasvaa kyllä yli.
esioireita, jos lähisuvussa on skitsofreniaa. Ja jos itsellä sattuisi olemaan ja lapsi kasvaa sairaan äidin kanssa, riski on huomattavan suuri.
Ap:n aloitus oli vähän vastaava kuin se, että päänsäryt pitää ottaa vakavasti, sillä ne saattavat olla merkki aivokasvaimesta.
Kuitenkin jokaisella ihmisellä on joskus päänsärkyä, joten havaitusta päänsärystä pikkuriikkinen murto-osa liittyy oikeasti aivokasvaimeen.
Yritän sanoa tässä sitä, että pelkojen yhteys skitsofreniaan on varmasti olemassa, mutta niin on pelkojen yhteys moneen muuhunkin asiaan. Kuten kehitysvaiheeseen, ympäristötekijöihin ja lukemattomiin muihin seikkoihin. Siksi päädyn sanomaan, että avauksen informaatioarvo on nolla.
Toki keskustelua tähän maailmaan mahtuu...
Hänellä oli esiteininä pakollinen käsienpesutarve. Pesi saippualla kätensä kymmeniä kertoja päivässä kun pelkäsi bakteereja...Oirehdinta meni ohi vuodessa mutta psykoosi iski nuorena aikuisena kun oli paljon elämänmuutoksia esim. Pitkän seurustelusuhteen päättyminen jne. Onneksi on nykyään lääkityksellä ihan normi elämässä mukana.
on, että hoidattaa itsensä sellaiseen kuntoon esim. terapialla, että pystyy omista taustoistaan huolimatta antamaan lapselle mahdollisimman turvallisen ja tasapainoisen lapsuuden. Lapsuuden,jossa lapsen ei tarvitse olla huolissaan vanhemmistaan tai mistään muustakaan aikuiselle kuuluvasta. Ja valitsemalla kumppanin kenen kanssa elämä ei ole veitsen terällä taiteilua. Ei pelkät geenit tätä elämänsuuntaa ratkaise, alttiuksia toki on, mutta kaikki eivät siltikään sairastu.
ja siksi ne pitäisi ottaa vakavasti.
Minut nyt lytätään täällä, mutta mulla henkilökohtaisesti tästä niin palkon kokemusta, että tiedän mistä puhun.
Mulla ja veljelläni oli molemmilla pelkotiloja. Nyt veljellä on skitsofrenia ja minä olen ihan hyvin menestynyt tutkija.
Eli rautalangasta: veljen skitsofrenian puhkeamista ei mikään olisi voinut estää, mutta leimaamalla ja traumatisoimalla minut olisi hyvä kehitys jäänyt saavuttamatta.
Kukaan ei ole vielä tulevaisuutta nähnyt.
Mua kiinnostaa tämä. Meillä lähisuvussa on skitsofreniaa ja olen vähän lukenut asiasta. Kuitenkin kiinnostaa että voinko auttaa jotenkin ettei lapselleni tulisi tätä sairautta? Tai mistä voisin tietää onko altis saamaan tätä. Perinnöllisyys on mutta mites ne muut piirteet/syyt/oireet mitä tarkkailla?
Et voi estää jos on tullakseen. Nopeuttaa kyllä voit, jos kyttäät lasta ja hermoilet.
Tutustuhan vaikkapa Käypä hoito -suositukseen...