Miksi korviketta ei saa sanoa vastikkeeksi?
Puhuin kaverille äidinmaidon vastikkeesta ja se veti herneen nenään. Mulle on ihan sama, korvike tai vastike. Miksi tämä on niin arka asia?
Kommentit (9)
Mä ajattelin jo että sanoin jotain ihan rivoa tms. kun kaveri veti niin kovat pultit. Suu vaahdossa selitti, että se on KORVIKE.
liittyy mun mielikuvissa asuntoasioihin.
itse olen käyttänyt molempia termejä.
Ainakin meilläpäin. Korvike sana on käytössä, kun puhuvat sota-ajan kahvinkorvikkeista ym.
ns. korvikekoodissa, jonka tarkoitus on suojella imetystä. juontaa juurensa siitä, kun kehitysmaissa kuoli lapsia, kun äidit vaihtoi imetyksen paremmaksi mainostettuun korvikkeeseen - jauheeseen, jota sekoitettiin likaiseen veteen.
on siis säädetty lailla, ettei korvikkeita saa mainostaa, sanoa vastikkeiksi (siis antaa ymmärtää, että olisivat yhtä hyvää, vaan pelkästään korvaavat äidinmaitoa). korvikkeita ei myöskään saa myydä alennuksella.
Korvike ei ole äidinmaitoa vastaavaa. Korviketta annetaan, jos jostain syystä äidin maitoa ei voi antaa lapselle, mutta se on korvaavaa ravintoa, ei vastaavaa, eli ei todellakaan "samaa tavaraa".
korvikkeita ei myöskään saa myydä alennuksella.
muistan kyllä joskus kuulleeni tän, mutta jaa, niin vaan myydään munkin työpaikalla kaupassa, jos ovat vanhenemassa...
Se on ihan yleistä että kauppias vähän kiertää Eviran säädöksiä, kun rahaa on kiva saada. Korvikekoodia valvoo Evira ja kai paikallinen terveystarkastaja, jos kumpikaan niistä ei saa tietää niin tuskin siitä mitää seuraksia tuleekaan.
Ainoo mikä tossa on, niin itseä vähän epäilyttää sellaiset kaupat jotka tahalleen tekee Elintarvikevalvontaviraston määräysten vastaisesti. Missäköhän kaikessa siä sit noudatetaan säädöksiä..? Vanhentunut liha ja kala varmaan kypsennetään ja myydään sit taas hyvänä tavarana eteenpäin jne.. Kun raha ratkaisee.
Tekee saman asian, mutta ei ole sama aine.