Jos eka lapsi syntyi imukupin avulla, syntyikö myös toinen?
Eli jos ensimmäisen lapsesi syntymää piti avustaa imukupilla, tarvittiinko sitä myös toisen tai kolmannen lapsen synnytyksessä? Tarvitsiko imukupin avulla vetää oikein kunnolla vai avustaa vain hieman? Oliko synnytyksissä muita selviä eroja? Itseä jo jännittää toinen synnytys...
Kommentit (23)
kyllä kummassakin tarvittiin. Mut tämä tosi harvinaista.
lasten kokoja. Itsella esikoinen painoi 4,4 kiloa ja oli 53 senttiä pitkä. Imukuppia ei paljoa tarvittu, mutta kuitenkin. Nyt pelottaa ihan kunnolla, että kakkonen on isompi ja joudun pahimmassa tapauksessa sektioon rankan yrittämisen jälkeen. Tuntuu nimittäin ihan säännöltä, että kakkonen on ensimmäistä isompi, ainakin jos on poika.
ap
jotain 2h. Toinen tulikin vauhdilla(9min) eikä siis tarvitttu :)
jotain 2h. Toinen tulikin vauhdilla(9min) eikä siis tarvitttu :)
sydänäänten häiriöiden takia (fetal distress). Imukupilla vedettiin kymmenisen kertaa, eli oli suht hankala tapaus. Salissa oli kaksi lääkäriä, kolme kätilöä ja lastenlääkäri. Kaikki meni kuitenkin hyvin.
Toinen lapsi 3730 g ja 51 cm. Synnytys varmaan puolet lyhyempi, en ehtinyt saada epiduraalia niinkuin ekassa, ja edes epparia ei tarvinnut tehdä. Tosi hyvä kokemus jäi toisesta synnytyksestä!
Yleensähän toinen synnytys on helpompi. Tsemppiä!
onneksi imukuppia toisessa. Molemmat lapset 3,7 kg. Ensimmäinen synnytys oli kaikin puolin hankala ja pitkä, ja lopussa piti avustaa imukupilla kun vauvan sydänäänissä oli jotain häikkää. Toinen lapsi tulikin sitten vaudilla ja huomattavasti helpommin.
tarjonta ei ollut ihan optimaalinen, napanuora oli pariin otteeseen kaulan ympäri ja sydänäänissä alkoi olla jotain häikkää. Kevyesti kuitenkin vain tarvitsi imukupilla avustaa yhden vedon verran, vauvalle ei jäänyt edes jälkeä päähän. Kovin pienikokoinenkin esikoinen oli, 49 cm ja 3,2 kg.
Toinen synnytys oli paljon helpompi ja nopeampikin, vaikka vauva oli paljon isompi (54 cm ja 4 kg). Epiduraalin sain molemmissa, ekassa oli imukupin takia eppari, toisessa ei. Ei oikeastaan edes repeämiä, vain pieni nirhauma, joka ommeltiin kahdella tikillä.
seuraava synnytys sujui ilman apukeinoja. Mulle tehtiin vain eppari ekassa mutta sanottiin että seuraavissa pitää tehdä kanssa.
Olin 17v ja täysin yksin. Aika traumaattinen kokemus. Imukuppia ei ehkä olisi tarvittu jos joku olisi ollut seurana supistusten ja avautumisen aikana. Kannustanut ja ollut lähellä.
Seuraavat 4 lasta syntyivät ihan normaalisti.
syntyi avosuisessa tarjonnassa (kasvot ylöspäin), painoa 4,3 kg. Imukupilla vedettiin ulos ihan kunnolla. Toinen 4,15 kg ja tuli ilman imukuppia, normaali tarjonta ja yhtään tikkiäkään ei onneksi tarvittu. Ensimmäisellä tarjonta oli se ongelma, ei meinannut laskeutua millään.
4,5kg ja 56cm, ei hirveesti tarvinnu "repiä", mutta tosiaan avustettiin. Toinen kohdalla ei tarvittuu imukuppia, oli kyllä pienempi, 3,7kg ja 50cm.
Toinen synnytys meni oikein hyvin ja jopa melko vaivattomasti.
Ensimmäisessä tarvittiin imukuppia, mutta toisessa ja kolmannessa ei. Synnytysaika on pudonnut huomattavasti 17h - 4.5h - 2.5h. Samoin vauvan koko on ollut aina edellistä hiukan pienempi. Eli ei ole minulla pätenyt tuo "kasvusääntö". Ensimmäinen ja kolmas ovat olleet poikia :)
lasten kokoja. Itsella esikoinen painoi 4,4 kiloa ja oli 53 senttiä pitkä. Imukuppia ei paljoa tarvittu, mutta kuitenkin. Nyt pelottaa ihan kunnolla, että kakkonen on isompi ja joudun pahimmassa tapauksessa sektioon rankan yrittämisen jälkeen. Tuntuu nimittäin ihan säännöltä, että kakkonen on ensimmäistä isompi, ainakin jos on poika.
ap
ap
minun esikoistyttäreni oli 52cm/3980g. Poika syntyi 1v10kk myöhemmin 54cm/4415g mitoilla, suorastaan tulla tupsahti :)
esikoista PONNISTIN YLI 2TUNTIA, jumalattoman uupumisen vuoksi lekuri sitten auttoi tytön ulos imukuppiavusteisesti.
Näin kävi myös minulla. Ekaa ponnistin 1,5 tuntia ja imukupillakin piti yrittää monesti ennen kuin onnistui. Toinen sen sijaan tuli yhdellä työnnöllä, vaikka oli kilon isompi vauva.
Ei syntynyt. Ensimmäisen lapsen kohdalla päädyttiin imukuppisynnytykseen mutta toinen tuli ihan luomusti.
Meillä oli sama selitys kuin uskon että on aika yleinen: kokematon tai ajattelematon kätilö ja kokematon äiti -> alettiin ponnistaa liian aikaisin, ennenkuin oikea ponnistamisen tarve tuli -> ponnistusvaihe pitkittyy -> minä väsähdin ja kohtu väsähti ja kaikki oli kamalaa -> imukuppi.
Imukuppisynnytykset on myös ymmärtääkseni selvästi yleisempiä jos on käytetty epiduraali- tai spinaalipuudutusta. Oma veikkaus on, että silloinkin on kyse tuosta, että äiti ei ole hetken tasalla kun ei tunne milloin oikeasti pitäisi ponnistaa ja miten.
avustettiin imukupilla, ku ei tullu muuten ulos (oli epiduraali).
Toinen 4,4 kiloa, päänympärys 38 ja nyrkki poskella tuli ulos. 8 vuotta väliä synnytyksissä. ei kipulääkkeitä tullut otettua kun en halunnut olla sängyssä sitä aikaa paikallaan eikä imukuppia tarvittu mutta happea kylläkin et sain tosisesti voimaa ponnistaa nyrkki ojossa olevan pojukullan ulos.
Selviät paljon paremmin kun tiedät mitä on tulossa. Kaikkea hyvää synnytykseesi!!!
tokasta kun tiedät jo mitä synnyttäminen on.
Mulla oli eka ihan kauhea mut toka ihan siedettävä jo kun valmistauduin siihen et sattuu ja onnistuin kyllä myös muutenkin paremmin kun kipu ei yllättänyt eli rentoutuu kun bebesin sivut neuvo kuinka suuri merkitys rentoutumisella on siihen miten elimistön omat kipulääkkeet eli esim endorfiini erittyy . Toivottavasti meni oikein tää selitys ;)
Eli mulla on mahdollisuuksia selvitä jopa ilman repeämiä toisen lapsen synnytyksestä, vaikka se olisi isompi :) Ensimmäinen synnytys oli käynnistetty, joten jo siksi se oli aika rankka. Toivottavasti seuraava alkaisi saisi edetä luonnollisesti.
Mulle sanottiin viimeksi sairaalassa, että pääsen automaattisesti synnytystapa-arvioon, koska edellisessä synnytyksessä jouduttiin käyttämään imukuppia. Ehkä sielläkin sitten voi esittää huoliaan, kunhan vain eivät heti sektiota ehdottaisi...
ap
imukupilla, ei siis jääny edes jälkeä vauvan päähän, muissa (3) ei oo tarvinnu imukuppia