Kuinka paljon ihmiset oikeen laittaa pesuainetta pyykkiinsä?!
Olen tässä viime aikoina ostanut paljon lastenvaatteita fb-kirpputoreilta ja olen huomannut että ne vaatteet haisee aivan kammottavalle pesuaineelle! Eikä kyse ole vain parista osoitteesta vaan yli kymmenestä! Pari vaatetta on tullut neutraalina, muut "löyhkäten". Nytkin oli pakko laittaa pojan 2.haalari pihalle tuulettumaan, kun se hajusti koko kämpän. Minulla ei ole mitään hajusteallergiaa tms mutta ihan oikeastiko monien mielestä tuo pesuainehaju on normaalia? Miksi vaatteet täytyy hajustaa pesuaineella?
Ja loppuksi voin todeta että onhan se kivempi että vaatteet haisee pesuaineelle eikä tupakalle, mutta häiritsevää tuokin on!
Kommentit (56)
Entsyymipesuaineista tulee pysyvä haju, jota kaikki eivät kestä. Vaatii monen monta pesua synteettisillä aineilla ennen kuin siitä pääsee eroon.
Olisko se hajuste pirkkaniksi mukainen "toluun kastettu villasukka sängyn alla"?
Jos joku on haistellut ulkona tuulessa kuivunutta, hajuttomalla pesuaineella pestyä pyykkiä, mitä se tuoksu teidän mielestänne muistuttaa?
<a href="http://www.parfyymi.fi/Product.aspx?ProductID=2195" alt="http://www.parfyymi.fi/Product.aspx?ProductID=2195">http://www.parfyymi.fi/Product.aspx?ProductID=2195</a>
Todella ihana tuoksu ja kaukana siitä, että koneeseen on kaadettu 3 korkillista "Fleur de J'ardin" Comfortia :)
Tämähän on mielenkiintoinen hajuvesi, puhtaan pyykin tuoksu....!! Oliskohan sitä stokkalla että vois koehaistaa...
Mä olen ollut n. 25- vuotiaasta tosi herkkä hajusteille, siis iho ei reagoi, mutta hajut alkaa ällöttää ja päätä särkeä. Ihan pahinta on jos kokeilen uutta hajustetta kemppariosastolla ja joudun sittennsitä haistelemaan koko päivän, jos tuli laitettua liian voimakasta hajua. Miedot, raikkaat tuoksut käy. Lush-saippuakaupan ohi kävellessäkin melkein sattuu nenään, kun ne kaikki saippuat löyhkää monenkymmenen metrin päähän!
Mä tykkään että pyykki tuoksuis edes vähän, koska en jaksa kuivattaa ulkona, ja 40 asteen pyykki ei vaan ilmeisesti puhdistu täysin. Joskus laitan etikkaa huuhteluun, että tulevat raikkaiksi. Olen ratkaissut ongelman niin, että laitan pesupalloon 10 ml tuoksuvaa Arielia ja 40 ml hajustamatonta pesuainetta. Tulee mieto tuoksu, muttei häiritsevä.
Ei mua nyt toisten pesuaineenkäyttö häiritse, harvoin tarvitsee niin lähellä olla ihmistä tarpeeksi pitkään, että alkais päätä särkeä.
Omiin hajusteisiin käyttäjä turtuu niin, että tulee helposti se mummojen yleinen ilmiö, turprutellaan Chanelia niin että kulkiessa jälkeen jää hajupilvi....
Käytän kuivausrumpua, joka tekee pyyhkeistä ja harsoista ihanan pehmeät....kuka mistäkin tykkää. Lasten velourvaatteista tulee ihanan kuohkeat myös! Sähköähän se syö, mutta muuten kätevä peli.
Mä en ihan heti keksi toista kansaa, joka saa näin paljon reaktioita, niin fyysisiä kuin henkisiäkin, hajusteista... Minusta allergiahysteerisyys on täällä ihan omaa luokkaa. Kyllä on elämä vaikeaa, jos kyläilevät lapset häiritsevät pyykkituoksullaan.
myös tuoksuttomia pesuaineita ja pyykkiä kuivatetaan ulkona, eikä sitä ole tarpeen hajustaa millään. Meillä on nippu Ranskasta kotiutuneita lastenvaatteita ja se lemu on jotain niin kauheaa etten ole Suomessa vastaavaan törmännyt ja hyvä niin.
jos haluatte pitää farkkunne ja paitanne kuoseissaan, niin katsokaa niiden koostumus ja peskää sen mukaan.
pestään jollain kammottavalla pesuaineella. Poika ja vaatteet haisee ihan halvalle kirpparille. Tiedättehän sen tunkkaisen pesuaineen hajun.
Poika ei suostu enää käymään kaverinsa luona kylässä kun sanoo, että hänenkin vaatteet haisee päiväkausia sille pesuaineelle. Ja kyse on jo siis teinipojista.
Se on tosiaan sellainen haju, että tulee mieleen tyypillinen av.wt :)
Olen joskus ajatellut, että yritetäänkö niillä hajuilla peittää tupakanhajua vai mitä.
Ei mua huoleta kirpparivvaatteiden mahdolliset liat tai tuoksut, yleensä katson tarkkaan mitä ostan, ja huutiksesta katson että myyjällä ei ole paljon negoja.
Eniten huolettaa jos vaatteissa on syöpäläisiä tai hometta.
Yleensä laitan vaatteet heti pesuun, jos suinkin kestävät niin 60 asteeseen ja voin vaikka liottaa etikkavedessä ennen pesua!
Ja vinkiksi ihmisille, älkää ikinä peskö villavaatteita tavallisilla pesuaineilla. Villakuitu ei kestä sitä, se huopuu ja laatu huononee.. Villalle ja silkillle on ihan omat pesuaineensa, myös konepesuun sopivia.
En ole hajusteyliherkkä, mutta meillä käytetään silti vain hajusteettomia pesuaineita.
Syynä tähän juuri se, että hajustetut haisevat niin helvetin pahalta.
Hyvät tuoksut ok ja hyvän tuoksun saamiseksi käytänkin sitten muita hajusteita, kohtuullisesti tietenkin.
Kun maahantuoja sanoo, että heillä toimistolla kukaan ei käytä pyykin huuhteluainetta. Sillä onhan se aivan turha aine.
Mutta maahan tuovat sitä, koska ihmiset sitä hulluna ostaa. Ja eihän se ole tyhmä, joka myy vaan se, joka ostaa.
käytetään hajusteetonta pesuainetta ja comfortin huuhteluaineita ja meidän pyykit ei ainakaan tuoksu voimakkaasti. Kokeilin kerra sellasia näytepakkauksia bioluvilin ja omon (jauhetta) ja laitoin vielä puolet vähemmän mitä suositeltiin ja pyykki tuoksui tosi voimakkaalle. Huuhteluainetta käytän sen takia että pyykkiin saa miedon "puhtaan" tuoksun.
Mäkin laitan huuhteluainetta aika paljon koska pidän siitä tuoksusta jos joku ei tykkää ihan sama. Eikä aina tarvii ajatella et mitä sillä nyt peitetään...lapsellista, toiset tykkää ja toiset ei kaikkia pitää kestää meidänkin :/
huutikse kautta. Haisi niin jumalattomasti pesu- tai huuhteluaineelle, että jouduin pesemään sen pariin kertaan ja vielä tuulettamaan sitä viikon partsilla. meinasin negaa laittaa ja ihan oikeastiko joku laittaa tuollaiseen löyhkään vauvan?
Jos joku vaate haisee niin laittakaa ämpäriin etikkaveteen likoamaan. Ruokasooda toimii myös.
Sen jälkeen normaali konepesu.
Nykyiset pesukoneet käyttävät niin vähän vettä, että ei tule puhdasta. Pesuaineiden voimakkaat hajusteet peittävät sitten sen hajun, joka niihin vaatteisiin muuten jäisi.
Olen hajusteyliherkkä, ja joudun pesemään kaikki käytetyt ja uudet vaatteet ainakin kerran ennen käyttöönottoa (uusissakin vaatteissa on yleensä ihan kauhea haju, mitä lie homeenestoaineita niihin laitetaan). Jokainen saa toki omassa kodissaan tehdä mitä huvittaa, mutta kyllä sellaisen ihmisen luona vierailu, joka käyttää voimakkaan tuoksuista pesu- tai huuhteluainetta, on aikamoinen koettelemus päänsärkyineen :( Tietenkään ei voi vaatia, että kaikki lopettaisivat hajusteiden käytön muutamien allergisten takia, mutta olisi kiva jos edes julkisissa tiloissa olisi hajusteettomia tuotteita (esim. käsisaippuaa). Kotona käytän pesupalloja, niistä tulee pyykkiin ihan aavistus raikkautta ilman minkäänlaista tuoksua. Kukaan ei ole ainakaan vielä valittanut, että meillä haisisi, vaikkei mitään lisähajustetta käytetäkään.
Sehän on jopa haitallista monille kuiduille. Esim. pyyhkeiden imukyky heikkenee. Jos pyykki tuntuu liian kovalta, sitä voi hieman mytistellä ja hieroa ennen käyttöä (tai silittää, jos sitä harrastaa). Näin teen esim. vauvan vaippaharsoille. (Itse tykkään mahdollisimman karkeasta pyyhkeestä, äiti jopa osti mulle sellaisen pyyhkeen, joka on tehty mahdollisimman karheasta materiaalista.)
Tässä hyvä kirjoitus huuhteluaineesta. Ei ole pitkä!
http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/11/29/huuhteluainetta-pyy…