Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä koulutus on mielestäsi "korkea koulutus"?

Vierailija
30.11.2011 |

Tiedän kyllä, mitkä koulut Suomessa ovat "korkeakouluja", mutta mikä sinun mielestäsi on korkea koulutus?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaavat todella hyvin.

Vierailija
62/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutettu sitten taas on yliopistollisen jatkotutkinnon suorittanut, mieluusti vähintään tohtori.

LOL. Eihän sen pidemmälle pysty kouluttautumaankaan!

mä itse esim olen dosentti.

Se on virkanimike, urpo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mielestä myös amk on korkea koulutus. Siltä vaikuttaa :) Eli varsin iso osa suomalaisista nuorista aikuisista on nykyisin korkeasti koulutettuja. Itse olen maisteri.

Sen mukaan korkeakouluja ovat tiedeyliopistot, taideyliopistot ja ammattikorkeakoulut.

Julkisiin virkoihin, joihin vaaditaan korkeakoulututkinto, myös amk -tutkinnot antavat vaadittavan pätevyyden.

Useimpiin julkisiin virkoihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto (= maisteri tai DI).

Vierailija
64/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpiin julkisiin virkoihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto (= maisteri tai DI).

Mutta ihan oikeasti, ketä kiinnostaa toisten koulutukset niin paljon, että jaksaa pohtia niiden arvostusta? Mielestäni riittävä koulutus on sellainen, että siihen on itse tyytyväinen ja sen avulla saa itselleen mielekkään työn, jolla elättää itsensä ja perheensä.

Vierailija
65/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ajattele niin korkeasti koulutettuna ihmisenä, vaikkeihan se maisterin papereiden arvoa vähennä että niitä on muillakin. Itsekin kieltämättä ajattelen että tohtorin tutkinto on korkea koulutus, lisureita kai vähemmän enää tehdään. Toisaalta ajattelen että jos on hyvin paperein maisteriksi valmistunut ja kiinnostunut omasta alastaan, en näe mitään estettä ettei monikin voisi jatkaa tohtoriksi. Eihän ne asiat siitä muutu, se oma ala vaan kapenee ja syvenee. Varmasti minusta ei tulisi lääketieteen tai tekniikan tohtoria, mutta kasvatustieteen voisi tullakin. Sekin on vähän hassua että maisterin tutkinto ei ole mitään ja tohtorin tutkinto jotain yliluonnollista. Opiskelu perustuu lukemiseen ja jos tarpeeksi jaksaa lukea niin saa sen tohtorin hatunkin.

Vierailija
66/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutettu sitten taas on yliopistollisen jatkotutkinnon suorittanut, mieluusti vähintään tohtori.

Juu olet olet...

Tämä henkilö on varmasti suorittanut dosentin tutkinnon LOL Nyt kaikki mammat vaan ilmoittautumaan vaan dosentin koulutusohjelmaan.

Mutta sikäli alkuperäinen pointti on totta, että voithan olla vaikka post-doc tutkimusta tekevä, joka on siis tohtoriksi väittelyn jälkeen.

Musta ap:n kysymys on tavallaan kielellinen knoppi: on "korkeakoulutus" (eli mikä tahansa korkeakoulusta saatu tutkinto) ja "korkea koulutus" (joka on subjektiivinen käsite, itse miellä sellaiseksi ehkä vähintään lisurin tehneen). Mutta näinä yhdyssanavirheisinä aikoina nuo kaksi eri käsitettä eivät pysy toisistaan erossa.. ;-)

Vierailija
67/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin palkat ovat kehnot, jos vertaa muihin Länsi-Euroopan maihin. Lääkärit ovat SUomessa palkkakuopassa. Täällä puhutaan yksittäisitä lääkärin tehtävistä ns. susirajan takaa. Sinne ei medianomeja tarvita, mutta lääkäreitä tarvitaan kaikkialla. Olisitko valmist muuttamana tod. näk. pääkaupunkiseudultasi Inariin? Minne sukulaiset ja kaikki fantsut pileesi ja liikkeesi jäisivät?

Niinpä, tuskin olisit..

Niin että kyllä meidän medianomiperhe kelpaisi susirajan taakse moneenkin kuntaan veronmaksajaksi, että äläs nyt kuitenkaan vähättele!

Tämän lapsikatraan kanssa kun muutettaisiin, niin siinä joku kyläkoulu saisi taas pätkän lisää tulevaisuutta.

Veikkaan, että voisimme maalaispitäjien vinkkelistä olla jopa sitä toivotuinta muuttajatyyppiä.

En vähätellyt sinua vaan kysyin suoraan olisitko valmis muuttamaan susirajan taakse? Se että siellä ei tarvita medianomia viittaa vain siihen oletukseeni että tullaiset työt keskittyvät suurempiin kaupunkeihin, kuten esim. di-insinöörin jne. hommat. Mutta olisitko valmis muuttamaan Inariin? Jos medianomeja tarvittaisiin jokaisella paikkakunnalla, olisiko medianomeilla tunkua Inariin?

Vierailija
68/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistolta (tai muusta tiedekorkeakoulusta) hankittu tutkinto on korkea koulutus. AMK:t ovat entisiä opistoja uudella nimellä eli niistä saa mielestäni keskiasteen koulutusta.

Keskiasteen? Mitähän koulutusta sinun mielestä luokiosta/ ammattikoulusta saa? Eli perusaste (peruskoulu), keskiaste - lukio ja ammattikoulu ja sen jälkeen korkea-aste.

Vierailija
69/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääkäreiden palkat on hyvät! Hehän ovat palkkajohtajia. Missään muussa ammatissa ei pääse jokainen niin hyville ansioille kuin lääkärinä. Aina puhutaan jostain ekonomien palkoista, mutta vain kyntensä näyttänyt ja urallaan edistynyt ekonomi pystyy tienaamaan enemmän kuin "kuka tahansa tumpelo ja vastavalmistunut" lääkäri.

Sen lisäksi lääkärit varmaan jossain maassa X tienaa enemmän. Tiedoksi vaan, että niin tienaa sairaanhoitajat, insinöörit ja monet muutkin. Itseasiassa se taitaa olla niin, että juuri insinöörit (tai DI:t, kun haluatte akateemisista puhua) on pahiten palkkakuopassa verrattuna muuhun maailmaan.

Hyvät ystävät, ottakaapi huomioon, että lääkärin tutkinto on lisensiaatin tutkinto eli 360 op eli laajempi kuin maisterin 300op. Lisäksi on erikoistumista. Erikoistuvana lääkärinä palkka alempi ja tietysti kaikkein huonoimmat työajat. Ei todellakaan 5000€. Inhottavaa kun ihmiset puhuvat, vaikkeivät tiedä mitään. Lisäksi lääkärillä on tätä pakollista laillistumista ja sekin kohta varmaan on pakkotyötä, jossa osoitetaan työpaikka.

Insinöörillä on melkein sama palkka kun lääkärillä, mutta lääkäri päivystää YÖLLÄ ja tekee pitkää päivää. Dippa-inssi tekee noin 8-16 päiviä

Monen lääkärin "iso" palkkapussi johtuu päivystyksestä. Omaa vapaa-aikaa ei ole tällöin!

Vierailija
70/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin palkat ovat kehnot, jos vertaa muihin Länsi-Euroopan maihin. Lääkärit ovat SUomessa palkkakuopassa. Täällä puhutaan yksittäisitä lääkärin tehtävistä ns. susirajan takaa. Sinne ei medianomeja tarvita, mutta lääkäreitä tarvitaan kaikkialla. Olisitko valmist muuttamana tod. näk. pääkaupunkiseudultasi Inariin? Minne sukulaiset ja kaikki fantsut pileesi ja liikkeesi jäisivät?

Niinpä, tuskin olisit.

Ja lääkärin palkka n. 5000€/kk on ansaittu. Pitkä opiskeluaika: perustutkinto 6vuotta, erikoituminen toiset samat. Paljon päivystystä ja ihmiskohtaloita, joita kukaan muu ei näe. Väkivaltaa, huumeiden käyttäjiä ja epätoivoa. Siitä ei välttämättä kiitosta saa eikä tahkota "mielettömät liikevaihdot". Paljon näkee pudokkaita joiden toivo, terveys ja elämä mennyt. Aivan nuoresta pitäen. No ihmisiä kuolee, vastuu on suuri. Jokainen kuolee vain kerran! Liikevoittoja voi aina tehdä uudestaan. Siinä on ero.

Hieman harmittaa tämä lääkäreiden lyttäys. Lieneekö takana kateus. Jos muutamaan paikkaan on vaikea saada lääkäriä ja kannustimet nousee niin mitä sitten. Niin se menee muuallakin. Eikä nämä ole kohtuuttomia asioita vrt. joku yrityspomo joka saa miljoonia vaikka ajaa yrityksen konkurssiin.

Lääkäreiden paikkoja ei voi lisätä, koska nyt ollaan jo rajoilla. JOkaisen täytyy saada henkilökohtaista ohjausta ja oikean lääkärin pienryhmäopetusta. Jos määriä nostetaan, ei riitä enää ohjaavia lääkäreitä eikä potilaita eikä raha ole tarpeeksi.

Mitä sitten jos lääkäreitä valmistuis vaikka koko ikäluokka? Voisi olla osalla tiedot hukassa kuten niillä mainitsemillasi sairaanhoitajilla, halua on muttei kykyjä. Eivät kaikki ole lukuhommiin. Ja tuskin palkka voisi enää alemmas normaaleissa lääkärin hommissa mennä. Tulisi nimittäin paljon uudelleen koulutettavia tai vain päivätyötä tekeviä. TYötä se tämäkin on, ei itseä kannata polttaa loppuun, jos yötunneista ei saa rahaa. Onhan tämä osin kutsumus, mutta 15h päivystyksen jälkeen alkaa kutsumus olla jo täytetty.

Esim. Erikoistuva lääkäri saa surkeaa palkkaa vaikka päivystää. Palkka jotain vähän päälle 3000€ yliopistollisissa sairaaloissa vaikka olisi pitkää päivää.

Luulisi medianomin ymmärtävän että mediassa kohkataan, jauhetaan ja vääristellään. Ei IS-uutiset ja otsikot ole kovin totta.

Ensinnäkin, mikä muu ammattikunta on ikinä mennyt lakkoon sen puolesta, että haluaa opiskelijapaikkoja vähennettävän. Lääkärien mielestä Suomessa valmistuu liikaa lääkäreitä, ja siitä seuraa, että lääkärien arvostus ja palkkataso laskee, kun ei oliskaan enää lääkäripulaa.

Toiseksi, mikä toinen ammattikunta saa harjoittaa omaa ammattiaan omaan piikkiinsä, käyttäen hyväksi työnantajansa tiloja, laitteita ja henkilökuntaa? Millä muulla alalla hyvänsä siitä saisi potkun pers*eseen.

Tiedän lähipiiristä, että vastavalmistunut lääkäri saa lekurifirmasta ostotyövoimana töitä tehden parempaa palkkaa kuin keskussairaalassa työskentelevä isänsä, joka hänkin on kuitenkin hyväpalkkainen erikoislääkäri.

Vierailija
71/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koettakaa se ymmärtää pöpelöt.

Jos on yliopistolla tutkijana, niin varmasti maisteri ei ole siitä vinkkelistä mitenkään korkea koulus. Joissain paikoissa, joissa muilla on esim. toisen asteen tutkinto, maisterit ovat ihan guruja. Siis mielikuvissa.

Itse olen tämän kokenut. Olin ennen yliopistolla töissä ja maisterin tutkinto oli ns. perusoletus. Nyt olen projektissa, jossa työkavereilla on toisen asteen/AMK-koulus ja täällä opin ensimmäistä kertaa ajattelemaan itseäni korkeasti koulutettuna. Ja tämä näkyy sekä tavassa tehdä työtä, ajatella + ihmisten asenteissa ja arvoissakin.

Vierailija
72/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta amkissa saa korkeaa koulutusta. t. FK

Vierailija
73/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse opiskelen ammattikorkeakoulussa enkä pidä itseäni korkeasti koulutettuna. Edes siis sitten kun valmistun.

Vierailija
74/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dosentti ei ole oppiarvo. Se on virkanimike, urpo.

jos tarkastetelet voimassaolevaa ylopistolakia, huomaat, että dosentin virat on lakkautettu 1.1. 2010. Sen jälkeen ne ovat olleet OPPIARVOJA! Myös ne vanhat "virkanimikkeet" on muutettu arvoiksi.

Älä nimittele toisia asioissa, joista et selvästi tiedä pätkääkään.

Vierailija
75/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy kyllä sanoa, että niissä kouluissa on tosi paljon eroja. Mieheni opiskeli insinööriksi eräässä AMK:ssa ESpoossa ja täytyy kyllä sanoa, että mitään korkeaa koulutusta ei siellä saanut. Ehkä jotkut opet olisivat olleet sitä kykeneväisiä antamaan, mutta miehen mukaan opiskelutoverit eivät sitten olleet kykeneväisiä sitä vastaanottamaan.

Vierailija
76/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, tuskin olisit.

Ja lääkärin palkka n. 5000€/kk on ansaittu. Pitkä opiskeluaika: perustutkinto 6vuotta, erikoituminen toiset samat. Paljon päivystystä ja ihmiskohtaloita, joita kukaan muu ei näe. Väkivaltaa, huumeiden käyttäjiä ja epätoivoa. Siitä ei välttämättä kiitosta saa eikä tahkota "mielettömät liikevaihdot". Paljon näkee pudokkaita joiden toivo, terveys ja elämä mennyt. Aivan nuoresta pitäen. No ihmisiä kuolee, vastuu on suuri. Jokainen kuolee vain kerran! Liikevoittoja voi aina tehdä uudestaan. Siinä on ero.

Hieman harmittaa tämä lääkäreiden lyttäys. Lieneekö takana kateus. Jos muutamaan paikkaan on vaikea saada lääkäriä ja kannustimet nousee niin mitä sitten. Niin se menee muuallakin. Eikä nämä ole kohtuuttomia asioita vrt. joku yrityspomo joka saa miljoonia vaikka ajaa yrityksen konkurssiin.

Lääkäreiden paikkoja ei voi lisätä, koska nyt ollaan jo rajoilla. JOkaisen täytyy saada henkilökohtaista ohjausta ja oikean lääkärin pienryhmäopetusta. Jos määriä nostetaan, ei riitä enää ohjaavia lääkäreitä eikä potilaita eikä raha ole tarpeeksi.

Mitä sitten jos lääkäreitä valmistuis vaikka koko ikäluokka? Voisi olla osalla tiedot hukassa kuten niillä mainitsemillasi sairaanhoitajilla, halua on muttei kykyjä. Eivät kaikki ole lukuhommiin. Ja tuskin palkka voisi enää alemmas normaaleissa lääkärin hommissa mennä. Tulisi nimittäin paljon uudelleen koulutettavia tai vain päivätyötä tekeviä. TYötä se tämäkin on, ei itseä kannata polttaa loppuun, jos yötunneista ei saa rahaa. Onhan tämä osin kutsumus, mutta 15h päivystyksen jälkeen alkaa kutsumus olla jo täytetty.

Esim. Erikoistuva lääkäri saa surkeaa palkkaa vaikka päivystää. Palkka jotain vähän päälle 3000€ yliopistollisissa sairaaloissa vaikka olisi pitkää päivää.

Luulisi medianomin ymmärtävän että mediassa kohkataan, jauhetaan ja vääristellään. Ei IS-uutiset ja otsikot ole kovin totta.

Ensinnäkin, mikä muu ammattikunta on ikinä mennyt lakkoon sen puolesta, että haluaa opiskelijapaikkoja vähennettävän. Lääkärien mielestä Suomessa valmistuu liikaa lääkäreitä, ja siitä seuraa, että lääkärien arvostus ja palkkataso laskee, kun ei oliskaan enää lääkäripulaa.

Toiseksi, mikä toinen ammattikunta saa harjoittaa omaa ammattiaan omaan piikkiinsä, käyttäen hyväksi työnantajansa tiloja, laitteita ja henkilökuntaa? Millä muulla alalla hyvänsä siitä saisi potkun pers*eseen.

Tiedän lähipiiristä, että vastavalmistunut lääkäri saa lekurifirmasta ostotyövoimana töitä tehden parempaa palkkaa kuin keskussairaalassa työskentelevä isänsä, joka hänkin on kuitenkin hyväpalkkainen erikoislääkäri.

Opiskelijapaikkoja ei voida lisätä. Resurssit eivät riitä. Ei lääkärintutkinto ole mikään massaluennoitava tai kirjekurssi. Se on osin näet käytännön toimenpiteitä. Eikä niitä voida opettaa, jos paikkoja lisätään. Vaikka olisi rahaa, ei olisi potilaita tarpeeksi, ei olisi tiloja eikä olisi opetushenkilökuntaa. SE on nyt vain realiteetti. Tällä hetkellä opetus on jo kuraa, esim. potilaiden tutkimista liian vähän. Jos olisi vielä enenmmän opiskelijoita niin en tiedä miksi "opetusta" kutsuisi.

Tässä näkyy taas ihmisten yksinkertaisuus. VAlitetaan tumpeloista lääkäreistä, mutta haluttaisiin niitä kuitenkin lisää. Tästä seuraa se, että uudet lääkärit entistä tumpelompia kun opetuksen taso on taas heikentynyt.

Tämä on kuin verotuksesta puhuisi. Ei saisi yhtään veroa maksaa, voi kun on niin paljon veroja itketään. Sitten itketään, kun ei saada lisää palveluita.

Tekisi mieli lainata Winston Churchillia.

Vierailija
77/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytteeksi.

Johan sen nimessäkin lukee, mutta silti en missään tapauksessa pidä amk:n käyneitä korkeastikoulutettuina. Olen aikoinaan ennen yliopistoa käynyt kauppaopiston ja ainakin alkuvaiheessa tradenomikoulutus oli vain jatkumoa tuolle. Siis ihan yhtä turhanpäivästä.

opetusministeriö muutti ne ammattikorkeakouluiksi, sehän on pelkkä organisaatiouudistus, ei muuta.

opiskellessani koulussa 2v kahdeksasta neljään joka päivä. Kuinkahan pitkiä ovat nykyiset tradenomin-opintopäivät? Itselläni lisäksi kandin tutkinto yliopistosta. En pidä itseäni korkeasti koulutettuna. Johan nykyään lähes jokainen saa "akateemisen" tutkinnon kun valmistuu ammattikorkeasta tai yliopistosta.

Vierailija
78/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nykyään lähes jokainen saa "akateemisen" tutkinnon kun valmistuu ammattikorkeasta tai yliopistosta.

ei saa akateemista tutkintoa! Akateemisella henkillöllä on tiedeyliopistosssa hankittu koulutus.

Vierailija
79/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nykyään lähes jokainen saa "akateemisen" tutkinnon kun valmistuu ammattikorkeasta tai yliopistosta.

ei saa akateemista tutkintoa! Akateemisella henkillöllä on tiedeyliopistosssa hankittu koulutus.

"kettuillakseni" tuon akateemisen tutkinnon saamisen AMKista. Siitähän on kovaa debattia, että mikä oikeastaan on akateeminen tutkinto. Itse totta puhuen pidän omaa HuK:n tutkintoani akateemisena toisin kuin vaikkapa amk tradenomin. Tosin olenkin hörhö, joka arvostaa ns. tiedeyliopistoja ja ihmettelee tätä ammattikorkeiden hinkua olla samalla viivalla niiden kanssa.

Vierailija
80/103 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on virkanimike, urpo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi