Nyt rahatilanne sitten rysähti käsiin..
Olen opiskelija, mies töissä, meillä 1 yhteinen lapsi.
Eilen rysähti, kun mies tunnusti, että hänellä on tuhansien eurojen edestä pikavippejä ja velkoja, koska on pelannut kaikki rahat..Muutenkin kitkuteltu tiukoilla, ja nyt tämä..Itken ties kuinka monennetta tuntia.
Mikä nyt eteen? Rahan lainaaminen? Mies on kuulemma jo valmiiksi velkaa esim. sukulaisilleen. Mä olen yrittänyt tehdä töitä vkl:sin niin paljon kuin mahdollista, mutta eihän se hirveästi tuloja nosta..
Tuntuu ihan siltä, että tähän menee nyt kaikki, asunto, auto, luottotiedot..Ei varmaan enää tästä nousta..:(
Kommentit (59)
Ja on tietysti yhteinen asuntolaina..!
Velkoja, tiedossa olevia, noin 8500..mitkä pitäisi maksaa kuukauden sisällä:(
joudut aina vaan syvemmälle kuseen. syyttä suotta.
8500 ei ole todellakaan vähän. Ilmeisesti miehellä on ennenkin ollut "pieniä" rahaongelmia ja pienempiä summia on jouduttu maksamaan takaisin tai mennyt ulosottoon... ja nyt on sitten taas repäissyt suuremman summan, jonka pitäisi takaisin maksaa.
Kyllä mä nyt sanoisin, että häivy vielä hyvän sään aikana. Haluat sä oikeasti olla velkahelvetissä koko elämäs toisen ihmisen typeryyden tähden. Älä nainen pilaa elämääsi ja itse turhaan.
Voit olla miehesi kanssa jonkinlaisessa suhteessa ja mies voi olla edelleenkin lapsesi isä, mutta hanki oma osoite jostain läheltä ja älä anna miehelle rahaa tai maksele sen lainoja, jotta lapsen ja sun raha-asiat on ok.
kuten huomaat heti huudellaan provoa ja ainoaksi vaihtoehdoksi tarjotaan välitöntä eroa. Peliongelma on sairaus siinä missä alkoholismikin, hirveä sairaus kyllä, mutta tästäkin on mahdollista toipua. Neuvon sinua ottamaan yhteyttä esim. peluuriin tmv. Itse olen mukana parissakin vertaistukiryhmässä ja sieltä saatu tuki on pahassa tilanteessa ollut korvaamaton. Oma kumppanini on jo vuosia ollut pelaamatta ja liittomme on vahvempi kuin ikinä. Onneksi en aikoinaan hylännyt miestäni, sillä en voi uskoa, että toista näin hyvää kumppania voisin koskaan löytää.
Hyvässä suhteessa miehellä ei ole monien tuhansien ulosottovelkoja. Hyvällä miehellä ei edes olisi velkaa, jota ei voi maksaa takaisin. Hyvä mies osaa suunnitella taloutensa ja elää tulojensa mukaan.
Ottanut siis pari pikavippiä, eikä ole voinut maksaa toista, ottanut sitä varten vipin ja taas uuden, että on voinut pelata, ja kun ei ole voinut näitä maksaa, niin lisää vippejä ja kulutusluottoa...Ja nyt vihdoin kaikki räjähti.
Ihan sairasta miten sitä velkaa nykyään ihmiselle myönnetäänkin joka paikasta..
tuttavapiiristäni. Aluksi heilläkin oli ero ensimmäinen mieleentuleva asia heti kun mies jäi tästä toisen kerran kiinni. Lopulta kuitenkin päättivät ettei rahan takia kannata erota kun muuten kaikki hyvin. Mies oli peliriippuvainen, sairas. Tästä eteenpäin heillä oli tismalleen omat rahat ja vaimo huolehti että kaikki tuli maksettua ja mies maksoi osansa. Peliveloista vaimo ei suostunut huolehtimaan, ne mies sai itse selvittää. Lopulta mies sai lainattua sukulaiseltaan rahat jolla maksoi velta ja vipit pois ja lyhentelee nyt velkaansa tälle sukulaiselle. Nyt jälkeenpäin katsottuna hyvä etteivät eronneet, toivottavasti mies otti viimeinkin opikseen.
heti kehotetaan eroamaan...
Se on aika outo ajattelutapa, koska yleensä ihminen rakastaa toista ihmistä vikoineen kaikkineen. Viallistakin ihmistä saa ja pitää rakastaa.
Peliongelma on todella ikävä, mutta siitäkin voi päästä. 8500€ on varmasti hoidettavissa, jos teillä omistusasunto, niin sen velkaa sitten vaan järjestelee vähän uudelleen. Ja jokatapauksessa 1 laina pankista, jolla kuittaatte pikavipit pois. jollei teillä ole lainaan omia vakuuksia, niin sitten tarviitte takaajan. Sellainen maksusuunnitelma, jonka kanssa voitte elää.
Uskon että selviätte!
Periaatteessa ongelmat ovat miehesi aiheuttamia, ja hänen henkilökohtaisi ongelmiaan, joten hän saa itse hoitaa.
Läheiseni pelasti miehen vastaavassa tilanteessa, mutta lopulta oli ero edessä ja läheiseni menetti tuhansia euroja.
Vaarantaa oma ja lapsensa tulevaisuus ongelmaisen miehen vuoksi. Kaikki eivät koskaan parane. Vaikka paranisikin vähäksi aikaa niin ongelma voi aina uusiutua. Kiva menettää kotinsa, kaikki tienaamansa rahat ja luottotiedot tyhmän puolison takia. Tietenkin voihan sitä aina marttyyrinä kärsiä, mutta en usko että edes sukulaiset neuvoisivat odottelemaan peliongelmaisen parantumista. Sitä päivää kun ei välttämättä koskaan lopullisesti tule.
Mielestäni tuollaisiin raha-asioita ryssivään ja taloustietojaan piilottelevaan puolisoon ei myöskään voi luottaa. On muuten rikkonut luottamuksen aika tärkeässä asiassa. Vasta pakon edessä kertoi mitä sitä onkaan tullut tehtyä.
Noo, tää oli vasta toinen kerta. Järjestä ihmeessä ukkos taas kuiville, että voi taas iloisesti jatkaa pelaamista.
Kuinka joku voi vielä olla niin tyhmä, että sortuu PIKAVIPPEIHIN? Ymmärrän jotkut teinit, mutta perheellinen aikuinen mies?
tuo on sitä suhteen hankalampaa aikaa, jossa rakkaus punnitaan. Auto ja asunto myyntiin, muutto kaksioon vuokralle. Siitä se lähtee. Vähemmän on enemmän. Ja jos velkojen jälkeen jotain jää, mies voisi pelata vähän lisää: voihan se joskus voittaa.
mutta nyt on kyllä pakko sanoa, että olet tyhmä. Jos kerran kertaalleen olet jo ukkosi rahasotkuja hoidellut, etkö sinäkään opi mitään?? Rahaliikenne kulkemaan sun tililtä. Asunto myyntiin ja vuokralle asumaan. Auto sun nimiisi. Ukolle vaan joku viikkoraha, josta säästäköön sit velkojensa maksuun, jos niitä vielä kerran haluaa ottaa. Mutta sinä et niitä maksa, tai jos maksat, älä viitsi ääneen edes kellekään sanoa. Minä en ainakaan ilkeisi.
Ja jos moinen järjestely ei käy, että mies elää yhtenä huollettavista, niin suosittelen sitä eroa. Eihän mikään estä silti asumasta yhdessä eron jälkeenkin, mutta kumpikin vastaa omasta omaisuudestaan tai on vastaamatta.
Luuletko, että lapsesi saa kovin hyvät lähtökohdat ja mallin mieheltäsi? Eikö hänen pitäisi tuntea jotain vastuuta perheensä elatuksesta? Ja ei tunnu tuntevan, jos sama kaava toistuu.
Itse en moista paskapäätä katsoisi päivääkään.
yritätte muuttaa asuntolainan omiin niminne. Puolet ja puolet, miehesi kertoo tilanteestaan ja yrittää saada 8500 lainaa. Joko oman asuntolainansa päälle tai omaa lainaa. Sillä maksetaan kaikki pikavipit pois.
Tästä lähtien miehen rahat ohjautuvat yhteisen tilin kautta, josta otetaan ensin perheen tarvitsemat rahat ja loput ohjataan miehelle taskurahoiksi omalle tilille.
Mies terapiaan tai juttelemaan tosta peliriippuvuudesta, aloittaa vaikka peluurista.
Ehdoton kielto rahasta pelaamiseen ja pikavippeihin.
Tsemppiä! 8500 e on suuri summa, mutta ei mahdoton!
1. velkojen maksu
2. pelaamisen lopettaminen.
Kakkoskohtaan voi hankkia tietokoneelle jonkun eston maksusivuille tai seurannan, mutta tätä ei voi kukaa valvoa, jos ei peliriippuvainen itse halua päästä peleistä eroon. Tuttavani siirtyi pelaaman ilmaista joukkuenettipeliä, johon nyt purkaa pelinhimonsa.
Velkojen maksuun vaihtoehtoina ovat pankki (normaalilaina, opintolaina), laina sukulaiselta. Kannattaa kuitenkin tehdä sellainen sopimus, että mies maksaa velat ap:lle takaisin, jos lainoja ap:n nimissä otetaan.
Peliriippuvaisuudesta voi toipua, mutta repsahdus voi tulla helposti. Liäsksi luottamus on koetuksella. Ap:lla on kuitenkin avioliitto, asunto ja lapsi miehen lisäksi. Jos näitä ei olisi, olisi helpompi häipyä.
Nyt laitatte homman hoitoon: eli koska mies ei osaa rahojaan käyttää, niin sinä huolehdit myös niistä.
1. Eikös saa sellaisia kieltoja laitettua itselle, että pikavippejä ei voi enää nostaa? Käsittääkseni. Tällainen tieto miehen tiedoille, jotta ei ota enää lisää lainaa.
2. Mies ilmoittaa työpaikan palkanmaksajalle sinun tilisi, jotta miehen palkka tulee sinulle. Näin voit ottaa siitä tarvittavat rahat lainanmaksuun ja taloudenhoitoon ja miehen käyttötilille siirrät vain vähän käyttörahaa.
3. Sovitte maksusuunnitelman noiden laskujen kanssa, ja sinä hoidat ne rahat maksuun miehen palkasta. KS. kohta 2.
4. Mies hoitoon. Käsittääkseni peliriippuvaisille on jotain aa-kerhoja vastaavia juttuja.
5. Jos mies vielä sössii raha-asiansa, niin mietitte todella sitä, kannattaako asua enää samassa taloudessa.
6. Tehkää nyt ihmeessä kaikkenne asian eteen.
Miehellesi sinä et mitään voi.
Valitettavasti, mutta näin se vaan on. Jos ja kun sinä et ole miehesi edunvalvoja etkä muu laillinen edustaja, niin ihan itse hän veloistaan vastaa.
Sinulle ei nyt jää mitään muuta mahdollisuutta kuin pelastaa oma omaisuutesi, elämäsi ja lapsesi.
Pidä ainakin omat vähäiset rahasi tiukasti omassa käytössäsi, ja pidä myöskin varasi sen suhteeen, että sinua ja nimeäsi ei sekoiteta miehen velkoihin niin, että sinä et enää saisi edes opintolainaa.
Jos niitä pikavippejä ei ole paljon niin hankkiutukaa ainakin niistä eroon, että ette joudu velkakierteeseen. Niissä on todella kovat korot. En haluaisi neuvoa lainaamaan sukulaisilta rahaa, koska ilmeisesti miehesi on tehnyt sen jo ja siltikin kussut taloustilanteen. Meneekö avioliitossa velat puoliksi? Pidä kuitenkin varasi ettei miehen velat kaadu sinun niskaasi ja että et joudu maksumieheksi.
Peliongelma on paha juttu ja pelkään pahoin, että mies ei tulevaisuudessakaan tule hallitsemaan rahankäyttöään. Sitten on aina näitä ylläreitä ja pelko perseessä et koko talous kaatuu.
Jos olisin sinä ja minulla ei olisi sitoomuksia miehen velkoihin niin ottaisin rahaa äidiltäni, tenavan kainaloon ja hankkisin uuden halvan asunnon itselleni. Jos on oma erillinen talous niin mies ei ainakaan pääse typeryyksissään tuhoamaan sinunkin luottotietojasi ja sun ei tarvitse hermoilla miehen typeryyden tähden. Vaikka kovalta kuulostaa niin hankkiutuisin miehestä eroon ettei tule itsellekin merkintää tms. Varmasti on vaikea saada luottamusta takaisin kun mies on pelko perseessä piilotellut velka-ongelmiaan.
Jos alat lainaamaan vanhemmiltasi yhteiseen talouteen niin äijä voi jatkaa ongelmaista käytöstään rauhassa... velat vaan kasvaa ja itku ei lopu.